Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW eller Jpeg?
Fra : Andy

Dato : 03-09-05 15:40

Hej,

Hvad er den præcise forskel på en komprimeret Jpeg fil i højeste kvalitet og
en RAW fil?
- udover at RAW ikke kan "ændres" og at det er ukomprimeret....

Hvad er de helt simple og tydelige forskelle i selve billedet?

- Kan man "redde" mere i et RAW billede hvis det er over eller underbelyst?

Mvh,
A.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-09-05 15:53

"Andy" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvad er den præcise forskel på en komprimeret Jpeg fil i højeste
> kvalitet og en RAW fil?

For det første, at en komprimeret JPEG-udgave er ... komprimeret. Dernæst,
at JPEG-udgaven har 8 bit/farvekanal, hvor RAW-udgaven tilbyder kameraets
fulde dynamikområde, der typisk er 12-14 bit/farvekanal.

> Hvad er de helt simple og tydelige forskelle i selve billedet?

JPEG er en fortolket, komprimeret og begrænset udgave af RAW. Du kan ikke
"se" et RAW-billede, så det er svært at sammenligne. Du kan kun se
konverterede udgaver af RAW-billeder. Din computerskærm kan f.eks. typisk
kun vise 8 bit/farvekanal. Allerede dér hopper kæden af.

> - Kan man "redde" mere i et RAW billede hvis det er over eller
> underbelyst?

Ja. Når noget ser overbelyst ud, er der typisk massevis af information i
RAW-udgavens højlys, fordi du ser en 8-bit repræsentation af en 12-14 bit
RAW-fil. Overbelyste områder i JPEG er og forbliver overbelyste. Det samme
gælder for underbelyste områder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-09-05 16:02

> [...]
>
> Hvad er de helt simple og tydelige forskelle i selve billedet?
>
> - Kan man "redde" mere i et RAW billede hvis det er over eller

Der er væsentlige og tydelige forskellig i kvaliteten af billederne i
henholdsvis Jpeg og RAW

For det første er det farvedydbden fra 16 til 8 bit
Så er det skarpheden og hvidballance.
På Jpeg er hvidballancen allerede lagt fast idet du tager billedet - I RAW
kan du flytte den så meget du lyster.
Noget andet er billedets dynamiske bredde. Et RAW inderholder mange flere
informationer især i højlysene og derfor har man en større dyanmisk bredde
end i Jpeg. Derfor undgår man meget lettere at brænde højlysene i RAW.

Et RAW billede er væsentligt skarpere og mere detaljerigt end tilsvarende i
Jpeg.
Jeg har selv undersøgt forskellen og er kommet til den konklusion, at jeg
fremover skyder i RAW, selvom det er mere bøvlet at bearbejde billederne i
forhold til Jpeg. Der er simpelthen for mange muligheder, der går tabt ved
jpeg. Blandt andet kan man i RAWkonverteren i PS korrigere lidt for
Cromatisk abberation i optikken.
Sharpening er bedre der oxo, og så alle de andre muligheder.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Nicolai

Dato : 03-09-05 17:54

> [...]
> Cromatisk abberation i optikken.
> Sharpening er bedre der oxo, og så alle de andre muligheder.

Efter at jeg blev anbefalet Rawshooter Essentials herinde, har jeg også kun
skudt i raw. Den efterbearbejdning det kræver rører mig ikke - det er ikke
det dobbelte arbejde når jeg alligevel sidder og sorterer.

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk

Fra : Andy

Dato : 04-09-05 12:36

Tak til jer alle 3 for en god forklaring!

A.