Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde vs. støj
Fra : Peter Holm

Dato : 02-09-05 07:03

heysa

jeg synes jeg oplever alt for meget støj på mine billeder.
Jeg kan ikke gennemskue hvornår det præcist opstår, men det er generelt på
billeder på ISO 100 taget ved F4-7.
Derfor spørger jeg - er der sammenhæng mellem blændeåbning og forekomsten af
støj? Burde jeg lave indendørsbilleder på F22 med lang lukketid istedet, for
at undgå støj?

Jeg kører normalt på auto WB - har det indflydelse på støjen?

I studie oplever jeg ikke samme fænomen.

Ja, spørgsmålene er difuse, men så er min fortvivlelse.

Udstyr: Canon 20D med 17-40L og 70-200L 4.0
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Poul

Dato : 02-09-05 09:16

Hej Peter

Lange lukketider = mere støj (CCD'en bliver varm)...så det er ikke vejen frem.

Men det vigtigste ved ALLE digitale kamera'er er korrekt eksponering, dvs. i histogrammet: eksponering til
højre.

Forklaring: CCD'er har en egenstøj, der skal 'overdøves' - lidt det samme som det sus du hører, når du skruer
op for stereo anlægget.

Pga. CCD'ers begrænsede dynamik område (i forhold til film), kan der opstå situationer, hvor du bliver nødt
til at overeksponere
for at få detaljerne i skyggerne med - dette problem er ligeledes generelt. Tager du et billede i et halvmørkt
rum med et stærkt lys
fra vinduet, kan det være nødvendigt at overeksponere vinduet for at få detaljerne i skyggerne med. På
histogrammet vil højre side
af kurven repræsentere lyset fra vinduet. Det bliver så nødt til at 'blive skåret af' - dvs. at kurven ender
et godt stykke over 0. Du skal
her koncentrere dig om at kurven til venstre dykker ned mod 0 - dvs. du får skygge detaljerne med.

I et Canon 20D er der ikke meget støj - det bør derfor ikke være et problem at bruge f.eks. ISO800 - så jeg
ville hellere koncentrere
mig om at bruge en korrekt blænde til motivet og linsen og bruge en lukkertid i forhold til om motiver er i
bevægelse eller ej.

Håber dette hjælper...

Mvh. Poul

Fra : Peter Holm

Dato : 02-09-05 10:59

Poul wrote:
> [...]
>
> Forklaring: CCD'er har en egenstøj, der skal 'overdøves' - lidt det
> samme som det sus du hører, når du skruer op for stereo anlægget.

skal jeg forstå dette således, at underexponering (som jeg tit laver for
ikke at miste noget af lyse områder) nemt kan være årsagen til den støj jeg
oplever?
Jeg kan se, alle mine interior skud fra den dag ligger til venstre i histo.
Ikke så godt.
Jeg har kørt med 'Evaluative metering'. Skulle jeg bruge 'Center' istedet ?
(har det overhovedet effekt i M-mode?)

Jeg har uploaded en lille pakke med 5 billeder, der viser lidt om mit
problem. Billeder er vist både 'as is' fra kameraet og efter en justering i
PS RAW. Hvis de kan afføde yderligere kommentarer og hjælp, er jeg meget
intereeseret.
http://www.peterholmfoto.dk/stoej.rar (15mb)

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-05 11:21

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> skal jeg forstå dette således, at underexponering (som jeg tit laver
> for ikke at miste noget af lyse områder) nemt kan være årsagen til
> den støj jeg oplever?

Ja. Hvis du fotograferer i RAW, kan du fint "skubbe" histogrammet meget
langt til højre under eksponering, og så under konverteringen "skubbe" det
tilbage mod venstre og dermed få tegning i højlysene. Gør du det modsatte,
inviterer du til støj.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/30/05)

Fra : Kenneth K.

Dato : 02-09-05 11:52

On Fri, 02 Sep 2005 11:58:59 +0200, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk>
wrote:

> skal jeg forstå dette således, at underexponering (som jeg tit laver for
> ikke at miste noget af lyse områder) nemt kan være årsagen til den støj
> jeg
> oplever?

Ja, det er helt sikkert dit "problem". Hvilken blænde du bruger har ikke
direkte noget at sige mht. støj i billedet. Når du undereksponerer og
bagefter "forstærker" signalet op i photoshop forstærker du også den støj
der måtte være i skyggerne. Løsningen er at eksponerer så lyst som muligt
og bagefter justerer det ned ned f.eks. Photoshop.

> [...]
> histo.
> Ikke så godt.
> Jeg har kørt med 'Evaluative metering'. Skulle jeg bruge 'Center'

Det giver en forskel i hvordan kameraet måler lyset, men da du selv styrer
både blænde og lukkertid i M-mode ændrer det ikke dine indstillinger.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Peter Holm

Dato : 02-09-05 13:35

Kenneth K. wrote:

> [...]
> forstærker du også den støj der måtte være i skyggerne. Løsningen er
> at eksponerer så lyst som muligt og bagefter justerer det ned ned

Jeg troede det var netop modsat man skulle gøre.
Nu vil jeg gå weekenden i møde med fornyet indsigt.
Jeg takker.
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Steen L. Frederiksen

Dato : 02-09-05 14:16

En vigtig grund til at eksponere til højre (og som ikke er nævnt i
denne tråd) er CCD sensorens lineære karakteristik.
Da øjet ikke opfatter lys lineært, sker der en konvertering til et
ikke-lineært (Gamma korrigeret) format, når man konverterer et RAW
billede til JPG (uanset om det sker i kameraet eller på din PC).

Populært sagt, strækkes bittene i det mørke område, mens bittene i
det lyse område "trykkes sammen".

En anden måde at sige det på er, at et på enkelt blændetrin i det
mørke område er der måske kun et område, der svarer til 64
værdier, mens der i det lyse område måske er et område, der svarer
til 2048 værdier (afhængig af kameraets sensor og dynamikområde).
Da der kun er 64 værdier på et blændetrin i det mørke område vil
det simpelthen give mere støj end på et blændetrin i det lyse
område.
Derfor er det vigtigt at eksponere "til højre", og sidenhen "skubbe
på plads" i dit billedbehandlingsprogram (men husk: Det skal kunne
klare 16-bit, ellers nytter det ikke noget).

Læs mere her:
http://www.adobe.com/products/photoshop/pdfs/linear_gamma.pdf
http://luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

---