Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EXIF-data - hvad skal vi dog med dem?
Fra : Dag Stinus

Dato : 27-08-05 17:40

Nu spørger jeg lige dumt og får sikkert et drag over nakken:

Hvorfor er det så vigtigt at præsentere EXIF-data i forbindelse med et
billede? Er det ikke billedet der er det interessante og ikke en masse
tekniske oplysninger om det tilblivelse? Kameradata skal vel i
fuldkommenhedens lys suppleres med oplysninger om den computer der er brugt
til billedbehandlingen, versionsnummer på billedbehandlingsprogrammet, hvor
lang tid der er brug på billedbehandlingen, hvor mange kopper kaffe der er
brugt osv. osv.

Når der f.eks. har været udstilling med Magnum-fotograferne på Louisiana så
bliver der ikke skrevet to ord om hvilket udstyr der er brugt. Billederne i
sig selv inspirerer håbefulde amatørfotografer.

Hvorfor kan nutidens billeder ikke tale for sig selv bare fordi det er
teknisk muligt at præsentere EXIF-data? Det vil være mere interessant - og
relevant - at høre om baggrunden for billedet og f.eks. den valgte
beskæring.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-08-05 17:54

"Dag Stinus" <dag@SLETTESstinus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> teknisk muligt at præsentere EXIF-data? Det vil være mere interessant - og
> relevant - at høre om baggrunden for billedet og f.eks. den valgte

Du har ret i, at EXIF ikke er vigtigt for at man kan nyde et billede. Der
har EXIF ingen indflydelse overhovedet. Nu forholder det sig ofte sådan i
denne gruppe, at man ofte gerne vil have kritik og råd på de billeder der
bliver præsenteret. Og her er EXIF, hvilken version af PS og hvor mange
kopper kaffe man har drukket under efterbehandlingen interessante, da de kan
være med til, at hjælpe kritikeren med at komme med gode råd. Desuden kan
Kritikeren se udfra EXIF, om det er et billede der kan tages med hans
nuværende udstyr. Eksempelvis kan det være ganske vanskeligt at tage en fugl
med et 10,5mm fisheye, hvis de billeder man drømmer om, oftest bliver taget
med en 500mm supertele.

MVH
Thomas

Fra : Klico

Dato : 29-08-05 18:45

LOL...nice skrevet!
Klico

Fra : /Peter

Dato : 27-08-05 18:13

> [...]
> Nu spørger jeg lige dumt og får sikkert et drag over nakken:
>
> Hvorfor er det så vigtigt at præsentere EXIF-data i forbindelse med et

Nu ved jeg ikke hvor du mener det er så vigtigt.

Men i denne gruppe kan det da være fordi det giver
nogle informationer om et billede andre kan lære af det,
dette er et af formålene med denne gruppe, vil jeg da tro.
Hvordan billedet er taget, eksponering, fokusdistance, mm.
alle sammen oplysninger man kan lære af.

/Peter

Fra : Heine Christensen

Dato : 27-08-05 18:36

"/Peter" <nomalil@no.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvordan billedet er taget, eksponering, fokusdistance, mm.
> alle sammen oplysninger man kan lære af.

Præcis!

HC

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 19:11

/Peter wrote:

> Men i denne gruppe kan det da være fordi det giver
> nogle informationer om et billede andre kan lære af det,

Vrøvl, hvis man skal lære noget af EXIF-data, så skal man også ha'
set de lysforhold, som det givne billede blev taget ved...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : /Peter

Dato : 27-08-05 19:26

> Vrøvl, hvis man skal lære noget af EXIF-data, så skal man også ha' set
> de lysforhold, som det givne billede blev taget ved...

Da ikke hvis du vil vide noget om hvor et objektiv stiller skarpt,
eller ved hvilket blænde/objektiv du du får en god bokeh,
eller hvis du vil lære hvordan ISO indstilling påvirker dit billede,
eller hvis du vil lære hvordan lysmåling (metering mode) påvirker et
billede,
jeg kunne da fortsætte men hvorfor?

/Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-05 19:34

Netop!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 20:50

In article <4310AC9B.5050106@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Vrøvl, hvis man skal lære noget af EXIF-data, så skal man også ha'
> set de lysforhold, som det givne billede blev taget ved...

Dem kan du regne dig tilbage til fra billedet, blænde og lukketid.

Exif viser hvilket tradeoff der er lavet mellem ISO, lukketid og
blænde, samt fortæller om brændvidden. Stor brændvidde kan kompensere
for stor blænde.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-08-05 19:07

Dag Stinus wrote:

> Nu spørger jeg lige dumt og får sikkert et drag over nakken:
>
> Hvorfor er det så vigtigt at præsentere EXIF-data i forbindelse med et
> billede?

Efter min mening, så er det fuldstændigt latterligt, at præsentere
EXIF-data i forbindelse med et billede, det svarer til at bringe
vejrudsigten fra i går...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-08-05 05:39

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Efter min mening, så er det fuldstændigt latterligt, at præsentere
> EXIF-data i forbindelse med et billede, det svarer til at bringe
> vejrudsigten fra i går...

Der er sikkert mange meteologer der har studeret vejrudsigten fra igår
omhyggeligt, for at blive bedre til at lave vejrudsigten for i morgen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-08-05 07:35

> Der er sikkert mange meteologer der har studeret vejrudsigten fra igår
> omhyggeligt, for at blive bedre til at lave vejrudsigten for i morgen.

Jeg vil gå så langt som til at sige, at samtlige moderne meteologiske
modeller netop bygger på studier af tidligere tiders vejr og information
herom.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-08-05 09:45

Jens Bruun wrote:
> [...]
>

> Jeg vil gå så langt som til at sige, at samtlige moderne meteologiske
> modeller netop bygger på studier af tidligere tiders vejr og information

Betyder det, at billeder af skyer SKAL indeholde omtalte information ?

-ok back-to-topic: for mig er det et middel til at lære at forbedre
teknikken. Mange moderne kameraer tager en del beslutninger, som
brugeren kan have glæde af at studere, for at lære selv at blive bedre
end automatikken.

Jeg er selv gået digitalt for et par måneder siden, og kigger ofte i EXIF.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-05 09:55

Bo Bjerre wrote:

> Mange moderne kameraer tager en del beslutninger, som
> brugeren kan have glæde af at studere, for at lære selv at blive bedre
> end automatikken.

Hvis du sætter dit kamera på M, så skulle der da ikke være
beslutninger, som er overladt til et stykke dumt elektronik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dag Stinus

Dato : 28-08-05 10:13

> Hvis du sætter dit kamera på M, så skulle der da ikke være beslutninger,
> som er overladt til et stykke dumt elektronik...

Lige bortset fra styringen af TTL-blitzen ved denne type fotografering:
http://www.club-metropolis.dk:16080/gallery/?action=select&query=1123469716580842720&catalog=11227378012613419.

Lukker og blænde sættes manuelt (1/6s , F4, 400 ISO) for at få bare en smule
effekt af det forhåndenværende farvede lys mens flashlyset på hovedmotivet
overlades til elektronikken.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-08-05 14:53

Dag Stinus wrote:

> Lige bortset fra styringen af TTL-blitzen ved denne type fotografering:

Hmm... jeg styrer også min blitz manuelt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : /Peter

Dato : 29-08-05 15:30

> Hmm... jeg styrer også min blitz manuelt...!

Kongeagtigt!
Du styrer bare for vildt!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-08-05 16:02

[8<8<8<]
> Jeg vil gå så langt som til at sige, at samtlige moderne meteologiske
> modeller netop bygger på studier af tidligere tiders vejr og information
> herom.

Præcis.

Kun et fjols vil ikke benytte fortiden succeser og fejltagelser til at lære
af.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-05 10:01

Mogens Hansen wrote:

> Der er sikkert mange meteologer der har studeret vejrudsigten fra igår
> omhyggeligt, for at blive bedre til at lave vejrudsigten for i morgen.

En vejrudsigt er en prognose, der forsøger at sige noget om vejret i
fremtiden, vejrudsigten fra i går er historie, der kun oplyser, hvad
man i fortiden troede om nutiden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-08-05 14:18

Niels Riis Ebbesen wrote:

> En vejrudsigt er en prognose, der forsøger at sige noget om vejret
> i fremtiden, vejrudsigten fra i går er historie, der kun oplyser,
> hvad man i fortiden troede om nutiden...

Hvilket man bruger til at blive bedre til at lave prognoser:
http://www.dmi.dk/dmi/hvordan_ramte_dmi_sommeren

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-08-05 19:33

Dag Stinus wrote:

> Hvorfor er det så vigtigt at præsentere EXIF-data i forbindelse
> med et billede?

Det er informationer, der kan udtrækkes pr. automatik, så det koster
minimal eller ingen arbejdsindsats at få dem med og nogen mennesker
mener de får noget ud af at se de tekniske data.

> Er det ikke billedet der er det interessante og ikke en masse
> tekniske oplysninger om det tilblivelse?

Det kommer meget an på hvad du vil. Hvis tanken er "Gad vide hvordan
jeg kan tage sådan nogen billeder?", er det da glimrende at få alle de
hints man kan til teknikken. Og nej, det ændrer ikke ved at man stadig
skal lære de ting, der ikke har noget med kamerateknik at gøre.

> [...]
> på billedbehandlingsprogrammet, hvor lang tid der er brug på
> billedbehandlingen, hvor mange kopper kaffe der er brugt osv. osv.

Why not? Men der er næppe så mange, der finder dem interessante, så de
bør pakkes godt væk.

> Når der f.eks. har været udstilling med Magnum-fotograferne på
> Louisiana så bliver der ikke skrevet to ord om hvilket udstyr der
> er brugt. Billederne i sig selv inspirerer håbefulde
> amatørfotografer.

Du siger det selv: Inspirerer. Ved at smække flere oplysninger til
billederne, bliver der mere mulighed for at lære. Om ikke andet, så
lære om teknik. Det kommer an på hvad man vil med billedet, fotograf
såvel som tilskuer.

> Det vil være mere interessant - og relevant - at høre om baggrunden
> for billedet og f.eks. den valgte beskæring.

Det ville være en rigtig godt ting, hvis man vil have et større
perspektiv med og hvis man vil lære. Et problem er at det tager tid og
er arbejde, der for nogen kan være ret kedeligt. Det er heller ikke
sikkert at en dygtig fotograf er god til at forklare hvad der ligger
bag et billede. Måske er det mere intuition end omtanke, der virker for
ham.

Forklaringer afmystificerer også billedet, hvilket næppe altid er
ønskværdigt. EXIF data er mere nede på jorden og fortæller ikke hvorfor
et billede taler til en.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : HpeA

Dato : 27-08-05 19:33

G´aften

"Dag Stinus" skrev i en meddelelse

> Nu spørger jeg lige dumt og får sikkert et drag over nakken:

Helt sikkert, men ikke fra mig

> Når der f.eks. har været udstilling med Magnum-fotograferne på Louisiana
> så bliver der ikke skrevet to ord om hvilket udstyr der er brugt.
> Billederne i sig selv inspirerer håbefulde amatørfotografer.

Der står jo hellerikke EXIF´s bag på et papirbillede, det ville dog hæve
mit øjnbryn om der var nogen der kiggede .

MvH.

Hp

Fra : Jakob

Dato : 28-08-05 10:21

In article <43109762$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
dag@SLETTESstinus.dk says...
> [...]
> teknisk muligt at præsentere EXIF-data? Det vil være mere interessant - og
> relevant - at høre om baggrunden for billedet og f.eks. den valgte

Jeg synes bestemt ikke det ene udelukker det andet, det er 2 forskellige
emner. Som uerfaren fotograf synes jeg det er meget lærerigt at kunne se
exifinfo og på den måde få en ide om eks. hvad lukkertid der er god ved
billeder af regnvejr, til panning, til sport, hvilke blænder der gør sig
godt til opnåelse af forskelig DOF osv osv.

Jeg synes ikke EXIF info blokerer for en debat af komposition/beskæring
og billedsyn, det er bare et andet aspekt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-05 17:15

Dag Stinus wrote:

> Hvorfor er det så vigtigt at præsentere EXIF-data i forbindelse med et
> billede?

Meget upræcist spørgsmål. Hvis du spørger hvorfor man her i gruppen
efterspørger det, er det fordi denne gruppe typisk beskæftiger sig med
/hvorfor/ et billede er som det er.

> Når der f.eks. har været udstilling med Magnum-fotograferne på
> Louisiana så bliver der ikke skrevet to ord om hvilket udstyr der er
> brugt.

Dette er en usenetgruppe og ikke en udstilling. Derfor. Bevæg dig ind til et
møde i en fotoklup, så diskuteres tid, ISO, blænde, brændvidde osv. til den
store guldmedalje.

> Hvorfor kan nutidens billeder ikke tale for sig selv bare fordi det er
> teknisk muligt at præsentere EXIF-data?

Kan de ikke det?

> Det vil være mere interessant
> - og relevant - at høre om baggrunden for billedet og f.eks. den
> valgte beskæring.

Jamen det er det da. Jeg vil også gerne have både kapers og rødløg oven på
min marinerede sild. Men fordi jeg ikke får kapers, stiller jeg mig dog ikke
tvivlende overfor relevansen af rødløg.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Dag Stinus

Dato : 28-08-05 18:42

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Dette er en usenetgruppe og ikke en udstilling. Derfor. Bevæg dig ind til
> et møde i en fotoklup, så diskuteres tid, ISO, blænde, brændvidde osv. til
> den store guldmedalje.

De to fotoklubber jeg har været medlem af over en samlet periode på 16-18 år
har heldigvis været mere fokuseret på billedindhold end teknik. Teknikken er
da vigtig, men den er blot en beskeden del af den vej der skal tilbagelægges
fra en idé opstår i fotografens hoved til et færdigt billede kan
præsenteres. Jeg kan kun opfordre til at man finder en fotoklub og i den får
udvidet sin horisont.

....og fordi det er en usenetgruppe er det vel ikke imod fundatsen at tale om
andet end den rendyrkede teknik, endsige stille spørgsmålstegn ved
relevansen af al tekniksnakken

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Jakob

Dato : 28-08-05 19:09

In article <4311f769$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
dag@SLETTESstinus.dk says...

> ...og fordi det er en usenetgruppe er det vel ikke imod fundatsen at tale om
> andet end den rendyrkede teknik, endsige stille spørgsmålstegn ved
> relevansen af al tekniksnakken

Næhh det er der vel heller ingen der siger :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-05 19:17

Dag Stinus wrote:

> ...og fordi det er en usenetgruppe er det vel ikke imod fundatsen at
> tale om andet end den rendyrkede teknik, endsige stille
> spørgsmålstegn ved relevansen af al tekniksnakken

Så,så, tag det lige roligt!
Det var spørgeren, der gav udtryk for at have et problem med noget af det,
der normalt blev diskuteret i gruppen, sa lad venligst være med at tillægge
mig synspunkter jeg aldrig har givet udtryk for.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 28-08-05 19:24

Hej Jan

Det var faktisk spørgeren der skrev ovenstående :)

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-05 20:05

Max wrote:

> Det var faktisk spørgeren der skrev ovenstående :)

Oøij - det er da også rigtigt. Hvorfor dælen stiller manden så tingene helt
på hovedet. Det er da en fjollet ting, at stille det op som /enten/ exif og
teknik /eller/ at tale om andet end den rendyrkede teknik, endsige stille

Fra : Max

Dato : 28-08-05 20:21

Hej Jan

> [...]
> teknik /eller/ at tale om andet end den rendyrkede teknik, endsige stille
> spørgsmålstegn ved relevansen af al tekniksnakken.

Nu satte han også en smily, og jeg tror egentlig at det var sådan et
halvhjertet oplæg til en debat. Men hvis man bare har fulgt lidt med
i gruppen syntes den debat helt ude af trit med virkeligheden da billeder
jo bliver diskuteret her både med og uden teknik data.

Mvh Max

Fra : Dag Stinus

Dato : 28-08-05 20:22

> [...]
> exif og teknik /eller/ at tale om andet end den rendyrkede teknik, endsige
> stille spørgsmålstegn ved relevansen af al tekniksnakken.

Beklager hvis jeg ikke udtrykker mig klart nok.

Min oprindelige spørgsmål var affødt af en anden tråd vedr. webgalleri med
EXIF-data. Jeg synes ikke det er relevant at præsentere EXIF-data til sine
billeder. Jo, måske et enkelt som teknisk er meget specielt og derfor har
"brug" for disse tekniske data - ellers vil jeg finde det mere interessant
at læse fotografens idé med sit billede. Jeg synes den rendyrkede tekniksnak
er uinteressant og uinspirerende i forhold til en god diskussion om
billedindhold. Om den tekniksnak foregår i usernetgrupper eller en fotoklub
gør ingen forskel - for mig er det sekundært i forhold til billedet.

Venlig hilsen
"manden"
Dag Stinus

Fra : Erik W.

Dato : 29-08-05 09:47

"Dag Stinus" skrev i

> [...]
fotoklub
> gør ingen forskel - for mig er det sekundært i forhold til billedet.

Du sætter det op som om det er modsætninger. Det synes jeg er noget
besynderligt. For mig at se går teknik og indhold hånd i hånd. Du kan have
nok så meget indhold i et billede, for hvis det ikke fungerer teknisk, så
vil det være vanskeligere at opleve indholdet i billedet.
Der er nogen der har brugt vejrmeldinger som analogi, men hvad med at bruge
madlavning som eksempel. Maden kan indeholde nok så fine råvarer, men hvis
de ikke bliver tilberedt ordentligt, så er det hele ødelagt. Her kan en
opskrift være måden at lære på, og kan bruges som grundlag for at variere
og improvisere. Sådan kan Exif data også bruges.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-05 10:06

Dag Stinus wrote:

> Min oprindelige spørgsmål var affødt af en anden tråd vedr.
> webgalleri med EXIF-data. Jeg synes ikke det er relevant at
> præsentere EXIF-data til sine billeder.

Det er vi ikke enige i. Mit eget galleri viser, hvis man klikker på en ikon,
EXIFdata. Og det har jeg valgt at det skal gøre, al den stund jeg bruger det
til diskussioner i denne gruppe. Men det kræver dog at bruger aktivt ber om
dem.

> [...]
> billedindhold. Om den tekniksnak foregår i usernetgrupper eller en
> fotoklub gør ingen forskel - for mig er det sekundært i forhold til

Jamen, det er vi ganske enige i. Huskede du at støtte oprettelsen af
dk.fritid.foto.billedsnak, da der var tid for det?
For her vil jo netop det, du ønsker dig, kunne udfoldes.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.