Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr??
Fra : R. Hansen

Dato : 26-08-05 23:41

Hej Grp

Jeg har et D70s samt et lidt ældre D1x (købt brugt). D70s er "født" med et
18-70DX ED (Kit) Det brugte kamera var uden objektiv.
Jeg har købt et billigt originalt Nikkor 70-300 G. Derudover har jeg en SB
800 blitz samt et old gammelt TAMRON obj vist 70-300.

Nu har jeg samlet lidt penge sammen og kunne godt tænke mig et par gode
objektiver! Kan I komme med nogle anbefalinger ud fra mine
ønsker/interesserer??

Jeg tager følgende billeder (Hobby/amatør):

Sportsbilleder primært fodbold (Aktion/bevægelse) - herunder også
holdbilleder / portræt billeder af enkeltstående personer (Spillere)

Makrobilleder interesserer mig, selvom jeg ikke har dyrket det meget.

Mit budget er ikke meget stort - men jeg vil gerne ofre omkring 5.000 -
6.000 på udstyret.

Jeg er både interesseret i originale som uoriginale objektiver til mine
kamera

Håber I gider have ulejlighed med et par gode forslag, gerne med links til
salgssteder/priser. (Kunne også være interesseret i brugt udstyr)

På forhånd tak

René Hansen
Næstved

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-08-05 01:16

"R. Hansen" <rkhansen@slettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Makrobilleder interesserer mig, selvom jeg ikke har dyrket det meget.
>

> Mit budget er ikke meget stort - men jeg vil gerne ofre omkring 5.000 -

Hmm, du breder dine billedinteresser meget ud til de penge

Til fodboldaction har du brug for brændvidder på mellem 300 og 400 mm og god
lysstyrke
Til portræt en kort tele med mulighed for lav DOF

Skal det kun være et objektiv vil jeg foreslå et brugt Nikkor 80-200/2,8 og
evt. en Nikkor 1,4 TC
Det blir nok halvsvært at holde budgettet der. men sårn ca.

Alternativt er mulighederne Nikkor 180/2,8 ED IF som kan findes brugt til
meget fornuftige priser.
Det samme gælder Nikkor 85/1,8. Begge objektiver er af ypperste kvalitet.
Der er selvfølgelig også Nikkor AF 300/4,0 og AF-S 300/4,0 som er meget
fine.
Hvis macro skal med er der Tamron SP 90/2,8, som skulle være brilliant.
Man kunne også kigge på Sigma 150/2,8 macro eller 180/3,5 macro
Til gruppebilleder er 50/1,8 vældig go og koster kun småpenge

En sidste mulighed er Sigma's Bigma 50-500/4,0-6,3. Den er rimeligt
skarptegnede, men halter på lysstyrken. Du kommer hurtigt i bekneb, hvis
kampene falder sidst på dagen.

Jeg er bange for, at du blir nødt til at prioritere.

Hmm, D1X! Bruger du det hus efter at have købt et D70S?
Det har vist lidt issues med batterikapaciteten.
Der var jo muligheden for at skyde det ene hus af for at få råd til lidt
mere godt glas

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-08-05 08:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Til fodboldaction har du brug for brændvidder på mellem 300 og 400 mm
> og god lysstyrke

Så har du vist ikke prøvet at stå ved sidelinien med en 3- eller 400mm? Til
fodbold er 2-300mm mere end rigeligt, hvis man kan stå ved sidelinien,
hvilket man normalt kan til sekundafodbold. Står man ved baglinien og skal
fotografere i det modsatte felt, eller sidder man oppe på en tribune noget
væk fra banen, kan en 400mm komme på tale - ikke før.

Dine betragtninger om god lysstyrke kan jeg kun tilslutte mig. I dagslys kan
man sagtens klare sig med en f/4, men ved kunstlys eller først/sidst på
dagen, kan det være nødvendigt med f/2.8 kombineret med ISO 1600.

Min erfaring fra atletikstævne er, at man ikke kommer langt med f/4, når
først solen er gået ned og projektørene tændt.

> Alternativt er mulighederne Nikkor 180/2,8 ED IF som kan findes brugt
> til meget fornuftige priser.

Den lyder som en rigtig god tele til inden- og udendørs sport.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Thomas

Dato : 27-08-05 07:48

"R. Hansen" <rkhansen@slettdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Grp
>
> Nu har jeg samlet lidt penge sammen og kunne godt tænke mig et par gode
> objektiver! Kan I komme med nogle anbefalinger ud fra mine
> ønsker/interesserer??

I din situation ville jeg nok gå efter en Sigma 70-200 F/2.8. Hvis du kan
finde en ikke-DG version (har ingen betydning) burde du kunne få den for
5000-5500 kr... og til de penge er det et godt objektiv.

Jeg har en del objektiver til mit D70, og det er uden tvivl den omtalte
Sigma jeg bruger oftest. Specielt ved fotografering af børn og sport er det
en god rækkevidde, da man kan holde sig lidt på afstand og tage billederne
når de er beskæftiget med leg eller hvad de nu laver.

70-200 er dog ubrugelig til makro, så der må du gå andre veje.

Hvis du kan finde et godt eksemplar er Nikons 80-200 F/2.8 naturligvis altid
at fortrække frem for Sigmaen. Desværre er de dyre og mange brugte er med
push/pull zoom, som jeg bestemt ikke vil anbefale.

Mvh.
Thomas
www.tschmidt.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-08-05 17:56

Thomas wrote:

> [...]
> naturligvis altid at fortrække frem for Sigmaen. Desværre er de dyre
> og mange brugte er med push/pull zoom, som jeg bestemt ikke vil

Hvorfor egentligt ikke?
Har du prøvet den?
Og hvis du har, hvad er så problemet?
Jeg går ud fra at man sjældent i denne situation vil ofre lysstyrke for at
få et polfilter.
Den kan fås til en meget anstændig pris og er tæskesolid og tegner fint.
Det eneste problem, jeg kunne forestille mig er manglen på en /hurtig/ AF,
og så er alternativet jo en AF-S 80-200/2.8. og de er sjældendt billige.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Anders F

Dato : 27-08-05 11:15

> [...]
> holdbilleder / portræt billeder af enkeltstående personer (Spillere)

> Mit budget er ikke meget stort - men jeg vil gerne ofre omkring 5.000 -

Jeg ville kigge (kigger selv) på Sigma 100-300/4.
Evt. Sigma/Nikon 80-400/4.5-5.6 med optisk stabilisering - men det er mit
indtryk at den rene optiske kvalitet ikke helt er med 100-300.

Ifbm. makro tænker jeg også på 180'erne. Men de er liige lidt for korte til
"rigtig tele" efter min mening

Mvh.
Anders

PS:
Iøvrigt: Er det kun Canon, der kan finde ud af at integrere modlysblænden,
så de kan trækkes ud? Eller er det fordi, jeg primært har kigget på zooms?

Fra : Thomas

Dato : 27-08-05 12:17

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> [...]
> så de kan trækkes ud? Eller er det fordi, jeg primært har kigget på zooms?

Nope.

På min 300 mm. F/4 Nikkor er der integreret modlysblænde.

Thomas
www.tschmidt.dk