Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opladning af Li-Ion
Fra : Peter

Dato : 26-08-05 15:53

Hejsa,

Nogen der ved hvad der er den bedste form for brug af Li-Ion batterier
- skal man køre dem "døde" hver gang inden opladning eller skal man
bare smide dem i laderen når man kommer hjem fra fototur uanset
hvormeget strøm der er tilbage på dem?

--
Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-08-05 16:22

On Fri, 26 Aug 2005 16:52:49 +0200, Peter <1@dacor.dk> wrote:
> [...]
>- skal man køre dem "døde" hver gang inden opladning eller skal man
>bare smide dem i laderen når man kommer hjem fra fototur uanset

Li-ion batterier må aldrig køres helt ned - det kan ødelægge dem. De
fleste har dog i dag en sikring mod ødelæggelse. Så hvis du har ladet
batteriet side i til kameraet selv slukkede, skal du snarest lade dem
op igen. Det betyder ikke at du skal løbe hjem - bare undlad at lægge
dem på hylden i uger/måneder.

Du kan roligt lade Li-ion batterier op, straks du kommer hjem. Det
tager de ikke skade af.

Hvis du ikke skal bruge batterierne i et stykke tid, skal du lade dem
fuldt op, før du lægger dem væk. Dette gælder iøvrigt alle typer
genopladelige batterier.

Peter

Fra : Michael

Dato : 26-08-05 16:48

Peter Rongsted wrote:

> Hvis du ikke skal bruge batterierne i et stykke tid, skal du lade dem
> fuldt op, før du lægger dem væk. Dette gælder iøvrigt alle typer
> genopladelige batterier.
>
> Peter

Der står lige det modsatte i brugsanvisningen til det Lithium ion
jeg har købt. Hvis det ikke skal bruges i lang tid aflades det,
og oplades en gang om året.

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-08-05 17:16

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Der står lige det modsatte i brugsanvisningen til det Lithium ion
> jeg har købt. Hvis det ikke skal bruges i lang tid aflades det,
> og oplades en gang om året.

Den brugsanvisning jeg fik med de Lithium-Ion batterier jeg har købt hos
www.batterier.dk har der altid stået, at de ikke skulle køres helt ned, men
blot lades op efter brug, uanset om de var tømt eller ej. Det har fungeret
upåklageligt indtil nu.

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 26-08-05 20:11

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men
> blot lades op efter brug, uanset om de var tømt eller ej. Det har fungeret

Der er detsværre mange der ikke ved hvordan man skal behandle batterier.
batterier er en videnskab.
kun ni-cd celler skal køres helt flade. måske ikke hver gang men så
hveranden da. nimh batterier kan ikke tåle at ligge for længe i laderen så
dør de. ellers er de forholdsvist sejlivede. li-ion og li-polymer må ikke
tappes helt ibund. så taber de kapasitet. har man brugt under 10% af antal
mulige eksponeringer på batteriet skal det ikke smides i opladeren. da der
slides på batteriet hver gang det lades helt op. et li-ion holder til max
500 opladninger. tapper man meget strøm fra et koldt li-ion / polymer
batteri kan det risikere at miste egenskaben til at aflevere store
strømstyrker.

der kan læses en masse om batterier her. http://www.buchmann.ca/

Jacob

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 26-08-05 23:49

On Fri, 26 Aug 2005 21:10:55 +0200, "Jacob" <bip@bop.dk> wrote:

>der kan læses en masse om batterier her. http://www.buchmann.ca/

Som endda har en side specielt om at maksimere levetiden på Lithium
batterier: http://www.buchmann.ca/Chap10-page6.asp

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen