Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede størrelse
Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-08-05 20:06

Hejsa

Jeg sidder med nogle digital-fotos som jeg er ved at beskære til 10 * 15
cm. Hvor stor opløsning i pixel/cm skal jeg bruge for at billedet bliver ok
på papir?

--
Venlig hilsen
Jesper

Fra : Jan Kristensen

Dato : 22-08-05 20:23

> Jeg sidder med nogle digital-fotos som jeg er ved at beskære til 10 * 15
> cm. Hvor stor opløsning i pixel/cm skal jeg bruge for at billedet bliver
> ok
> på papir?

som jeg går efter

Billedformat Godt (150 dpi) Optimalt (300 dpi)

10 x 15 cm 615 x 910 1230 x 1820
13 x 18 cm 763 x 1136 1525 x 2272
20 x 30 cm 1212 x 1814 2424 x 3627

Fra : Stig Linander

Dato : 23-08-05 12:04

> Billedformat Godt (150 dpi) Optimalt (300 dpi)

> 10 x 15 cm 615 x 910 1230 x 1820

... hvilket er meget tæt på det format fotohandlerne selv bruger,
når de laver billeder efter gammeldags negativer. Dét format er:
1840 x 1232. Jeg bruger selv 1840 x 1232, når jeg får printet mine
digitale billeder i 15 x 10 cm hos min fotohandler.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-05 20:26

"Jesper Hansen" <lismoes@(slettes)gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder med nogle digital-fotos som jeg er ved at beskære til 10 *
> 15 cm. Hvor stor opløsning i pixel/cm skal jeg bruge for at billedet
> bliver ok på papir?

Mindst 200 dpi. En tomme er 2,54 cm. Du kan selv foretage omregningen til
cm.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : s.v.nielsen

Dato : 23-08-05 10:50

Jens Bruun wrote:
> "Jesper Hansen" <lismoes@(slettes)gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mindst 200 dpi. En tomme er 2,54 cm. Du kan selv foretage omregningen til
> cm.

een DPI(Dots per Inch) er ikke een PPI(Pixels per Inch)
Se nærmere her:
http://www.cix.co.uk/%7Etsphoto/tech/filmscan/use.htm#CALIBRATION

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 20:27

In article <ec6y01jmr21y$.13zqlhp4tty6g$.dlg@40tude.net>, Jesper Hansen wrote:
> [...]
> cm. Hvor stor opløsning i pixel/cm skal jeg bruge for at billedet bliver ok

Min erfaring med onlinefrmkaldelser er, at de kører 300 pixels per tomme,
eller 300 pixels per 25,4mm. så ca 120 pixels per cm.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-08-05 20:40

Tak for Jeres svar....

--
Venlig hilsen
Jesper

Fra : dunk4ever.dk

Dato : 25-08-05 20:34

> [...]
>
> Jeg sidder med nogle digital-fotos som jeg er ved at beskære til 10 * 15
> cm. Hvor stor opløsning i pixel/cm skal jeg bruge for at billedet bliver

ja helt så stor så mulig men helt ik under 2oo Dpi.
Mvh Lasse