Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan 10d udnytte hurtigt cf kort ??
Fra : Jakob

Dato : 22-08-05 19:39

Jeg har checket timings på www.dpreview.com og kom til at tænke på om de
tider der er der kan blive hurtigere med et nyere/hurtigere cf kort. Der
er jo sikkert sket en del på den front siden 10d kom frem, men aner ikke
om der er andre flaskehalse i kameraet ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-05 19:47

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> er jo sikkert sket en del på den front siden 10d kom frem, men aner ikke
> om der er andre flaskehalse i kameraet ?

Tjek CF databasen hos
http://www.robgalbraith.com

1.3 MByte forekommer at være nogenlunde det højeste man kan opnå.

Jeg oplever ingen mærkbar forskel mellem SanDisk Ultra II 2Gbyte og Kingston
Pro 2Gbyte i Canon 10D - kameraet er flaskehalsen.
På 1D MkII er der mærkbar forskel på de 2 CF kort.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 22-08-05 20:20

In article <430a1d9c$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> [...]
> Pro 2Gbyte i Canon 10D - kameraet er flaskehalsen.
> På 1D MkII er der mærkbar forskel på de 2 CF kort.

tak for informationerne, kendte ikke den side :0).

Må jeg lige stille dig et tillægsspørgsmål når du nu har flere kameraer.
Opfatter du 10d som et langsomt kamera mht at checke histogrammer etc.
Det er efterhånden det eneste jeg kan se som negativt ved det kamera jeg
overvejer at finde brugt ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-08-05 21:11

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Må jeg lige stille dig et tillægsspørgsmål når du nu har flere kameraer.
> Opfatter du 10d som et langsomt kamera mht at checke histogrammer etc.

Ja, det føles lidt langsomt. Det er langsommere end f.eks. 350D og 20D - men
10D er sikkert også billigere.
Jeg har ved flere lejligheder oplevet at det ikke var hurtigt nok og
bufferen blev fyldt op.
Men så er det heller ikke være.

> Det er efterhånden det eneste jeg kan se som negativt ved det kamera jeg
> overvejer at finde brugt ??

Det er på mange måder et glimrende kamera.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : KNL DtP

Dato : 22-08-05 21:19

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Opfatter du 10d som et langsomt kamera mht at checke histogrammer etc.

Det mest hensigtsmæssige er, at få kameraet til at vise histogrammet lige
når billedet er blevet taget. Dvs. på 10D går der lige et kort øjeblik
fra spejlet klapper ned igen, til preview-billedet og histogrammet vises.

Visningen af billederne foregår det i mod en anelse sløvt. Når man spoler
frem og tilbage kan det går tage et stykke tid. Først vises billedet
hurtigt, og opdateres til en skapere udgave et sekundt efter.

> Det er efterhånden det eneste jeg kan se som negativt ved det kamera
jeg
> overvejer at finde brugt ??

Nu har jeg haft kameraet i to år og brugt det ganske flittigt. Det er et
aldeles kamera, som jeg har haft utrolig stor glæde af.

Eneste rigtige kritikpunkt er hastigheden på kameraet. Den tager ikke
supermange billedet/sek. og bufferen kan kun tage 9 billeder, før den
skal skrive det hele til kortet. Skrivningen foregår heller ikke ligefrem
i hastigt tempo.

Kameraet er derfor ikke ligefrem at anbefale til sportsfotografen, men
til all around er det et glimrende kamera. Ved ikke hvad du skal give for
det brugt, men du bør nok tjekke prisen på et 350D, som har højere
opløsning og vist lidt bedre specs.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 22-08-05 21:54

In article <430a3332$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

> Det mest hensigtsmæssige er, at få kameraet til at vise histogrammet lige
> når billedet er blevet taget. Dvs. på 10D går der lige et kort øjeblik
> fra spejlet klapper ned igen, til preview-billedet og histogrammet vises.

OK det vil sige på den måde er der ikke lang ventetid.

> Visningen af billederne foregår det i mod en anelse sløvt.

Det kan jeg bedre leve med, det er mere i situationen hvor man skal tage
et billede og checke om indstillingerne er ok jeg tror det ville være
irreterende at skulle vente meget.

> Eneste rigtige kritikpunkt er hastigheden på kameraet.

Ja det er jeg også kommet frem til.

> Kameraet er derfor ikke ligefrem at anbefale til sportsfotografen,

Ok men nok godt nok til mig. Jeg ville skulle bruge det som et første
allround dslr.

Mit eneste sammenligningsgrundlag er et d70 jeg havde lånt en uges tid.

> det brugt, men du bør nok tjekke prisen på et 350D, som har højere
> opløsning og vist lidt bedre specs.

ALtså de fleste er faktisk for dyre brugt synes jeg, men jeg holder øje
:0), det virker som om 10d er lidt eftertragtet og priserne er faktisk
nogen gange på højde med 350d på ebay, så meget vil jeg ikke give, så
vil jeg helt sikkert hellere have et 350d. Det billigste alternativ jeg
kan se er et d50 og det er med i overvejelserne. Jeg vil nok ikke give
mere en 3000 for et 10d hus i betragtning af at man kan få et nyt 50d
til lidt over 4000 men om det kan lade sig gøre må tiden vise :0)

Du skal hvertfald have tak for dine råd.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 22-08-05 19:56

> [...]
> er jo sikkert sket en del på den front siden 10d kom frem, men aner ikke
> om der er andre flaskehalse i kameraet ?

Naah ikke rigtigt.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6111

Jacob

Fra : Jakob

Dato : 22-08-05 20:12

In article <430a1fc8$0$8904$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>,
bip@bop.dk says...

> Naah ikke rigtigt.
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6111

Cool den kendte jeg ikke, tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob