Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
JPG ser bedre ud end Nikon NEF ???
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-08-05 00:27

Hej NG

Nu har jeg så ud fra oplysninger i en anden tråd hentet en prøveversion
af Photoshop CS2 som kan åbne og behandle NEF filer.

Jeg skød billederne (D70) i NEF+JPG, så hvert billede altså ligger i to
formater. Men det mærkelige er, at billederne i JPG er *meget* bedre end
NEF'erne hvad angår lys og farve. NEF er underlige grågrønne og generelt
for mørke.

Når man åbner dem i PS kommer et vindue hvor man kan stille en masse
ting inden det åbnes. Som udgangspunkt står det hele på auto. Slår man
auto fra, bliver det endnu værre.

Bortset fra det med lys og farve (som måske er noget jeg gør forkert),
hvad er da den bedste arbejdsgang med NEF? Jeg bruger QImage Pro til
printning og generel bearbejdning som beskæring etc, og PS hvis et
billede kræver særlig behandling. QImage læser ikke NEF, så skal jeg
blot bunkekonvertere til fx TIF?

Endelig har jeg tænkt mig kun at bruge NEF for de fotos der skal ud i
stort format (det er bryllupsbilleder), mens dem til albummet i 10x15
lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Hilsen
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-05 01:00

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
> arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Generelt kan det siges om NEF eller RAW generelt, at de informationer du
ser, er dem der er taget med kameraet og ikke behandlet på nogen måde,
derfor kan resultatet se noget anderledes ud end det gør med et JPG: RAW er
beregnet på, at du skal arbejde med dem i photoshop eller hvad du nu
foretrækker at bruge, og ikke bare printe dem direkte, ellers kan du lige så
godt holde dit til JPG.
Fordelen ved RAW fremfor JPG er, at du er i fuld kontrol over, hvad der
gøres ved billedet, og ikke mister data pga. en lille computer i kameraet
mener den kan gøre det bedre end du kan. Samtidig har du mulighed for at
ændre hvidbalance og eksponeringskompensation ved konverteringen af et
RAW-billede, hvilket er en ganske rar feature. Leg med det, og se hvad du
får ud af det, jeg kan kun anbefale RAW.

MVH
Thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-08-05 05:44

> [...]
>
>Når man åbner dem i PS kommer et vindue hvor man kan stille en masse
>ting inden det åbnes. Som udgangspunkt står det hele på auto. Slår man

Hvis du vil have ens billeder fra NEF og jpg skal du benytte samme
indstilling af hvidbalance og farvemætning mv. som D70 er sat til.

Jeg har ikke Photoshop CS2 men i Photoshop vers. 7 hvor jeg ikke kan
beholde kameraets indstillinger (auto er det Photoshop/NEF konverteren
finder bedst. Derfor benytter jeg Nikon Capture Editor, hvor du kan
kører batch på alle billederne i NEF, hvis man ønsker dette.

> [...]
>lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
>arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Jo, men jeg skyder kun i NEF, og så kører batch i Nikon Capture Editor
for de billeder som ikke kræver særlig redigering. Herved sparer jeg
lidt plads på kortene.

Men det er smag og behag.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 06:25

In article <43090dc7$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Når man åbner dem i PS kommer et vindue hvor man kan stille en masse
> ting inden det åbnes. Som udgangspunkt står det hele på auto. Slår man

Smid +20 på den nederste slider (Saturation ?), og farverne har knald
på igen. Det er mærkelig hvidbalancen ikke er OK, men det kan du netop rette
på i RAW.

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-08-05 08:15

On Mon, 22 Aug 2005 01:27:06 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> formater. Men det mærkelige er, at billederne i JPG er *meget* bedre end
> NEF'erne hvad angår lys og farve. NEF er underlige grågrønne og generelt

NEF formatet giver _dig_ fuld kontrol over hvordan dit billede skal være
da du overtager konverteringen fra kameraet. Derfor når du ser nef'en
første gang i f.eks ACR, skal du ikke se det som det færdige billede. Du
skal selv ind og indstille lys/kontrast og farver som du synes. Er
billedet for mørkt? Skru op for lyset. Fladt og uden kontrast, skru op for
kontrasten. Er billedet grønlig, har du nok fat i en skæv hvidbalance -
ret det. Kort sagt brug indstillings mulighederne, det er derfor de er der.

Synes du det er kedeligt og besværligt, er NEF måske ikke noget for dig.
NEF kræver lidt ekstra arbejde i forhold til JPG output, man får
tilgengæld også en højere teknisk kvalitet ud af NEF, _hvis_ man kan finde
ud af at bruge konverteringsprogrammerne rigtig.

> [...]
> lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
> arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Jo umiddelbart, da NEF holder lidt flere detajler og ikke er komprimeret
på samme måde som JPG. Men igen er det kun under forudsætning at du kan
finde ud af at konvertere nef'en rigtig.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-08-05 10:36

Hej Kenneth og I andre der har svaret

> NEF formatet giver _dig_ fuld kontrol over hvordan dit billede skal være
> da du overtager konverteringen fra kameraet. Derfor når du ser nef'en
> første gang i f.eks ACR, skal du ikke se det som det færdige billede.

Ok, jeg forstår. Jeg troede blot at NEF/RAW var samme billede som
Jpg'en, blot ukomprimeret.

> [...]
> tilgengæld også en højere teknisk kvalitet ud af NEF, _hvis_ man kan finde
> ud af at bruge konverteringsprogrammerne rigtig.

Faktisk kan jeg godt lide at pille ved billederne! Men kun for billeder
der enten kræver det pga. småfejl, eller hvor kvaliteten vægtes meget
højt, som fx de af bryllupsbillederne der skal bliver portrætter i høj
kvalitet. Mit spørgsmål skyldes at jeg troede jeg måske gjorde noget
forkert.

Når jeg kommer hjem fra en ferie med måske 50 billeder jeg finder
værdige til at komme i et album, gider jeg dog sjældent bruge så meget
krudt på dem hvis de er ok i forvejen

Jeg vil prøve Hennings tip om at bruge kameraets hvidbalance og
farvemætning. Jeg har hentet en prøveudgave af Nikon Capture Editor.

Martin

Fra : Kenneth K.

Dato : 22-08-05 11:27

On Mon, 22 Aug 2005 11:35:43 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Hej Kenneth og I andre der har svaret

Hej hej i sommervarmen.

> Ok, jeg forstår. Jeg troede blot at NEF/RAW var samme billede som
> Jpg'en, blot ukomprimeret.

Som du nok har fundet ud af er det meget mere end det.

> Jeg vil prøve Hennings tip om at bruge kameraets hvidbalance og
> farvemætning. Jeg har hentet en prøveudgave af Nikon Capture Editor.

Jeg kan anbefale gratisprogrammet RawShooter Essentials hvis du ikke
allerede har prøvet det. Det er efter min mening det program hvor det er
lettest at lave flotte billeder i, det er tilmed lysår hurtigere end Nikon
Capture...og gratis! RS er simplet og kan ikke så meget, men kun til
rawkonvertering er det meget stærkt synes jeg.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 11:04

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Når man åbner dem i PS kommer et vindue hvor man kan stille en masse
> ting inden det åbnes. Som udgangspunkt står det hele på auto. Slår man

Bruger du f.eks. Nikonview (der er gratis til download på nettet) til at se
dine billeder med, korrigerer den dine NEFbilleder, så du ser dem med de
indstillinger for hvidbalance, mætning og skarphed, som du nu har indstillet
kameraet til. Det er de samme indstillinger som kameraet bruger til at danne
jpg-filer med. Du kan fra Nikonview så vælge enten at justere disse værdier
gennem Nikon Editor, som er indbygget, eller du kan vælge at massekonvertere
NEF med indstillingerne fra kameraet og dine eventuelle modifikationer af
indstillingerne.

> [...]
> printning og generel bearbejdning som beskæring etc, og PS hvis et
> billede kræver særlig behandling. QImage læser ikke NEF, så skal jeg

Er du ikke indstillet på at arbejde ret meget med billederne, men gerne vil
have adgang til NEF-filerne, vil jeg afgjort anbefale at bruge Nikonview.
Det gør det glimrende og koster som sagt ikke noget.

> [...]
> lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
> arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Jo, hvis du ved optagelsen ved, hvilke billeder, der skal bruges til hvad.
Alternativet er at bruge NEF konsekvent og så bunkekonvertere de mindre
vigtige.
Til konvertering til 'fint' brug, vil jeg anbefale Nikon Capture 4, der IMO
er det program, der gør det bedst. Selv bruger jeg imidlertid oftest
Photoshop CS med converterplugin, da jeg hyppigt ender med at skulle bruge
nogle af Photoshops faciliteter (klonstempel, partiel skaphed/sløring,
opretning af horisont osv.). Men jeg synes at Capture 4 totalt set laver den
bedste konvertering.

vh
Jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-05 11:16

> [...]

> to formater. Men det mærkelige er, at billederne i JPG er *meget*
> bedre end NEF'erne hvad angår lys og farve. NEF er underlige

Mail mig en NEF-udgave, og jeg vil meget gerne prøve at konvertere den med
PS CS. Så kan du sammenligne med din JPEG-udgave fra kameraet.

> [...]
> lige så godt kan laves ud fra JPG'erne med de forenklinger i
> arbejdsgangen dette giver. Er det ikke en nogenlunde sund tankegang???

Nej, det er da en OK tankegang.

Jeg fotograferer kun i RAW, og kører en batchkørsel, når jeg ikke gider
pille særligt med de enkelte billeder, men det er så min arbejdsgang.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)