Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tændt LCD skærm på D70 under ek
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 11:55

Hejsa

Jeg har haft lånt en D70 en uges tid og er meget begejstret for den. Der
er dog en ting jeg ikke kunne finde ud af: at tænde LCD skærmen mens man
tager et billede.

Ejermanden mener ikke det kan lade sig gøre, men det kan vel ikke være
rigtigt?

Nu ved jeg godt at man med et DSLR bruger søgeren osv. men der er
situationer hvor skærmen ville være rar. Jeg tog fx en masse
bryllupsbilleder i går, og med mit eget ikke-SLR kamera er jeg vant til
fx at kunne holde kameraet op i udstrakt arm og stadig kunne se på
skærmen om der nogenlunde kommer det rigtige med på billedet. Ligeledes
ved "kyssebillederne" hvor brudeparret kysser under bordet ville det
have været enormt rart med skærmen så jeg ikke skulle ned på maven!

Er der nogen der ved hvordan man indstiller kameraet så der er medkig på
skærmen?

Og en lille ting mere: hvad anbefaler I til at åbne/konvertere NEF fotos?

Takker og bukker
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 12:01

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmen?
>
> Og en lille ting mere: hvad anbefaler I til at åbne/konvertere NEF fotos?

Du kan IKKE bruge skærmen som søger på Nikon D70 (faktisk ikke på nogle af
Canons og Nikons DSLR-kameraer). Det er simpelthen umuligt, da der sidder et
spejl og dækker for sensoren, spejlet der bruges til at reflektere billedet
op på den matskive som viser billedet i søgeren.

Til at åbne og konvertere NEF-filer bruger jeg selv Adope Raw Converter der
er indbygget i PhotoShop CS, ganske fint program til det. Har også hørt
meget godt om Capture One (tror jeg det hedder).

MVH
Thomas

Fra : AS

Dato : 21-08-05 12:05

> [...]
billedet
> op på den matskive som viser billedet i søgeren.

Og ellers DSLR duer ikke til noget. De kan ikke optage video, har ingen
mikrofon, objektiver skal skiftes hele tiden, og de vejer alt for meget...

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 12:15

AS wrote:
> Og ellers DSLR duer ikke til noget. De kan ikke optage video, har ingen
> mikrofon, objektiver skal skiftes hele tiden, og de vejer alt for meget...

Og hvorfor skriver du så lige det?

Martin

Fra : AS

Dato : 21-08-05 12:23

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Og hvorfor skriver du så lige det?

Ja, de er de hyppigste ting folk bemærke og bliver "skuffet", nåer de lige
har taget et DSLR i hænder. Beklager, hvis her ikke er tilfalde.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 12:28

AS wrote:

> Ja, de er de hyppigste ting folk bemærke og bliver "skuffet", nåer de lige
> har taget et DSLR i hænder. Beklager, hvis her ikke er tilfalde.

Nej da! Det er jo det lækre ved DSLR: afsindigt gode billeder, fuld
kontrol, udskiftelig optik, føles godt i hænderne, meget alsidigt osv.

Jeg har jo altid være til (film) SLR, har bare ikke brugt det i årevis
fordi jeg er blevet "digital" og ikke kan undvære de muligheder jeg har
for efterbehandling osv.

Så det er skønt at stå med et SLR i hænderne igen! Savnede bare LCD'en i
et par situtioner - det gør du (hånden på hjertet!) sikkert også i helt
specielle situationer

Martin

Fra : AS

Dato : 21-08-05 13:10

> Så det er skønt at stå med et SLR i hænderne igen! Savnede bare LCD'en i
> et par situtioner - det gør du (hånden på hjertet!) sikkert også i helt
> specielle situationer

Guilty!

Ja, når jeg skal ligge ned på marken og skyde insekter eller lign., specielt
når der er lige efter regn Har begyndt at tænke om right angle finder
til det.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 13:22

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> [...]
specielt
> når der er lige efter regn Har begyndt at tænke om right angle finder

Eller et liggeunderlag eller knæpude, fungerer fint

Fra : AS

Dato : 21-08-05 13:28

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Eller et liggeunderlag eller knæpude, fungerer fint

Klart, det hjælper også. Dog, en gang en piliti bil har stoppet ved siden
for at spørge om jeg har det godt

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 13:47

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> Klart, det hjælper også. Dog, en gang en piliti bil har stoppet ved siden
> for at spørge om jeg har det godt

Haha, du sagde vel forhåbentlig, at de gerne måtte komme med en kold fra
kassen til dig

Fra : Jacob

Dato : 21-08-05 12:09

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er indbygget i PhotoShop CS, ganske fint program til det. Har også hørt
> meget godt om Capture One (tror jeg det hedder).

canon 20D fås i en udgave hvor man kan bruge skærmen. kameraet er beregnet
til astronomi og har ikke ir filter.

Jacob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 12:11

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Der

> canon 20D fås i en udgave hvor man kan bruge skærmen. kameraet er beregnet

Beklager, den glemte jeg, men bliver den ikke kun solgt i Japan forresten?

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 21-08-05 12:42

> Beklager, den glemte jeg, men bliver den ikke kun solgt i Japan forresten?
>
> MVH
> Thomas

Jeg syntes jeg har set den her i europa. den er da representeret på canons
hjemmeside.
måske er det den amrikanske side jeg har kigget på.

Jacob

Jacob

Fra : waal

Dato : 22-08-05 11:32

> Jeg syntes jeg har set den her i europa. den er da representeret på canons
> hjemmeside.
> måske er det den amrikanske side jeg har kigget på.

20Da er på Canon Danmarks hjemmeside så den må kunne fås her i landet. Den
er forsynet med et halvgennemskinneligt spejl der dog ikke er fast som på de
gamle modeller hvor billedet blev tagen gennem spejlet. Ulempen er at
spejlet stjæler 2/3 blændetrin når det er nede.

mvh
Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 21-08-05 12:12

> [...]
billedet
> op på den matskive som viser billedet i søgeren.

Canon EOS 20Da (mener jeg det hedder...) har et delvist gennemlyseligt
spejl, og man kan bruge LCDen som søger! - Dog er det et specialkamera uden
IR filter specielt designet til astrofotografi - og så kan det vist kun
købes i Japan, og så er det sikkert også hammerdyrt...

> [...]
> er indbygget i PhotoShop CS, ganske fint program til det. Har også hørt
> meget godt om Capture One (tror jeg det hedder).

Jep Capture One, bruger det selv da jeg ikke har Photoshop...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 21-08-05 12:17

> [...]
> IR filter specielt designet til astrofotografi - og så kan det vist kun
> købes i Japan, og så er det sikkert også hammerdyrt...

Jeg glemte at tilføje: man kan købe et LCD til at montere på den optiske
søger så man kan bruge et display som live søger! - Jeg har set nogle links
her i gruppen før...

Brian

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 12:24

Brian Lund wrote:

> Jeg glemte at tilføje: man kan købe et LCD til at montere på den optiske
> søger så man kan bruge et display som live søger! - Jeg har set nogle links
> her i gruppen før...

ok, men så vigtigt er det nu heller ikke. Troede egentligt bare at jeg
ikke havde fundet den rigtige menu. Og det med spejlet er jo logisk nok,
det havde jeg bare ikke tænkt på!

Martin

Fra : waal

Dato : 21-08-05 12:49

> ok, men så vigtigt er det nu heller ikke. Troede egentligt bare at jeg
> ikke havde fundet den rigtige menu. Og det med spejlet er jo logisk nok,
> det havde jeg bare ikke tænkt på!
>
> Martin

Spejlet er det mindste problem, Canon har lavet modeller med faste (pellix)
spejle siden 1965, alternativt kan man klappe spejlet op, men lukkeren skal
jo også være åben (B) hvis skærmen skal bruges som søger.

Hvis det er et problem at støtte på sangermusklen, så er vinkelsøgeren jo
opfundet

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 21-08-05 23:12

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lukkeren skal jo også være åben (B) hvis skærmen skal bruges som søger.
>
> Hvis det er et problem at støtte på sangermusklen, så er vinkelsøgeren jo

Hvad er sangermusklen ???

Fra : waal

Dato : 22-08-05 11:13

> Hvad er sangermusklen ???

Man bruger faktisk bemeldte legensdel når man synger. Andre velkendte
betegnelser er bodegamuskel eller kuffert. Den ældre del af befolkningen kan
også finde på at bruge udtrykket "vom" i forskellige sammensætninger.

Inden sommervejret forsvinder kunne den blive også være emne for en
fotoserie. En stram beskæring kunne været et element i præsentationen.

mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 14:15

In article <43085d77$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Martin Larsen wrote:
> [...]
> fx at kunne holde kameraet op i udstrakt arm og stadig kunne se på
> skærmen om der nogenlunde kommer det rigtige med på billedet.

Det med strakt arm, er det noget du gør med vilje for at få mere rystede
billeder ?

> Ligeledes
> ved "kyssebillederne" hvor brudeparret kysser under bordet ville det
> have været enormt rart med skærmen så jeg ikke skulle ned på maven!

Du må arbejde for sagen :)

> Er der nogen der ved hvordan man indstiller kameraet så der er medkig på
> skærmen?

Det kan man ikke. det ville forsinke udlæsertiden fra du trykkede
til billedet blev taget da chippen skal nulstilles, og lige have tid
til at komme sig.

> Og en lille ting mere: hvad anbefaler I til at åbne/konvertere NEF fotos?

Det du nu har fået med kameraet eller købt.

Fra : Thomas

Dato : 21-08-05 14:43

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Og en lille ting mere: hvad anbefaler I til at åbne/konvertere NEF fotos?

Du skal have fat i Nikon Capture. Det hentes i en 30 dages prøveudgave på
Nikons hjemmeside...
http://nikonimaging.com/global/products/software/capture4/download/index.htm

Det er langt bedre end både Photoshop og Capture One. Specielt sidstnævnte
er i mine øjne temmelig håbløst.

Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 14:48

> Det er langt bedre end både Photoshop og Capture One. Specielt sidstnævnte
> er i mine øjne temmelig håbløst.

Det er da sjovt du synes Capture One er håbløst. Efter at have brugt
produktet siden 2003 er jeg stadig meget begejstret for det. Hvorfor mener
du det er håbløst? Har du prøvet det?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas

Dato : 21-08-05 15:17

> Det er da sjovt du synes Capture One er håbløst. Efter at have brugt
> produktet siden 2003 er jeg stadig meget begejstret for det. Hvorfor mener
> du det er håbløst? Har du prøvet det?

Jeg ved godt, at du er en varm fortaler for CO... hvilket mange
Canon-brugere er. Nu er det et stykke tid siden jeg sidst gav CO en chance,
så jeg kan efterhånden dårligt huske, hvorfor jeg hurtigst muligt skiftede
tilbage til NC asap. Jeg kan dog huske, at brugergrænsefladen - efter min
smag - er mere eller mindre håbløs. Et andet irritationsmoment var, at
ændringerne ikke blev gemt i (som en del af) NEF-filerne, hvilket NC bl.a.
gør. Herved kan jeg stort set færdigredigere min billeder i NC og
efterfølgende bruge NikonView som fremviser.

Oven i alle de tekniske ting syntes jeg også, at outputtet af NC har et mere
filmagtigt skær. Det ser på en eller anden måde mere ægte ud end tilsvarende
billeder fra både CO og ACR.

Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg er det dog min personlige mening...
og hvis jeg brugte Canon havde jeg sikkert en anden mening, da NC af gode
grunde er lukket land for RAW-filer.

Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 16:56

> [...]
> gør. Herved kan jeg stort set færdigredigere min billeder i NC og
> efterfølgende bruge NikonView som fremviser.

Jeg synes brugergrænsefladen er både simpel og logisk. Ændringer til
billederne gemmes i preview folderen, så med mindre du smider dem væk er de
der igen næste gang man konverterer. Man kan også gemme indstillingerne i en
valgfri folder, f.eks. der hvor RAW filerne befinder sig. Jeg
færdigredigerer også billeder i C1 undtagen i nogle få tilfælde. Jeg bruger
ACDSee til at gennemse billeder. Ellers printer jeg og lægger på min
website.

> [...]
mere
> filmagtigt skær. Det ser på en eller anden måde mere ægte ud end

Det kan jo ikke diskuteres, men jeg har valgt nogle profiler fra ETC, som
giver et mere varmt skær end generic profilen.

> Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg er det dog min personlige mening...
> og hvis jeg brugte Canon havde jeg sikkert en anden mening, da NC af gode
> grunde er lukket land for RAW-filer.

Ja, måske. Mange sværger også til Photoshop CS.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-05 14:53

Thomas skrev:
> [...]
>
> Det er langt bedre end både Photoshop og Capture One. Specielt sidstnævnte

Har prøvet alle 3 og kan ikke se forskel på resultatet, men NC er sååå
langsomt og C1 workflow passer mig bedst. At kalde nogle af dem for
håbløse er dog i mine øjne.....ja..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-08-05 15:49

> [...]
> tager et billede.
>
> Ejermanden mener ikke det kan lade sig gøre, men det kan vel ikke være

Han har ret det sidder et spejl ned foran sensoren og for ikke at overbalste
sensoren med for meget lys så er det en meget god ide.

> [...]
> "kyssebillederne" hvor brudeparret kysser under bordet ville det have
> været enormt rart med skærmen så jeg ikke skulle ned på maven!

Så kan man få en skaktsøger så man kan kigge ned i den.

Desuden at holde et kamera i strakt arm giver mere urolige billeder, man kan
ikke holde kameraet så stille. Når mna holder det med to hænder der hviler
ind mod kropæpen og samtidig stabiliserer kameraet med hovedet så får man et
roligere billede og derved kan man bruge længere lukkertider.

> Er der nogen der ved hvordan man indstiller kameraet så der er medkig på
> skærmen?

Det kan som sagt ikke lade sig gøre

> Og en lille ting mere: hvad anbefaler I til at åbne/konvertere NEF fotos?

Nikon Capture 4 el. Photoshop.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 21-08-05 16:49

In article <4308947b$0$68374$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...
?

> Nikon Capture 4 el. Photoshop.

Du kan også prøve rawshooter essentials

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : AS

Dato : 21-08-05 17:40

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

> Du kan også prøve rawshooter essentials

You get what you pay for. Ikke dårligt, at den kan konvertere noget
rimmeligt, med de rigtige indstillinger resultatet ligner fra C1. Men jeg
har bemærket, at den giver nogle mærkelige små artefakter, især, hvis der er
mange små detaljer. Til sidst blev jeg ved NC.

Fra : Jakob

Dato : 21-08-05 18:43

In article <172Oe.65465$Fe7.209508@news000.worldonline.dk>,
ars@TrasH.net says...

> [...]
> har bemærket, at den giver nogle mærkelige små artefakter, især, hvis der er

OK så godt kender jeg den ikke :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 22:24

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> ind mod kropæpen og samtidig stabiliserer kameraet med hovedet så får man et
> roligere billede og derved kan man bruge længere lukkertider.

Det var der også en anden der spurgte om, men jeg udtrykte mig ikke
klart nok. Når der sidder en flok mennesker omkring et bord, og man ikke
lige har noget at stå på og heller ikke er 2.10 høj! - så kan man ofte
få nogle gode "overbliksbilleder" ved at holde kameraet så højt man kan
over sig. På LCD skærmen på mit andet kamera kan godt se søgerbilledet,
selv om farverne er stærkt forvrængede fra den vinkel.

Bortset fra sådanne særtilfælde vil jeg naturligvis ikke skyde fra
udstrakt arm!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-08-05 23:26

Simon Nielsen wrote:

> Nikon Capture 4 el. Photoshop.

Jeg har lige ved et tilfælde opdaget en pudsighed: hvis man omdøber NEF
billeder til TIF, kan alle billedprogrammer læse dem - omend i en
thumbnail-udgave! Kan være nyttigt hvis man står i en situation uden en
NEF konverter og blot har brug for at vide hvad der egentligt er på
billedet....

Martin