/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Billeder om aftenen
Fra : Allan Pedersen


Dato : 20-08-05 14:13

Hej

Jeg er snart ejer at et 350D og har tænkt mig at få et rimeligt godt
objektiv, som tager gode billeder om aftenen, hvor der ikke er helt så meget
lys at gøre godt med.

Hvad skal man vælge der?

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil ofre endnu, men kunne godt tænke mig at få et
par eksempler på hvad jeg kunne vælge. Jeg er mere eller mindre nybegynder,
så jeg ved ikke ret meget endnu :)


MVH Allan Pedersen



 
 
Jens Bruun (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 20-08-05 14:22

"Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
news:43072c6e$0$18638$14726298@news.sunsite.dk

> Hvad skal man vælge der?

En EF 24mm f/1.4L eller en EF 85mm f/1.2. Har du ikke lige mindst 10k til et
objektiv, kan du kigge på en EF 50mm f/1.4 eller - til alles pengepung - en
EF 50mm f/1.8, der kan fås til under en tusse fra ny.

> Jeg ved ikke helt hvad jeg vil ofre endnu, men kunne godt tænke mig
> at få et par eksempler på hvad jeg kunne vælge. Jeg er mere eller
> mindre nybegynder, så jeg ved ikke ret meget endnu :)

Måske du skulle afgøre, hvad du vil bruge objektivet til? Du kan få en fed,
lysstærk 200mm tele, men den er jo ikke så meget bevendt, hvis dine behov er
mere i retning af en vidvinkel.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Allan Pedersen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Pedersen


Dato : 20-08-05 16:06

Når du siger EF 50mm f/1.8 / EF 24mm f/1.4, så mener du en lysstærk en,
ikke?

Jeg tager tit billeder af biler om aftenen, men tager selvfølgelig også
andre billeder om dagen :)

Men jo lavere (f/1.4 eller f/1.8) jo bedre i mørke?

mht. brændvidden, vil 24mm så pase fint til f. biler eller er 50mm bedre?

MVH Allan Pedersen

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43072e5f$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> news:43072c6e$0$18638$14726298@news.sunsite.dk
>
> > Hvad skal man vælge der?
>
> En EF 24mm f/1.4L eller en EF 85mm f/1.2. Har du ikke lige mindst 10k til
et
> objektiv, kan du kigge på en EF 50mm f/1.4 eller - til alles pengepung -
en
> EF 50mm f/1.8, der kan fås til under en tusse fra ny.
>
> > Jeg ved ikke helt hvad jeg vil ofre endnu, men kunne godt tænke mig
> > at få et par eksempler på hvad jeg kunne vælge. Jeg er mere eller
> > mindre nybegynder, så jeg ved ikke ret meget endnu :)
>
> Måske du skulle afgøre, hvad du vil bruge objektivet til? Du kan få en
fed,
> lysstærk 200mm tele, men den er jo ikke så meget bevendt, hvis dine behov
er
> mere i retning af en vidvinkel.
>
> --
> -Jens B.
> http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)
> http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
>
>



Jacob (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-08-05 17:11


"Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
news:430746ca$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Når du siger EF 50mm f/1.8 / EF 24mm f/1.4, så mener du en lysstærk en,
> ikke?
>
> Jeg tager tit billeder af biler om aftenen, men tager selvfølgelig også
> andre billeder om dagen :)
>
> Men jo lavere (f/1.4 eller f/1.8) jo bedre i mørke?
>
> mht. brændvidden, vil 24mm så pase fint til f. biler eller er 50mm bedre?
>
> MVH Allan Pedersen

Jeg tror at 50mm vil passe bedre til biler end 24mm. du skal passe lidt på
med at udnytte de meget lave blænder når man tager billeder af af biler. gør
man det får man ikke hele bilen skarp. mit forslag er 50mm f/1.8. objektivet
tegner fint skarpt. der er ikke nogen synderlig pude / tøndetegning når det
bruges på dit kamera.
Måske skulle du overveje dig at anskaffe dig et stativ. det kan være en stor
hjælp når man om aftenen / natten skal fotografere noget uden brug af blitz.
alt andet lige er naturligt lyst bedre når man skal fotografere større
objekter som f.eks. en bil.
http://www.digitalmagasinet.dk/dof.asp kan du regne lidt på blænde dybde
skarpher billedudsnit mm.

Jacob



Allan Pedersen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Pedersen


Dato : 21-08-05 00:44

Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til at
betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
bedre endnu?

MVH Allan Pedersen

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
news:43075609$0$8906$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> news:430746ca$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> > Når du siger EF 50mm f/1.8 / EF 24mm f/1.4, så mener du en lysstærk en,
> > ikke?
> >
> > Jeg tager tit billeder af biler om aftenen, men tager selvfølgelig også
> > andre billeder om dagen :)
> >
> > Men jo lavere (f/1.4 eller f/1.8) jo bedre i mørke?
> >
> > mht. brændvidden, vil 24mm så pase fint til f. biler eller er 50mm
bedre?
> >
> > MVH Allan Pedersen
>
> Jeg tror at 50mm vil passe bedre til biler end 24mm. du skal passe lidt på
> med at udnytte de meget lave blænder når man tager billeder af af biler.
gør
> man det får man ikke hele bilen skarp. mit forslag er 50mm f/1.8.
objektivet
> tegner fint skarpt. der er ikke nogen synderlig pude / tøndetegning når
det
> bruges på dit kamera.
> Måske skulle du overveje dig at anskaffe dig et stativ. det kan være en
stor
> hjælp når man om aftenen / natten skal fotografere noget uden brug af
blitz.
> alt andet lige er naturligt lyst bedre når man skal fotografere større
> objekter som f.eks. en bil.
> på http://www.digitalmagasinet.dk/dof.asp kan du regne lidt på blænde
dybde
> skarpher billedudsnit mm.
>
> Jacob
>
>



Brian Lund (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 21-08-05 01:51

> Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til at
> betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
> bedre endnu?

Ja, lidt bedre, og lidt mere lysstærk hvis dét skulle blive nødvendig... Men
prisen er 2-3 gange så høj, og det vil jeg ikke sige at billedkvaliteten er
så meget bedre ;) - Men hvis du har pengene er det et godt køb!

En 50mm vil svare til 80mm på et filmkamera, dvs lidt over "2x zoom" - Det
er måske lige rigeligt tæt på når du vil tage billeder af biler... Så mit
forslag er at du (også/eller) køber et EF 35mm f/2 eller måske en 28mm
f/2.8 - men sidstenævnte er måske nok for mørk...

Jeg var nede i nogen drypstenshuler i frankrig, der savnede jeg ihvertfald
noget der var bredere end min 50mm, men også lysstærk... Min EF-S 18-55
ville have været ubrugelig!


Brian



Gert Medom (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 21-08-05 09:02


"Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
news:4307c02f$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til
at
> betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
> bedre endnu?
>
Hej

Jeg fandt følgende minitest http://www.akam.dk/artikkel/14855

En fordel jeg har hørt folk tale om ved dyrere objektiver er, at de bedre
holder prisen end de helt billige, den dag man sælger.

Har selv overvejet 50 mm 1.8 men blev skræmt væk af ovenstående test,
købte
istedetfor 28 mm 2.8 som jeg ikke fortryder.

/ Gert


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1882 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Thomas Pedersen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 21-08-05 12:10


"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:43083469$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> news:4307c02f$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> > Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til
> at
> > betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
> > bedre endnu?
> >
> Hej
>
> Jeg fandt følgende minitest http://www.akam.dk/artikkel/14855
>
> En fordel jeg har hørt folk tale om ved dyrere objektiver er, at de bedre
> holder prisen end de helt billige, den dag man sælger.
>
> Har selv overvejet 50 mm 1.8 men blev skræmt væk af ovenstående test,
> købte
> istedetfor 28 mm 2.8 som jeg ikke fortryder.
>
> / Gert

Nu er det jo de færreste objektiver der er designet til at være skarpe helt
åbne, og 50mm fra Nikon og Canon er ingen undtagelse der. Umiddelbart er min
erfaring at det faktisk kun er hurtige teleobjektiver der er designet til
det, og vidvinkler er endnu mere uskarpe helt åbne end standard-optikkerne.

MVH
Thomas



Jakob (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-08-05 14:33

In article <43086111$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...
>
> "Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:43083469$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
> > "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4307c02f$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til
> > at
> > > betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
> > > bedre endnu?
> > >
> > Hej
> >
> > Jeg fandt følgende minitest http://www.akam.dk/artikkel/14855
> >
> > En fordel jeg har hørt folk tale om ved dyrere objektiver er, at de bedre
> > holder prisen end de helt billige, den dag man sælger.
> >
> > Har selv overvejet 50 mm 1.8 men blev skræmt væk af ovenstående test,
> > købte
> > istedetfor 28 mm 2.8 som jeg ikke fortryder.
> >
> > / Gert
>
> Nu er det jo de færreste objektiver der er designet til at være skarpe helt
> åbne

Så melder spørgmålet sig hvad skal man så bruge det til ?? man køber vel
kun et 2.8 tele etc. hvis man virkelig har brug for det pga prisen...

--
Venlig hilsen

Jakob

Povl H. Pedersen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 21-08-05 16:01

In article <MPG.1d72a10e126d3984989dbb@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
>>
>> Nu er det jo de færreste objektiver der er designet til at være skarpe helt
>> åbne
>
> Så melder spørgmålet sig hvad skal man så bruge det til ?? man køber vel
> kun et 2.8 tele etc. hvis man virkelig har brug for det pga prisen...

Eller fordi man vil have helt skarpe billeder ved f/4. Lige med teler,
så kan det være svært at få lys nok til lukketiden, så her er blænde-
åbning vigtigt.

Jakob (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-08-05 16:45

In article <slrndgh5og.14c.povlhp@ip102.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Eller fordi man vil have helt skarpe billeder ved f/4. Lige med teler,
> så kan det være svært at få lys nok til lukketiden, så her er blænde-
> åbning vigtigt.

Ja ok så din pointe er at man altid skal regne med at største blænde
ikke er brugbar.

--
Venlig hilsen

Jakob

Povl H. Pedersen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 21-08-05 17:20

In article <MPG.1d72bfcfc53446e4989dbe@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <slrndgh5og.14c.povlhp@ip102.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...
>
>> Eller fordi man vil have helt skarpe billeder ved f/4. Lige med teler,
>> så kan det være svært at få lys nok til lukketiden, så her er blænde-
>> åbning vigtigt.
>
> Ja ok så din pointe er at man altid skal regne med at største blænde
> ikke er brugbar.

Nej, min pointe er, at man får bedre billede når man blænder ned.
Der er få objektiver der er optimale fuldt åbne.

Man må heller ikke blænde for langt ned, så bliver difraktion et problem.

Jakob (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 21-08-05 18:42

In article <slrndghada.14r.povlhp@ip102.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Nej, min pointe er, at man får bedre billede når man blænder ned.
> Der er få objektiver der er optimale fuldt åbne.

OK, point taken :0)


--
Venlig hilsen

Jakob

Allan Pedersen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Pedersen


Dato : 21-08-05 12:01

Kanon test du har fundet Gert

Udfra den test ender det nok med f/1.4 50mm USM

MVH Allan Pedersen

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:43083469$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> news:4307c02f$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> > Et EF f/1.8 50mm er åbenbart det som bliver foreslået, det er også til
> at
> > betale sig fra kan jeg se. Men hvad med et f/1.4 50mm, vil det være lidt
> > bedre endnu?
> >
> Hej
>
> Jeg fandt følgende minitest http://www.akam.dk/artikkel/14855
>
> En fordel jeg har hørt folk tale om ved dyrere objektiver er, at de bedre
> holder prisen end de helt billige, den dag man sælger.
>
> Har selv overvejet 50 mm 1.8 men blev skræmt væk af ovenstående test,
> købte
> istedetfor 28 mm 2.8 som jeg ikke fortryder.
>
> / Gert
>
>
> --
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 1882 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste