Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Bange" for støv på sensor.
Fra : Jesper

Dato : 20-08-05 09:15

Hej.

Jeg har et Nikon D 70, som så mange andre, men jeg er "bange" for at få støv
på sensoren og derved skulle undvære kameraet i flere dage, mens det bliver
renset - medmindre jeg selv gør det - men her er jeg bange for at komme til
at ødelægge noget, da jeg ikke har prøvet det før. Der har været støv på
sensoren engang kort tid efter, at jeg havde købt kameraet hos Bingo Foto,
men de var så venlige at klare det helt gratis for mig, efter at de havde
fået lov af Nikon til at gøre det (af hensyn til garantien), men den service
kan jeg jo nok ikke regne med fremover.

Jeg har ikke støv på sensoren nu, men jeg udnytter ikke mine forskellige
objektiver optimalt, da jeg ikke "tør" skifte imellem dem af "frygt" for at
få støv ind på sensoren under objektiv udskiftningen - og det er jo for
dumt, at jeg ikke bruger mine objektiver.....

Jeg har nu set, at Olympus E 300 har en indbygget funktion som automatisk
renser sensoren - og det virker jo meget smart.

Er der nogen som har erfaringer med Olympus E 300 og findes der andre DSLR
kameraer med samme rensefunktion?

Kan vi forvente, at det bliver standard i fremtiden hos de andre
kameraproducenter med en automatisk rensefunktion

Ser frem til at modtage inputs...

Mvh

Jesper

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-08-05 09:51

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote in message
> [...]
> at de havde fået lov af Nikon til at gøre det (af hensyn til garantien),
> men den service kan jeg jo nok ikke regne med fremover.

Selv bruger jeg sådan en øresprøjte, sådan en lille blæsebold som man kan
købe på apoteket, så holder man bare åbent ind til sensoren og blæser støvet
væk, så har man ikke værktøj inde ved sensoren og garantien forsvinder ikke.

> [...]
> at få støv ind på sensoren under objektiv udskiftningen - og det er jo for
> dumt, at jeg ikke bruger mine objektiver.....

Ja, du skal nu ikke være bange, og kommer der støv på så kan det klones væk
digitalt ind til du får det fjernet.

> Jeg har nu set, at Olympus E 300 har en indbygget funktion som automatisk
> renser sensoren - og det virker jo meget smart.

Ja men det virker ikke så godt, der sidder ikke en lille vinduesvisker på
sensoren, det er noget med et statisk materiale der sidder inden sensoren
som gør at støvet ikke suges ind på sensor men altså ved siden af og det er
ikke sikkert det virker hver gang.

> Er der nogen som har erfaringer med Olympus E 300 og findes der andre DSLR
> kameraer med samme rensefunktion?

Måske når de finder en ordentlig måde. Problemet vil ikke mere være et
problem på det tidspunkt man kan fjerne den statiske elektricitet fra
sensorens overflade, så suges støvet nemlig ikke fast.

> Kan vi forvente, at det bliver standard i fremtiden hos de andre
> kameraproducenter med en automatisk rensefunktion

Måske

> Ser frem til at modtage inputs...
>
> Mvh
>
> Jesper

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-05 11:23

In article <4306e6a1$0$68393$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jesper wrote:
> [...]
> fået lov af Nikon til at gøre det (af hensyn til garantien), men den service

Det er en glasplade du skal fjerne støv fra. Lad være med at være bange.
Jeg skifter hele tiden på mit 20D, og er ikke bange for det, og det er
minimalt hvad der kommer ind. Og til nød kan en vatpind bruges til at
rense.

> [...]
> få støv ind på sensoren under objektiv udskiftningen - og det er jo for
> dumt, at jeg ikke bruger mine objektiver.....

Skyd et billede af himlen, f/22 eller f/32 hvad dit kamera nu kan klare,
ind i Photoshop, og Auto-levels, og du kan se støv :)

> Jeg har nu set, at Olympus E 300 har en indbygget funktion som automatisk
> renser sensoren - og det virker jo meget smart.

Nå, det er vel ikke smartere end at kunne gøre det selv. Der er et der
ryster sensoren. Ved ikke for effektivt det er, og hvis den i stedet
bruger en vinduesvisker, og der er noget hård på pladen foran sensoren,
så laves en lang ridse.

> Er der nogen som har erfaringer med Olympus E 300 og findes der andre DSLR
> kameraer med samme rensefunktion?

Vatpinde kan du købe til alle :)

> Kan vi forvente, at det bliver standard i fremtiden hos de andre
> kameraproducenter med en automatisk rensefunktion
>
> Ser frem til at modtage inputs...

Du er for bange.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-08-05 11:40

> [...]
> Jeg skifter hele tiden på mit 20D, og er ikke bange for det, og det er
> minimalt hvad der kommer ind. Og til nød kan en vatpind bruges til at

En vatpind er ikke "fnugfri" og det er ikke særligt smart at efterlade et
hår. Pecpads er meget bedre til dette formål, svøbt omkring en ca. 12mm bred
spatel eller afskåret plastickniv el. lign. samt rensevæske.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-08-05 18:11

> Og til nød kan en vatpind bruges til at
> rense.
[KLIP]

Det vil jeg godt nok ikke anbefale. Jeg prøvede på et tidspunkt, der kom så
meget møg ind på sensoren at det lignede en grusgrav, jeg tog billeder af.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Steen

Dato : 22-08-05 21:47

> Skyd et billede af himlen, f/22 eller f/32 hvad dit kamera nu kan klare,
> ind i Photoshop, og Auto-levels, og du kan se støv :)

Mon ikke det snarere er støv og snavs foran på optikken?

/Steen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 21:50

In article <430a39c3$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Steen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det snarere er støv og snavs foran på optikken?

Så pil optikken af, så er den væk som fejlkilde.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-08-05 11:38

> [...]
> men de var så venlige at klare det helt gratis for mig, efter at de havde
> fået lov af Nikon til at gøre det (af hensyn til garantien), men den

Prøv at se tilbage i denne gruppe ang. dette spørgsmål, der er tonsvis af
svar på det. Jeg er ikke bekendt med at garanti bortfalder ved at man selv
renser, med mindre naturligvis at man direkte beskadiger (f.eks. ridser)
glasset, der sidder ovenpå den egentlige sensor.

> [...]
> få støv ind på sensoren under objektiv udskiftningen - og det er jo for
> dumt, at jeg ikke bruger mine objektiver.....

Skift du bare løs og rens selv, det er helt problemfrit, men køb nogle
remedier, som nævnt i tidligere posts.

> Jeg har nu set, at Olympus E 300 har en indbygget funktion som automatisk
> renser sensoren - og det virker jo meget smart.

Ja, men det kan garanteret ikke fjerne alt.

> [...]
>
> Kan vi forvente, at det bliver standard i fremtiden hos de andre
> kameraproducenter med en automatisk rensefunktion

Måske, Canon har udtalt at de arbejde på en sådan funktion.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 20-08-05 12:47

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev:

> Prøv at se tilbage i denne gruppe ang. dette spørgsmål, der er tonsvis af
> svar på det.

Se efter Sensor Sweep og Sensor Brush - to tråde er startet 11. august.

Der blev i tråden bl.a. nævnt en antistatisk pistol, som man i gamle dage
bl.a. brugte til "afstøvning" af grammofonplader. Prøv først pistolen mod
noget jordforbundet metal på radiatoren eller vandhanen. Hvis den kan trække
tydelige gnister til metallet, så skal du ikke bruge den - i hvertfald ikke
i en kort afstand, hvor der kan komme en gnist. Ellers ser jeg igen
problemer med en sådan antistatisk ionisering af luft, som kan få støvet til
selv at falde af.

Mvh. Viggo

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-08-05 15:14

> [...]
> i en kort afstand, hvor der kan komme en gnist. Ellers ser jeg igen
> problemer med en sådan antistatisk ionisering af luft, som kan få støvet

Jeg synes det er temmeligt vanvittigt at prøve med sådanne metoder. Jeg vil
stærkt advare mod det. Brug pecpads, rensevæske, etc. som tidligere
beskrevet af bla. mig.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael

Dato : 20-08-05 12:03

Jesper wrote:
> [...]
>
> Kan vi forvente, at det bliver standard i fremtiden hos de andre
> kameraproducenter med en automatisk rensefunktion

På min D50 er der en funktion der hedder Dust Ref Photo, sikker også på
Din D70. Hvor godt virker denne funktion?

Mvh.
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-08-05 12:08

> På min D50 er der en funktion der hedder Dust Ref Photo, sikker også på
> Din D70. Hvor godt virker denne funktion?

Ved ikke hvad denne funktion er, men for at se om der er støv på sensoren
(!), så tag et billede og et stykke hvidt papir ufokuseret på f/16 i jpg
format. Tag det ind i PS og anvend autolevels og alle støvkorn ses med
ubarmhjertig klarhed!!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 20-08-05 20:52

Funktionen "Dust Ref Photo" benyttes til at tage samme type billede som du
giver en beskrivelse af (ufokuseret, hvidt papir), og det "billede" kan
efterfølgende bruges i Nikons "Capture 4" redigeringsprogram til automatisk
korrektion for støvet.

Men det kræver jo unægtelig at man bliver opmærksom på problemet på et
tidspunkt, hvor støvbesætningen er som da billederne blev taget. Har af den
grund ikke selv erfaringer med fænomenet...

Mvh/Carsten

Fra : Steen

Dato : 22-08-05 21:50

> [...]
> (!), så tag et billede og et stykke hvidt papir ufokuseret på f/16 i jpg
> format. Tag det ind i PS og anvend autolevels og alle støvkorn ses med

Som sagt må det være støv og snavn på optikken.

/Steen

Fra : Søren Wind

Dato : 20-08-05 12:46

> [...]

> at få støv ind på sensoren under objektiv udskiftningen - og det er jo for
> dumt, at jeg ikke bruger mine objektiver.....

Var i nøjagtig samme situation som du er, blot for 3 mdr' siden... og fik
støv "meget støv" på min sensor... og så hvor let det var at fjerne.. og
efterfølgende har jeg ikke været så pylret og skifter nu objektiver 2-3
gange hver gang jeg skal skyde... og ja, der er da kommet lidt støv...
men... fandt også ud af at man kunne være FOR pivet med det...

Jeg vil så snart økonomien tillader det købe et rensesæt i england, med alt
til både våd og tørrensning, for der er da kommet lidt støv efterhånden, men
kuin 1/20' del af det jeg havde forventet der ville komme..

Bare op på hesten og igang...

Det er synd at gå glip af sit bedste billede nogensinde fordi man ikke lige
tør sætte det passende objektiv på til situationen... problemet med støv er
ikke større end det relativt let kan lade sig gøre at slippe af med igen !
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk - www.kolding-fotoklub.dk

Fra : ksk

Dato : 20-08-05 19:21

igen igen

jeg brugere Sensor swab , den tag ALT , jeg ga vist 650 for en pakke med
12 stk swab og væsker + 100 spec kludene ,, tror det vigstigs at swab er
fugtigt med clean væsker

http://www.photosol.com/swabdemo.htm

får hos

Hother Import A/S