Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digi kompaktkamera?
Fra : Tommy Harbo

Dato : 19-08-05 22:04

Hej,

Mit Oly UZ730 er lige dødsdømt

Mit næste kamera skal kunne være i en bukselomme, så må jeg give afkald
på min 10x zoom.

Men hvad skal jeg kigge efter?

casio har nogle med Anti-Shake, det lyder jo smart!

Jeg er lige glad med hvor mange Megapixels det har, det må hellere have
klare billeder uden støj.

Fuji kan noget med høj ISO, virker det?

Kameraet må gerne være hurtigt, så jeg kan nå at fange ungerne. (Her var
Olympus 730 MEGET LANGSOMT!!!)

Håber at nogen har stået i en lignende situation og gjort sig nogle
erfaringer, som jeg kan udnytte...

/Tommy Harbo

Fra : Brizz

Dato : 20-08-05 03:08

Tommy Harbo wrote:
> Kameraet må gerne være hurtigt, så jeg kan nå at fange ungerne. (Her var
> Olympus 730 MEGET LANGSOMT!!!)

Kompakt kamera er generelt langsomt i sådanne forbindelser. DSLR er
vejen. så er det bare et problem med dine bukserlommer

> Håber at nogen har stået i en lignende situation og gjort sig nogle
> erfaringer, som jeg kan udnytte...

Prøv evt og læs lidt tilbage i gruppen da det er et spørgsmål som er
oppe og vende næsten dagligt.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : ole

Dato : 20-08-05 06:46

Hej
Jeg står også i samme situation, men synes ikke rigtig jeg kan finde
tråde som omhandler præcist dette. Jeg har følgende kandidater:
Nikon Coolpix S1, - Sony DSC T7, - Fuji Finepix Z1, - Casio Exilim EX
S500.
Hvad kan i anbefale, - mit behov er primært fest, familie og
børnebilleder. Og at billederne er skarpe, samt at blitzen er
anvendelig.
Takker for svarene på forhånd.
Hilsen
Ole

Fra : Stig Linander

Dato : 20-08-05 07:27

Fri, 19 Aug 2005 23:04:05 +0200, skrev Tommy Harbo bl.a. ...

> Kameraet må gerne være hurtigt, så jeg kan nå at fange ungerne.
> (Her var Olympus 730 MEGET LANGSOMT!!!)

En af mine kollegfer har købt et Ricoh Caplio R2, som er ekstremt
hurtigt af et kompaktkamera at være. Se:
http://www.akam.dk/artikkel/16396
http://www.letsgodigital.org/en/news/articles/story_3593.html

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : ole

Dato : 20-08-05 09:09

Det ser spændende ud - ricoh kameraet - , men det er for tykt, i
forhold til de kandidater jeg har opstillet.
Ole

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-08-05 10:39

Tommy Harbo wrote:

> Men hvad skal jeg kigge efter?

Jeg sidder selv og kigger mig om efter en afløser til mit Sony T1.

> casio har nogle med Anti-Shake, det lyder jo smart!

De er ikke de eneste. F.eks. ser Panasonics billedstabilisering i deres
FX7 & FX9 interessant ud.

Det lader lidt til at billedstabilisering i kompaktkameraer er på
hastigt indtog. Desværre er det ret svært at overskue, da nogen
producenter laver det i ren software, med dertil hørende heftige
begrænsninger.

> Jeg er lige glad med hvor mange Megapixels det har, det må hellere
> have klare billeder uden støj.

Heh. Også mit ønske. Men det er svært at få opfyldt med minikameraer.

Steve virker nu glad for Fuji FinePix F10 i den sammenhæng:
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/fuji_f10.html

> Kameraet må gerne være hurtigt, så jeg kan nå at fange ungerne.
> (Her var Olympus 730 MEGET LANGSOMT!!!)

Ting som filmmulighed (alt andet end 640x480, 25fps er ikke film i min
bog) og burst er vel også rimelig relevant for dig, hvis det primært er
ungerne, der skal foreviges?

> Håber at nogen har stået i en lignende situation og gjort sig
> nogle erfaringer, som jeg kan udnytte...

Jeg har hands-on erfaring over længere tid med tre styks:

- Kyocera SL400R
Meget tyndt, speciel udformning hvor man vrider kameraet.
Langsom fokusering, ringe ved svagt lys, støv på optikken.

- Sony T1
Lækker Zippo-lighteragtig åbning, halvringe menusystem.
Hurtig opstart, _meget_ hurtig autofokus, ringe billeder ved svag
belysning, ringe blitz.

- Canon Ixus 40
Klassisk Canon Ixus udformning. Udmærket menusystem, okay betjening.
Rimelig hurtig opstart, rimelig hurtig autofokus, overraskende gode
billeder ved svag belysning og blitz.

Tag et kig på Ixus 40. Hvis ikke lige jeg var forvænt med hastigheden
fra Sony, tror jeg jeg ville købe det. Som det er nu, synes jeg bl.a.
følgende kameraer ser spændende ud:

Fuji FinePix F10 (ydeevne ved svag belysning)
Panasonic DMC-LX1 (28mm-112mm, 848x480 film, stabilisering
Panasonic FX7 / FX9 (stabilisering)
Casio Exilim EX-750 (hastighed, grænseflade)
Samsung Digimax i5/#1 (alting, men desværre ikke lysstærkt)
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/