Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring
Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 19:56

Hej,

Ifb. m. upload f.eks. t. fotokritik.dk skal man jo som oftest beskære og
evt. komprimere sine billeder (jpg, max. 600px i bredden, max. 150kb).

Hvordan gør man dét bedst i Paint Shop uden for stort kvalitetstab hvis ens
motiv fylder det meste af rammen skudt m. et 300D)?

/Torben

Fra : Flemming [2920]

Dato : 18-08-05 19:08

Først resizer du billedet.
jeg plejer at lave et nyt canvas (billede) i den ønskede størrelse, og så
prøve nig frem med at kopiere det originale billede ind i den nye ramme, og
trække det rundt / resize det indtil resultatet er der.

Flemming
EOS300D ejer

Fra : Brian Lund

Dato : 18-08-05 20:12

> Hej,
>
> Ifb. m. upload f.eks. t. fotokritik.dk skal man jo som oftest beskære og
> evt. komprimere sine billeder (jpg, max. 600px i bredden, max. 150kb).

600 pixel er ikke nogen max begrænsning på fotokritik, blot en anbefalet
max! ;)

> Hvordan gør man dét bedst i Paint Shop uden for stort kvalitetstab hvis
ens
> motiv fylder det meste af rammen skudt m. et 300D)?

Paintshop Pro går jeg ud fra? Version 9?

Åben billedet, resize til den ønskede størrelse: Shift+S eller Image >
Resize
Vælg en størrelse der passer dig, men ikke er for stor, men heller ikke for
lille!
Max 1024*x mindst 640*x ville jeg mene sådan ca...

Gem billedet: F12 eller File > Save As
Vælg JPEG i dropdown menuen, gem billedet, se hvor meget det fylder!
Er det over 150 kb går du ind og vælger "Save As" igen, går ind under
"options" og skruer længere op for komprimeringen, "1" betyder mindst
komprimering, altså størst fil, "99" betyder højeste komprimering og altså
mindste fil!

Det gælder om at komme så tæt på de 150 kb uden at komme over, for hvis
komprimeringen bliver for høj så bliver det at se på billedet, jeg forsøger
mig at holde mig under "10" i komprimeringen, og max "15" - hvis jeg skal
over 15, så resizer jeg billedet mindre endnu!

Husk, lad være med at lukke PSP mens du gemmer billedet igen-igen indtil du
rammer den rigtige størrelse! (Ellers komprimerer du billedet 2 gange og
mister således billedkvalitet!)

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-08-05 22:49

> Paintshop Pro går jeg ud fra? Version 9?

<SNIP>
> [...]
> "options" og skruer længere op for komprimeringen, "1" betyder mindst
> komprimering, altså størst fil, "99" betyder højeste komprimering og altså

Nej, når man skal gemme til JPEG er der en langt nemmere metode end at prøve
sig frem. Når man har valgt JPEG trykker man på options og derefter på Run
Optimizer (den har desuden været med siden version 6). Føreste faneblad
hedder Quality og der kan man skrue op og ned for compressionen og se i
bytes hvor meget billedet fylder oppe under billedet i højre side. der kan
du også se om billedet bliver grimt på en lille del af billedet. max 153.600
det er præcis 150 KB

Der er også noget der hedder Chroma Subsampling og hvis du ikke syntes
billedet bliver pænt nok kan du sætte den til
''YCbCr 2x1 1x1 1x1'' i stedet for ''YCbCr 1x1 1x1 1x1'' og prøve igen. Og
når du så har et resultat du er tilfreds med, så trykker du på OK, så skal
du ikke prøve dig frem.

Mvh
Simon

Fra : Helge S

Dato : 19-08-05 07:26

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når du så har et resultat du er tilfreds med, så trykker du på OK, så skal

Hvorfor ikke bare vælge File|Export|JPEG Optimizer som er samme funktion?

En lille sjov ting ved PSP (ihvertfald til ver 7.4 som er sidste ver. jeg
har leget med)
når man skal beskære/resize et foto:
Åbn org. billedet du vil ændre
Prøv at resize et foto fra ex. 3072x2048 til 1024x683 (Shift+S) og gem det
som tif
Luk org. billedet uden at gemme ændringer og åbn det igen
Lav et nyt tomt billede dim. 1024x683 og vælg Select all (Ctrl+A)
Vælg org. billede og Copy (Ctrl+C)
Vælg nu det tomme billede og Paste|Into Selection (Shift+Ctrl+L)
- For mig giver det et bedre resultat med Copy|Paste end den indbyggede
Resize funkt.
Underligt!
mv Helge S.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-08-05 01:03

"Helge S" <helge@bo-he.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke bare vælge File|Export|JPEG Optimizer som er samme funktion?

Ja men for ikke at forvirre for meget, vlagte jeg at fortsætte en funktion
der allerede var startet og det er næsten ligeså let, det kræver dog lige et
klik mere.

> [...]
> Vælg nu det tomme billede og Paste|Into Selection (Shift+Ctrl+L)
> - For mig giver det et bedre resultat med Copy|Paste end den indbyggede

Ja jo, men hvis du selv henter Jasc Providers (ikke et jasc firma) tilbehørs
firma og installerer den får du udskiftet resize metoden med en bedre og man
får flere plugins. Jeg har valgt i visse tilfælde at bruge PSP med tilbehørs
pakken og det virker fint, næsten ligesågodt som photoshop, men jeg
foretrækker stadig photoshop.

Mvh
Simon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-08-05 08:24

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote

> Der er også noget der hedder Chroma Subsampling og hvis du ikke
> syntes billedet bliver pænt nok kan du sætte den til
> ''YCbCr 2x1 1x1 1x1'' i stedet for ''YCbCr 1x1 1x1 1x1'' og prøve
> igen. [...]

Er det ikke omvendt? Jeg bruger normalt ikke Paint Shop Pro, men
almindeligvis angiver chromatic subsampling hvor mange pixels chroma
(hvad er et godt dansk ord?) deles ud over. 2x1 er dermed lavere
kvalitet end 1x1.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-08-05 01:06

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> almindeligvis angiver chromatic subsampling hvor mange pixels chroma
> (hvad er et godt dansk ord?) deles ud over. 2x1 er dermed lavere

Ikke sådan ment, hvis der skal for meget komprimering til at billedet så
bliver grimt kan man ændre Chroma Subsampling til en lavere kvalitet hvilket
gør at man måske ikke skal komprimere så meget og så kan billedet blive
pænere at se på. Det handlede lige om selve komprimerings graden, altså
bruger man 20% ved 1x1 og kun 13 % ved 2x1 vil sidstnævnte se pænest ud. Men
jo Chroma skal helst have en faktor på 1x1 hele vejen.

Mvh
Simon