Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et enkelt billede til kritik: "Lommekniven~
Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 11:43

Et portræt af far og søn i en stille hygge stund:

http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1

Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være
svært og bedømme sine egne billeder.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 12:05

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Et portræt af far og søn i en stille hygge stund:
>
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1
>
> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være
> svært og bedømme sine egne billeder.

Tjah, det er på sin vis lige op ad min boldgade.
DOF er velvalgt, kompositionen rigtig fin også.

Det, der skæmmer billedet IMHO er faderens højre arm, der er meget dominant
med stålurlænken, der er indenfor skarphedsgrænsen.
Men du har fundet ind til det, der så småt er ved at blive et af mine
trademarks: " skarpe hænder og lav DOF.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 12:16

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse

> Det, der skæmmer billedet IMHO er faderens højre arm, der er meget
dominant
> med stålurlænken, der er indenfor skarphedsgrænsen.

hmm armen har da en vigtig funktion?

> Men du har fundet ind til det, der så småt er ved at blive et af mine
> trademarks: " skarpe hænder og lav DOF.

Nu er billedet altså taget længe før jeg har set dig lave den slags
billeder, så du får nok svært ved at få patent på det hehe.

Tak for kritikken Jesper.

Mvh Erik

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-08-05 12:34

> [...]
>
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1
>
> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være

Fint billede, men jeg havde nok valgt at holde skarpheden i ansigtet på
knægten.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:55

"Langgaard Bærbar" skrev i news:43047214@news.dansketelecom.com...

> Fint billede, men jeg havde nok valgt at holde skarpheden i ansigtet på
> knægten.

Ja og det gjorde jeg heldigvis også. Da jeg tog serien skød jeg skiftevis
med fokus på hænderne og på drengens øjne. Forældrene fik selvfølgeligt det
konventionelt skarpe billede, men jeg blev selv lidt forelsket i det her
specielle billede, for jeg føler selv at det at ansigterne ligger ude af
fokus giver billedet en helt speciel stemning.
Jeg er godt klar over at det bryder med almindelig praksis, og jeg ville
gerne høre hvordan nogle trænede kritiske øjne så på billedet. Og som ventet
har jeg fået ganske meget ud af kommentarerne.

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-08-05 14:47

> [...]
>
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1
>
> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være

Godtfint, men som den gode Langgaard stemmer jeg også for skarpheden
placeret andetsteds. Jeg finder ikke hænderne interessante nok, men var
lommekniven mindre skjult kunne det måske godt have virket.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:48

"Morten Wartou" skrev i

> Godtfint, men som den gode Langgaard stemmer jeg også for skarpheden
> placeret andetsteds. Jeg finder ikke hænderne interessante nok, men var
> lommekniven mindre skjult kunne det måske godt have virket.

Den køber jeg. Og deter taget til efterretning

Mvh Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-08-05 07:48

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Wartou" skrev i

> Den køber jeg.

Fjong, du har mit kontonummer. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 18-08-05 14:58

I første omgang har jeg lyst til at spørge "Hvad er motivet". Er det far og
søn eller er det lommekniven.

Hvis det er far og søn burde de være i fokus (og det er det nok ikke da de
tydeligvis er meget ude af fokus). Er det derimod lommekniven er det svært
at se hvad der egentligt sker.

Med andre ord; hvad er fortællingen. Har sønnike fået en ny lommekniv, øver
han sig i at åbne en prop med en dåseåbner eller handler det i virkeligheden
om at farmand har fået et nyt ur (for det ser ud til at være her at
skarpheden ligger).

/Marten

Fra : Alex W

Dato : 18-08-05 15:23

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tydeligvis er meget ude af fokus). Er det derimod lommekniven er det svært

Yes, lige mine ord ... det er kanont at vælge lommekniven .. meeen ... den
skal dominere billedet .. ikke forsvinde væk... Hvis du ikke havde skrevet
at det var en lommekniv, kunne det lige så godt være en kartoffelskræller.
Når man nu ikke kan se hvad det er, så var det bedre at ansigterne var valgt
skarpe. Ideen er super, lidt mere lommekniv og motivet havde været fjong.

/Alex W

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:33

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

valgt
> skarpe. Ideen er super, lidt mere lommekniv og motivet havde været fjong.

Rigtigt gode pointer Alex og Marten. Historien er faktisk lommekniven, de to
snakker om den og faderen snakker om at sønnike nok snart skal have en bedre
lommekniv. Det er en hyggestund omkring noget fælles tredje, og det er det
jeg troede jeg havde fanget. Men jeg har som sagt været der selv og har
svært ved at vurderere om "det holder " som billede. Derfor er kommentarer
som jeres guld værd.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-05 18:02

Erik W. wrote:
> Et portræt af far og søn i en stille hygge stund:
>
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1
>
> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan
> være svært og bedømme sine egne billeder.

Det er et rart og imødekommende billede. Jeg synes dog (som flere andre) at
billedet ikke helt kan bestemme sig til om det vil vise personerne eller
kniven. Ud fra titlen må man formode, at det er det sidste. Drengens mave og
faderens arm er nok lidt for skarpe i forhold til deres betydning. Og så er
der i dette tilfælde nogle højlys, der modarbejder fokusering på kniven.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:36

"Jan Bøgh" skrev i news:4304bf42$0$23756$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
er
> der i dette tilfælde nogle højlys, der modarbejder fokusering på kniven.

Jeg siger tak for kritikken Jan. Jeg kan se hvad du mener med hensyn til
højlysene.

Mvh Erik

Fra : Michael

Dato : 18-08-05 18:11

Erik W. wrote:
> [...]
>
> http://erik.w-foto.dk/displayimage.php?pid=70&fullsize=1
>
> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være

Hej Erik

Jeg synes det er et godt motiv, men som andre påpeger brude skarheden
ligge på drengen og måske også på faderen.

Mvh.
Michael

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:39

"Michael" skrev i news:5j3Ne.65202$Fe7.209341@news000.worldonline.dk...

> Jeg synes det er et godt motiv, men som andre påpeger brude skarheden
> ligge på drengen og måske også på faderen.

Jeg siger tak for kommentaren Michael, men nu var det med vilje at jeg har
lagt fokus der hvor det er lagt. At billedet så måske ikke holder helt det
er en anden sag, - og jeg er så småt ved at blive overbevist

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-05 18:24

Erik W. wrote:

> Jeg vil meget gerne høre hvordan andre ser på billedet, da det kan være
> svært og bedømme sine egne billeder.

Jeg synes det er noget talentløst knipseri, der hvor der er focus,
der er billedet komplet uinteressant, for man kan slet ikke se hvad
der egenlig foregår, og der hvor man kan se noget, der er der ikke
skarphed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik W.

Dato : 18-08-05 23:47

"Niels Riis Ebbesen" skrev i news:4304C427.1000306@niels-ebbesen.net...

> [...]
> der er billedet komplet uinteressant, for man kan slet ikke se hvad
> der egenlig foregår, og der hvor man kan se noget, der er der ikke

Jeg siger tak for din kommentar Niels. Den er da med til at overbevise mig
om at min eksperiment med DOF ikke er lykkedes denne gang,, så jeg må på
med vanten igen.
Så længe vi tør eksperimentere er der vel stadig håb? Det er først når vi
holder op med at eksperimentere og udvikle os, at der for alvor er grund til
at blive bekymret

Mvh Erik