Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studioblitz og Pentax *istDS, spænding på ~
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-08-05 11:19

Der var én som nævnte, for nogen tid siden, noget om spænding, som
forskellige blitze påføre kameraets blitzsko. Det blev nævnt at Canon ikke
kunne klare de gamle blitze, man skulle købe ny, speciel til DSLR, ellers
ville man ødelægge blitzudløse-elektronikken i kameraet. Nikon skulle have
taget højde for dette på deres DSLR.

Men nu har jeg jo Pentax *istDS, er der nogen der ved noget? Jeg har købt en
helt ny studioblitz og regner med at ville udløse den vha. kabel. Jeg har
ikke kunne finde nogen informationer om dette nogen steder, så enten har jeg
ikke kigget godt nok efter, eller også er der ikke noget om snakken. Er der
nogen der ved noget? Kan jeg bare tilslutte min nye studioblitz uden
problemer?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Carsten Kolind

Dato : 18-08-05 16:14

Hej Henrik

Jeg læste en artikel om test med gamle blits på Pentax DSLR.

I testen fandt man ingen problemer med høje spændinger på blitsskoen, så
Pentax må have imødegået problemet.

I øvrigt fik man gode exponeringer med selv ret gamle blits modeller.

Hilsen
Carsten kolind

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-08-05 21:24

Tak for svaret. Jeg prøve min nye studioblitz inden længe

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-08-05 22:57

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> ville man ødelægge blitzudløse-elektronikken i kameraet. Nikon skulle have

Det har de altså også, Nikon er bare så smarte at de simpelthen ikke virker
ved blitze der er for gamle eller ikke lavet til DSLR. Jeg havde en gammel
SB-50 som ikke virkede på D1'eren, men det gjorde SB-800, den ville
simpelthen ikke udløse og blitzindikatoren på lcd displayet i toppen af
kameraet blinker og fortæller at blitzen ikke understøttes. Så snart
kameraet finder ud af at der kommer en forkert strømstyrke ind, slukker den
for skoen sådan at det ikke kan tage skade.

> [...]
> har jeg ikke kigget godt nok efter, eller også er der ikke noget om
> snakken. Er der nogen der ved noget? Kan jeg bare tilslutte min nye

Det eneste der sker i en udløsning ved hjælp af kablet er at der laves en
kortslutning og det gøres med en meget lille strømstyrke og det kan din
studieblitz sagtens klare. Ingen problemer.

Mvh
Simon

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-08-05 07:15

"Ingen problemer"

Ok, nu er jeg helt "rolig"

Fra : ms

Dato : 19-08-05 10:39

> Det eneste der sker i en udløsning ved hjælp af kablet er at der laves en
> kortslutning og det gøres med en meget lille strømstyrke og det kan din
> studieblitz sagtens klare. Ingen problemer.

Det er ikke blitzen jeg ville være bange for.

Jeg har et par gamle blitz til at ligge, de sender begge ~250V ned i
stikket, men jeg også har en National blitz som vidst er lidt nyere, den
sender kun ~8V afsted.

Nikon tåler vidst omkring de 250V i skoen, mens Canon ikke tåler nær så
meget, lige hvor meget kan jeg ikke huske.

/Max

Fra : Jacob

Dato : 19-08-05 20:16

"ms" <maxses_not_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nikon tåler vidst omkring de 250V i skoen, mens Canon ikke tåler nær så
> meget, lige hvor meget kan jeg ikke huske.

Canon tåler da også 250V. det er bare for lidt når man har en blitz der
smidder 800V ud til triggeren. så skal der pilles skal der før det virker.
skriver man ~ før en spænding betyder det vækselspænding. det er der nok
ikke i en blitz. på skoen

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 20:50

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skriver man ~ før en spænding betyder det vækselspænding. det er der nok

Det er vist lettere overdrevet at påstå at nye Canon digitalkameraer kan
tåle 250V. De kan nærmere tåle 6V. Prøv at se flg. artikel.
http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html
På denne side kan man også finde de spændinger, som ældre flash afgiver i
soklen.

Mvh. Claus Petersen

Fra : HDP

Dato : 21-08-05 22:01

Nikon tåler 115 volt i skoen, hvis man skal gå efter brugsanvisningen

Fra : ms

Dato : 22-08-05 06:05

> Nikon tåler 115 volt i skoen, hvis man skal gå efter brugsanvisningen

Okay, tak for det

/Max