Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D "indmad" forældet?!
Fra : Anders

Dato : 17-08-05 18:43

Hejsa

Jeg står overfor at købe DSLR og er blevet tilbudt et Canon 10D DSLR med 2
gode objektiver:
Canon EF 28-135 IS USM og Sigma 18-50 f2.8.
Jeg var før meget lun på et nyt EOS 350D DSLR, men overvejer måske at tage
imod tilbuddet jeg har fået. Jeg er dog lidt luren på 10D'eren da den jo er
2-3 år gammel og der er sket en del indenfor "indmaden" som kommer i disse
DSLR kameraer. Og så det faktum at det "kun" er 6 mpix

Det meste står og falder jo på objektiv og hånden, som fører kameraet, men
det handler vel også meget om elektronikken og diverse billedprocessorer
indeni selve kameraet. 350D har jo noget utroligt lækkert indmad og flotte
specs mht continous shooting, fps, 8 mpix, etc. hvorimod 10D ikke helt
følger med dér.

Kan nogle give mig lidt feedback på dette?

Er elektronikken inden i 10D'eren så "forældet" at man står bedst med at
købe noget nyt? Hvordan skiller 10D sig ud fra 20D og 300D/350D?

Mvh Anders

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-08-05 18:53

> Er elektronikken inden i 10D'eren så "forældet" at man står bedst med at
> købe noget nyt? Hvordan skiller 10D sig ud fra 20D og 300D/350D?

NEJ! Hvis jeg var dig ville jeg absolut købe 10D'eren. De to objektiver får
rigtig gode anmeldelser, og objektiverne er det der giver dig gode
billeder. Teknologien inden i kameraerne gør måske at du kan skyde
hurtigere osv. De 2 ekstra megapixels du får med 350D tror jeg slet ikke du
vil kunne mærke, det tror jeg de færreste ville kunne...

Derudover er 10D et mere robust kamera end 350D, det er også værd at tage
med.

Desuden synes jeg personligt at afskrivningen på et nyt DSLR er alt for stor
til at jeg nogensinde vil købe et helt nyt, istedet for at købe et fra
generationen før til ½-delen af nyprisen...

--

Martin Kaltoft

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 20:18

In article <4303797a$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
kaltoft@gmail.com says...

> til at jeg nogensinde vil købe et helt nyt, istedet for at købe et fra
> generationen før til ?-delen af nyprisen...

Held og lykke med det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-08-05 20:47

> Held og lykke med det :0)

??? 10D er generationen før 20D, 10D'ere går da for ca. 5.000 brugt, og et
10D kostede altså mere end 10K da det kom frem, så jeg tror ikke jeg
forstår hvad du mener...

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 21:18

In article <43039433$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
kaltoft@gmail.com says...

> ??? 10D er generationen før 20D, 10D'ere går da for ca. 5.000 brugt, og et
> 10D kostede altså mere end 10K da det kom frem, så jeg tror ikke jeg
> forstår hvad du mener...

Ok hvis du regner 50 % af hvad det kostede da det kom frem så har du
givetvis ret, det kan nok lade sig gøre. Jeg ville personligt ALDRIG
give 50 % af nyprisen på købstidspunktet når det drejer sig om
elektronik.

Jeg finder det mere rimeligt med 50 % af hvad en model med tilsvarende
specs koster nu, synes at 5000 kr for et brugt 10D er alt,alt for meget,
når du kan få et kit 350D til lidt over 6K eller et D50 til et godt
stykke under 5000.

Jeg ville ikke give en dag over 3000 for det hus.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 17-08-05 18:58

Anders wrote:
> Og så det faktum at det "kun" er 6 mpix

Det betyder så at du ikke kan lave billeder større end 20*30 cm uden at
kvaliteten falder lidt.
Så hvis du ønsker at lave plakater, må du acceptere at de bør betragtes
på lidt afstand.
8 mpix giver kun nogle få cm ekstra på hver led.

Fra : Steen Larsen

Dato : 17-08-05 19:15

In article <43037ac2$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> Så hvis du ønsker at lave plakater, må du acceptere at de bør betragtes
> på lidt afstand.

Plakater er som regel lavet med tanke på at de skal betragtes på afstand.

Fra : HKJ

Dato : 17-08-05 19:23

Steen Larsen wrote:

> Plakater er som regel lavet med tanke på at de skal betragtes på afstand.

Det skulle man ikke tro når man høre nogle folks krav til antal pixels.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-05 18:57

HKJ wrote:

> Det skulle man ikke tro når man høre nogle folks krav til antal
> pixels.

De er towli'e, er de!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-08-05 19:26

> [...]
> lidt afstand.
> 8 mpix giver kun nogle få cm ekstra på hver led.

Du vil blive forbavset over hvor flotte A1 plakater man kan lave med 6
mpix - med den rigtige RIP foran plotteren, er der en verden til forskel.
Man kan selvfølgelig ikke lave data, som ikke er der, men den laver en pi***
flot interpolering. - der er ingen takkede kanter, eller grove pixels at se.

/Kasper Hansen

Fra : HKJ

Dato : 17-08-05 19:29

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> flot interpolering. - der er ingen takkede kanter, eller grove pixels at se.

Jeg ved det godt, jeg har set sådan nogle resultater og også endnu
større billeder fra nogle få megapixels. Sådan en stor plakat ser ikke
just skarp ud, når du er tæt på, men på lidt afstand er den udemærket.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-08-05 19:45

> Jeg ved det godt, jeg har set sådan nogle resultater og også endnu større
> billeder fra nogle få megapixels. Sådan en stor plakat ser ikke just skarp
> ud, når du er tæt på, men på lidt afstand er den udemærket.

Det må være en definitionssag... Jeg synes absolut det ser rigtigt godt ud -
som sagt kan man jo ikke skabe informationer der ikke er der, ej heller lave
skarphed som ikke er der. Men du skal ikke mere end lige 2 skridt tilbage,
så ser det hammergodt ud. Efter min mening altså.

/Kasper Hansen

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 20:16

In article <43037704$0$22479$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
andersvalenFjErN@mail.dk says...

> Er elektronikken inden i 10D'eren så "forældet" at man står bedst med at
> købe noget nyt? Hvordan skiller 10D sig ud fra 20D og 300D/350D?

Det kommer da helt an på din tålmodighed, og især hvad den koster vil
jeg mene.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Alex W

Dato : 17-08-05 21:05

> Er elektronikken inden i 10D'eren så "forældet" at man står bedst med at
> købe noget nyt? Hvordan skiller 10D sig ud fra 20D og 300D/350D?

Det kommer an på hvorledes forældet skal forståes. 350D er hurtigere til at
starte op ... og den kan komprimere JPEG hurtigere.
Billedchippen er lidt større i 350D, men såhvidt jeg kan se, så er 10D's
billedchip bedre til at definere et RAW ... når man tager et billede. Det
udmønter sig i at det samme billede taget med det samme objektiv virker lidt
skarpere og detaljeret (pixel for pixel) , men forskellen er marginal.

10D er meget solid og kan tåle en tur i gulvet for fuld hammer og stadig
fungere upåklageligt.... hvis man skulle være så uheldig. Byggekvaliteten er
super.

Om det er 6 eller 8 mpix burde ikke betyde ret meget. Jeg har lavet fine
udstillingsbilleder med 10D i formatet A3+ med Epson 2100. Ulempen med
flere mpix er at behovet for lagerplads eksplodere....

Jeg bruger ikke længere 10D fordi den er langsom til at starte op.
Billedkvaliteten fejler bestemt intet. (man kan hurtigt få et behov)

350D er lige lille nok når man kommer fra en 10D men det vender man sig til.
Monter et batterigreb på 350D og "så er den der".... 20D har den "rigtige"
størrelse.

Hvis du kan få det hele for en fornuftig pris ... så køb ... ellers vent
lidt ... der kommer snart nye modeller igen, igen.... og så falder "de gamle
modeller" lidt i pris.

/Alex W

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-08-05 23:53

> [...]
lidt
> skarpere og detaljeret (pixel for pixel) , men forskellen er marginal.

Jeg er helt uenig, jeg mener netop at 20D (og også 350D) er skarpere og
bedre pixel for pixel og det er der faktisk også belæg for i anmeldelser.
Men 10D giver vælfigt gode billeder og hvis man ikke skal beskære kan de
bestemt printes ud i f.eks. A1 format med rigtigt gode resultater. Det har
jeg gjort med f.eks. disse billeder
http://www.pbase.com/hkruse/image/40946639/original og
http://www.pbase.com/hkruse/image/40973164/original og de står absolut flot
i A1 format.

> [...]
> fungere upåklageligt.... hvis man skulle være så uheldig. Byggekvaliteten

Enig, men solgte min og 20D er af tilsvarende kvalitet.

> Om det er 6 eller 8 mpix burde ikke betyde ret meget. Jeg har lavet fine
> udstillingsbilleder med 10D i formatet A3+ med Epson 2100. Ulempen med
> flere mpix er at behovet for lagerplads eksplodere....

Ja, men 8 mp er jo altså 8 og ikke 6 og 30% flere pixels, som er rare at
have, men selvfølgelig ikke en herregård.

> Jeg bruger ikke længere 10D fordi den er langsom til at starte op.
> Billedkvaliteten fejler bestemt intet. (man kan hurtigt få et behov)

Nej, men da jeg havde min slukkede jeg den ikke og havde et ekstra batteri
med.

> [...]
til.
> Monter et batterigreb på 350D og "så er den der".... 20D har den

Enig, ellers monter et batterigreb på 350D, men det er stadig ikke en 20D.

Ja, men ikke meget.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 09:10

In article <4303bfc3$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Jeg er helt uenig, jeg mener netop at 20D (og også 350D) er skarpere og
> bedre pixel for pixel og det er der faktisk også belæg for i anmeldelser.
> Men 10D giver vælfigt gode billeder

Hvordan er 10D i brug, virker det uendeligt langsomt ?. Er det
sammenligneligt med 300D i hastighed ?

Kunne egentlig også godt tænke mig at høre hvordan det er at slæbe rundt
på, var lige forbi en review side og der så det ud til at være temmeligt
tungt sammenlignet med de nyere modeller ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 11:37

> Hvordan er 10D i brug, virker det uendeligt langsomt ?. Er det
> sammenligneligt med 300D i hastighed ?

Nej, den har en meget større buffer og derfor løber man sjældent ind i at
man venter på skrivninger til kortet. Det virker hurtigt at arbejde med.
Grunden til at jeg opgraderede var primært den højere opløsning, bedre
billedkvalitet ved højrere ISO-værdier og stærkt forbedret AF, specielt ved
f/2.8 eller bedre optik. Det er rart at 20D vågner op fra dvale
øjeblikkeligt, men man kan da leve med 10D på dette punkt.

> Kunne egentlig også godt tænke mig at høre hvordan det er at slæbe rundt
> på, var lige forbi en review side og der så det ud til at være temmeligt
> tungt sammenlignet med de nyere modeller ?

Lidt tungere end 20D, men det er ikke noget der betyder noget, hvis man har
kvalitetsoptik, da det er tungt også. F.eks. min 24-70mm f/2.8 L er tungere
end kameraet!
Du kan finde mange billeder taget med 10D på min site.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 11:52

In article <430464ee$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> [...]
> Grunden til at jeg opgraderede var primært den højere opløsning, bedre
> billedkvalitet ved højrere ISO-værdier og stærkt forbedret AF

Betyder det at 10D ikke er velegnet til at fotografere objekter i
bevægelse ??

> kvalitetsoptik, da det er tungt også. F.eks. min 24-70mm f/2.8 L er tungere
> end kameraet!

Ahh jeg har kun noget let skodoptik jeg kunne starte ud med fra analog
eos :0)

> Du kan finde mange billeder taget med 10D på min site.

OK det vil jeg da lige checke ud, tak for dine informationer.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 12:02

> Betyder det at 10D ikke er velegnet til at fotografere objekter i
> bevægelse ??

Jo, bestemt, den har AI Servo ligesom 20D og andre EOS modeller. Jeg siger
bare at 20D har fået forbedret AF systemet, så det er hurtigere og mere
præcist.
Der er en masse tranebilleder her http://www.pbase.com/hkruse/hornborga_2004
taget med 70-200mm f/4 med 1.4x TC.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 14:48

In article <43046aa3$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> bare at 20D har fået forbedret AF systemet, så det er hurtigere og mere

Et sidste spørgsmål da jeg nu er blevet interesseret i om et brugt d10
kunne være et begynderkamera for mig, hvis prisen passer selvfølgelig.

Mener du at det er på højde med d70 rent funktionsmæssigt. Ved godt at
det nok er langsommere til at bladre gennem billeder etc. (hvor stor
forskel er der til 350d ?)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Alex W

Dato : 18-08-05 15:39

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mener du at det er på højde med d70 rent funktionsmæssigt. Ved godt at
> det nok er langsommere til at bladre gennem billeder etc. (hvor stor

Jeg har lånt .. overdraget min 10D til min søn .. og bruger en 350D ...

Jeg bruger kameraet som proffesionel (betalte fotos) og som glad amatør. og
fandt ud af at 350d er billigt, virker fint og er hurtigt startklar.
Jeg hader at komme for sent til et motiv grundet en sløv opstart. Jeg laver
natur/reportage/rejse/pressebilleder. 10D var fint til mit brug, men når nu
noget er hurtigere og ikke koster en bondegård...

Nikons 70D og Canon 350D burde Nikons model være en form for storebror ....

Det bedste du kan gøre er at pøve dem i praksis, at have dem i hånden, prøve
autofocus ... mv ...

Men 10D vil bestemt være et godt begynderkamera. Lukkeren på 10D er bedre
(holder længere) end 350D. Canons produktchef siger at lukkeren på 10D er
bygget til 150.000 eksporneringer, hvilket er en hel del mere end de senere
modeller. Jeg vil gætte på at det er samme lukker som den gamle 1D.. men det
er rent gætværk. Canon har den filosofi i deres nummerering .. Jo mindre
nummer des bedre kamera.

/Alex W

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 15:45

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Canon har den filosofi
> i deres nummerering .. Jo mindre nummer des bedre kamera.

Jeg vil nu mene, 20D er et bedre kamera end 10D, ligesom 350D er et bedre
kamera end 300D.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 16:09

In article <43049d98$0$2000$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, alex@(fjern)
skriverstuen.dk says...

> Det bedste du kan gøre er at pøve dem i praksis, at have dem i hånden, prøve
> autofocus ... mv ...

jeg har prøvet D70 og det funger jo fint. Hvor stor forskel er det på
hastigheden af billedbrowsing mellem 350d og d10 ? Og skal man vente
længe efter man har taget et billede til man kan se det på D10 ?

Tak for dine informationer.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 16:19

> jeg har prøvet D70 og det funger jo fint. Hvor stor forskel er det på
> hastigheden af billedbrowsing mellem 350d og d10 ? Og skal man vente
> længe efter man har taget et billede til man kan se det på D10 ?

Ja, der er forskel. På 20D, 350D kan billeder reviewes umiddelbart også mens
der stadig skrives til kortet efter en serie af billeder.
På 10D skal man venter til alle billeder er skrevet, hvis man har skudt en
serie. 10D kan heller ikke skrive til kortet mens udløseren holdes halvt
nede, det kan 350D (og 20D).

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-08-05 06:15

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men 10D vil bestemt være et godt begynderkamera. Lukkeren på 10D er bedre
> (holder længere) end 350D.

Jeg har endnu til gode at se officielle tal for forventet levetid af
lukkerne på de 2 og 3 cifrede Canon DSLR modeller.

Hvis du ser på specifikationen for lukkeren på 10D, 300D og 350D vil du set
at lukketidsinterval og sync. speed er identisk, men forskellige fra 20D og
1D modellerne.

> Canons produktchef siger at lukkeren på 10D er bygget til 150.000
> eksporneringer,

Det tror jeg ikke et øjeblik på - så ville Canon formodentlig offentligt
reklamere med det ligesom de gør med de 1 cifrede modeller.

> hvilket er en hel del mere end de senere modeller.

Igen hører det vist under kategorien "løse rygter".

> Jeg vil gætte på at det er samme lukker som den gamle 1D.. men det er rent
> gætværk.

Det stemmer ikke specifikationen på lukkertid og sync. speed:
10D: 30-1/4000 sek, 1/200 sync
1D: 30-1/16.000, 1/500 sync (noget _kan_ skyldes CCD)
1D MkII: 30-1/8000, 1/250 sync.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 16:16

> Et sidste spørgsmål da jeg nu er blevet interesseret i om et brugt d10
> kunne være et begynderkamera for mig, hvis prisen passer selvfølgelig.

Absolut, for 2 år siden var det et prof. kamera for mange, da det kom frem.

> Mener du at det er på højde med d70 rent funktionsmæssigt. Ved godt at
> det nok er langsommere til at bladre gennem billeder etc. (hvor stor
> forskel er der til 350d ?)

Absolut, men er langsommere ved opstart og opvågning fra dvale, ellers er
det bestemt ikke langsomt. 350D er stort set ligeså hurtigt som 20D på disse
områder, dvs. øjeblikkelig. 350D har en noget mindre buffer, hvor 10D har 9
billeder i RAW (som jeg altid bruger) og 350D kun 4 og 20D 6. 10D er 3fps
ligesom 350D, hvor 20D er 5fps. Alle har AI servo valgfrit. 350D har stort
set samme billedkvalitet og samme opløsning som 20D. I sidste Practical
Photography (sept. 2005) blev alle DSLR under 1000£ sammenlignet. Nikon D50
blev best buy og 20D testers choice. 350D fik 5 stjerner, D50 fire og 20D
fem også ligesom 1Ds mk II. Nikon D2x fire (de to sidste er selvfølgelig >
1000£, men var medtaget for sammenligningens skyld). De andre Pentax *st DL
3 stjerne, Olympus E-300 3 stjerner, Nikon D70s fire, Sigma SD10 tre. KM
Dynax 7D 3 og Fuji S3 også tre stjerner.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jakob

Dato : 18-08-05 17:03

In article <4304a61b$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> 3 stjerne, Olympus E-300 3 stjerner, Nikon D70s fire, Sigma SD10 tre. KM
> Dynax 7D 3 og Fuji S3 også tre stjerner.

Tak for begge dine svar, meget brugbare :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 08:20

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg står overfor at købe DSLR og er blevet tilbudt et Canon 10D DSLR
> med 2 gode objektiver:
> Canon EF 28-135 IS USM og Sigma 18-50 f2.8.

Hvad skal du give for hele molevitten, og hvor mange eksponeringer har
10D'eren på samvittigheden?

Fra : Anders

Dato : 18-08-05 15:30

> Hvad skal du give for hele molevitten, og hvor mange eksponeringer har
> 10D'eren på samvittigheden?

10D'eren har taget ca. 7000 billeder.

Mvh Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 15:38

> 10D'eren har taget ca. 7000 billeder.

Og hvad skal du give? Det er _særdeles_ relevant information, hvis vi skal
kunne rådgive dig.