Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket DSLR i USA?
Fra : ----P.Sir----

Dato : 17-08-05 11:03

Skal et par dage til USA om et par uger - og overvejer at købe mit nye
digitale SLR dèr - hvor priserner jo er noget lavere end herhjemme.
Men flere spørgsmål opstår:
1) Når nu prisen er underordnet, skal det så være Nikon D70s, D70, D50 eller
Canon EOS 350 D? Hvilket er bedst helt neutralt betragtet?
2) Er der nogen som helst problemer med standarder eller andet, når nu det
er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)
3) Service herhjemme på netop disse to mærker, hvis de er købt i USA?
4) Hvad hedder 350D derovre?

hilsen Ps.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-08-05 11:08

----P.Sir---- wrote:
> 1) Når nu prisen er underordnet, skal det så være Nikon D70s, D70, D50 eller
> Canon EOS 350 D? Hvilket er bedst helt neutralt betragtet?

Et spørgsmål om preferencer.. 350D har højere opløsning, hvilket kan
være en fordel hvis man har ordentligt glas foran huset, 350D er dog
meget mindre, hvilket kan være en dårligt for nogle.

> 2) Er der nogen som helst problemer med standarder eller andet, når nu det
> er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)

Niks.

> 3) Service herhjemme på netop disse to mærker, hvis de er købt i USA?

Der er ingen garanti, så der må du betale.

> 4) Hvad hedder 350D derovre?

Rebel XT

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Tobester

Dato : 17-08-05 11:33

2) Er der nogen som helst problemer med standarder eller andet, når nu det
er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)
Du skal nok have et nyt kabel til laderen, så det passer vores
stikkontakter....

> Der er ingen garanti, så der må du betale.

Hvordan kan det være? Når jeg har købt optik derovre, har de været
omhyggelige med at sælge mig originale US-varer, der netop skulle give mig
ret til world-wide service.
Det gælder måske kun på optik og ikke på kameraer?
Jeg har endnu ikke haft brug for servicen, så jeg ved ikke, om Canon DK
leverer. Men det mener amerikanerne, at de skal, når der er købt US-varer og
ikke re-import....

MVH Tob ester

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 11:41

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> give mig ret til world-wide service.
> Det gælder måske kun på optik og ikke på kameraer?

Ja. Canon har worldwide-garanti på i hvert fald L-optik, hvis
garantipapirene er behørigt stemplet af forhandleren. Kameraer er en helt
anden snak. I USA ydes ét års garanti på Canon-kameraer. Det indebærer, at
et amerikansk købt Canon-kamera skal sendes til USA, hvis det skal repareres
under garantien.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 13:25

In article <4303142e$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Ja. Canon har worldwide-garanti på i hvert fald L-optik, hvis
> garantipapirene er behørigt stemplet af forhandleren. Kameraer er en helt
> anden snak.

Jeg har købt et ixus 700 i singapore og her kunne jeg vælge 6 måneders
international garanti så mon ikke man kan det i US også.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 13:54

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt et ixus 700 i singapore og her kunne jeg vælge 6 måneders
> international garanti så mon ikke man kan det i US også.

Muligvis, men det hjælper ikke så meget, når Canon afviser en sådan
"garanti" i Europa.

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 14:10

In article <4303335b$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> Muligvis, men det hjælper ikke så meget, når Canon afviser en sådan
> "garanti" i Europa.

Hvorfor skulle de det ?? I de papirer jeg har fået med har jeg fået
oplyst dansk service værksted. Jeg har faktisk talt med dem over
telefonen og fik at vide at jeg bare skulle sende det ind, men kan da
ikke huske om jeg fik sagt hvordan mit garantibevis så ud.

Men ellers er det da bondefangeri fra canons side..

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : AS

Dato : 17-08-05 13:47

"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan kan det være? Når jeg har købt optik derovre, har de været
> omhyggelige med at sælge mig originale US-varer, der netop skulle give mig
> ret til world-wide service.

Worldwide warranty er kun for filmkameraer og objektiver, men ikke digitale
kameraer. Undtagelsen AFAIK er Pentax, hvis man registrere sit kamera straks
efter det er købt.

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 14:09

In article <YkGMe.65086$Fe7.209141@news000.worldonline.dk>,
ars@TrasH.net says...

> Worldwide warranty er kun for filmkameraer og objektiver, men ikke digitale
> kameraer. Undtagelsen AFAIK er Pentax, hvis man registrere sit kamera straks
> efter det er købt.

Ikke destomindre har jeg fået det på et ixus 700, men det skal ind til
DK service indenfor 14 dage så må vi se om det holder i praksis.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 14:52

> Ikke destomindre har jeg fået det på et ixus 700, men det skal ind til
> DK service indenfor 14 dage så må vi se om det holder i praksis.

Husk at melde tilbage her. Mange i denne gruppe vil kunne bruge dine
erfaringer.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-08-05 11:37

----P.Sir---- wrote:
> [...]
> nu det er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)
> 3) Service herhjemme på netop disse to mærker, hvis de er købt i USA?

Du skal også være opmærksom på at du hvis det er helt rigtigt, skal du
betale den danske moms, når du tager det med hjem, så du skal ikke fragte
det gennem tolden i den originale emballage, så man kan se, at det er købt
derovre

Ellers er det største problem, som Hans også nævner, at garantien ikke
dækker i Europa.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 18:14

Både told og moms! Dette gør, at det normalt ikke kan betale sig at købe
derovre og få det sendt hjem.

Mange Hong Kong baserede ebay forretninger reklamerer med, at de sælger
momsfrit (de putter ikke faktura/følgeseddel i pakken), så du slipper gennem
nåleøjet i dk. Har ikke prøvet og det er selvfølgelig dybt amoralsk, men
hvis man er ligeglad med at samfundet bliver snydt er der altså mulighed for
at spare nogle håndører dér.

/Torben

Fra : waal

Dato : 17-08-05 22:26

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> amoralsk, men hvis man er ligeglad med at samfundet bliver snydt er der
> altså mulighed for at spare nogle håndører dér.

Og ramler du ind i en kontrol så falder hammeren, du har selv pligt til at
anmelde forsendelsen til told og afgiftsberigtigelse.

mvh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 13:28

In article <43030b5e$0$2332$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
remove_pbs@adslhome.dk says...
> [...]
> 1) Når nu prisen er underordnet, skal det så være Nikon D70s, D70, D50 eller
> Canon EOS 350 D? Hvilket er bedst helt neutralt betragtet?

Ha ha det lader sig jo ikke gøre. De har forskellige forcer og det er jo
i sidste ende et smagsspørgsmål hvad der passer en bedst. Det er som at
spørge om bøf eller frikadeller smager bedst.

Hvis du kan finde en god deal med et d70 er det grundlæggende det samme
kamera som d70s pånær en lidt mindre skærm.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ----P.Sir----

Dato : 17-08-05 15:55

> Hvis du kan finde en god deal med et d70 er det grundlæggende det samme
> kamera som d70s pånær en lidt mindre skærm.
Og hvordan vil du karakterisere d50 i forhold til 70`erne?
Preben

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 18:14

In article <43034fda$0$84962$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
remove_pbs@adslhome.dk says...

> Og hvordan vil du karakterisere d50 i forhold til 70`erne?
> Preben

Jeg har ikke prøvet d50 men den ser da spændende ud synes jeg. Det ser
ud til at billedkvaliteten er den samme. Opløsningen er den samme.
Kameraet har samme hastighed i brug.

Nogle er forskellene er

Ikke mulighed for styring af ekstern blitz
SD kort istedet for compact flash
et rullehjul til menuvalg istedet for to på d70
ikke lys i øverste display
så er der noget med at man kan få gitter i display på d70 men ikke d50.
Større lcd på d50 iforhold til d70
Lidt mindre fysisk størrelse

En udtømmende liste kan du se her.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 17-08-05 18:23

----P.Sir---- wrote:
> Og hvordan vil du karakterisere d50 i forhold til 70`erne?

Bedre billedkvalitet ved høje iso, dårligere betjening.

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-05 16:08

> [...]
> er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)
> 3) Service herhjemme på netop disse to mærker, hvis de er købt i USA?

350D kan gå ned i ISO 100, det kan Nikons ikke. Der er vist også lidt mindre
støj i billederne fra Canons... Så er der selvfølgelig de 8 mpixels kontra
6.
Men når det er sagt så skal du nok holde begge huse i hænderne før du
vælger, der er en temmelig stor forskel på D70 og 350D! - Om du kan li' den
mindre størrelse er jo en personlig sag, jeg har ikke noget imod at mit 350D
er så "småt"!

Brian

Fra : ----P.Sir----

Dato : 17-08-05 19:21

Tak alle for mange gode råd.
Men hvad med "accessories" når man sammenligner Canon med Nikon, altså
ekstra linser osv.
Er Nikon ikke en tak dyrere - og vel også bedre - end Canons ditto?
preben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:46

"----P.Sir----" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er USA vi taler om? (eks. PAL vs. NTSC)
> 3) Service herhjemme på netop disse to mærker, hvis de er købt i USA?

Jeg vil tillade mig at anbefale et Nikon D70s af følgende årsager:
- Auto ISO fra 200 til 1600 (option) som efter min mening giver det større
sikkerhed for gode billeder
- Meget logisk betjening - jeg tror ikke du behøver brugermanualen for at
komme godt i gang - men læs den endelig
- Ikke for stor - ikke for lille - ikke for tung - ikke for let - gedigen
fornemmelse at holde på det / arbejde med det
- virkelig god kit-zoom med et dejligt stort arbejdsområde og en god og
solid modlysblænde
- på zoomen sidder AF-M knappen omvendt af andre kameraer, så du ikke kommer
til fejlagtigt at stille på M, når du hurtigt griber efter zoom-ringen når
det skal gå stærkt
- dejlig stor og klar LCD-skærm hvor du fx kan vælge at få vist histogrammet
efter hver optagelse
- genialt blitz-system - specielt hvis du køber SB-800
- logisk menu-system, hvor man hurtigt kan gå fra fane til fane, hvor man på
andre kameraer skal igennem andre menupunkter for at komme til anden fane
- lad dig ikke forblænde af de 2 mega-pixels i forskel. Jeg har også et
Olympus C-2100 kamera, der tager billeder så man får tårer i øjnene og er
kun på 2 mega - i alt

- PAL / NTSC har kun betydning hvis du vil vise billederne direkte fra
kameraet - du skifter blot mellem dem.

Med venlig hilsen - Per

Fra : Jakob

Dato : 17-08-05 20:13

In article <430385cb$0$82728$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Per
Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> says...

> Olympus C-2100 kamera, der tager billeder så man får tårer i øjnene og er
> kun på 2 mega - i alt

Ja ja men det bliver der jo ikke flere pixels af. Altså er lidt træt af
det her argument med at pixels intet betyder selvfølgelig gør det det.
Men du har da ret i at det nok ikke er altafgørende mellem 6-8.

--
Venlig hilsen

Jakob