Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Målet
Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 18:51

Jeg var ude at se en flok unge gutter(*) spille fodbold på banen lige op ad
mit hus: www.fotolog.dk. Mit lokalhold (Hvidovre i rød/blå/hvid) tabte
desværre 1-2.

(*) Gutterne er "Super Masters", og derved over 55 alle sammen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Lars Troels

Dato : 16-08-05 20:14

> [...]
> desværre 1-2.
>
> (*) Gutterne er "Super Masters", og derved over 55 alle sammen.

Hej Jens

Fint billede, som jeg synes var endnu bedre hvis du beskar endnu tættere
omkring målmanden. Det ser ud til på dybdeskarpheden, at du ikke har haft
lukket så meget op for hanen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 16-08-05 19:11

> Jeg var ude at se en flok unge gutter(*) spille fodbold på banen lige op ad
> mit hus:

Sjovt sportsbillede, som udstråler en masser energi fra de modne herre.

Gode, farve farver og masser af fine detaljer.

Måske lidt mere luft bag #6 i højre side - det virker næsten til, at han har
fået kniven.

Så lige garder-billedet, som er et utrolig flot motiv og lidt atypisk med den
mørke soldat. Den 300 mm tegner godt nok skarpt på f/4!

Synes dog at billedet virker helt fladt og dødt i forhold til dine normale
billeder. Meget kold i farverne.

Hev den lige igennem Photoshop og gav den en gang Levels, så huen blev helt
sort. Så en gang Shadow/Highligt for at hente lidt detaljer frem i ansigtet og
redde lidt tegning på den udbrændte rem. Slutligt lidt farveboost med egen color
grading-action og lidt USM:

www.knl-dtp.dk/temp/garder.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Max

Dato : 16-08-05 19:32

Hej

> Så lige garder-billedet, som er et utrolig flot motiv og lidt atypisk med
den
> mørke soldat. Den 300 mm tegner godt nok skarpt på f/4!

Men sikke nogle øjne, har har vidst ikke sovet gårsdagens
brandert ordentlig ud.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 19:30

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske lidt mere luft bag #6 i højre side - det virker næsten til, at
> han har fået kniven.

Der er desværre ikke mere luft at gi' af

> Så lige garder-billedet, som er et utrolig flot motiv og lidt atypisk
> med den mørke soldat.

Ja, det var også grunden til, jeg smed bilen og lige skød en serie af ham.
Han var forøvrigt meget forstående og ikke selv et sekund i tvivl om, at han
var lidt usædvanlig i gadebilledet. Han havde ingen problemer med, jeg
fotograferede ham. Til forskel fra de fleste andre gardere, jeg har
fotograferet, var det faktisk muligt at udveksle et par ord med ham, men der
var selvfølgelig heller ikke nogen officerer i nærheden

Jeg kan forøvrigt anbefale disse gardere som fremragende fotografiske
øveobjekter. De er farverige, ganske forudseende mht. adfærd, og må finde
sig i at få smækket f.eks. en 300mm lige op i sylten. Jeg har tidligere
fotograferet dem med en 24-70, hvor jeg gik baglæns knapt 1 m. foran de
patruljerende gardere, mens jeg fotograferede. Det tog de sgu' også med godt
humør, men de nægtede at afvige fra deres rute, selvom de var ved at skridte
mig ned, når jeg ikke bevægede mig hurtigt nok baglæns.

> Den 300 mm tegner godt nok skarpt på f/4!

Jepper. Jeg er simpelhen så glad for det objektiv, og fortryder ikke et
sekund, jeg skippede min 100-400 til fordel for en fast 300mm. Jeg skal på
fotosession den 23/8 til Copenhagen Athletics Games, og regner med, den
rigtig kommer til sin ret. Jeg har desuden bestilt en 135mm f/2L, som
forhåbentlig når at dukke op inden. Jeg mener at huske, du har udtalt dig
særdeles positivt om netop dét objektiv?

> Synes dog at billedet virker helt fladt og dødt i forhold til dine
> normale billeder. Meget kold i farverne.

Det gik lidt stærkt, og du har ret.

> [...]
> frem i ansigtet og redde lidt tegning på den udbrændte rem. Slutligt
> lidt farveboost med egen color grading-action og lidt USM:

Hehe. Flot og meget bedre end min udgave. Der er masser af tegning i remmen
i den originale RAW. Jeg valgte at konvertere, så de lyseste områder i den
kridhvide rem netop lander på næsten ... kridhvid. Remmen er ikke udbrændt,
og den skal altå være kridhvid, men nu vil jeg snarest muligt lave en ny
udgave, og samtidig lure lidt på dine gode forslag.

Tak for dine kommentarer.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-08-05 22:17

Jens Bruun wrote:

> Jeg var ude at se en flok unge gutter(*) spille fodbold på banen lige op ad
> mit hus: www.fotolog.dk. Mit lokalhold (Hvidovre i rød/blå/hvid) tabte
> desværre 1-2.

Hmm... jeg synes det er noget kompositorisk misk-mask, men bare
rolig, dem der er på billedet synes sikkert det smadder godt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen