Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic FZ eller Canon S2
Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-08-05 20:20

Hustruen og jeg har kig på enten
Panasonic DMC-FZ5
Panasonic DMC-FZ20 eller
Canon PowerShot S2 IS

Generelle ønsker til kamera:
12 gange zoom
God macro
God billedstabilisering
Kan tage indendørsbilleder uden blitz

Vi er tilbøjelige til fra start at fravælge Canon, da den bruger almindelige batterier,
hvilket vi formoder både er besværligt og dyrt.

FZ5 har vist nok macro - men vi er ikke sikre. Kan FZ20s macro mere ?
FZ20 har lidt større LCD-skærm end FZ5 - men vejer 230 g mere.

Er der nogen bud på hvilket af ovennævnte 3 kameraer vi med fordel kan vælge ?
Enhver hjælp modtages med stor tak.

Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-08-05 20:45

Kim Schroeder wrote:
> Hustruen og jeg har kig på enten
> Panasonic DMC-FZ5
> Panasonic DMC-FZ20 eller
> Canon PowerShot S2 IS

Hvis ikke størrelsen er super-vigtig, så ville jeg tage FZ20.

Den er en anelse større og tungere end de to andre, men til gengæld er
objektivet lidt mere lys-stærkt og der er sko til ekstern blitz.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-08-05 22:41

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> wrote in message
> Hustruen og jeg har kig på enten
> Panasonic DMC-FZ5
> Panasonic DMC-FZ20 eller
> Canon PowerShot S2 IS

Alle sammen gode.

> [...]
> almindelige batterier,
> hvilket vi formoder både er besværligt og dyrt.

Ikke desto mindre, Fakta har en oplader med 4 stk. 2000 mAh batterier, og de
er ganske gode, jeg bruger dem selv. De koster 70 kr. incl. oplader og de
skal så bare lades op, evt. kan man købe et ekstra sæt batterier også i
fakta, det er endda 2300 mAh og de koster kun 50 kr. så har man altid
batterier til kameraet. Det er ikke mere besværligt end at sætte kameraets
batteri i en oplader. Og ingenlunde mere dyrt, går batterierne i stykker
eller dør de ud, så køber man bare nogle nye.

> FZ5 har vist nok macro - men vi er ikke sikre. Kan FZ20s macro mere ?
> FZ20 har lidt større LCD-skærm end FZ5 - men vejer 230 g mere.

Jeg vil dog være tilbøjelig til at vælge FZ-20 det er et kamera med en
ordentlig optik og dets makro er ganske god. Jeg kender ikke til FZ-5 men
jeg vil sige Canons er et lille objektiv men overrasker ved makro, det er
simpelthen fænomenalt, men optisk set ikke så god som FZ-20.

> Er der nogen bud på hvilket af ovennævnte 3 kameraer vi med fordel kan
> vælge ?
> Enhver hjælp modtages med stor tak.

Jeg ville vælge FZ-20 da jeg ikke kender FZ-5 men ved at det er en mindre
serie den kommer fra. Og så at Canons optik ikke er så god som den Leica
optik der sidder på panasonic. Dog har FZ-20 ikke så gode farver som S2, men
det er større. FZ-20 har større censor hvilket betyder mindre støj end på
S2.

Så alt i alt ville jeg gå efter FZ-20, det med farverne kan rettes med en
farve profil. Men ikke fordi at farverne er dårlige, de er skam gode nok.

Håber du kunne bruge det til noget.

Mvh
Simon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 15:40

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i

> [...]
> er ganske gode, jeg bruger dem selv. De koster 70 kr. incl. oplader og de
> skal så bare lades op, evt. kan man købe et ekstra sæt batterier også i

Dem har jeg også, og jeg er også ganske godt tilfreds. Netop laderen fylder
ingenting, så den kan man nemt have med rundt, hvis man skal på weekend
el.lign. Der er naturligvis plads til fire batterier:
www.tersgov.dk/battec.jpg

Men også Harald Nyborg har glimrende ladere og batterier.

Claus

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 16:04

In article <4300a88d$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>,
nospamnews@tersgov.dk says...

> Men også Harald Nyborg har glimrende ladere og batterier.

Vil lige inskyde at jeg købte nogle af de genopladelige fra HN til min
fars sony digicam, og han har brokket sig over dem.

Det holder ikke nær så længe som de medleverede på trods af at de har
samme specs på pakken.

Er dog enig i den generelle konklussion mht genopladelige batterier, har
også lige være i aldi, 40 kr for 4 aa billigere bliver det nok ikke :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Anders

Dato : 14-08-05 23:26

> [...]
> FZ20 har lidt større LCD-skærm end FZ5 - men vejer 230 g mere.
>

> Er der nogen bud på hvilket af ovennævnte 3 kameraer vi med fordel kan

Hej Kim

Da jeg ikke kunne se hvad din direkte email adresse var, skriver jeg lige
til dig her:

Jeg vil gerne opgradere til et spejlrefleks kamera, og sælger derfor mit 10
måneder gamle Pana FZ20 kamera + extra batteri + LowePro kamerataske + 512
mb SanDisk Ultra II SD-kort. Kameraet er fuldstændigt som nyt. Det er købt i
Oktober 2004 hos Kamerahuset i København.

Kan kun sige gode ting om kameraet! Og ja, det har makro; Leica linsen kan
nærmest fokusere på ting som er 2 cm fra linseglasset! 5 mpix, 12xoptisk
zoom, hotshoe til ekst. blitz, OIS (optisk billedstabilisering), automatiske
og manuelle kontrolmuligheder, Leica optik, etc.

Skriv til mig hvis det har interesse: andersvalen(snabel-a)mail.dk

Mvh Anders (Århus)

Fra : TDN

Dato : 15-08-05 05:40

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FZ20 har lidt større LCD-skærm end FZ5 - men vejer 230 g mere.
>

> Er der nogen bud på hvilket af ovennævnte 3 kameraer vi med fordel kan

Jeg kan klart anbefale Canon S2 IS efter et par måneders brug. Dens makro
går ned til 0 cm...
Her er lidt læsestof:
http://www.akam.dk/artikkel/16676/1
http://www.epinions.com/content_185621319300
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s2-review/
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/s2is.html

Den går langt på genopladelige batterier og hvis du skulle løbe tør et sted
kan du bare finde den nærmeste kiosk eller tankstation og købe nye
batterier.

Jeg kender ikke de andre to så jeg vil undlade at kommentere dem.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 15:44

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev

> Jeg kan klart anbefale Canon S2 IS efter et par måneders brug. Dens makro

Jeg er også meget lun på netop denne, men det irriterer mig slemt, at der
ikke er udgang til flash...

Har du mulighed for evt. at poste en video, som du har optaget med det?

Jeg kunne godt tænke mig at se kvaliteten af dette. Hvis du ikke har
serverplads, så må de gerne sende den til min mail, så kan jeg evt lægge den
til DL. Jeg kan modtage store mails og du skal ikke rette i min mailadresse.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 15:26

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev

> Vi er tilbøjelige til fra start at fravælge Canon, da den bruger
almindelige batterier,
> hvilket vi formoder både er besværligt og dyrt.

Nej, da, tværtimod!

Dem kan du jo købe alle steder billigt. F.eks. har Aldi lige haft nogle
fremragende batterier. Jeg er meget glad for at mit kamera bruger
almindelige penlight batterier, netop fordi man kan købe dem billigt, og
fordi de kan fåes allevegne. Samtidigt kan man jo i nødstilfælde købe
almindelige alkaline batterier.

Samtidig koster ladere jo ingen penge i dag.

Jeg bruger udelukkende billige batterier fra Aldi og Harald Nyborg i mit
kamera og min gamle flash, og det fungerer fortrinligt. Jeg ville være meget
skeptisk ved at købe et kamera, som bruger specialbatterier...

Claus

Fra : OJ

Dato : 16-08-05 20:08

On Sun, 14 Aug 2005 21:19:58 +0200, "Kim Schroeder"
<nospamtome@myorange.dk> wrote:

>Hustruen og jeg har kig på enten
>Panasonic DMC-FZ5
>Panasonic DMC-FZ20 eller
>Canon PowerShot S2 IS

Hvad med at vente på den nye Panasonic DMC-FZ30?

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?mode=news&ID=592

Ole

Fra : Kim Schroeder

Dato : 18-08-05 00:40

Tak for svarene til jer alle

Vi valgte at købe et FZ20 - selv om der også er mange gode
argumenter for at købe et af de andre nævnte.

Vi glæder os til at tage det rigtigt i brug om en uges tid på Samos

FZ30 ser bestemt interessant ud - men med en pris på 7kkr. plus det
løse samt en vægt på 3/4 kilo, er det mere, end vi har regnet med.
Fandt i øvrigt en direkte sammenligning her:
http://www.dpreview.com/articles/panasonicfz30/

Kim