Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 28-80 OK til Nikon D50?
Fra : thomil

Dato : 14-08-05 11:42

Hej forum.

Jeg overvejer at købe Nikon D50 + Sigma 28-80mm Macro hos foto-mundus
i tyskland. Det kan fås til en rigtig god pris synes jeg (600 euro).
Jeg er klar over det nok ikke er et super-duper objektiv, men går man
helt fejl af at købe dette kit, når bugettet er stramt?

Eller vil det være smartere at vente lidt, og give lidt ekstra for et
bedre objektiv?

Al hjælp modtages!

v.h. Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-08-05 12:05

> [...]
>helt fejl af at købe dette kit, når bugettet er stramt?
>
>Eller vil det være smartere at vente lidt, og give lidt ekstra for et

Det er bestemt et du godt kan bruge, det er faktisk bedre end sigmas 24-70
f/3,5-5,6 ASP. Jeg kiggede lige på google og fandt en gut der havde sådan et
og et Minolta Dynax 500 ganske lovende billeder må jeg sige.

http://www.trekearth.com/photos.php?cat=lens&id=112

Så det kan du sagtens starte op med og når du så får flere penge til mere
legetøj gå til de lidt mere avancerede objektiver

Mvh
Simon

Fra : thomil

Dato : 14-08-05 12:16

Hej Simon -tak for hjælpen

Hvad siger du, -er det ikke et rigtigt godt tilbud? D50 og objektiv til
ca. 4500kr ?

http://www.foto-mundus.de/

Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-08-05 13:40

Hej Simon -tak for hjælpen

Hvad siger du, -er det ikke et rigtigt godt tilbud? D50 og objektiv til
ca. 4500kr ?

http://www.foto-mundus.de/

Desuden jo det er et vanvittigt godt tilbud. Det skal du tage og slå til
ved, du vil ikke blive skuffet med et Nikon kamera i hånden

Mvh
Simon

Fra : Erik W.

Dato : 15-08-05 09:41

"thomil" skrev i en meddelelse

[...]

Ligesom Simon tjekkede jeg også lige på google. Det virker til at være et
rimeligt populært objektiv til prisen. Foto-mundus kalder det for et DC
objektiv og det kan ikke passe, men det gør det ikke ringere - tværtimod.

Du skal være opmærksom på at 28mm svarer til knap 50mm på en D50'er, så du
vil nok komme til at mangle lidt vidvinkel. Til den pris er der dog ikke
noget at betænke sig på, der vil være gode muligheder for at finde gode
brugte optikker senere til rimelige priser.

Mvh Erik

Fra : thomil

Dato : 15-08-05 10:47

Hej Erik

Tror du ikke de 28-80mm er 35mm ækvivalent? Ellers er objektivet ikke
specielt brugbart.

v.h. Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 15-08-05 11:38

Tror du ikke de 28-80mm er 35mm ækvivalent? Ellers er objektivet ikke
specielt brugbart.

Nej SLR-optik opgives altid med den reelle brændvidde. Du skal selv regne
ud hvad cropfaktoren betyder for billedudsnittet. I dette tilfælde svarer
udsnittet til, hvad du ville finde på et 42-120 mm objektiv. Hvis du skal
have noget 28-80mm ækvivalent skal du have en 18-55 DX. Den hører med mange
af de standard kits som D50 sælges i rundt omkring.
Se f.eks http://kortlink.dk/technikdirekt/ybf Jeg ved dog ikke noget om
hvordan 18-50DX er kvalitetsmæssigt.
Du kan også købe andre af de tilbud som "din" fotohandler har:
http://www.foto-mundus.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=D50 Med
Sigmas DC 18-50mm får du det du betaler for (det vil sige ikke ret meget) -
med et Nikkor 18-70 DX får du et objektiv, som jeg kun har hørt godt om, men
det er jo også noget dyrere.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 15-08-05 11:45

"Erik W." skrev i en meddelelse
> Hvis du skal have noget 28-80mm ækvivalent, skal du have en 18-55 DX.
> Den hører med mange af de standard kits som D50 sælges i rundt omkring
> [...]

Jeg fandt denne anmeldelse: http://www.kenrockwell.com/nikon/1855.htm Jeg
vil anbefale at du leder efter et godt tilbud med den optik. Man bør ikke
spare for meget på optikken, så hellere bruge fredag nat på at samle flasker
indtil du har nok til at dække merprisen

Mvh Erik