Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ren nysgerrighed er pentax *ist Ds helt ud~
Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 18:12

Jeg har set at det måske et muligt at få Pentax *ist Ds til lidt mere
rimelig priser brugt og vil derfor lige høre om det er et ringere kamera
end de store spillere.

Jeg kan på review sider se at det får ros for en stor søger, men også
ris for dårlig jpeg komprimering og lidt mere skjulte menuer, manglende
funktionalitet.

Derfor vil jeg da gerne sådan af ren nysgerrighed høre om der er nogle
*ist Ds ejere her i gruppen, og høre om jeres generelle erfaringer med
det kamera :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-08-05 18:53

Jeg er meget glad for mit. Og du kan bruge alle de gamle linser også dem
uden AF. Kammeraet giver stadig signal når motivet er skarpt (så der er
masser af brugte linse at købe..). Det med jpg-komprimeringen er så vidt jeg
ved noget med den gamle firmware og de lange lukketider... Men der er kommet
ny (for længe siden). Nem at installere. Det er lille og handy (verdens
mindste SLR), i forhold til fx. Nikon. Der sidder samme billedesensor i, som
Nikon D100 (og sikkert flere andre). Og det er vist kun herhjemme det ikke
sælger (måske noget med mindre provision til sælgere.. har været oppe og
vende i gruppen et par gange vist...). I Japan er det det mest solgte. Det
virker som kvalitet når man har det i hånden, men det må tiden jo vise.

Hvis dine krav ikke er store er der også *ist DL. Koster vist 1-1500,-
mindre.... Men det valgte jeg fra bl.a. pga. søgeren... Men det er jo smag
og behag...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 19:17

In article <42fe3376$0$22186$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
xng@post.cybercity.dk says...

> Hvis dine krav ikke er store er der også *ist DL. Koster vist 1-1500,-
> mindre.... Men det valgte jeg fra bl.a. pga. søgeren... Men det er jo smag
> og behag...

Hvad med AF-servo tager du nogensinde billeder af objekter i bevægelse ?
Jeg mener at have læst at det kun er i et "sportsprogram" at man man få
AF-servo og der er man udelukket fra manuelle indstillinger.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-08-05 18:03

"Hvad med AF-servo tager du nogensinde billeder af objekter i bevægelse ?
Jeg mener at have læst at det kun er i et "sportsprogram" at man man få
AF-servo og der er man udelukket fra manuelle indstillinger"

Jeg har ikke den store erfaringer med programmerne. Men uden at være sikker
har du sikkert ret. Jeg har taget billeder af objekter der bevæger sig
(børn der kravler rundt mv.) Men jeg kører udelukkende manuelt og slår nogen
gange også autofocus fra. Men der er vel heller ingen grund til at bruge et
program, hvis du alligevel vil bruge manuelle indstillinger... Eller er der
noget jeg ikke helt forstår ?

Fra : Jakob

Dato : 14-08-05 19:00

In article <42ff7942$0$23735$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
xng@post.cybercity.dk says...

> gange også autofocus fra. Men der er vel heller ingen grund til at bruge et
> program, hvis du alligevel vil bruge manuelle indstillinger... Eller er der
> noget jeg ikke helt forstår ?

Ja, altså til at tage billeder af ting i hurtig bevægelse er AF-servo
påkrævet mener jeg. Det kan man så med pentax ist Ds få i
sportsprogrammet men man kan ikke kombinere dette med valgfri
blænde/lukketid. Det er det jeg mener.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-08-05 19:36

"men man kan ikke kombinere dette med valgfri blænde/lukketid"

Det har du nok ret i. Jeg kunne ikke lige finde løsningen i manualen...
Måske jeg ikke har kigget godt nok.... Måske jeg skulle overveje at sætte
mig lidt ind i de programmer, de er måske slet ikke så tosset endda..

Fra : Carsten Kolind

Dato : 14-08-05 08:03

Hej Jacob

Af alle de DSLR jeg har haft i hånden, har jeg valgt Pentax DS. Jeg glæder
mig over kameraet hver gang jeg bruger det (som de fleste andre DSLR ejere).

Jeg valgte kameraet fordi det passer perfekt til min hånd og har den
kvalitet som jeg ønsker. (Det var ikke alle fabrikater der havde den
fornødne kvalitet)

Kameraets funktionalitet er i top og meget intuitiv, men er selvfølgelig
ikke identisk med de øvrige fabrikater.

"Low light focus, back focus, front focus, focus speed" er kun noget jeg
læser om, da mit kamera har fungeret perfekt fra første dag.

Venlig hilsen
Carsten Kolind

Fra : Jakob

Dato : 14-08-05 10:00

In article <42feec53$0$22505$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
camok@tdcadsl.dk says...
> Hej Jacob
>
> Af alle de DSLR jeg har haft i hånden, har jeg valgt Pentax DS. Jeg glæder
> mig over kameraet hver gang jeg bruger det (som de fleste andre DSLR ejere).

OK , hvad med den her AF-servo er det noget du mangler ? har læst at
det kun er på en sportsindstilling uden mulighed for manuelle
indstillinger man kan bruge den.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Carsten Kolind

Dato : 15-08-05 00:43

Hej Jacob

Jeg har aldrig brugt AF-servo.

Jeg kan ikke forestille mig at bruge AF-servo med manuelle indstillinger.
Uanset om du bruger AF-servo på en måge eller en fodboldspiller, må det da
blive nødvendig at korrigere exponeringen når du flytter rundt med kameraet.

Jeg har læst den næste firmware til DS vil indeholde flere muligheder med
AF-servo, men kan ikke huske linket.

Hilsen
Carsten Kolind

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 07:52

In article <42ffd69f$0$21798$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
camok@tdcadsl.dk says...

> Jeg har læst den næste firmware til DS vil indeholde flere muligheder med
> AF-servo, men kan ikke huske linket.

OK tak skal du have

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik W.

Dato : 15-08-05 08:57

"Carsten Kolind" skrev i

> [...]
> Uanset om du bruger AF-servo på en måge eller en fodboldspiller, må det da
> blive nødvendig at korrigere exponeringen når du flytter rundt med

Det er ikke min erfaring. Oftest er motivet jo belyst på samme måde gennem
hele skudserien, imens baggrunden skifter. Der er mange muligheder for at
automatikken kan blive snydt, f.eks af en lys eller mørk baggrund.
Især med skud af fugle i flugt, er det vigtigt at man ikke lader
automatikken bestemme, men at man manuelt sørger for at at have den rigtige
eksponering. Jeg bruger selv både shutter-priority og apperture-priority,
men især har jeg til fugleskydning haft glæde af manuel eksponering. Hvis du
følger eksempelvis en flyvende trane i søgeren, så skal den jo eksponeres på
samme måde uanset om den har en mørk trækrone eller en lysende hvid sky som
baggrund. Den eneste måde at sikre det på er med fuldt manuel eksponering.

Mvh Erik

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-05 10:55

Min erfaring er at partial metering på 20D (Canons tilnærmelse til
spotmetering) sammen med AI Servo fungere godt til fuglefotografering og
andre bevægelige objekter. Det er sjældent at lysmålingen bliver rigtigt
snydt. Jeg glemmer nogle gange at skifte selv...
At gå over til manuel styring af alt kan jeg ikke se idéen i. Med raw format
er der en vis tolerance som man kan kompensere for ved konverteringen, hvis
der bliver ramt lidt ved siden af.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 16:23

In article <4300667d$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:
> [...]
> er der en vis tolerance som man kan kompensere for ved konverteringen, hvis

Til flyshow i Karup brugte jeg tricket med at lysmåle græsplænen, og
låse belysningen efter dette. Dette netop fordi at objektet ofte var
på en meget lys baggrund, som lysmålingen ville bruge til at overbelyse
billedet.

Det samme gør sig gældende med en fugl. Den vil ofte være belyst på
samme måde uanset om det sidder på græsset eller flyver. Men kameraet
vil lysmåle forskelligt, medmindre objektet fylder hele den
partielle lysmplingssensor ud.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-08-05 17:30

Det er ikke min erfaring!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 19:19

In article <4300c310$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:
> Det er ikke min erfaring!

Så har vi gjort forskellige erfaringer. Synes altid jeg får underbelyste
flyvende ting, og korrekt belyst himmel, fremfor korrekt belyst flyvende
ting.

Fra : Erik W.

Dato : 16-08-05 10:09

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse
Hans Kruse wrote:

> Så har vi gjort forskellige erfaringer. Synes altid jeg får underbelyste
> flyvende ting, og korrekt belyst himmel, fremfor korrekt belyst flyvende
> ting.

Mit problem er at eksponeringen bliver uforudsigelig når jeg skyder med
automatik, især når motivet fylder meget lidt i søgeren eller er meget
hurtigt i bevægelsen.

Mvh Erik