Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale bryllupsfotos
Fra : Martin Larsen

Dato : 13-08-05 15:40

Hej NG

Da jeg tit fungerer som "familiefotograf" er jeg blevet bedt om at tage
billeder til min fætters bryllup. Min fætter er lidt fokuseret på film,
men jeg har ikke brugt mit film-spejlrefleks i årevis og er derfor ikke
rigtigt dus med filmmediet mere, og desuden ved jeg slet ikke om det
fungerer 100% (men det kunne jeg jo finde ud af med en testfilm).

Til gengæld har jeg skudt tusindvis af flotte digitalfotos, og jeg kan
til seancen låne et 6 megapixel Nikon spejlrefleks kamera (kan ikke lige
huske modellen, ca. 1 år gammel).

Og så er det altså at jeg lige vil høre jer erfarne folk om ikke det kan
forsvares at skyde billederne digital? For måske er film i teorien
bedre, til gengæld er fotografen i praksis bedre når han står bag et
digitalt kamera!

Endelig skal jeg høre om man kan få lavet gode sorthvide portrætter fra
digitalbillederne.

Og lige et ps: bør jeg bruge kameraets RAW format?

Takker og bukker!

Martin

=====================================
To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Max

Dato : 13-08-05 15:53

Hej Martin

> Takker og bukker!

Jeg skal ikke gøre mig klog på tingene, men prøv at læse de
sidste 10-15 tråde, så har du svar på dine spørgsmål.

Mvh Max

Fra : Brian Lund

Dato : 13-08-05 16:06

> [...]
>
> Til gengæld har jeg skudt tusindvis af flotte digitalfotos, og jeg kan
> til seancen låne et 6 megapixel Nikon spejlrefleks kamera (kan ikke lige

Det er sikkert et D70, og det vil være udemærket til formålet!

> [...]
> forsvares at skyde billederne digital? For måske er film i teorien
> bedre, til gengæld er fotografen i praksis bedre når han står bag et

Skyd du blot digitalt, så skal du heller ikke rode med at skifte film midt i
det hele...
6 Mpixel skulle være nok til at printe ud i A4 størrelse uden problemer!

> Endelig skal jeg høre om man kan få lavet gode sorthvide portrætter fra
> digitalbillederne.

Hvorfor ikke? - Svaret er ja!

> Og lige et ps: bør jeg bruge kameraets RAW format?

Ja, skyd RAW! - Det kræver at du sætter dig lidt ind i redigeringen af RAW,
men du kan korrigere rigtigt meget på den måde.

Hvis du låner et DSLR vil jeg nok anbefale, om muligt, at du bruger nogen
timer og en masse billeder på at sætte dig ind i hvordan det virker!

Brian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-08-05 16:09

"Martin Larsen"
> [...]
> digitalbillederne.
>
> Og lige et ps: bør jeg bruge kameraets RAW format?

Martin er du klar over hvilket ansvar der hviler på dine skuldre,
uha jeg turde ikke påtage mig sådan en opgave, og så med ukendt
udstyr, det ligner en katastrofe der venter på at ske.

Men når det er sagt er dine chancer bedre med digital kamera
så du med det samme kan se hvad der dur og hvad der skal rettes
eller skydes om - med film går der nogle dage og ingen mulighed
for at rette fejlene..

Hav evt en laptop til rådighed så du kan tjekke hen ad vejen, det er
ikke alt du kan se på kameraets LCD, specielt hvis det ikke er et
kamera du arbejder med til hverdag. -max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-08-05 16:17

Hej

Tak for svarene (til jer alle!)

> Martin er du klar over hvilket ansvar der hviler på dine skuldre,
> uha jeg turde ikke påtage mig sådan en opgave, og så med ukendt
> udstyr, det ligner en katastrofe der venter på at ske.

Hmmm ... det har jeg nu gjort før med godt resultat, og når folk ikke
vil betale for fotoseancen, så må de jo leve med en vis risiko

Der er jo heller ingen garanti hos en prof.

> Hav evt en laptop til rådighed så du kan tjekke hen ad vejen, det er
> ikke alt du kan se på kameraets LCD, specielt hvis det ikke er et
> kamera du arbejder med til hverdag. -max-

Det lyder som en supergod idé som jeg absolut vil benytte mig af! Jeg
har heldigvis en uges tid til at vænne mig til kameraet (som jeg har
haft lånt før).

Hilsen
Martin

Fra : Max

Dato : 13-08-05 16:28

Hej Martin

Kunne også forestille mig at hvis man havde en fotoprinter med kunne
det være et hit.

Mvh Max

Fra : Claus Smith

Dato : 13-08-05 17:27

Jeg bruger selv en Nikon D70 til netop dette formål og det giver helt fine
resultater.

Sørg for at sæt et godt objektiv på kameraet, jeg bruger selv Nikon's AF 50
mm bl. 1.4 og vil hellere bevæge mig frem og tilbage end at bruge et zoom
objektiv, men det er smag og behag.

Tag billederne i RAW, rediger dem som RAW og konverter så efterfølgende
billederne til JPEG i absolut bedste kvalitet.

God fornøjelse med projektet og du er velkommen til at kontakte mig for
yderligere.

Claus Smith

Fra : Jens Holm

Dato : 13-08-05 23:49

Hejsa Martin

Du kan sagtens skyde digitalt, og 6Mpixel rækker fint. Jeg har set
virkelig flotte bryllupsbilleder skudt med en 5'er, så 6 rækker fint.

En god ting er at have et backup kamera med, Hvis du skyder med D70, så
et ekstra objektiv, ekstra hus og ekstra flash. Derudover, ikke for
store datalagringsmedier, hellere 4 små end 1 megastort.

God fornøjelse.

Jens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-08-05 00:22

"Jens Holm"
> [...]
> et ekstra objektiv, ekstra hus og ekstra flash. Derudover, ikke for
> store datalagringsmedier, hellere 4 små end 1 megastort.

????? Hvat mener du er fordelen ved små flashkort
- jeg kan ikke se fidusen..-max-

Fra : Morten Mortensen

Dato : 14-08-05 00:28

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> "Jens Holm"

> ????? Hvat mener du er fordelen ved små flashkort
> - jeg kan ikke se fidusen..-max-

Jeg sad lige og tænkte det samme...

Mvh.

Morten

Fra : Max

Dato : 14-08-05 00:33

Hej

> ????? Hvat mener du er fordelen ved små flashkort

Jeg har tit tænkt på om der er nogen der har undersøgt sikkerheden på
flashkort, jeg syntes nemlig at der er en tildens til at det altid er
folk med relativt store kort der har problemer.

Mvh Max

Fra : Jens Holm

Dato : 14-08-05 11:36

Pudsigt du skriver det.. Det er mit store kort, der har givet
småproblemer, derfor bruger jeg lige så ofte de små til vigtige opgaver..

Jens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-08-05 12:38

"Jens Holm"
> Pudsigt du skriver det.. Det er mit store kort, der har givet
> småproblemer, derfor bruger jeg lige så ofte de små til vigtige opgaver..
>
> Jens

Hvilke problemer, hvilke kort ? -max-

Fra : Jens Holm

Dato : 14-08-05 13:18

Alle kort kan fejle, mit var et Extreme III 2Gb

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-05 08:51

In article <RgvLe.64775$Fe7.208816@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> "Jens Holm"

> ????? Hvat mener du er fordelen ved små flashkort
> - jeg kan ikke se fidusen..-max-

Det er, at du tvinger dig selv til at tage pauser. Og gerne når
det vigtige sker :)

Der er nogle der mener det er bedre med 4 kort fremfor et, da man
så 4-dobler chancen for at miste 25% af sine billeder. Det mener de
er bedre end at have en lav risiko for at miste det hele.

Fra : Jens Holm

Dato : 14-08-05 11:35

Min paranoide tankegang om at ryger et kort, så mister man mindre ved
flere små end et stort...

Måske bare mig, der er sikekrhedsjunkie..

Jens

Fra : Claus Smith

Dato : 14-08-05 11:36

..

> Måske bare mig, der er sikekrhedsjunkie..

Du er ikke den eneste, har også valgt at arbejde med to kort.

Har aldrig været udsat for kortnedbrud, men vil hellere være på den sikre
side.

Claus Smith

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 08:02

Undskyld, men hvad skal man bruge et ekstra objektiv, hus og flash til?
D70´s standard objektiv (18-70 -> 27-136 mm) er efter min mening perfekt til
netop dette formål med sit store virkeområde.
Jeg havde tidligere til bryllupsfotografering (analogt SLR) brugt en 24-50
og en 35-105 og skiftede objektiver hele tiden. Jeg har lært at undvære
forskellen mellem 24 og 27 mm, og jeg kan kun på det varmeste anbefale en
Nikon D70 - tillad mig at komme af med det; det er som om, at Nikon bedre
rammer fotosjælen i mig end noget andet kamera).
mvh - Per

--
Med venlig hilsen - Per Falkjær Jensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-08-05 08:54

In article <42feec4b$0$82728$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Per Falkjær Jensen wrote:
> Undskyld, men hvad skal man bruge et ekstra objektiv, hus og flash til?

Til at være på den sikre side hvis noget går galt. Man indkalder ikke lige
til nyt bryllup ugen efter når du har fået repareret udstyret du var
uheldig med.

> [...]
> Nikon D70 - tillad mig at komme af med det; det er som om, at Nikon bedre
> rammer fotosjælen i mig end noget andet kamera).

Der er mange gode objektiver. Men en ordentlig vidvinkel vil være en god
ting hvis man skal have store gruppeportrætter, evt også indendørs.

Måske en 50mm til portrætter.

Og så et eller andet rimeligt f/2.8 objektiv til det meste af det andet.

En 70-200mm f/4 eller f/2.8 vil også være god tilcloseup når folk står
og snakker.

Fra : Jens Holm

Dato : 14-08-05 11:39

Som Poul også skriver, fejler dit gear, SKAL du have backup gear med.
Jeg ville aldrig antage en bryllups fotograf der kommer udne backup
gear. De 2 proff bryllupsfotografer jeg kender personligt har et top
notch primært kamera og så et mindre hus til backup. Et par objektiver
med overlap, så er man godt kørende.

Jens

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-08-05 18:56

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld, men hvad skal man bruge et ekstra objektiv, hus og flash til?
> D70´s standard objektiv (18-70 -> 27-136 mm) er efter min mening perfekt
> til netop dette formål med sit store virkeområde.
[KLIP]

Hvordan får du det til 27-136 ? Først en cropfactor på 1,5 og så en på 1,9,
det må være en regne/skrivefejl

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 15-08-05 09:44

1. Tag et backup kamera med. Bare et eller andet kamera, så der i hvert fald
bliver nogen billeder.

2. Du kender ikke kameraet. Det skal du nå at lære at kende inden. Det vil
sige du skal låne det i et par uger i forvejen og tage en helvedes masse
billeder under forskellige forhold. Indendør, udendørs, med udfyldsflash
osv. så alt ligger på rygraden (eller tæt på), så du kan koncentre dig om at
finde motivet og ikke skal tænke over hvordan skidtet virker.

3. Snak med præsten inden og aftal om der kan tages billeder under selve
vielsen.Vær opmærksom på at spejlrefleks kameraer laver noget støj. Brug
evt. dit backup kamera til at tage billeder i kirken (hvis dette støjer
mindre).

Endelig kan du også have ekstra kort og ekstra batterier med, samt evt.
ekstra objektiver, stativ.

Hvis du benytter RAW (som hos Nikon hedder NEF) skal du sikre dig at du har
den nødvendige software til rådighed til at importere og redigere
billederne. Ligesom med kameraet skal du øve dig i det før bryllupet, så du
også der har noget erfaring i hvilke muligheder der er.

/Marten

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-05 08:31

Hej Marten og alle I andre!

Tak for jeres svar. Det har været vigtig feedback.

> [...]
> osv. så alt ligger på rygraden (eller tæt på), så du kan koncentre dig om at
> finde motivet og ikke skal tænke over hvordan skidtet virker.

Jeg har været nogle dage i Tyskland og har haft kameraet med(D70) - det
er også derfor jeg ikke har postet her siden mine oprindelige indlæg

Dernede skød jeg løs i alle mulige situationer, så jeg er ret fortrolig
med kameraet. Det hjælper naturligvis også at jeg har erfaring med
spejlrefleks i forvejen og har skudt digitalt i 4 år - det er blot
første gang med et DSLR!

Der er én ting jeg undrer mig over i jeres indlæg, nemlig det anbefalede
objektiv. Jeg har to objektiver til kameraet, det ene 24-70 mm, det
andet 70-300. Flere steder anbefaler I fx 50 mm. Men jeg har altid lært
at tele er det bedste til portrætter. Det står egentligt også i
kameraets manual.

Så hvordan er det lige det er med brændvidden og portrætter?

Hilsen
Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-05 08:36

In article <4306dc1d$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Martin Larsen wrote:
> Så hvordan er det lige det er med brændvidden og portrætter?

Jo større brændvidde, jo mindre dybdeskarphed. Så det bliver lettere at
isolere personen fra baggrunden.

Men, større brændvidde betyder også at du skal længere væk. Ved 200mm
skal du være 4 gange så langt væk som med 50mm, så du har ikke samme kontakt
til den du fotografer.

Men det kan være en fordel til bryllup hvor du så kan tage gode closeups
af folk der ikke ved det. Husk at skyde mange billeder så du får dem med
et brugbart ansigtsudtryk.

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-05 09:04

Povl H. Pedersen wrote:

> Men det kan være en fordel til bryllup hvor du så kan tage gode closeups
> af folk der ikke ved det. Husk at skyde mange billeder så du får dem med
> et brugbart ansigtsudtryk.

Her har det været lidt af en åbenbaring med D70'eren. Mit eget digicam,
ikke spejlrefleks, bruger 2-3 sekunder mellem hvert foto, hvorimod på
D70 kan jeg holde knappen nede, og så skyder den 2-3 billeder i sekundet!

Er det en fordel at skrue ISO lidt i vejret til brylluppet?

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-05 11:24

In article <4306e407$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Martin Larsen wrote:

> [...]
> D70 kan jeg holde knappen nede, og så skyder den 2-3 billeder i sekundet!
>
> Er det en fordel at skrue ISO lidt i vejret til brylluppet?

Kommer an på lyset. Og da Nikon ikke kan køre ISO 100, så er det vist
ingen grund til det.