Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overvejer Sony Cyber-shot DSC-F828. Andre ~
Fra : Philip Kofoed

Dato : 13-08-05 14:16

Hej,

Nu skal der nyt (digi)kamera til, og jeg overvejer Sony Cyber-shot
DSC-F828. Inden jeg bruger en masse penge er jeg selvfølgelig åben for
alternative forslag.

Kameraet skal primært bruges til fugle/dyre/natur fotos. Derfor ønsker
jeg stor optisk zoom. At kunne optage video i min 640x480 i så lang tid
som muligt er også vigtigt.
Jeg kommer også til at bruge det en del til affotografering af
dokumenter på arkiver, så batterilevetid, lagerplads og fjernudløsning
er naturligvis også vigtig.
At 828'eren åbentbart har nogen faciliteter til fotografering i mørke
tiltaler mig også, da der i nabolaget huserer nogen slørugler som jeg
kunne tænke mig at 'fange'.
Endnu har jeg ikke set en test af et eneste kamera som ikke havde en
eller flere 'forfærdelige' fejl. Sikkert fordi tests laves af fuldtids
professionelle. Er den omtalte purple-fringing (hedder det vist) på
828'eren så graverende at et billede udskrevet i 10x15 cm eller set på
en 1600x1200 skærm vil se underligt ud for 'almindelige mennseker'?

Mit prisloft er 10.000 for kamera + 2Gb medie. Billigere alternativer er
selvfølgelig velkomne, men kan jeg på den anden side få noget dobbelt så
godt for 12.000 så sig endelig til :)

Til sidst bør jeg måske nævne at jeg kun er amatør, men dog så teknisk
minded at jeg intet vil have imod at sætte mig ind i alle kameraets
indstillinger.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Jens Holm

Dato : 13-08-05 14:32

Sonyen vil give dig fov sammenligneligt med 200mm.. Nikon 8800 vil give
dig 280mm, noget mere.

Se evt her

http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/page17.asp

Mvh Jens

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-05 14:47

Hvis du ikke har set denne her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony828.shtml, så Michael
rimelig positiv overfor 828'eren. I en periode skød han med dels 828 og
Konica Minolta A1, men siden 20D kom frem ser det ud til at det er hans
rejsekamera, med 17-85mm IS og 70-300mm DO IS.

Til fugle kommer du ikke langt med 828'eren og den vil også være altfor
langsom.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-08-05 14:52

In article <42FDF295.7B915BF2@tiscali.dk>, Philip Kofoed wrote:
> [...]
>
> Kameraet skal primært bruges til fugle/dyre/natur fotos. Derfor ønsker
> jeg stor optisk zoom. At kunne optage video i min 640x480 i så lang tid

Hvis video skal bruges til videobånd / DVD og vises på TV, så
er en billig miniDV camcorder MEGET bedre i kvalitet. Hvis du kun
skal bruge det på en hjemmeside, så kan du godt bruge kameraet.

Lang optisk zoom kræver billedstabilisering. Og til fugle
skal du helst op i over 500mm zoom. (300mm x 1.6 crop er i den
korte ende). Så vi taler her om digitalt spejlrefleks og dermed
ikke video.

> [...]
> At 828'eren åbentbart har nogen faciliteter til fotografering i mørke
> tiltaler mig også, da der i nabolaget huserer nogen slørugler som jeg

Den har indbygget en lille IR lysdiode. Du burde kunne opnå det samme
med en vilkårlig IR lampe/lygte/projektør. Rækkevidden for Sony
er vist max 2-3 meter. Alt med manuel fokus og blitz vil kunne
"skyde" uglen.

> [...]
> 828'eren så graverende at et billede udskrevet i 10x15 cm eller set på
> en 1600x1200 skærm vil se underligt ud for 'almindelige mennseker'?

Du kan smøre din skærm ind i leverpostej, og de fleste mennesker vil
stadig være glade hvis de ved hvem der er på billedet.

> Mit prisloft er 10.000 for kamera + 2Gb medie. Billigere alternativer er
> selvfølgelig velkomne, men kan jeg på den anden side få noget dobbelt så
> godt for 12.000 så sig endelig til :)

Det kan du. Et Canon 300D/350D eller et Nikon med kitobjektiv og et
75-300mm objektiv. + et billigt miniDV cam.

F828 er en gammel svend. Den er over et år gammel, og meget langsommere
til det meste end de nyere Sony, og andre mærker for den sags skyld.

Jeg ville overveje:
Canon EOS 350D + 18-50 til 772 Euro
Sigma 4,0-5,6/70-300 DG APO C/AF Macro: 218 Euro
Sony DCR-HC 17: 345 euro
22 euro i porto.

1167 Euro totalt inklusive porto. Altså under dine 10.000 kr, og MEGET
bedre end et F828.

Fra : Brian Lund

Dato : 13-08-05 18:23

> [...]
>
> Til sidst bør jeg måske nævne at jeg kun er amatør, men dog så teknisk
> minded at jeg intet vil have imod at sætte mig ind i alle kameraets

Når dit budget allerede er oppe i sådan en prisklasse vil jeg nok anbefale
et DSLR med det samme!
Personligt har jeg kun erfaring med Canons DSLR, men Nikon laver f.eks. også
gode DSLR til billige penge... Den eneste ulempe er at du ikke kan optage
video, men du har mange flere muligheder billedmæssigt bla. fordi du selv
kan bestemme hvor god en optik du vil have!

Hvis du ikke har noget imod at handle i udlandet har jeg et par foreslag
her:
Canon EOS 350D med kit objektiv EF-S 18-55
http://kortlink.dk/technikdirekt/y68
EF L f/4 70-200 mm objektiv
http://kortlink.dk/technikdirekt/y69

Pris, 798+643 euro, plus 22 i porto: 1463 eur = 11016 kr (med kurs 7,53 som
er hvad min bank tager)

Objektiver fra Canon der hedder "L" er deres Luxus klasse og er altså
således en meget høj kvalitet!
Evt. kan du købe brugte objektiver! Det nævnte objektiv er klasser bedre end
den indbyggede i Sonys F828, det sammenlagt med mindre billedstøj ved høj
ISO skulle give dig noget bedre muligheder med dén løsning. Som "bonus" så
er der cropfactor på EOS 350D så 200mm svarer faktisk til 320mm i 35mm
termonologi, dvs. du kan komme tættere på motivet med det nævnte objektiv
end med Sonys eller andetsteds nævnte Nikon 8080!

Du kan selvfølgelig også vælge et billigere objektiv og så holde dig under
10.000 kr, men du får vist ikke noget tilsvarende godt objektiv for færre
penge, dermed ikke sagt at det giver dårlige billeder, bare ikke 100%
teknisk perfekte ;)

Brian

Fra : Philip Kofoed

Dato : 15-08-05 02:48

Hej,

Tak til jer der har svaret.
Jeg tror at det ender med det anbefalede Canon 350D, indtil videre med std
18-55, og når jeg så kender kameraet kan jeg beslutte mig for yderligere
optik.

mvh
Philip