Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
~ ~ Nikon-linser på digital EOS ~ ~
Fra : ~ ~ Karma Li ~ ~

Dato : 09-08-05 22:46

Hejsa

Er der nogen der ved hvor man ka' få fat i en adaptor så mine hammerfine
Nikon-objektiver kan sættes på en digital EOS ??
Og hvad koster sådan en omsætter-fidus ??

Karma Li

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-08-05 23:31

http://www.camerahacker.com/Novoflex/EOSNIK.html

> Og hvad koster sådan en omsætter-fidus ??

Hvad du nu byder på eBay. Husk dine Nikon objektiver bliver manuelle
når du flytter dem.

Fra : Søren Blom

Dato : 10-08-05 02:06

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> Hvad du nu byder på eBay. Husk dine Nikon objektiver bliver manuelle
> når du flytter dem.

Og du taber både et par blender (i hvert ende) og spendevide. Dvs. at har du
en 70-210 mm, så hedder den noget med 95-180 mm (kan ikke lige huske tabene
i procent, men det er en del), når der sidder en convetern imellem objekt og
hus.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-05 06:06

In article <42f952d8$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Søren Blom wrote:
> [...]
> i procent, men det er en del), når der sidder en convetern imellem objekt og

Det lyder af maget taget i betragtning at den jeg linkede til er et
par mm tyk, og ikke virker som ret meget mellemring. Hvor din
ændring af brændvidden skulle komme fra ved jegikke.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-08-05 08:22

~ ~ Karma Li ~ ~ wrote:
> Hejsa
>
> Er der nogen der ved hvor man ka' få fat i en adaptor så mine hammerfine
> Nikon-objektiver kan sættes på en digital EOS ??
> Og hvad koster sådan en omsætter-fidus ??

-køb et Nikon hus, eller sælg dem.

At sætte en adapter med en eller anden form for optik mellem, betyder at
billedkvaliteten falder. Under alle omstændigheder mister du automatikken.

Jeg er Nikon samler, så hvis der er noget unikt i samlingen, vil jeg da
gerne høre om det?

Bo //

Fra : waal

Dato : 10-08-05 09:55

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -køb et Nikon hus, eller sælg dem.
>
> At sætte en adapter med en eller anden form for optik mellem, betyder at
> billedkvaliteten falder. Under alle omstændigheder mister du automatikken.

Den forringende billedkvalitet må skyldes Nikon objektiverne, der er nemlig
ingen optisk korrektion i Canon/Nikon adapteren, hverken EOS-N eller FD-N.
Men indrømmet, der er ingen fidus ved at bruge nyere Nikon objektiver på et
Canon hus, men med meget specielle/gamle/klassiske/sjove/latterligt billige
objektiver stiller sagen sig anderledes.

> Jeg er Nikon samler, så hvis der er noget unikt i samlingen, vil jeg da
> gerne høre om det?

Ahh, billigt guf i farvandet ?

mvh
Michael
som måske har en mindre samling af gammelt Canon udstyr

Fra : HKJ

Dato : 10-08-05 17:00

Bo Bjerre wrote:

> At sætte en adapter med en eller anden form for optik mellem, betyder at
> billedkvaliteten falder. Under alle omstændigheder mister du automatikken.

Nu er sådan en adapter uden optik så billedekvalitet falder ikke.
Bjørn Rørslett bruge faktisk sådan en adapter dan han skulle sammenligne
D2x og 1Dm2, derved sikrede han samme kvalitet objektiv for begge kamera.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-08-05 19:03

HKJ wrote:

> Nu er sådan en adapter uden optik så billedekvalitet falder ikke.
> Bjørn Rørslett bruge faktisk sådan en adapter dan han skulle sammenligne
> D2x og 1Dm2, derved sikrede han samme kvalitet objektiv for begge kamera.

-undskyld, jeg var ikke klar over at det var en glasløs tingest. Jeg
forventede, at når man sætter eet eller andet imellem, får man en
virkning som fra en mellemring, og derfor troede jeg at der var eet
eller andet glas til at muliggøre at man kan stille skarpt på U-endeligt.

Under alle omstændigheder er den bedste løsning nok at anskaffe et Nikon
hus til Nikon optik, eller at sælge optikkerne, og bruge midlerne på
Canon optik til et Canon hus.

Jeg har iøvrigt stor repekt for Björn, og har talt med ham flere gange i
forb. med ombygning af ældre Nikon optik. Fin fyr !

Bo //

Fra : waal

Dato : 10-08-05 19:21

> [...]
>
> Jeg har iøvrigt stor repekt for Björn, og har talt med ham flere gange i
> forb. med ombygning af ældre Nikon optik. Fin fyr !

http://brashear.phys.appstate.edu/lhawkins/photo/flange-film.txt

En liste der viser hvad der muligvis kan sættes på hvad og samtidigt
bibebeholde uendeligt. Nogle af adapterne bliver dog umanerligt tynde. Jeg
mener Canon EOS sniger sig ind omkring 44mm.

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 10-08-05 19:32

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> virkning som fra en mellemring, og derfor troede jeg at der var eet
> eller andet glas til at muliggøre at man kan stille skarpt på U-endeligt.

Hele fidusen er at Canons mount sidder lidt tættere på filmplanet, lige
nok til at der er plads til sådan en converter imellem.

> Under alle omstændigheder er den bedste løsning nok at anskaffe et Nikon
> hus til Nikon optik, eller at sælge optikkerne, og bruge midlerne på
> Canon optik til et Canon hus.

Jeps, ihvertfald hvis man sætter pris på automatik.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-08-05 20:54

HKJ wrote:

> Jeps, ihvertfald hvis man sætter pris på automatik.

Jeg er H amrende ligeglad med automatisk afstandsmåling, men erkender at
det giver visse muligheder. Min Nikonsamling indeholder mest manuelle
optikker, og derfor har jeg sprunget D70 over, da den ikke vil måle lys
gennem dem.

Bo //

Fra : waal

Dato : 10-08-05 21:29

> [...]
> det giver visse muligheder. Min Nikonsamling indeholder mest manuelle
> optikker, og derfor har jeg sprunget D70 over, da den ikke vil måle lys

Det vil Canon, men kun hvis du kan blænde objektivet ned manuelt (på
objektivet) eller låse blænden så den følger med blænderingen. Det er ikke
anderledes end hvis du bruger bælgudstyr eller andet udstyr uden
mekaniske/elektriske koblinger, selv lukketidsautomatikken kan bruges.

Her er en mulighed
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm#Canon%20EOS%20SLR%20%20Body

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-05 09:22

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> at det giver visse muligheder. Min Nikonsamling indeholder mest
> manuelle optikker, og derfor har jeg sprunget D70 over, da den ikke

Hvis du alligevel bruger manuelindstillingen, så har du godt nok ikke
direkte lysmåling, men min oplevelse er, at det er af minimal betydning, da
histogrammet alligevel er en bedre vej til god eksponering end lysmålingen.
Personligt er mit eneste problem med de manuelle objektiver, at min
flashautomatik ryger.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 11-08-05 10:26

> [...]
> da histogrammet alligevel er en bedre vej til god eksponering end
> lysmålingen. Personligt er mit eneste problem med de manuelle objektiver,

Så må du jo ha' dig et Canonhus til de manuelle

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-05 13:41

waal wrote:

> Så må du jo ha' dig et Canonhus til de manuelle

Ja, men så mister jeg samtidigt adgang til iTTL.

Og så synes jeg at Canons produkter er så grimme

vh
jan

Fra : waal

Dato : 11-08-05 16:19

> Ja, men så mister jeg samtidigt adgang til iTTL.
>
> Og så synes jeg at Canons produkter er så grimme

Hvis vi taler Canon EOS fatningen så er vi ganske enige, de præcis lige så
grimme som Nikon's nuværende.

Men det er nok bare mig der er gammeldags

mvh
Michael