Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med Canon EF-S 17-85mm IS USM
Fra : /Peter

Dato : 09-08-05 18:12

Er der nogle der har lidt erfaring med Canon EF-S 17-85mm IS USM,
anvendt på Canon 20D, evt. sammenlignet med andet set i forhold til
pris/features.

Læste Poul H. Pedersen's erfaringer med Tamron 28-200mm XR, jeg kan jo
ikke umiddelbart sammenligen dem, men ville da vide om glasset i Canons
er bedre eller ...?

/Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-08-05 19:17

In article <42f8e3d3$0$28423$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, /Peter wrote:
> [...]
>
> Læste Poul H. Pedersen's erfaringer med Tamron 28-200mm XR, jeg kan jo
> ikke umiddelbart sammenligen dem, men ville da vide om glasset i Canons

Det er en af de bedre standardzooms. Men ikke i klasse med Canon's L-serie
eller Sigma's EX serie.

Hvis du vil have et godt lysfølsomt zoomobjektiv, så skulle
Canon 24-70 f/2.8L,, Sigma EX 24-70 f/2.8, og Tamron 28-75 f/2.8 XR DI LD
alle være optisk i den gode ende, og kun med mindre forskel.

Hvis du sammenligner disse ved f/4 med 17-85, så vil 17-85 ligne
billeder taget med et fedtet objektiv :)

Priserne på de 3 jeg nævner er hhv: ¤1200, ¤455 og ¤329

Mekanisk er canon bedst og størst og tungest,og med den hurtigste og
mest lydløse autofokus.

Det billigste objektiv du kan få der er superskarpt er en fast 50mm
fra Canon. Koster under ¤100 i Tyskland.

Selvfølgelig har 17-85 billedstabilisering, men ovenstående er alle 1-2
stop hurtigere (kan klare sig med mindre lys).

Sigma 18-125mm regnes for billedmæssigt ca. at være samme kvalitet som
17-85mm jf reviews på dpreview, og er noget længere i den lange ende, og
koster kun ¤260. For under halvdelen af prisen får du så længere rækkevidde,
men må give afkald på IS.

Fra : /Peter

Dato : 09-08-05 20:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndfhsnk.938.povlhp@ip101.home.terminal.dk...

Mange tak Poul, for denne detail beskrivelse, det vil jeg kigge nærmere
på.

Fra : /Peter

Dato : 09-08-05 21:28

> [...]
>
> Hvis du sammenligner disse ved f/4 med 17-85, så vil 17-85 ligne
> billeder taget med et fedtet objektiv :)

Skarpt ved F/4 !
I den forbindelse vil jeg da gerne høre om i/du for det meste bruger Av
(blændeprioritet) og så fx. prøver at få den mindste blænde(åbning, ikke
tal) der kan lade sig mht. lukkertid/lys for at få så stor skarphed som
muligt, undtagen lige når baggrunden ønskes uskarp, eller lærer man sit
objektivs begrænseninger ved de forskellige brændvidder/blænde for at
opnå bedste skarphed, jeg har tidligere læst at de fleste bruger Av men
hvordan udnytter i den?

Har for nuværende et Canon Pro1, hvor jeg har muligheden for at prøve de
forskellige muligheder med Tv, Av og M, men bruger mest P mode.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-08-05 22:15

In article <42f911f1$0$28422$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, /Peter wrote:
> [...]
> objektivs begrænseninger ved de forskellige brændvidder/blænde for at
> opnå bedste skarphed, jeg har tidligere læst at de fleste bruger Av men

Jeg kører som hovedregel blændeprioritet. Ind imellem bruger jeg * til
at lysmåle andet sted end fokus. Jeg vil gerne styre dybdeskarpheden.
Hvis lukketiden bliver for langsom, så øger jeg ofte ISO, fremfor at få
en mindre dybdeskarphed end ønsket.

Man skal kende sit objektivs sweet spot under forskellige forhold.

> Har for nuværende et Canon Pro1, hvor jeg har muligheden for at prøve de
> forskellige muligheder med Tv, Av og M, men bruger mest P mode.

Man kan sagtens bruge P. Men der ved du ikke hvad den vil prioritere.
Jeg kører i Av normalt. Så bestemmer jeg selv en af prioriteterne og
er opmærksom herpå. Kun i dårligt lys vælger jeg Tv

Fra : /Peter

Dato : 10-08-05 20:53

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndfi76a.96g.povlhp@ip101.home.terminal.dk...

> [...]
> Jeg kører i Av normalt. Så bestemmer jeg selv en af prioriteterne og
> er opmærksom herpå. Kun i dårligt lys vælger jeg Tv

Mange tak, igen til dig Povl

/Peter

Fra : Mikael

Dato : 12-08-05 20:17

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> [...]
> 17-85mm jf reviews på dpreview, og er noget længere i den lange ende,
> og koster kun ¤260. For under halvdelen af prisen får du så længere

Hvor finder du reviews af objektiver på dpreview.com???
Det syntes jeg ikke jeg kan finde

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-08-05 21:52

In article <Xns96B0D8878FC92virkerikkeinvalid@195.114.231.59>, Mikael wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> Hvor finder du reviews af objektiver på dpreview.com???
> Det syntes jeg ikke jeg kan finde

Diverse forums. Bl.a. Canon SLR Lens Talk

Fra : Mikael

Dato : 13-08-05 07:23

> Diverse forums. Bl.a. Canon SLR Lens Talk

ahh ok, jeg troede du mente at der var en sektion med test af objektiver
ligesom dem der er med kameraer!!

Men tak for oplysningen alligevel, det ser ud til at være mange gode
oplysninger at hente i forum, så det vil jeg kigge lidt mere på!