Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw filer ?
Fra : Morten G. Jensen

Dato : 09-08-05 05:02

Hej

Jeg har for nyligt købt et canon Pro1 og der ved fået muligheden for at tage
billeder i RAW format. Men.... Jeg får 2 filer ud af et billede, en *.CRW
og en *.THM og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget program der kan
åbne dem. Bruger normalt Photoshop CS.

Mvh

MGJ

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-08-05 05:48

"Morten G. Jensen" <XXbuggy@sport.tdcadsl.dkXX> wrote in message
> [...]
> *.CRW og en *.THM og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget program
> der kan åbne dem. Bruger normalt Photoshop CS.

Det danske, gratis og gode program RawShooter Essentiels 2005 kan
(http://www.pixmantec.com).
Photoshop CS burde også kunne, men du skal downloade en update af Camera
Raw, så du mindst får V2.2 (http://www.adobe.com).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 09-08-05 06:35

"Morten G. Jensen" <XXbuggy@sport.tdcadsl.dkXX> skrev i en meddelelse
> [...]
> *.CRW og en *.THM og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget program
> der kan åbne dem. Bruger normalt Photoshop CS.

Tillykke med det !

Det medfølgende Canon program skulle da kunne åbne RAW filerne.
*.THM filerne er bare et thumb-nails billede der vises på kameraet.

Jeg er selv ejer af dette udemærkede kamera, hvis du vil,
kan du læse meget mere på dets helt eget forumsite her:
http://www.powershotpro1.com/

/Peter

Fra : Gert Medom

Dato : 09-08-05 06:44

> [...]
> *.CRW og en *.THM og jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget program
> der kan åbne dem. Bruger normalt Photoshop CS.

Følger der ikke et program med, der kan håndtere raw filer?? Til S45 og
300D
bruger " man" zoombrowser, indtil man finder bedre....

Jeg er lidt usikker på, hvad *.thm filen udretter, så jeg har altid
slettet
den ved overførsel til pc.

En genvej til at finde de *.crw filer, der er på et kort uden at skulle
sortere *.thm filer fra og uden at skulle ind i hver mappe med 100
billeder
er, at lave en søgning i windows på kortet (*.crw), hvor du får vist alle
crw-filer. Så kan du trække dem over i den mappe hvor du vil have dem...

/ Gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 10:49

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt usikker på, hvad *.thm filen udretter, så jeg har altid
> slettet
> den ved overførsel til pc.

Det er en "THuMbnail", dvs. en lille JPEG-udgave af RAW-filen. Kan normalt
omdøbes til .jpg og åbnes som enhver anden JPEG-fil.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 10:52

"Morten G. Jensen" <XXbuggy@sport.tdcadsl.dkXX> skrev i en meddelelse

> jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde
> noget program der kan åbne dem. Bruger normalt Photoshop CS.

Photoshop CS kan med den rigtige udgave af ARC (Adobe Raw Converter).
Derudover kan du - hvis du har Windows XP - bruge "Microsoft RAW Image
Thumbnailer and Viewer for Windows XP", der kan downloades gratis her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/raw.mspx

Fra : Helge Olsen

Dato : 09-08-05 21:18

> "Morten G. Jensen" <XXbuggy@sport.tdcadsl.dkXX> skrev i en meddelelse

> Photoshop CS kan med den rigtige udgave af ARC (Adobe Raw Converter).

Ikke for å pirke, men du mener ACR (Adobe Camera Raw)

/Helge

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-05 22:05

"Helge Olsen" <urytr@byfragrpu.arg> skrev i en meddelelse

> Ikke for å pirke, men du mener ACR (Adobe Camera Raw)

Ja. Jeg skulle bare se, om alle var vågne.

Fra : Knud Hinrichsen

Dato : 09-08-05 22:11

Morten G. Jensen <XXbuggy@sport.tdcadsl.dkXX> skrev:
> [...]
Så vidt jeg ved betyder *.crw blot at det er en RAW fil i Canon
format.
Jeg mener at du kan hente en plugin hos Canon eller Adobe, til
Photoshop hedder den RAW plugin.