/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
D50 vs EOS D350
Fra : Anders


Dato : 08-08-05 16:23

Hej

Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig glad
for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR skal
tages.

Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig for
at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.

Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.

Ser frem til svar

Mvh Anders



 
 
Ole Larsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 08-08-05 16:26

Anders skrev:
> Hej
>
> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig glad
> for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR skal
> tages.
>
> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig for
> at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.
>
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Ser frem til svar
>
> Mvh Anders
>
>
Den har været oppe at vende mange gange. Prøv at
google/grupper/avanceret søgning

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Gert Medom (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 08-08-05 16:47


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
> glad for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR
> skal tages.
>
> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
> for at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel
D350.
>
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive
enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Ser frem til svar
>
> Mvh Anders

Hej anders.

Du kan prøve at sætte dig med en kop kaffe el. T og læse følgende, hvor
det
er D70s der testes med 350D og E-300.

http://www.akam.dk/artikkel/17959

/ Gert
>
>


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1829 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



HKJ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 08-08-05 16:52

Anders wrote:
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.

Vigtigst af alt, find nogle steder hvor du kan prøve at holde de to
kamera og se hvordan du syntes de er at betjene og bruge.

Næste punkt er optikker, en god optik er ret dyr (5000+), så der bør du
overveje hvad du gerne vil have (Nyt/brugt/billig kvalitet/top kvalitet).

Du kan læse vurderinger af mange optikker her: http://www.fredmiranda.com/

For Nikon optikker er min favorit:
http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1

Anders (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 08-08-05 20:34

> Anders wrote:
>> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
>> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
>> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Vigtigst af alt, find nogle steder hvor du kan prøve at holde de to kamera
> og se hvordan du syntes de er at betjene og bruge.
>
> Næste punkt er optikker, en god optik er ret dyr (5000+), så der bør du
> overveje hvad du gerne vil have (Nyt/brugt/billig kvalitet/top kvalitet).

Ja, optik er jo dyr. Men istedet for kit-pakkens objektiv, så kan man jo
vælge pakker med f.eks. Sigma objektiver som er OK og prisbillige.

/Anders



HKJ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 08-08-05 21:00

Anders wrote:
>>Næste punkt er optikker, en god optik er ret dyr (5000+), så der bør du
>>overveje hvad du gerne vil have (Nyt/brugt/billig kvalitet/top kvalitet).
>
>
> Ja, optik er jo dyr. Men istedet for kit-pakkens objektiv, så kan man jo
> vælge pakker med f.eks. Sigma objektiver som er OK og prisbillige.

Selv med Sigma er 5000 i den lave ende for kvalitetsobjektiver,
ihvertfald hvis der er zoom's.

De gode Nikon zoom objektiver started ved omkring 10000.

newbie@news (08-08-2005)
Kommentar
Fra : newbie@news


Dato : 08-08-05 17:39


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
glad
> for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR skal
> tages.
>
> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
for
> at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.
>
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
Hej

Jeg læste http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/ og
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/
Eller lav evt. en google søgning på:
Canon EOS 350D vs. Nikon D50



Jan Vestergaard (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 08-08-05 18:52

Anders wrote:
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive
> enormt glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med
> de to kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.

Det er nærmest et religionsspørgsmål, så de svar du får vil være præget af,
hvem der svarer.

Dem der har Canon - og er glad for dem - de vil selvfølgelig rose Canon til
skyerne.

Og det samme med dem, der har Nikon - de vil rose dem til skyerne.

Så de svar kan ikke bruges til ret meget.

Så der er kun en vej frem - find anmeldelser på nettet og sammenlign - og så
find en butik, der har begge, så du kan prøve, at holde begge i hånden.

Begge er gode kameraer i den billige dslr-ende - men det er helt
individuelt, hvad man mener ligger bedst i hånden og hvad man finder "bedst"
mht betjening.

Jan


--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



Povl H. Pedersen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-08-05 19:00

In article <42f79bdd$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jan Vestergaard wrote:
> Anders wrote:
>> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive
>> enormt glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med
>> de to kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Det er nærmest et religionsspørgsmål, så de svar du får vil være præget af,
> hvem der svarer.
>
> Dem der har Canon - og er glad for dem - de vil selvfølgelig rose Canon til
> skyerne.
>
> Og det samme med dem, der har Nikon - de vil rose dem til skyerne.
>
> Så de svar kan ikke bruges til ret meget.
>
> Så der er kun en vej frem - find anmeldelser på nettet og sammenlign - og så
> find en butik, der har begge, så du kan prøve, at holde begge i hånden.
>
> Begge er gode kameraer i den billige dslr-ende - men det er helt
> individuelt, hvad man mener ligger bedst i hånden og hvad man finder "bedst"
> mht betjening.

man skal også se på objektiverne. Canon har et noget større udvalg
med billedstabilisering. Også på consumer objektiver såsom 28-135mm IS USM,
75-300mm IS USM og 17-85mm IS USM.

Derudover laver Sigma, Tokina og Tamron alle objektiver til begge
kameraer. Og nogle af deres objektiver er meget gode. Ofte er
Canon bedre end 3die part. Men 3die part har ofte objektiver der
ikke lige modsvares af Canon's. Ved ikke med Nikon.

Simon Nielsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 08-08-05 21:01


> man skal også se på objektiverne. Canon har et noget større udvalg
> med billedstabilisering. Også på consumer objektiver såsom 28-135mm IS
> USM,
> 75-300mm IS USM og 17-85mm IS USM.

Ganske korrekt, men Canons objektiver i den billige ende er jo knapt så gode
Nikons i den samme klasse. Jeg føler at Canon smider IS i bare for at smide
IS i nogle objektiver. Nikon har derimod gemt deres VR teknologi til
objektiver der har brug for det for så at lave bedre produktudvikling i de
mindre objektiver.

Jeg vil sige IS er latterligt i objektiver som 17-85 og 28-135, 135 grænsen
kan jeg lige gå med til, men på så forholdsvise korte brændvider har man
ikke brug for stabilition, altså 17-85, der burde man godt selv kunne holde
det stille.

> Derudover laver Sigma, Tokina og Tamron alle objektiver til begge
> kameraer. Og nogle af deres objektiver er meget gode. Ofte er
> Canon bedre end 3die part. Men 3die part har ofte objektiver der
> ikke lige modsvares af Canon's. Ved ikke med Nikon.

Det er ca. det samme. Sigma bruger jo HOYA optik, jeg ved ikke med de andre,
men det er jo kvalitets glas der sagtens kan hamle op med Canons og Nikons
top serier. Blandt andet har sigma 50-500 og sigma 300-800 haft utroligt
gode anmeldelser og har begge vist at de sagtens kan bruges i Pro brug.
Sigmas 70-200 /2.8 er så også et godt alternativ til både Canons og Nikons
med samme betegnelser, til under den halve pris, og så har Sigma jo en
80-400 OS på markedet nu, (optical stabilizer), så de er ved at komme med.

Min pointe er at det skal ikke være objektiverne der skal afgøre valget for
kamera. Jeg skiftede selv fra Canon til Nikon for en del år siden, og det
har ikke gjort mig ked af det

Mvh
Simon



Mogens Hansen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 08-08-05 21:27


"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message
news:42f7b9f3$0$28454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[8<8<8<]
> Jeg vil sige IS er latterligt i objektiver som 17-85 og 28-135,

Har du prøvet IS på de objektiver under virkelige forhold ?
Jeg har brugt 28-135 IS på en Canon 10D og var meget godt tilfreds med det.

[8<8<8<]
> Det er ca. det samme. Sigma bruger jo HOYA optik,

Hvorfra har du den oplysning ?
Det undrer mig da Tokina og Hoya er produkter fra samme koncern
(http://www.thkphoto.com/), og Tokina er direkte konkurrent til Sigma.

Venlig hilsen

Mogens Hansen



Jakob (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 08-08-05 21:49

In article <42f7b9f3$0$28454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
newz@siho.dk says...

> med samme betegnelser, til under den halve pris, og så har Sigma jo en
> 80-400 OS på markedet nu, (optical stabilizer), så de er ved at komme med.

Det ville godt nok være fedt med en side/liste over "pirat-perlerne"
altså de tamron/tokina/sigma objektiver der bare er supervellykkede og
kan leve fuldt op til originalerne i den gode kvalli :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Povl H. Pedersen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-08-05 22:26

In article <MPG.1d61e39118c3fb17989d43@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <42f7b9f3$0$28454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> newz@siho.dk says...
>
>> med samme betegnelser, til under den halve pris, og så har Sigma jo en
>> 80-400 OS på markedet nu, (optical stabilizer), så de er ved at komme med.
>
> Det ville godt nok være fedt med en side/liste over "pirat-perlerne"
> altså de tamron/tokina/sigma objektiver der bare er supervellykkede og
> kan leve fuldt op til originalerne i den gode kvalli :0).

sigma 120-300mm f/2.8 er kendt for at være uden sidestykke.
Deres 12-24mm er også god hvis du får en af de ca. 25% der er i
orden. De andre er middelmådige.
Folk er også glade for deres 500mm f/4.5

Der er mange. Deres 24-70 f/2.8 er også optisk næsten på højde med
Canon's. Med seneste chip virker den også med 20D med blitz. Men den
er mekanisk en tand under Canon, men også under halv pris.

Deres primes er også OK.

Jakob (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 08-08-05 23:42

In article <slrndffjfs.8vv.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...


> Der er mange. Deres 24-70 f/2.8 er også optisk næsten på højde med
> Canon's. Med seneste chip virker den også med 20D med blitz. Men den
> er mekanisk en tand under Canon, men også under halv pris.
>
> Deres primes er også OK.

Tak for det, det er jo noget uoverskueligt det marked :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Povl H. Pedersen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-08-05 22:24

In article <42f7b9f3$0$28454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
> Jeg vil sige IS er latterligt i objektiver som 17-85 og 28-135, 135 grænsen
> kan jeg lige gå med til, men på så forholdsvise korte brændvider har man
> ikke brug for stabilition, altså 17-85, der burde man godt selv kunne holde
> det stille.

Det ved jeg ikke. Det er da rart på 28-135mm IS at kunne håndholde
1/6s - 1/15s når man tager aftenbilleder.

>> Derudover laver Sigma, Tokina og Tamron alle objektiver til begge
>> kameraer. Og nogle af deres objektiver er meget gode. Ofte er
>> Canon bedre end 3die part. Men 3die part har ofte objektiver der
>> ikke lige modsvares af Canon's. Ved ikke med Nikon.
>
> Det er ca. det samme. Sigma bruger jo HOYA optik, jeg ved ikke med de andre,
> men det er jo kvalitets glas der sagtens kan hamle op med Canons og Nikons
> top serier. Blandt andet har sigma 50-500 og sigma 300-800 haft utroligt
> gode anmeldelser og har begge vist at de sagtens kan bruges i Pro brug.
> Sigmas 70-200 /2.8 er så også et godt alternativ til både Canons og Nikons
> med samme betegnelser, til under den halve pris, og så har Sigma jo en
> 80-400 OS på markedet nu, (optical stabilizer), så de er ved at komme med.

Sigma 70-200 f/2.8 konkurrerer med Canon 70-200mm f/4L. den er slet ikke i
liga med canon 70-200mm f/2.8 som dog er noget dyrere.

Sigma 50-500 er ikke specielt god. Det den har til sin fordel er at
det er en billig 500mm. Men det er med halvlangsom AF, og billederne
er gode uden at være fremragende. 80-400 OS er også et middelmådigt objektiv
i den gode ende, men er noget ringere end canon 100-400L IS USM. Det mangler
bl.a. USM(HSM hos Sigma).

Sigma er bl.a. god med 100-300mm f/4 (og deres 70-200 f/2.8), og
specielt med deres 120-300mm f/2.8 som dog er stor og tung. men uden
sidestykke fra Canon.

Den bedste supervidvinkel zoom p.t. er vist stadig Canon EF-S 10-22mm
selvom Tokina 12-24 er meget billigere og lidt ringere, og ikke helt
så meget vidvinkel.

> Min pointe er at det skal ikke være objektiverne der skal afgøre valget for
> kamera. Jeg skiftede selv fra Canon til Nikon for en del år siden, og det
> har ikke gjort mig ked af det

Havde du noget ordentligt Luxus optik ?

Nicolai (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 09-08-05 09:05

> Så der er kun en vej frem - find anmeldelser på nettet og sammenlign - og
> så find en butik, der har begge, så du kan prøve, at holde begge i hånden.

Ikke enig. I 350d's tilfælde får den kritik pga. størrelsen, men jeg købte
det alligevel. Efter en uge har tanket ikke strejfet mig...


--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk - nu med virtuelle servere fra 299,-



Ukendt (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-05 18:59


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
> glad for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR
> skal tages.
>
> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
> for at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.
>
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Ser frem til svar
>
> Mvh Anders
>

Du kan også vende det lidt på hovedet og finde ud af, hvad du vil
fotografere. Hvilke objektiver skal du bruge for at få de billeder? Og hvem
laver dem, du gerne vil have? Det kan så bestemme dit valg af mærke.

Mvh. Claus Petersen



Jacob (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 08-08-05 20:41


"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
news:42f79d58$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
>> glad for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR
>> skal tages.
>>
>> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
>> for at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.
>>
>> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
>> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
>> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>>
>> Ser frem til svar
>>
>> Mvh Anders
>>
>
> Du kan også vende det lidt på hovedet og finde ud af, hvad du vil
> fotografere. Hvilke objektiver skal du bruge for at få de billeder? Og
> hvem laver dem, du gerne vil have? Det kan så bestemme dit valg af mærke.
>
> Mvh. Claus Petersen
>
Her er jeg enig. jeg vil dog påstå et nikon er bedre til potrætter
landskabsfoto og lignende hvor canon er mere til høj iso og action skud. det
var det jeg nåede frem til da jeg skulle vælge "side".
canon 350D har en blænde knap så man kan se dybdeskarpheden. det har d50
ikke. de har begge en ca 20mm søger. jeg kan ikke se om d50 har mirror lock
up. men 350D har. det er en fordel ved et stativ. d50 har en væsent ligt
støre lcd skærm på bagsiden. begge displays på 350D sidder på bagsiden mens
de sidder "rigtigt" på d50.

der er mange argumenter for begge to. men man skal have dem i hånden for at
opdage at 350d er en akavet størelse at have i hånden.



Simon Nielsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 08-08-05 21:04


"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message
news:42f7b563$0$24870$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> news:42f79d58$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Hej
>>>
>>> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
>>> glad for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR
>>> skal tages.
>>>
>>> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
>>> for at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel
>>> D350.
>>>
>>> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive
>>> enormt glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de
>>> to kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>>>
>>> Ser frem til svar
>>>
>>> Mvh Anders
>>>
>>
>> Du kan også vende det lidt på hovedet og finde ud af, hvad du vil
>> fotografere. Hvilke objektiver skal du bruge for at få de billeder? Og
>> hvem laver dem, du gerne vil have? Det kan så bestemme dit valg af mærke.
>>
>> Mvh. Claus Petersen
>>
> Her er jeg enig. jeg vil dog påstå et nikon er bedre til potrætter
> landskabsfoto og lignende hvor canon er mere til høj iso og action skud.
> det var det jeg nåede frem til da jeg skulle vælge "side".
> canon 350D har en blænde knap så man kan se dybdeskarpheden. det har d50
> ikke. de har begge en ca 20mm søger. jeg kan ikke se om d50 har mirror
> lock up. men 350D har. det er en fordel ved et stativ. d50 har en væsent
> ligt støre lcd skærm på bagsiden. begge displays på 350D sidder på
> bagsiden mens de sidder "rigtigt" på d50.
>
> der er mange argumenter for begge to. men man skal have dem i hånden for
> at opdage at 350d er en akavet størelse at have i hånden.

Enig her.

Men jeg er ikke enig i at objektiverne skal afgøre valget for kamera. Man
kan sagtens lave de samme slags billeder om der står Canon eller Nikon på
kamera og objektiv. Det er bare forskellige prisklasser alt afhængig af
hvilke områder skal købes objektiver ind til.

Mvh
Simon



Povl H. Pedersen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-08-05 22:17

In article <42f7ba97$0$28352$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:
>
> Men jeg er ikke enig i at objektiverne skal afgøre valget for kamera. Man
> kan sagtens lave de samme slags billeder om der står Canon eller Nikon på
> kamera og objektiv. Det er bare forskellige prisklasser alt afhængig af
> hvilke områder skal købes objektiver ind til.

Ikke helt rigtigt. Der er objektiver til det ene der ikke er til det
andet. Og eksempelvis IS (Nikon VR) halter Nikon langt bagud.

.J.S... (08-08-2005)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 08-08-05 21:30


"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
news:42f7b563$0$24870$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>>
> begge displays på 350D sidder på bagsiden mens de sidder "rigtigt" på d50.
>
Hvilke argumenter har du for at det skal sidde ovenpå ?


Jeg har to apparater, et med lcd bagpå og et på toppen, og egentligt synes
jeg det sidder bedst bagpå !
Man skyder jo ikke fra hoften med en SLR, og har man apparatet på stativ i
øjenhøjde så skal man vippe apparatet for at se lcd'en oven på, ikke ret
smart.


Flere ting som normalt fremhæves ved D70, 2 kontrol hjul og bedre
kit-objektiv, er netop det som er sparet væk på D50...




Simon Nielsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 08-08-05 20:49


"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote in message
news:42f778b9$0$22475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har besluttet mig for at opgradere til spejlrefleks. Jeg var rigtig
> glad for mit Pana FZ20, men føler at det er nu at springet op til DSLR
> skal tages.
>
> Jeg har kigget lidt på markedet, og har mere eller mindre besluttet mig
> for at valget står mellem Nikons nye D50 eller Canons Digital Rebel D350.
>
> Der er plusser og minusser ved begge kameraer, men jeg ville blive enormt
> glad for lidt feedback fra andre, der måske har erfaringer med de to
> kameraer og kan hjælpe mig lidt på vej til en beslutning.
>
> Ser frem til svar

I sidste ende skal du tage det kamera du føler dig bedst tilpas med, jeg
ville ikke vælge hverken 350D eller 50D da de begge er for små til mine
hænder, men det er bare sådan jeg ser det. Jeg kunne som sagtens bruge
kameraerne lige så godt som jeg bruger det jeg har nu, uden problem. Men
størrelsen er altså vigtig for mig, da min finmotorik ikke er god skal jeg
have et ordentligt håndtage at tage på og noget jeg kan mærke. DU skal
simpelthen finde en forretning der har begge to og så føle på dem begge
prøve dig gennem indstillinger og menu system og det kamera du føler dig
mest dus med skal du købe. Kvaliteten på disse to kameraer er ca. det samme,
den største forskel er farverne, men det kan alt sammen indstilles med
farveprofiler.

Så det kamera du føler er som født i din hånd skal du købe.

Mvh
Simon



Hans Kruse (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-08-05 15:28

Kvaliteten på disse to kameraer er ca. det samme,
> den største forskel er farverne, men det kan alt sammen indstilles med
> farveprofiler.

Ja, bortset fra billedkvaliteten, som ikke er den samme. 350D har 8mp og 50D
6mp. Det er altså ikke det samme.
Mvh, Hans



Jakob (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 09-08-05 16:21

In article <42f8bd7a$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Ja, bortset fra billedkvaliteten, som ikke er den samme. 350D har 8mp og 50D
> 6mp. Det er altså ikke det samme.

Billedstørrelsen er vel ikke automatisk lig med billedkvaliteten eller
hvad ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Hans Kruse (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-08-05 16:41

> Billedstørrelsen er vel ikke automatisk lig med billedkvaliteten eller
> hvad ?

Nej, selvfølgelig ikke, selv for DSLR med samme antal MP er der forskel i
detaljegengivelse. Men se her
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp. Det er selvfølgelig,
hvad alle reviews siger. Generelt positivt om D50, men den mangler altså
lige et par MP. Forstår ikke helt hvorfor Nikon ikke kan finde en leverandør
til en 8mp sensor (eller mere).
Mvh,
Hans



HKJ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 09-08-05 19:01

Hans Kruse wrote:
> Generelt positivt om D50, men den mangler altså
> lige et par MP. Forstår ikke helt hvorfor Nikon ikke kan finde en leverandør
> til en 8mp sensor (eller mere).

Måske fordi Nikon ikke regner med at kunderne til D50 har brug for
højere opløsning. 6MP giver rimelig god kvalitet i A4 størrelse.

Povl H. Pedersen (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 09-08-05 19:05

In article <42f8ef75$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> Hans Kruse wrote:
>> Generelt positivt om D50, men den mangler altså
>> lige et par MP. Forstår ikke helt hvorfor Nikon ikke kan finde en leverandør
>> til en 8mp sensor (eller mere).
>
> Måske fordi Nikon ikke regner med at kunderne til D50 har brug for
> højere opløsning. 6MP giver rimelig god kvalitet i A4 størrelse.

Ja, sålænge du ikke cropper for meget.

Jakob (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 09-08-05 19:19

In article <42f8ce6f$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp

OK der er godt nok stor forskel på de billeder det må jeg give dig. Kan
350d ikke sættes til iso200 ? Undrer mig over at der er forskel på de to
billeder.

Men hvis man kigger på billedet som helhed så er der godt nok stor
forskel. Jeg kiggede lige på tapetet bagved opstillingen og her er der
kæmpe forskel.

Mener du det ligger i sensoren, eller kan optikken spille en rolle der.



--
Venlig hilsen

Jakob

Hans Kruse (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-08-05 20:05

> OK der er godt nok stor forskel på de billeder det må jeg give dig. Kan
> 350d ikke sættes til iso200 ? Undrer mig over at der er forskel på de to
> billeder.

Jo, selvfølgelig kan 350D sættes til 200ISO, den laveste er 100 og den
laveste på D50 er 200. Det er altså den bedst mulige billedkvalitet, der her
sammenlignes.

> Men hvis man kigger på billedet som helhed så er der godt nok stor
> forskel. Jeg kiggede lige på tapetet bagved opstillingen og her er der
> kæmpe forskel.
>
> Mener du det ligger i sensoren, eller kan optikken spille en rolle der.


Begge er taget med bedste 50mm optik fra Nikon og Canon (kan du se øverst på
siden). Ja, forskellen ligger i sensoren og de 8mp opløsning.
Her er det samme med 20D og D70
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page25.asp

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Jakob (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 09-08-05 21:15

In article <42f8fe52$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> Her er det samme med 20D og D70
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page25.asp

Ja jeg må godt nok indrømme at det ser bedre ud fra canon side. Det står
noget skarpere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Thomas Pedersen (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 09-08-05 21:28


"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d632d1bbfaa79ac989d4d@news.sunsite.dk...
> In article <42f8fe52$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>,
> hans.kruse@mail.tele.dk says...
>
> > Her er det samme med 20D og D70
> > http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page25.asp
>
> Ja jeg må godt nok indrømme at det ser bedre ud fra canon side. Det står
> noget skarpere.

Man får næsten lyst til at puste til ilden og sige, ja, når Canons fokus
fungerer Men lige meget, begge kameraer kan tage fine billeder, hvorfor
spilde tiden på tests, tid som kunne være brugt på at tage egentlige og
seværdige billeder.

MVH
Thomas



Povl H. Pedersen (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 09-08-05 22:03

In article <42f911c8$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Pedersen wrote:
>
> Man får næsten lyst til at puste til ilden og sige, ja, når Canons fokus
> fungerer Men lige meget, begge kameraer kan tage fine billeder, hvorfor
> spilde tiden på tests, tid som kunne være brugt på at tage egentlige og
> seværdige billeder.

Nikon er vist heller ikke helt fri for fokusproblemer / toelrance.

Hans Kruse (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-08-05 22:27

> Nikon er vist heller ikke helt fri for fokusproblemer / toelrance.

Køb en Leica DSLR, den har ikke disse problemer....Mvh, Hans



Povl H. Pedersen (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 09-08-05 22:36

In article <42f91faf$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:
>> Nikon er vist heller ikke helt fri for fokusproblemer / toelrance.
>
> Køb en Leica DSLR, den har ikke disse problemer....Mvh, Hans

Der er heller ingen fokusproblemer med manuelle objektiver :)

Jakob (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 10-08-05 00:12

In article <slrndfi8dd.96g.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Der er heller ingen fokusproblemer med manuelle objektiver :)

Kommer sgu da an på hvor meget man har drukket ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Jens Holm (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Holm


Dato : 09-08-05 22:18

Hans Kruse skrev:
>>Billedstørrelsen er vel ikke automatisk lig med billedkvaliteten eller
>>hvad ?
>
>
> Nej, selvfølgelig ikke, selv for DSLR med samme antal MP er der forskel i
> detaljegengivelse. Men se her
> http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp. Det er selvfølgelig,
> hvad alle reviews siger. Generelt positivt om D50, men den mangler altså
> lige et par MP. Forstår ikke helt hvorfor Nikon ikke kan finde en leverandør
> til en 8mp sensor (eller mere).
> Mvh,
> Hans
>
>
Kan jo være at Nikon har samme holdning som en af de andre spillere,
der i deres 4/3 faq svarer på samme spørgsmål med det, i mine øjne, ret
elegante svar:" We sell quality, not pixels" Et af de bedste kameraer
jeg har holdt i hånden ever er stadig et af dem jeg ville overveje i
dag, og det er et 5Mpixel.. Men genialt godt kamera.

Jens

Hans Kruse (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-08-05 22:58

> Kan jo være at Nikon har samme holdning som en af de andre spillere,
> der i deres 4/3 faq svarer på samme spørgsmål med det, i mine øjne, ret
> elegante svar:" We sell quality, not pixels" Et af de bedste kameraer
> jeg har holdt i hånden ever er stadig et af dem jeg ville overveje i
> dag, og det er et 5Mpixel.. Men genialt godt kamera.

Ja, der findes mange bortforklaringer. Den syge moster skal jo hedde et
eller andet.
Mvh, Hans



Michael (10-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 10-08-05 18:32

Hans Kruse wrote:

> Nej, selvfølgelig ikke, selv for DSLR med samme antal MP er der forskel i
> detaljegengivelse. Men se her
> http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp. Det er selvfølgelig,
> hvad alle reviews siger. Generelt positivt om D50, men den mangler altså
> lige et par MP. Forstår ikke helt hvorfor Nikon ikke kan finde en leverandør
> til en 8mp sensor (eller mere).
> Mvh,
> Hans
>
>

Hvorfor skal jeg lige mindes om den test igen? Jeg var lige holdt op med
at græde mig i søvn

Mvh.
Michael

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste