Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
offline galleri
Fra : Mikael

Dato : 06-08-05 18:32

Jeg søger et offline galleri der viser dele af EXIF (eller hvad det nu er
det hedder).

Mit ønske og min intension er at tage billeder med en masse forskellige
indstillinger med mit 350D og derefter smække dem ind i galleriet og på den
måde sammenligne resultaterne og indtrykkene som de forskellige
indstillinger giver det enkelte billede.

Hvad kan i foreslå mig?

mvh Mikael

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 20:29

In article <Xns96AAC6BDB4156virkerikkeinvalid@195.114.231.59>,
virker@ikke.invalid says...

Der har været foreslået gallerier så mange gange..

Prøv først og fremmest minigal www.minigal.dk

Det understøtter exif, men der var noget knas med exif fra mit ixus som
en dygtig programmør fixede for mig.

Ved ikke om det samme gør sig gældende med et 350d, men det tager kun 5
min at prøve.

Evt kan du maile et billede til mig så skal jeg smide det ud på mit
galleri, så kan vi se om det virker. Du skal være opmærksom på at de
skal nedskaleres for at blive lagt ud, hvertfald hos min udbyder, noget
begrænsning på hvor store filer php accepterer at arbejde med, men de
skal jo ikke være fuld størrelse alligevel går jeg ud fra.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikael

Dato : 06-08-05 21:12

> Prøv først og fremmest minigal www.minigal.dk

ja men minigal er så vidt jeg kan se kun til online brug sammen med PHP, og
jeg har ikke et WEBhotel til rådighed.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 08:31

> ja men minigal er så vidt jeg kan se kun til online brug sammen med PHP,
> og
> jeg har ikke et WEBhotel til rådighed.

hvis du er lidt pc-kyndig kan du selv installere apache web-server og php på
din computer. Så virker din pc som en hvilken som helst anden server - og så
kan du bare teste løs.

Hilsen Palle

Fra : Mikael

Dato : 07-08-05 12:13

> hvis du er lidt pc-kyndig kan du selv installere apache web-server og
> php på din computer. Så virker din pc som en hvilken som helst anden
> server - og så kan du bare teste løs.

Gud, det havde jeg slet ikke tænkt på...... jeg kan godt lide alle de
funtioner der er i PHPgallerierne, men som sagt har jeg ikke noget sted at
uploade.
Det vil jeg straks kaste mig over, og så lave noget online når jeg er
blevet bedre til at tage billeder

Tak for den gode ide.

mvh.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 22:16

"Mikael" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> uploade.
> Det vil jeg straks kaste mig over, og så lave noget online når jeg er

Det var så lidt

Hvis du så vil lave det hele rigtigt sjovt, så mangler du bare følgende:
- en ældre pc - behøver såmænd ikke være mere end en gammel pentium2 300
mhz, med en rimelig harddisk (fx 10 gb)
- en kælder, et kosteskab eller andet, hvor computeren kan stå og køre uden
at larmen genere alt for meget
- en fast ip-adresse
- et domænenavn
- en redeligering hos www.gratisdns.dk (som er helt gratis)

Ja, så har du din helt egen rigtige server, med nærmest ubegrænset
serverplads til rigtigt mange billeder mv.
Du skal ganske vist betale lidt i strøm for at have serveren kørende 24/7 -
men til gengæld sparer du jo så lidt ved at ikke at skulle købe web-hotel
ude i byen...
Og hvis det skal være endnu sjovere, tilbyder du server plads til et par af
dine venner for lidt småpenge

Ovenstående har jeg gjort i flere år. Jeg har flere tusind billeder liggende
online - og kører desuden også ftp-server og mail-server og
web-mail-server....
Sådan skal det gøres

Du kan fange min server på www.cliffhanger.dk

Hilsen Palle

Fra : Mikael

Dato : 09-08-05 16:24

> [...]
> pentium2 300 mhz, med en rimelig harddisk (fx 10 gb)
> - en kælder, et kosteskab eller andet, hvor computeren kan stå og køre

hmmmm det lyder sgu også sjovt at prøve......

Jeg ved ved godt at det er lidt OT, men kan du henvise mig til en side der
beskriver noget om opsætning, nødvendige programmer og lignende (sådan lidt
for "dummies")?

mvh.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-05 19:01

> Jeg ved ved godt at det er lidt OT, men kan du henvise mig til en side der
> beskriver noget om opsætning, nødvendige programmer og lignende (sådan
> lidt
> for "dummies")?

hmmm - jeg kender vist ikke lige nogen sider, der beskriver det hele på een
gang.

Men find en gammel pc og installer en windows, fx windows 98 eller 2000.

Til webserver skal du bruge et program. Den mest brugte webserver hedder
apache - søg på nettet og du skal finde. Også vejledninger på dansk
Hvis du vil have php, skal du installere dette. Læs brugervejledningen der
medfølger.

Mailserver: Her bruger jeg et program der hedder Mercury32, men der findes
mange forskellige.

FTP-server: Prøv at søge på nettet, der findes 100-vis af forskellige. Jeg
bruger en der hedder guild.

Ovenstående programmer er alle helt små programmer (1-5 mb). Det er
forholdsvis nemt at få det til at virke, men det kræver at du læser lidt i
de vejledninger der medfølger - men der er også mange gode sider med hjælp
på nettet. Brug google

Links:

http://www.webcafe.dk/artikler/index.html
http://www.thorsnet.dk/?m=Opsæt_webserver&side=setup_start

Hilsen Palle

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 20:48

In article <Xns96AAC6BDB4156virkerikkeinvalid@195.114.231.59>,
virker@ikke.invalid says...

> Hvad kan i foreslå mig?

Som plaster på såret kan jeg da lige foreslå dig at kigge på

http://www.xnview.com

Det program kan du bruge som en browser og kan via en ctrl+e få exif
informationerne frem, så er du fri for at skulle kontruere et galleri.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Max

Dato : 06-08-05 21:01

Hej Mikael

> Jeg søger et offline galleri der viser dele af EXIF (eller hvad det nu er
> det hedder).

Er det ikke det Canon's egen Zommbrowser gør ?

Mvh Max

Fra : Mikael

Dato : 06-08-05 21:23

> Er det ikke det Canon's egen Zommbrowser gør ?

Jo zoombrowser kan godt vise EXIF, men kun for et billede af gangen.

Min plan var jo at tage det "samme" billede med flere forskellige
indstillinger (forskellig DOF, hurtig og langsom lukkehastighed, stor/lille
blænde, over/undereksponeret, forskellig ISO), og derefter sætte dem op ved
siden af hinanden i et galleri med optageteknisk info (fra EXIF) under
hvert billede, og på den måde lære lidt om hvordan de forskellige
indstillinger på kameraet kommer til udtryk i billedet.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-08-05 09:14

Mikael wrote:
> [...]
> måde sammenligne resultaterne og indtrykkene som de forskellige
> indstillinger giver det enkelte billede.

Picasa.com

/Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-05 14:10

> [...]

den
> måde sammenligne resultaterne og indtrykkene som de forskellige
> indstillinger giver det enkelte billede.

Kan du ikke bruge ACDSee til det?

Claus

Fra : Thomas Christensen

Dato : 08-08-05 08:18

Mikael wrote:
> [...]
> måde sammenligne resultaterne og indtrykkene som de forskellige
> indstillinger giver det enkelte billede.

Breezebrowser (http://www.breezesys.com)

mvh Thomas