Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
APO MACRO 180mm.... eller APO 70-300mm... ~
Fra : newbie@news

Dato : 06-08-05 07:38

Hej NG

Er her nogen som kender/kan komme med et bud på, hvilket et af disse 2
objektiver der er bedst.
Har et D70 m. 18-70mm
Skal være bedst til stilleben, smådyr(macro) og landskaber. Og engang
imellem til festlige lejligheder.

Sigma APO MACRO 180mm F3.5 EX IF HSM
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3284&navigator=5

Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3303&navigator=3

Hilsen nybien

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-08-05 07:49

newbie@news wrote:
> [...]
> objektiver der er bedst.
> Har et D70 m. 18-70mm
> Skal være bedst til stilleben, smådyr(macro) og landskaber. Og engang

Uden at blinke ville jeg vælge 180'eren. Hvorfor? Fordi det er en fast
optik, den har HSM, har APO, har IF og er f3.5.

/Thomas

Fra : Thor

Dato : 06-08-05 10:15

er et godt objektiv til prisen. 180 mm objektivet er givetvis skarpere, men
et udpræget specialobjektiv, som ikke kan bruges til "festlige lejligheder"

mvh Thor

Fra : newbie@news

Dato : 06-08-05 13:35

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Uden at blinke ville jeg vælge 180'eren. Hvorfor? Fordi det er en fast
> optik, den har HSM, har APO, har IF og er f3.5.

Ja, det har den. Vigtige ting at tage med i sit valg, har jeg læst mig frem
til.
Men 70-300mm er en DGér.
Nei glem det, for mit analoge F301 passer ikke objektiver med D70.

Kvaliteten af de 2 kan jeg forstå er, at 180mm er et bedre valg. Fint så har
jeg det på plads.

Nogen som så kan fortælle mig om ca. 1500kr mere er givet bedre ud til
Nikon´s 180mm? Det er jo trods alt af nyere dato!
Sigma APO MACRO 180mm F3.5 EX IF HSM
eller
Nikon´s AF 180 mm f/2.8D ED
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&catId=120&prodId=278

(Skulle være det samme link til Nikon: http://shorterlink.com/?ZO5Y31 I
tidligere indlæg herinde blev der skrevet om shorterlink.)

Hilsen nybien

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 13:53

In article <42f4af12$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newbie@news wrote:

> Ja, det har den. Vigtige ting at tage med i sit valg, har jeg læst mig frem
> til.
> Men 70-300mm er en DGér.
> Nei glem det, for mit analoge F301 passer ikke objektiver med D70.

DG = Digitally Goated. Dvs er lagt en ny ged øh coating på bagerste
linselement. Der er ikke nogen der har vist at det har ret stor
betydning endnu, og der er ellers en del DG versioner ude af de
klassiske Sigma objektiver.

> [...]
>
> Nogen som så kan fortælle mig om ca. 1500kr mere er givet bedre ud til
> Nikon´s 180mm? Det er jo trods alt af nyere dato!

Nu er jeg ikke Nikon mand, men jeg kan se at der står f/2.8, og man
betaler alt andet lige noget for det halve stop ekstra.

Fra : Jacob

Dato : 06-08-05 14:08

"newbie@news" <ingenmailtilmig@derforingenmailadresseher> skrev i en
meddelelse news:42f4af12$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>

> (Skulle være det samme link til Nikon: http://shorterlink.com/?ZO5Y31 I
> tidligere indlæg herinde blev der skrevet om shorterlink.)

Når du tager macro skal du lige se på hvilke størrelse dyr du fotograferer.
180mm x 1.5 (din crop faktor) kan tage et billede af en A4 side på 1.5M
aftsand.
Ingen tvivl om at en zoom er "sjovere" når økonomien er stram og man ikke
ligger og leger på kanten af hvad man kan forvente. jeg vil mene at de begge
to er prop umulige til almindelige landskabs billeder. køb du dig en 50mm
eller lignende til det formål. de kan findes brugt for omkring 500kr. til
festlige lejligheder tror jeg også at en zoom ville være at foretrække. mens
at du ude i naturen med macro ville være meget bedre tjent med fast
brænvide.
Hvis jeg var dig ville jeg købe den faste macro fra sigma. nikon objektivet
har en minimum focus afstand på 1.5M det er ikke godt nok hvis man tager
billeder af små dyr. du kunne også overveje at købe en mellemring.så ville
din minimum focus afstand blive mindre.

Jacob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-08-05 15:01

newbie@news wrote:
> Nogen som så kan fortælle mig om ca. 1500kr mere er givet bedre ud til
> Nikon´s 180mm? Det er jo trods alt af nyere dato!
> [...]

Hvis du kan vælge original objektiver, er det som regel det bedste. Jeg
ved selv at de penge jeg har sparet på "uoriginale" objektiver - med
undtagelse af Tokina 12-24 - har været bedre brugt på original objektiver.

/Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 16:07

"Thomas Schreiber"

> [...]
> ved selv at de penge jeg har sparet på "uoriginale" objektiver - med
> undtagelse af Tokina 12-24 - har været bedre brugt på original objektiver.

Fordi.??
Jeg har Sigma 14/2,8 som jeg syns er fin, 800/5,6 som er fin,
har haft sigma 500/4,5 som var fin - så jeg er uenig med din
"som regel" konklution - Det er ikke navnet der er trykt på
eller prisen der afgør om et objektiv er vellykket eller ej.
Den Tokina 12-24 ville jeg gerne ha' men den passer ikke
til mkII 1,3x sensor ;o(
Det kan være en god ide at købe på nettet, evt.snakke med
forhandleren inden han sender, om der har været problemer
omkring det man bestiller. Og teste det så snart man har
åbnet pakken, hvis det ikke lever op til eens forventninger,
sender man det tilbage - og sådan er det bare. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 16:42

In article <wq4Je.63788$Fe7.203696@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:
> [...]
> eller prisen der afgør om et objektiv er vellykket eller ej.
> Den Tokina 12-24 ville jeg gerne ha' men den passer ikke

Det gør Canon EF-S 10-22mm heller ikke. Og hvis man ser denne
Tjekkiske test, så er det ihvertfald ikke Tokina der vinder:
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_674.shtml

Sellvom canon har mere vidvinkel, så er den meget bedre end
det billige stykke glas fra Tokina.

> [...]
> åbnet pakken, hvis det ikke lever op til eens forventninger,
> sender man det tilbage - og sådan er det bare. -max-

Ja, i Europa. Derudover er porto også en omkostning.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 17:28

"Povl H. Pedersen"

> Det gør Canon EF-S 10-22mm heller ikke. Og hvis man ser denne
> Tjekkiske test, så er det ihvertfald ikke Tokina der vinder:
> http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_674.shtml

Nej det kan man ikke sige, der er en del CA på tokina og intet
på canon, det er imponerende, ellers er forskellen lille, svært at
vudere når canon på mange af billederne er 1/3 mørkere, det gir
generelt en oplevelse ar skarpere og mere kontrastrigt billede.
Jeg ville ikke have noget imod Tokina'en ud fra den test at dømme,
30% billigere, ja tak.

> Sellvom canon har mere vidvinkel, så er den meget bedre end
> det billige stykke glas fra Tokina.

> Ja, i Europa. Derudover er porto også en omkostning.

Jeg kunne ikke drømme om at købe udenfor Europa, jeg
bruger værkstederne flittigt, der er ikke den kvalitets kontrol
der var i gamle dage, eller der er mere skrøbelig elektronik
der kan lave knuder..
Oh ja, jeg smider gerne nogle hundrede kroner på porto
for ikke at ende med et flere tusinde kroners objektiv, der
ikke er sjov at lege med.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 18:03

In article <7z5Je.63802$Fe7.203692@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:

> [...]
> generelt en oplevelse ar skarpere og mere kontrastrigt billede.
> Jeg ville ikke have noget imod Tokina'en ud fra den test at dømme,

Men Canon giver også USM. Det er også lidt værd hvis man nu
skal se ud over billedkvaliteten. Derudover er Tokina også noget
tungere. 570g vs. 385g. Og den mangler 2mm i den brede ende.

Alt sammen noget der kan have indflydelse på prisen.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-08-05 09:12

-max- wrote:
> der er en del CA på tokina

Ikke hos mig da! 12-24 var alt hvad man kunne ønske sig.

/Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-08-05 10:05

"Thomas Schreiber"

> Ikke hos mig da! 12-24 var alt hvad man kunne ønske sig.
>

> /Thomas

Så er der vel forskel på dem, du har været heldig-
post gerne eksempler - hvis du gider..)-max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-08-05 19:53

-max- wrote:
> Så er der vel forskel på dem, du har været heldig-
> post gerne eksempler - hvis du gider..)-max-

Se min signatur. Der er der masser af billeder taget med 12-24'eren.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-08-05 19:00

> Fordi.??
> Jeg har Sigma 14/2,8 som jeg syns er fin, 800/5,6 som er fin,
[KLIP]
> -max-
++++++++++++++++++++

Hej.

Har du en 800mm, der bare ligger og flyder synes aldrig, jeg har set
nogen billeder fra dig, taget med en 800mm?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 22:26

"Jørgen Nielsen"

> [...]
>
> Har du en 800mm, der bare ligger og flyder synes aldrig, jeg har set
> nogen billeder fra dig, taget med en 800mm?

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571419
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571332
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571439
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1570674
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1570087
Og tidligere men tilbagetrukket:
http://www.photosig.com/go/photos/browse?sort=id-d&page=2&id=25729

800'ern er med Nikon fatning, og disse dage skyder jeg
med Canon, har testet 2dx, men den er ikke helt alt det
jeg havde håbet - så jeg fortsætter med canon lidt endnu.
-max-

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-08-05 14:23

> [...]
> med Canon, har testet 2dx, men den er ikke helt alt det
> jeg havde håbet - så jeg fortsætter med canon lidt endnu.
++++++++++++++++++++

Jo, der var jo nogle billeder alligevel, og nogle gode nogen af slagsen

Fra : waal

Dato : 06-08-05 12:03

"newbie@news" <ingenmailtilmig@derforingenmailadresseher> skrev i en
meddelelse news:42f45b49$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> objektiver der er bedst.
> Har et D70 m. 18-70mm
> Skal være bedst til stilleben, smådyr(macro) og landskaber. Og engang

Så skal det være en 50mm makro

mvh

Fra : Jan F.

Dato : 06-08-05 13:03

> [...]
> Har et D70 m. 18-70mm
> Skal være bedst til stilleben, smådyr(macro) og landskaber. Og engang

Dit nuværende udstyr passer til det hele på nær makro, du kan nøjes med at
købe et sæt Kenko mellemringe, så har også makrofunktionen.

Jan

Fra : Jacob

Dato : 06-08-05 14:11

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Dit nuværende udstyr passer til det hele på nær makro, du kan nøjes med at
> købe et sæt Kenko mellemringe, så har også makrofunktionen.

noget af det der småkravl flygter hvis man kommer for tæt på. så en 180mm er
da mere end velkommen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 16:16

"Jan F."

> Dit nuværende udstyr passer til det hele på nær makro, du kan nøjes med at
> købe et sæt Kenko mellemringe, så har også makrofunktionen.
>
> Jan

Jeg er fuldstændig enig - køb nogle mellemringe og se hvor det
bærer hen - kitlinsen kan klare alt det du beskriver, her et pænt
stilleben:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1579636&forward=hot
-max-

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 16:41

In article <Yz4Je.63792$Fe7.203626@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> stilleben:
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1579636&forward=hot
> -max-

Det var da et fantastisk resultat fra den linse :0), ikke at jeg mener
den er dårlig, men sådan en skarphed kunne jeg ikke hive ud af den jeg
lånte på et tidspunkt.

Damn, så var det mig ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : newbie@news

Dato : 06-08-05 21:20

> [...]
>
> Jeg er fuldstændig enig - køb nogle mellemringe og se hvor det
> bærer hen - kitlinsen kan klare alt det du beskriver, her et pænt

www.fotokritik.dk er der en som tager de mest fantastiske billeder af
småkravl.
Thomas Hornum Jensen, han har bl.a brugt 180mm med en 1,4 konverter til at
skyde macro billeder.

Og jeg ved godt at jeg skal være mere end heldig for at skyde <halvt så gode
billeder. Men man kan vel drømmme lidt og øve øve øve.
Det var faktisk på grund af hans billeder, jeg fik kig på 180mm.

Og nu er det bestilt, købt.
Jeg takker mange gange for jeres svar.
Hilsen nybien