Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon defekt ?
Fra : John T.

Dato : 05-08-05 16:49

Hej.
Jeg har fået et Canon AE-1 spejlrefleks forærende,
den tidl. ejer har haft det i skabet i flere år.
Problemet er at udløser ikke virker, så mit spørgsmål er:
Skal batteri være ok før at udløser virker, der sker intet
når jeg simulerer at jeg vil tage et billede.
Håber det oplysning nok.
Hilsen John

Fra : [HCS] 4000

Dato : 05-08-05 17:15

Der skal være strøm på batterierne.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
-----------------------------

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 17:26

> Der skal være strøm på batterierne.
> --
> hilsen Hans

Siger tak !!
Jeg mener ikke at der skulle være det på mit gamle Nikon F.
Så blev jeg det klogere
John

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-05 17:33

"John T." <kispus@despammed.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg mener ikke at der skulle være det på mit gamle Nikon F.

Det er rigtigt.
Det skulle der heller ikke på Canon F1 New som er nyere end AE-1. Det er
blot forskellige designmål og målgrupper.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 17:49

> [...]
> Det skulle der heller ikke på Canon F1 New som er nyere end AE-1. Det er
> blot forskellige designmål og målgrupper.

Når I nu kender til kameraet, hvad siger I så til det ??
Hilsen John
(Jeg har tidl. haft Nikon F med motor og et FG.)

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-08-05 18:09

> Når I nu kender til kameraet, hvad siger I så til det ??
> Hilsen John
> (Jeg har tidl. haft Nikon F med motor og et FG.)

AE-1 er mit favoritcamera. Det ligger dejligt i hånden, og jeg behøver
ikke at tænke ret meget (stor lettelse). Jeg har et par andre Canons og
et par Nikon (F 50 og Nikkormat - den gamle) - Men...AE-1 virker bare,
holder år efter år, og er elegant.
Så kan jeg vist ikke skamrose det mere, vel?
Jo, forresten, der er en stribe dejlige objektiver til, som også falder
godt i hånden. 24/2,8, 85/1,8, 135/2. Jeg har også nogle zooms, men
de bliver aldrig mine favoritter.
Mvh
Erling

Fra : [HCS] 4000

Dato : 05-08-05 18:09

Du kan læse lidt om det her >
http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 18:34

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Du kan læse lidt om det her >
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html
> --
> hilsen Hans

Hvad det kan, kan jeg jo se på kameraet, at de så lovpriser det i 1976
er meget naturligt.
Da jeg spurgte om Jeres mening, var det efter nutidens normen !
Hilsen John

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-05 19:11

"John T." <kispus@despammed.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Da jeg spurgte om Jeres mening, var det efter nutidens normen !

De fleste af de 5 millioner der blev lavet af dem er formodentlig sendt på
pension - ikke uden grund.
Men det bliver det strengt taget ikke dårligere af.

Den har f.eks. ikke autofokus, indbygget motor, nem isætning af film,
program automatik (i forskellige farver), TTL flash måling, fler-feltsmålt
lysmåling, automatisk indstilling af filmhastighed etc.

Dets moralske ækvivalent idag er nok Canon 20D.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : [HCS] 4000

Dato : 05-08-05 20:54

Be'var mig vel og undskyld!

Hans
----------------------------

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 23:40

> Be'var mig vel og undskyld!
>
> Hans

Beklager Hans, sådan var det ikke ment !!
Så godt ord igen.
John

Fra : Jakob

Dato : 05-08-05 23:53

In article <42f3c44c$0$99324$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
hcsnulspam@yahoo.com says...
> Be'var mig vel og undskyld!

Ja nu må du sgu levere en fuldestgørende uptodate test af systemet hvis
det er det han forlanger, det mangler da bare ;0)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-05 18:08

> [...]

> Når I nu kender til kameraet, hvad siger I så til det ??
> Hilsen John
> (Jeg har tidl. haft Nikon F med motor og et FG.)

Jeg har ikke selv brugt Canon AE-1 - jeg brugte Olympus OM.
Men Canon AE-1 er klart mere solidt bygget end Nikon FG, men også lidt
større, men formodentlig ikke så solidt som Nikon F.

Canon AE-1 var en konkurrent til Nikon FE (og Olympus OM 2): rimeligt godt
byggede kameraer med eksponerings automatik. Canon AE-1 har
lukketidsprioriteret automatik hvor Nikon FE og Olympus OM 2 havde
blændeprioriteret automatik.

Canon AE-1 var det første 35 mm kamera der havde en indbygget CPU.
CPU'en var lavet i samarbejde med Texas Instruments, og historien fortæller
at de ikke puttede den i AE-1 fordi det var specielt nødvendigt, men fordi
Canon generelt gerne ville have adgang til den CPU og IC know-how som Texas
Instruments besad. Det viste sig vist at være en fornuftigt, langsigtet
beslutning.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-08-05 18:47

> [...]
> byggede kameraer med eksponerings automatik. Canon AE-1 har
> lukketidsprioriteret automatik hvor Nikon FE og Olympus OM 2 havde

Nix, Canon AE-1 er med blændeprioritering.!
Storebroren A1 har begge dele.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-05 19:02

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> Nix, Canon AE-1 er med blændeprioritering.!

Jo.
Se
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1976-1986/data/1976_ae1_s.html

" SPC for TTL full-aperture metering with shutter speed-priority AE "

eller
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/ae1/index1.htm

AV-1 havde blændeprioritering:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1976-1986/data/1979_av1_s.html

> Storebroren A1 har begge dele.

Jeps, og program automatik.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-08-05 19:18

> [...]
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/1976-1986/data/1976_ae1_s.html
>
> " SPC for TTL full-aperture metering with shutter speed-priority AE "

Og jeg bider lige mig selv i tungen.
Selvfølgelig var det lukkertidsprioriteret automatik - man stillede jo
lukkeren, og den valgte blænden
..
Jeg har selv haft et - My bad

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : waal

Dato : 05-08-05 19:11

> [...]
> Det skulle der heller ikke på Canon F1 New som er nyere end AE-1. Det er
> blot forskellige designmål og målgrupper.

F1n's lukker er delvis batteriberoende, uden batteri er det kun tiderne ned
til 1/125 + blitz (1/90) og B der virker. Det samme var tilfældet for det
gamle EF der var mekanisk til ned til ½ sek. og elektronisk resten af vejen
til 30 sek. Den rent mekaniske æra lukkede og slukkede med FTbn, TLb/TX og
F1 mk.2 så sent som i 1981. Alle A og T modeller er ubrugelige uden batteri.

mvh
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-05 20:57

John T. skrev:

>Jeg mener ikke at der skulle være det på mit gamle Nikon F.
>Så blev jeg det klogere

Der er ikke noget elektronik i en Nikon F, det er rent mekanisk,
kun lysmåleren kræver batteri.

Canon AE-1 er derimod et helt elektronisk kamera, som derfor
kræver batteri til at styre elektronikken.
--
Knud

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 23:42

> [...]
> kun lysmåleren kræver batteri.
>
> Canon AE-1 er derimod et helt elektronisk kamera, som derfor
> kræver batteri til at styre elektronikken.

Vil du dermed mene at Canon AE-1 er bedre end Nikon F/FG ?
John

Fra : John T.

Dato : 05-08-05 23:45

Glemte at fortælle !
Der sidder følgende opjektiv på:
Canon Lens FD 50 mm 1:1.8 S.C
John

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 17:11

Jeg har et Canon AE-1 Progam og der skal være batteri i for at det virker.

Fra : Ove

Dato : 10-08-05 20:37

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet dot dk"> skrev i en
meddelelse news:42f38e22$0$7378$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har et Canon AE-1 Progam og der skal være batteri i for at det virker.

Og det samme gælder iflg. manualen for AE-1
mvh Ove

Fra : waal

Dato : 05-08-05 19:15

> [...]
> Skal batteri være ok før at udløser virker, der sker intet
> når jeg simulerer at jeg vil tage et billede.

http://www.canonfd.com/pdf/ae1.pdf

Hvis ikke den fulgte med