Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makro på dig. SLR
Fra : ......Ps

Dato : 03-08-05 10:44

Efter i mange år at have nydt makrofunktionen på coolpix 950, som går ned
til 2 cm., skal jeg skifte til et af følgende: Nikon d70, d70S, d50 eller
Canons 350d.
Hvilke af disse har den bedste makrofunktion, sammenlignelig med coolpix?
preben

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-08-05 21:12

Hej Preben

"......Ps" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Canons 350d.
> Hvilke af disse har den bedste makrofunktion, sammenlignelig med coolpix?

Det kommer helt an på hvad objektiver du vælger at købe. Kameraet har som
sådan ikke nogen indflydelse på hvor gode macrobillederne bliver. Det er
udelukkende et spørgsmål om at vælge et macro-objektiv, mellemringe eller en
close-up linse.
Det du nok skal gøre er at afgøre med dig selv hvor mange penge du vil ofre
på det, og om det hele skal købes på en gang. Tro mig, det er skruen uden
ende. Man bliver bare ved med at ville købe flere, andre og bedre
objektiver...
Hvis du vil have noget seriøst ud af macro på et SLR-kamera skal du efter
min mening helt sikkert også have et ordentligt stativ, det er ikke til at
undvære.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-08-05 21:13

.......Ps wrote:
> [...]
> Canons 350d.
> Hvilke af disse har den bedste makrofunktion, sammenlignelig med coolpix?

Ingen.

Det er jo ikke kamerahuset, men optikken, der bestemmer hvor tæt du kan
komme på motivet.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-05 21:58

In article <42f2711a$0$75716$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, ......Ps wrote:
> [...]
> Canons 350d.
> Hvilke af disse har den bedste makrofunktion, sammenlignelig med coolpix?

Som andre skriver er det optikken der bestemmer. Men et dSLR vil altid
have en nogen mindre dybdeskarphed end du er vandt til.

Fra : HKJ

Dato : 04-08-05 23:24

.......Ps wrote:
> [...]
> Canons 350d.
> Hvilke af disse har den bedste makrofunktion, sammenlignelig med coolpix?

Ingen af dem har nogen rigtig macrofunction lige ud af æsken. Dine
muligheder for macro er:

1) En linse monteret foran objektivet

2) Mellemringe, der sættes mellem objektivet og kameraet.

3) Semi macro objektiv (F.eks. Sigma 70-300 mm APO).

4) Rigtig macro objektiv (Nikon, Tamron, Sigma).

4) giver det bedste resultat, men koster over 3000 kr

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-08-05 02:49

In article <42f29587$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> [...]
>
> 4) Rigtig macro objektiv (Nikon, Tamron, Sigma).
>

> 4) giver det bedste resultat, men koster over 3000 kr

Hvad er der galt med 4 + 1 + 2 + Teleconverter på samme tid ?

Fra : HKJ

Dato : 05-08-05 05:30

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
Jeg glemte at sige at det typisk er Canon 500D + evt. tilpasningsring
der bruges her.

Kenko har et udemærket sæt.

> Hvad er der galt med 4 + 1 + 2 + Teleconverter på samme tid ?

Det kunne være sjovt at prøve, jeg manger dog en 500D før jeg kan.

Fra : Jan F.

Dato : 05-08-05 06:33

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> 4) Rigtig macro objektiv (Nikon, Tamron, Sigma).

Ingen nævnt ingen glemt, det skal lige nævnes at Canon også laver nogle
fremragende makroobjektiver.

Jan