Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Stativ funktion
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-08-05 18:23

Hej i sommmer regnen

Hvad hedder den funktion på stativet, når man kan vippe midtersøjlen til
vandret ?
Jeg kan ikke rigtig hitte hvilke stativer der har funktionen hos Velbon,
Cullman, eller Manfrotto.

______
/\
/ \
/ \
M.v.h
Niels

Fra : Brian S

Dato : 03-08-05 18:47

Jeg ved heller ikke, hvad det hedder, men mit Manfrotto 055 Pro kan
gøre det.

Niels

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-08-05 19:22

In article <1123091203.212418.259910@z14g2000cwz.googlegroups.com>, Brian S wrote:
> Jeg ved heller ikke, hvad det hedder, men mit Manfrotto 055 Pro kan
> gøre det.

Korrekt. Vi snakkede med forhandleren nede i Århus da han var her,
og vi betalte også 100 kr ekstra for Pro versionen af samme stativ
or at få den funktionalitet. Den er ikke i standard 055.

Fra : .J.S...

Dato : 03-08-05 19:29

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev i en
meddelelse news:42f0fd94$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> vandret ?
> Jeg kan ikke rigtig hitte hvilke stativer der har funktionen hos Velbon,

Tror ikke Velbon og Cullmann har det.

Ofte kan man vende søjlen på hovedet, og nogle stativer kan vinkle benene
individuelt så man derved kan op næsten det samme som hvis søjlen kunne
sætte vandret.

Ved Manfrotto er det når de hedder PRO, f.eks 055PRO, 190PRO.

Gito har en der kan :
http://www.gitzo.com/products/metric/tripods/explorer/rightscreen.php3
Ret så dyre sager, men skulle også være det bedste som fåes.
ca 2000,- for alu udgaven og over 4k for kulfiber modellerne, og det er kun
stativet så skal man have et hoved også...

http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/gitzo-2227.shtml

mvh/JS

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-08-05 21:26

..J.S... wrote:
> [...]
> søjlen kunne sætte vandret.
> Ved Manfrotto er det når de hedder PRO, f.eks 055PRO, 190PRO.

Tak for svarene, nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter. Manfrotto har
netop idag redesignet deres hp, og under 055 står funktionen nu omtalt,
men uden billede.
Kan bare huske at jeg lånte et stativ for ca. 28 år siden der havde den
funktion, men jeg kan ikke huske hvilket fabrikat det var. Men det kan
da godt være at de stativer der kan vinkle benene kan opfylde
funktionerne lige så godt.

M.v.h
Niels

Fra : Pepe

Dato : 03-08-05 21:48

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> vandret ?
> Jeg kan ikke rigtig hitte hvilke stativer der har funktionen hos Velbon,

Nivellering heter det på Svenska.

Det sitter libeller på det så att man kan ställa in det vågrätt.

Du kan köpa billiga libeller hos www.clasohlson.se och montera
i hållaren för blixten (hot shoe) för att ställa in kameran vågrätt.
<http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q163q164q245q383&ic=N&sw=11850>
Pepe