Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskrivelse på/i digitale billeder
Fra : SB

Dato : 03-08-05 11:25

Hejsa

I Photoshop CS2 er der mulighed for at autogenerere et galleri og det er
jo mægtigt. Men der en lille ting der undrer mig. Under Large Images kan
man vælge at den skal medtage DESCRIPTION på billedet, i det der hedder
Titles Use. Men hvordan får man en beskrivelse ind på et jpg-billede.

Kan man på en eller anden vis gemme tekstdata i de digitale billeder??

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Fra : Reidar Solberg

Dato : 03-08-05 11:42

> [...]
> Titles Use. Men hvordan får man en beskrivelse ind på et jpg-billede.
>
> Kan man på en eller anden vis gemme tekstdata i de digitale billeder??

Ja - alle bildene man tar med et digitalt kamera inneholder en såkalt
EXIF-fil, som inneholder en rekke data om bildet - så som blender,
lukkertid, dato + mye mye mer. På mange kamera kam man f. eks, skrive inn en
fast tekst som legges inn på hvert bilde. I etterhånd kan man også legge inn
andre tekster i diverse felt i denne exif-filen.

I CS2 kan du helt sikkert lese og sikkert også delvis redigere EXIF-filen -
noe de fleste fotoprogram gjør. Men ikke alle program viser alle data.

Reidar

Fra : SB

Dato : 03-08-05 12:24

Reidar Solberg wrote:

> [...]
> noe de fleste fotoprogram gjør. Men ikke alle program viser alle data.

Super! Tak for hjælpen.

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Fra : Pepe

Dato : 03-08-05 13:29

"SB" <bay@NOSPAMcool.dk> skrev i meddelandet

> Super! Tak for hjælpen.
>
> --
> Søren Bay
> Email: bay SNABELA cool.dk

Tänk på att EXIF informationen försvinner om du sparar om bilden.
IPTC information blir kvar i bilden för alltid. Det är stor skillnad på
dessa båda saker. Du kan läsa mer om IPTC här. Du kan använda
Adobe Photoshop för att lägga till och ändra information i IPTC.
Här finns ett program som är nästan gratis för att visa och editera
IPTC information. www.imagewalker.com

Pepe

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 03-08-05 16:19

Reidar Solberg wrote:

> [...]
> noe de fleste fotoprogram gjør. Men ikke alle program viser alle data.

Man kan også anvende IPTC feltet i JPG.
F.eks. Picasa kan gøre det.

http://www.iptc.org/pages/index.php
http://www.picasa.com/features/features-edit.php

Rasmus Hansen
http://dualmono.com
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-08-05 14:13

SB wrote:

> Kan man på en eller anden vis gemme tekstdata i de digitale billeder??

Ja... på et internationalt site med med stock-foto, der er jeg stødt
på jpeg-billeder, hvor der var indlejret en længre tekststreng i
billedfilens header, den indeholdt oplysninger om sted, dato,
årstal, navn på fotografen, en beskrivelse af billedet, o.s.v.

Jeg har aldrig fået sat mig ind i hvordan det er lavet, og hvad
værre er, så har jeg glemt hviket site det var, så jeg skal igennem
et halvt hundrede bookmarks for at finde den igen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 03-08-05 16:26

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> er, så har jeg glemt hviket site det var, så jeg skal igennem et halvt
> hundrede bookmarks for at finde den igen...

Det hedder IPTC

Du kan f.eks. bruge http://www.irfanview.com/ til at læse og skrive det.
Nikons programmer kan også læse og skrive det.