Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterbehandling i Photoshop CS...
Fra : Magnus

Dato : 02-08-05 18:49

Hvad er der af gode råd til at gøre ens billeder en smugle bedre i
Photoshop?

Jeg fotografere fodboldkampe hvorefter jeg beskær billederne i Photoshop men
hvad er de typiske ting man kan stille lidt på for at billedet fremstår
bedst muligt når det ses på en hjemmeside?

/Magnus

Fra : KNL DtP

Dato : 02-08-05 19:14

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der af gode råd til at gøre ens billeder en smugle bedre i
> Photoshop?

Der er jo næsten uanede muligheder...

> hvad er de typiske ting man kan stille lidt på for at billedet fremstår
> bedst muligt når det ses på en hjemmeside?

Først og fremmest skal toneomfanget være optimalt, så der er både mørke og lyse
toner i billedet. Med funktionen Image > Adjustments > Levels kan du justere
skyderne, således at kurven fylder hele "kassen" henad.

Måske trænger farverne til at blive frisket lidt op med Hue/Saturation eller
Color Balance?

Når de skal udgives på web, skal du sikre dig, at de er i sRGB-farverummet.
Dernæst er det smart at vælge en opløsning, som er mindre et den, folk normalt
har deres skærm indstillet til. I bredden vil det sige max. 1000 pixels og i
højden 700 pixels. Er det større kan du risikere, at folk skal scrolle for at se
hele billedet. Dernæst kan du, efter at have brugt Image size til at ændre
opløsningen, give billedet en gang skarphed med Unsharpen Mask.

Hvis du skal have nogle mere specifikke råd, bliver du nød til at vise et par af
billederne. Ellers bliver det blot en hurtig gennemgang af programmets
funktioner - dem kan du lige så godt læse i en bog eller i en guide på en
webside.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Knud Bonke

Dato : 02-08-05 19:17

: Jeg fotografere fodboldkampe hvorefter jeg beskær billederne i Photoshop men
: hvad er de typiske ting man kan stille lidt på for at billedet fremstår
: bedst muligt når det ses på en hjemmeside?
:
: /Magnus

Manualen til PS er tyk som en bibel, hvad med om du tog og
læste lidt i den fra tid til anden. Hvis det er en piratkopi du har,
er det selvfølgelig ærgerligt, der følger ingen manual med. Og jeg giver ikke
over 8k for et program, for dernæst at videregive "brugsanvisningen" til
snylterne.
Hilsen Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-08-05 19:24

In article <42efb882$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Knud Bonke wrote:
> [...]
> over 8k for et program, for dernæst at videregive "brugsanvisningen" til

Samme her. Photoshop CS2 koster jo 15-2000 kr.

Fra : Jakob

Dato : 02-08-05 19:33

In article <slrndevehg.6m4.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Samme her. Photoshop CS2 koster jo 15-2000 kr.

Det kan sgu blive en lang tråd hvis alle dem der ikke har noget at
bidrage med skal give det til kende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-05 20:01

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <slrndevehg.6m4.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det kan sgu blive en lang tråd hvis alle dem der ikke har noget at
> bidrage med skal give det til kende.

Jepper. Jeg har heller ikke noget at bidrage med...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-05 12:52

Jens Bruun wrote:

> Jepper. Jeg har heller ikke noget at bidrage med...

Heller ikke herfra

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-08-05 20:36

In article <MPG.1d59dab6356f63bb989cf3@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <slrndevehg.6m4.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Det kan sgu blive en lang tråd hvis alle dem der ikke har noget at
> bidrage med skal give det til kende.

det letteste er at smide et billede op, og så kan vi se hvad vi
kan lave af 2 minutters trylleryl og forklare hvad vi har gjort.

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 02-08-05 21:20

Et typisk billede vil jeg gøre følgende med (om nødvendigt)

- Justere lys og kontrast. Til dette bruger jeg enten Levels eller Curves,
aldrig Contrast & Brightness

- Justere farvetonen. Curves eller evt. color balance.

- Beskære det. Crop værktøj eller Selection > Crop

- Og tilsidst Unsharp mask til at øge skarpheden i billedet (gør et skarpt
billede skarpere - kan ikke gøre et uskarp billede skarpt)

Hvis jeg vil lave det til sort / hvidt billede bruger jeg Channel mixer,
ikke desaturate.

/Marten

Fra : Asle Bjerva

Dato : 03-08-05 08:18

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comontoslet.dk> skrev i melding
> [...]
> billede skarpere - kan ikke gøre et uskarp billede skarpt)
>
> Hvis jeg vil lave det til sort / hvidt billede bruger jeg Channel mixer,

Og mest viktig, reduser filstørrelsen så man kan få se bildet i rimelig tid,
også over langsomme linjer !
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : michael bs

Dato : 03-08-05 10:24

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comontoslet.dk> skrev i en meddelelse

> - Justere lys og kontrast. Til dette bruger jeg enten Levels eller Curves,
> aldrig Contrast & Brightness

Enig. Contrast & Brightness bør forbigås i tavshed. Et kuriosum, som mange
muligvis ikke ved, er at det samme ikke gør sig gældende i Adobes
Rawconverter 3.1, hvor brightness og contrast fungerer anderledes og med
stor fordel kan bruges.

mvh Michael

Fra : Jakob

Dato : 03-08-05 12:17

In article <pxQHe.8$tY1.4@news.get2net.dk>, oelgaard@comontoslet.dk
says...
> Et typisk billede vil jeg gøre følgende med (om nødvendigt)
>
> - Justere lys og kontrast. Til dette bruger jeg enten Levels eller Curves,

Jeg vil lige blande mig med et tillægsspørgsmål. Kan du lokkes til at
forklare lidt om hvordan du bruger curves. jeg er helt med på hvordan
levels fungerer, men curves synes jeg er vanskelig at anvende.

Ved godt at det er noget satans noget at beskrive med ord :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 03-08-05 22:57

Levels er klart lettere at bruge end curves, men curves kan det som levels
kan samt meget mere.

Som du også antyder er det ikke noget jeg sådan lige kan forklare på tre
linjer, men jeg kan give dig et par fif til lettere at forstå curves.

Det er lettest at forstå curves ved at tage en sort hvid gradient, og i
første omgang glemme alt om farver.

Som udgangspunkt er kurvens ene akse et udtryk for den eksisterende
tilstand, mens den anden akse er det man ændrer billedet til. Akserne
afspejler lyshederne i billedet, dvs. at udgangspunktet er at hvid bliver
til hvid og sort bliver til sort. Trækker jeg så øverste højre punkt ind til
midten beder jeg PS om at gøre alle 50% grå hvide og tilsvarende for resten
af spektret. Jeg derved øge kontrasten i billedet.

I praksis begrænser jeg mig typisk til at rykke det øverste punkt ind hvis
der ikke er noget der er rigtigt hvidt og det nederste hvis der er noget der
ikke er rigtigt sort. Hvis der både er hvidt og sort, men billedet skal være
lidt lysere lægger jeg et punkt ind på midten og trækker det lidt ned (eller
er det op).

Alt det kan man dybest set også lave i levels, men hvis man ønsker at bevare
den mørke del af billedet som det er, men vil lysne lidt i det lyse område
lægger man flere punkter ind. Det giver mulighed for at justere lysheden i
billedet ekstremt præcist. Hvis man arbejder med farver gør man i princippet
det samme for hver kanal, men resultat bliver noget sværere at forudsige.

Hvis du gerne vil blive bedre til curves vil mit råd være at starte med en
sort hvid gradient, derefter med et sort-hvidt billede. Når du føler du har
kontrol over det går du over til at arbejde med RGB delen i et farvebillede,
for tilsidst at kaste dig over hver enkel farvekanal.

Det gælder sårligt for det sidste at man sjældent skal ændre det helt store
med mindre man ønsker at lave et totalt udsyret billede.

/Marten

Fra : Jakob

Dato : 04-08-05 10:45

In article <J2bIe.331$tN2.21@news.get2net.dk>, oelgaard@comontoslet.dk
says...

> Hvis du gerne vil blive bedre til curves vil mit råd være at starte med en
> sort hvid gradient, derefter med et sort-hvidt billede.

Hej Marten

Tak for forklaringen, det var et godt tip at kigge på en sorthvid
gradient. Jeg vil lege lidt mere med det har ikke helt fattet det men
begynder at se ideen i det :0)

Kan se at man kan invertere billedet ved at "vende diagonalen" etc.

--
Venlig hilsen

Jakob