/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Bearbejdning af mange Raw billeder?
Fra : michael bs


Dato : 01-08-05 09:51

Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder (canon
350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch åbner de
billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer jeg disse
billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret arbejdsgangen
rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må være en nemmere
vej (andet end at skyde i jpg).
Hvad gør I?

mvh Michael



 
 
Niels Riis Ebbesen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 01-08-05 10:18


michael bs wrote:

> Hvad gør I?


Hmm... jeg vil hellere spørge dig, om du seriøst mener, at der er en
fidus i at optage i RAW-format, og så bagefter maskinelt behandle
billederne i en batch-process.

Er formålet med RAW ikke netop, at man individuelt kan behandle og
kæle for hvert enkelt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


michael bs (01-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 01-08-05 11:00


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:42EDE8C4.6090406@niels-ebbesen.net...
>
>
> Er formålet med RAW ikke netop, at man individuelt kan behandle og kæle
> for hvert enkelt billede...
>
Jo, men hvis man tager 50 billeder af fx en koncertsituation med samme
lyssætning, kan man jo justere billede 1 til hvidbalance/farve/kontrast osv.
perfektion og så med nogen succes overføre det til de andre pr automatik.

mvh Michael



Nicolai (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 01-08-05 11:16

> Hmm... jeg vil hellere spørge dig, om du seriøst mener, at der er en fidus
> i at optage i RAW-format, og så bagefter maskinelt behandle billederne i en
> batch-process.
>
> Er formålet med RAW ikke netop, at man individuelt kan behandle og kæle for
> hvert enkelt billede...

Pudsigt som du altid svarer i øst istedet for på det man spørger om...



Niels Riis Ebbesen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 01-08-05 22:31


Nicolai wrote:

> Pudsigt som du altid svarer i øst istedet for på det man spørger om...



Tja... en af forcerne ved UseNet er netop, at mange forskellige
skribenter kan bidrage med nye og anderledes synsvinkler til et
givent emne.

Dit indlæg er dog ikke andet end personfnidder, prøv selv at bidrage
med noget konstruktivt, fremfor hele tiden at ta' stilling til, hvad
andre og i særdeleshed undertegnet skriver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Nicolai (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 02-08-05 07:40

> med noget konstruktivt, fremfor hele tiden at ta' stilling til, hvad andre
> og i særdeleshed undertegnet skriver...

Den lader vi stå et øjeblik. Kunne det have en grund...



rosenauer.dk (01-08-2005)
Kommentar
Fra : rosenauer.dk


Dato : 01-08-05 11:32


>>
> Jo, men hvis man tager 50 billeder af fx en koncertsituation med samme
> lyssætning, kan man jo justere billede 1 til hvidbalance/farve/kontrast
> osv. perfektion og så med nogen succes overføre det til de andre pr
> automatik.

Måske ikke lige det bedste eksempel, eller også går du til nogle andre
koncerter end mig .. synes lyset har det med at skifte ret ofte =)
Men ... 30 billeder af bryllupsgæster udendørs i samme belysning, burde
kunne batches ret vel..

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk



michael bs (01-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 01-08-05 15:09


"rosenauer.dk" <martinFJERN@rosenauer.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ikke lige det bedste eksempel, eller også går du til nogle andre
> koncerter end mig ..

Ja i dette eksempel var det præcist samme lyssætning hele vejen igennem
(Klassiske koncerter med operasangere)

mvh Michael



Jan Bøgh (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 01-08-05 11:37

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... jeg vil hellere spørge dig, om du seriøst mener, at der er en
> fidus i at optage i RAW-format, og så bagefter maskinelt behandle
> billederne i en batch-process.

Selv om det nu ikke var mig, der blev spurgt, vil jeg gerne komme med et
bud. Jeg har nemlig nøjagtig det samme problem som Michael.
Jeg vil gerne bruge en batchprocessering til at lave nogle brugelige
billeder til mit billedlager. Det er fint, når man blader billederne igennem
og til brug, der minder om alm. feriealbumsanvendelse.
Men RAWfilerne giver mig så mulighed for at pille udvalgte skud ud, som jeg
så kæler mere for før udskrift o.l.
Endvidere viser det sig altid at der er et par billeder, der indholdsmæssigt
netop sidder lige i øjet, men lider af forkert hvidbalance, en smule
over/underbelysning osv. Så er det fint at kunne hive RAWfilen frem og
bearbejde den.

> Er formålet med RAW ikke netop, at man individuelt kan behandle og
> kæle for hvert enkelt billede...

Der er nok ikke ét formål, men det er da en udmærket vinkel.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ole Larsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-05 13:16

Jan Bøgh skrev:

>
> Selv om det nu ikke var mig, der blev spurgt, vil jeg gerne komme med et
> bud. Jeg har nemlig nøjagtig det samme problem som Michael.
> Jeg vil gerne bruge en batchprocessering til at lave nogle brugelige
> billeder til mit billedlager. Det er fint, når man blader billederne igennem
> og til brug, der minder om alm. feriealbumsanvendelse.
> Men RAWfilerne giver mig så mulighed for at pille udvalgte skud ud, som jeg
> så kæler mere for før udskrift o.l.
> Endvidere viser det sig altid at der er et par billeder, der indholdsmæssigt
> netop sidder lige i øjet, men lider af forkert hvidbalance, en smule
> over/underbelysning osv. Så er det fint at kunne hive RAWfilen frem og
> bearbejde den.

Og til det er C1 fint: Man justerer hver enkelt m h t farve og
eksp.osv/klikker dem over i en "batch-kasse", man så starter når man er
færdig. Så går man ud og sætter kaffe over...


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Jan Bøgh (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 04-08-05 16:00

Ole Larsen wrote:

> Og til det er C1 fint: Man justerer hver enkelt m h t farve og
> eksp.osv/klikker dem over i en "batch-kasse", man så starter når man
> er færdig. Så går man ud og sætter kaffe over...

Mon ikke alle den type programmer kan. De jeg kender kan i hvert fald.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ole Larsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-05 17:37

Jan Bøgh skrev:
> Ole Larsen wrote:
>
>
>>Og til det er C1 fint: Man justerer hver enkelt m h t farve og
>>eksp.osv/klikker dem over i en "batch-kasse", man så starter når man
>>er færdig. Så går man ud og sætter kaffe over...
>
>
> Mon ikke alle den type programmer kan. De jeg kender kan i hvert fald.
>
> vh
> Jan
>
Har ikke fundet den i ACR - mangler måske at se ordentlig efter? Og jo,
jeg kender Russell Browns script.

Mvh
Ole

Povl H. Pedersen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 04-08-05 18:07

In article <42f24433$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:
> Har ikke fundet den i ACR - mangler måske at se ordentlig efter? Og jo,
> jeg kender Russell Browns script.

Copy/paste settings i Adobe Bridge. Og kør en action på dem der gemmer
dem i en outputmappe. Det tager ikke ret lang tid at sætte op.

Ole Larsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-05 19:11

Povl H. Pedersen skrev:
> In article <42f24433$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:
>
>>Har ikke fundet den i ACR - mangler måske at se ordentlig efter? Og jo,
>>jeg kender Russell Browns script.
>
>
> Copy/paste settings i Adobe Bridge. Og kør en action på dem der gemmer
> dem i en outputmappe. Det tager ikke ret lang tid at sætte op.

Men så snakker vi CS2?

Men det, jeg synes er smart i C1 er, at man justerer individuelt, men
konvert. de justerede i ét hug.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Povl H. Pedersen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 04-08-05 19:13

In article <42f25a26$0$63776$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Ole Larsen wrote:
> Povl H. Pedersen skrev:
>> In article <42f24433$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:
>>
>>>Har ikke fundet den i ACR - mangler måske at se ordentlig efter? Og jo,
>>>jeg kender Russell Browns script.
>>
>>
>> Copy/paste settings i Adobe Bridge. Og kør en action på dem der gemmer
>> dem i en outputmappe. Det tager ikke ret lang tid at sætte op.
>
> Men så snakker vi CS2?
>
> Men det, jeg synes er smart i C1 er, at man justerer individuelt, men
> konvert. de justerede i ét hug.

At læse en bunke billeder, og skrive dem ud i et andet format i en
mappe er en triviel ting at lave i photoshop. Det tager ikke 60 sekunder
at lave en action til det.

Og ja, jeg taler CS2 - den har klart forbedret workflow til batch.

Ole Larsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 04-08-05 19:27

Povl H. Pedersen skrev:

>>>Copy/paste settings i Adobe Bridge. Og kør en action på dem der gemmer
>>>dem i en outputmappe. Det tager ikke ret lang tid at sætte op.
>>
>>Men så snakker vi CS2?
>>
>>Men det, jeg synes er smart i C1 er, at man justerer individuelt, men
>>konvert. de justerede i ét hug.
>
>
> At læse en bunke billeder, og skrive dem ud i et andet format i en
> mappe er en triviel ting at lave i photoshop. Det tager ikke 60 sekunder
> at lave en action til det.

Jeps, men man er jo nødt til at se dem, omend som previews, for at
justere individuelt.

> Og ja, jeg taler CS2 - den har klart forbedret workflow til batch.

Vi får se når jeg får tid

Mvh
Ole

Povl H. Pedersen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 04-08-05 19:34

In article <42f25e0c$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, Ole Larsen wrote:
> Povl H. Pedersen skrev:
>
>>>>Copy/paste settings i Adobe Bridge. Og kør en action på dem der gemmer
>>>>dem i en outputmappe. Det tager ikke ret lang tid at sætte op.
>>>
>>>Men så snakker vi CS2?
>>>
>>>Men det, jeg synes er smart i C1 er, at man justerer individuelt, men
>>>konvert. de justerede i ét hug.
>>
>>
>> At læse en bunke billeder, og skrive dem ud i et andet format i en
>> mappe er en triviel ting at lave i photoshop. Det tager ikke 60 sekunder
>> at lave en action til det.
>
> Jeps, men man er jo nødt til at se dem, omend som previews, for at
> justere individuelt.

Ja, for den individuelle justering. Men når du laver copy/paste af
RAW settings fra et billede til et andet, så bestemmer du lige nøjagtigt
hvilke parametre du vil paste ud fra en liste med checkbox:
White balance, Exposure, shadows, brightness, Contrast, Saturation,
Sharpness, Luminance smoothing, Color Noise Reduction, CA,
vignetting, tone curve, calibration og crop.

>> Og ja, jeg taler CS2 - den har klart forbedret workflow til batch.
>
> Vi får se når jeg får tid

Ja, hvis du bruger Photoshop, så er det værd at bruge lidt tid på.

michael bs (05-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 05-08-05 18:16


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

>
> Ja, for den individuelle justering. Men når du laver copy/paste af
> RAW settings fra et billede til et andet, så bestemmer du lige nøjagtigt
> hvilke parametre du vil paste ud fra en liste med checkbox:
> White balance, Exposure, shadows, brightness, Contrast, Saturation,
> Sharpness, Luminance smoothing, Color Noise Reduction, CA,
> vignetting, tone curve, calibration og crop.
>
Copy/paste???
Hvordan gør du det?

Jeg åbner dem i rawconverteren 3.1. Altså åbner dem der minder om hinanden,
justerer det første, klikker select all og syncronize (venstre kolonne),
hvorefter indstillingerne overføres til alle de åbnede billeder. Jeg kigger
så lige previewsene efter og justerer evt individuelt det sidste nøk.
Hvordan gør du?

mvh Michael



Povl H. Pedersen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 05-08-05 18:24

In article <42f39ec1$0$42647$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:
>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
>
>>
>> Ja, for den individuelle justering. Men når du laver copy/paste af
>> RAW settings fra et billede til et andet, så bestemmer du lige nøjagtigt
>> hvilke parametre du vil paste ud fra en liste med checkbox:
>> White balance, Exposure, shadows, brightness, Contrast, Saturation,
>> Sharpness, Luminance smoothing, Color Noise Reduction, CA,
>> vignetting, tone curve, calibration og crop.
>>
> Copy/paste???
> Hvordan gør du det?

Jeg har anvendt det noget i Adobe Bridge i stedet for RAW konverteren.

> Jeg åbner dem i rawconverteren 3.1. Altså åbner dem der minder om hinanden,
> justerer det første, klikker select all og syncronize (venstre kolonne),
> hvorefter indstillingerne overføres til alle de åbnede billeder. Jeg kigger
> så lige previewsene efter og justerer evt individuelt det sidste nøk.
> Hvordan gør du?

Den med mange i ACR på en gang har jeg ikke rigtigt rodet med.

Mogens Hansen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 01-08-05 16:25


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:42EDE8C4.6090406@niels-ebbesen.net...

[8<8<8<]
> Hmm... jeg vil hellere spørge dig, om du seriøst mener, at der er en fidus
> i at optage i RAW-format, og så bagefter maskinelt behandle billederne i
> en batch-process.

Det kan der da sagtens være fidus i.
Det svarer til at optage kombineret RAW og JPEG - hvilket mange kameraer
kan. Forskellen er blot om konverteringen foregår i kameraet eller på en
computer.
Hvis JPEG'en er i tilstrækkeligt godt er man færdig. Ellers har man
ubegrænsede muligheder med RAW filen.

>
> Er formålet med RAW ikke netop, at man individuelt kan behandle og kæle
> for hvert enkelt billede...

Nøgleordet er "kan".
Det er en _mulighed_ man har - ikke en forpligtigelse.

Venlig hilsen

Mogens Hansen



JJ (01-08-2005)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 01-08-05 11:54

michael bs wrote:
> Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder (canon
> 350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch åbner de
> billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer jeg disse
> billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret arbejdsgangen
> rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må være en nemmere
> vej (andet end at skyde i jpg).
> Hvad gør I?

Bruger ikke RAW så meget. Men hvad med Canons Digital Professional
1.6.1? Og den har du jo endda fået med dit 350D....
Se evt. her http://photoworkshop.com/canon/dpp/index.html



michael bs (01-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 01-08-05 15:10


"JJ" <no@thanks.net> skrev i en meddelelse

> Bruger ikke RAW så meget. Men hvad med Canons Digital Professional 1.6.1?
> Og den har du jo endda fået med dit 350D....
> Se evt. her http://photoworkshop.com/canon/dpp/index.html
>
>
skulle den kunne noget, som Adobes egen 3.1 ikke kan?
mvh Michael



JJ (02-08-2005)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 02-08-05 11:50

michael bs wrote:
> "JJ" <no@thanks.net> skrev i en meddelelse
>
>
>>Bruger ikke RAW så meget. Men hvad med Canons Digital Professional 1.6.1?
>>Og den har du jo endda fået med dit 350D....
>>Se evt. her http://photoworkshop.com/canon/dpp/index.html
>>
>>
>
> skulle den kunne noget, som Adobes egen 3.1 ikke kan?
> mvh Michael

Næh sikkert ikke. Det var blot ment som et billigt alternativ. Har
ikke selv leget så meget med programmet.

Mogens Hansen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Mogens Hansen


Dato : 01-08-05 16:24


"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:42ede28a$0$75699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[8<8<8<]
> Hvad gør I?

Tager færre billeder pr. dag

Uanset hvordan du vender eller drejer det, så har det et anseeligt arbejde
foran dig. Hvis du bruger bare 10 sekunder pr. billede vil det tage dig knap
17 timer.

Jeg kan anbefale at bruge Raw Shooter Essentials, som kan downloades gratis
fra www.pixmantec.com.
Her kan du lave de indstillinger du vil på eet billede, og cut-and-paste
indstillingerne til de øvrige billeder og endelig sætte den til at generere
JPEG eller TIFF fra alle filerne. Så har du tid til en god stor kop kaffe


Men det løser ikke dit problem, for så har du 8000 filer i stedet for 4000
at holde styr på.
Med mindre du er ualmindelig dytig og samtlige billeder er perler, så er det
du har brug for først og fremmest at få reduceret antallet at billeder der
skal behandles med mindst en faktor 10-20 stykker.
Også til det er Raw Shooter enormt god til. Det kan bruges til hurtigt at
gruppere billederne i forskellige kategorier (1, 2, 3 og skraldespand) så
man kun skal koncentrere sig om de bedste billeder (Kategori 1).

Hvis der er brug for mere behandling end hvad Raw Shooter kan lave, så er
Photoshop et godt bud - men først efter grov sorteringen.

En anden god idee er, hvis du kører MS-Windows, at indstallere den
Raw-viewer extension, som Microsoft frigav for nyligt. Med den kan du i
Exploreren se billedet direkte fra RAW filen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen



Jan Bøgh (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 01-08-05 18:20

Mogens Hansen wrote:


> En anden god idee er, hvis du kører MS-Windows, at indstallere den
> Raw-viewer extension, som Microsoft frigav for nyligt. Med den kan du
> i Exploreren se billedet direkte fra RAW filen.

Den er tæskelangsom - jeg er gået tilbage til Nikonview, der virker langt
bedre. IMO.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Nicolai (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 01-08-05 19:24


> En anden god idee er, hvis du kører MS-Windows, at indstallere den
> Raw-viewer extension, som Microsoft frigav for nyligt. Med den kan du i
> Exploreren se billedet direkte fra RAW filen.

Link please :)



Jens Bruun (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 01-08-05 20:42

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
news:42ee68aa$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Link please :)

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=microsoft+raw

0,00002 sek. via Google. Hvor svært kan det være?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Nicolai (02-08-2005)
Jostein Åshammer (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jostein Åshammer


Dato : 01-08-05 17:22


"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
melding news:42ede28a$0$75699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder
> (canon 350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch
> åbner de billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer
> jeg disse billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret
> arbejdsgangen rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må
> være en nemmere vej (andet end at skyde i jpg).
> Hvad gør I?


I Capture One Pro kan jeg justere bilde 1 slik jeg vil ha det og legge inn
denne justeringen til alle bilder tatt i samme situasjon.
Etter at jeg har justert alle bildene jeg vil ha, kan de dumpes i f.eks.
TIFF format i en utvalgt mappe. Dette gjøres ved å merke filene du vil dumpe
og klikke på en knapp.
Siden kan disse filene batches i Photoshop. Jeg pleier da å tilføre
Fargemetning og Unsharp mask.
Dette går veldig fort og greit.

Mvh.
Jostein



Hans Kruse (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 01-08-05 19:11

> I Capture One Pro kan jeg justere bilde 1 slik jeg vil ha det og legge inn
> denne justeringen til alle bilder tatt i samme situasjon.
> Etter at jeg har justert alle bildene jeg vil ha, kan de dumpes i f.eks.
> TIFF format i en utvalgt mappe. Dette gjøres ved å merke filene du vil
dumpe
> og klikke på en knapp.
> Siden kan disse filene batches i Photoshop. Jeg pleier da å tilføre
> Fargemetning og Unsharp mask.
> Dette går veldig fort og greit.

Jeg bruger også Capture One Pro, men laver farvemætning etc. og USM i C1
også. Ere du utilfreds med hvad C1 kan gøre eller laver du typisk ting a PS,
som C1 ikke kan? Jeg har valgt kun at justere i PS, hvad jeg ikke kan gøre i
C1, dvs. meget få billeder.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Jostein Åshammer (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jostein Åshammer


Dato : 01-08-05 20:59


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i melding
news:42ee65c8$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg pleier da å tilføre
>> Fargemetning og Unsharp mask.
>> Dette går veldig fort og greit.
>
> Jeg bruger også Capture One Pro, men laver farvemætning etc. og USM i C1
> også. Ere du utilfreds med hvad C1 kan gøre eller laver du typisk ting a
> PS,
> som C1 ikke kan? Jeg har valgt kun at justere i PS, hvad jeg ikke kan gøre
> i
> C1, dvs. meget få billeder.


Erfaringen min med C1 er relativt kort. har brukt det ca. 1 måned.
Grunnen til at jeg tilfører fargemetningen og Unsharp mask i PS, er at jeg
selv synes jeg har best kontroll på de tingene der.
Er litt usikker på hva som er en god innstilling i C1 på disse punktene og
etter å ha prøvd litt frem og tilbake synes jeg at jeg får best bilder med
min fremgangsmåte.
Men jeg tar gjerne imot noen gode tips om innstillinger i C1 som kan gi bra
output.

Mvh
Jostein




Povl H. Pedersen (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 01-08-05 20:27

In article <42ee4c39$1@news.broadpark.no>, Jostein Åshammer wrote:
>
> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
> melding news:42ede28a$0$75699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder
>> (canon 350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch
>> åbner de billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer
>> jeg disse billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret
>> arbejdsgangen rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må
>> være en nemmere vej (andet end at skyde i jpg).
>> Hvad gør I?
>
>
> I Capture One Pro kan jeg justere bilde 1 slik jeg vil ha det og legge inn
> denne justeringen til alle bilder tatt i samme situasjon.
> Etter at jeg har justert alle bildene jeg vil ha, kan de dumpes i f.eks.
> TIFF format i en utvalgt mappe. Dette gjøres ved å merke filene du vil dumpe
> og klikke på en knapp.
> Siden kan disse filene batches i Photoshop. Jeg pleier da å tilføre
> Fargemetning og Unsharp mask.
> Dette går veldig fort og greit.

Photoshop CS2 kan lave det hele i en arbejdsgang. Du kan justere alle
parametre på et billede, og kopiere alle, eller et udvalg af disse til
andre billeder. Det er trivielt at lave en action der bearbejder billederne
herudover.

Jørgen Nielsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 02-08-05 11:07


"Jostein Åshammer" <aashamme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42ee4c39$1@news.broadpark.no...
>
>
>
> I Capture One Pro kan jeg justere bilde 1 slik jeg vil ha det og legge inn
> denne justeringen til alle bilder tatt i samme situasjon.
[klip]
>
Som man også kan i Photoshop CS 2.(bare en til mulighed)

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"



Hans Kruse (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 01-08-05 19:16

Jeg bruger Capture One Pro og efter at have kopieret raw filer til udvalgte
mapper og generering af previews laver jeg grovsortering. Jeg konverterer
derefter kun billeder, som jeg synes er værd at arbejde videre med. Nogle
gange justerer jeg hvert billede for sig og andre gange kopierer jeg
indstilling fra et billede til en række andre. Grunden til at jeg kan lide
C1 er at den giver meget høj kvalitet af raw konvertering og at jeg kan lave
stort set alle justeringer jeg har brug for heri. For dem jeg ikke kan
justere konverterer jeg så til TIF format og lavere resten i PS (efter at
have disablet USM i C1). C1 er handy fordi den laver previews meget hurtigt
og er god til sortering at konverterer i batch. Det samme kan siges om
Rawshooter, men den mangler stadig mange funktioner.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse


"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:42ede28a$0$75699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder
(canon
> 350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch åbner de
> billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer jeg
disse
> billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret arbejdsgangen
> rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må være en nemmere
> vej (andet end at skyde i jpg).
> Hvad gør I?
>
> mvh Michael
>
>



michael bs (01-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 01-08-05 20:08


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger Capture One Pro og efter at have kopieret raw filer til
> udvalgte
> mapper og generering af previews laver jeg grovsortering. Jeg konverterer
> derefter kun billeder, som jeg synes er værd at arbejde videre med.

Me 2. I dette tilfælde reducerede jeg 4000 til 900. Hvilket jo også er et
helt vildt antal.

> Nogle
> gange justerer jeg hvert billede for sig og andre gange kopierer jeg
> indstilling fra et billede til en række andre.

Samme her

> Grunden til at jeg kan lide
> C1 er at den giver meget høj kvalitet af raw konvertering

Dine billeder har jo en fantastisk kvalitet teknisk (og kunstnerisk også) så
det må jeg jo tage hatten af for. Jeg har bare ikke selv oplevet at C1
konverterer bedre end Adobe ACR 3.1 eller gør arbejdsgangen mere effektiv.

>og at jeg kan lave
> stort set alle justeringer jeg har brug for heri. For dem jeg ikke kan
> justere konverterer jeg så til TIF format og lavere resten i PS (efter at
> have disablet USM i C1). C1 er handy fordi den laver previews meget
> hurtigt
> og er god til sortering at konverterer i batch. Det samme kan siges om
> Rawshooter, men den mangler stadig mange funktioner.

Det samme kan også siges om ACR 3.1. Den kan nøjagtigt det samme og lidt
hurtigere er mit subjektive skøn.

mvh Michael



Hans Kruse (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 01-08-05 20:28

> Dine billeder har jo en fantastisk kvalitet teknisk (og kunstnerisk også)

> det må jeg jo tage hatten af for. Jeg har bare ikke selv oplevet at C1
> konverterer bedre end Adobe ACR 3.1 eller gør arbejdsgangen mere effektiv.

Tak, og jeg er klar over at med PS CS og ACR kan man automatisere mange
ting, men jeg har kun PS Elements 3.0. Jeg har prøvet at raw convertere i
PSE 3.0, men jeg kan ikke få samme klarhed frem, som med C1! Men det er
sikkert min manglende erfaring/eksperimentering med ACR, der er årsagen.


--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Asboe (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Asboe


Dato : 02-08-05 11:31

michael bs skrev i meddelelsen:
<news:42ede28a$0$75699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

> Jeg er lige kommet hjem fra en måneds tur til USA. 4000 raw billeder (canon
> 350d) har jeg med hjem. Bruger PS CS2 og ARC 3.1, som jeg batch åbner de
> billeder taget under samme forhold med. Bagefter batchprocesserer jeg disse
> billeder i CS2. Jeg synes egentlig at jeg har effektiviseret arbejdsgangen
> rimeligt men hold da kæft for et arbejde stadigvæk. Der må være en nemmere
> vej (andet end at skyde i jpg).
> Hvad gør I?

Bruger Adobe Bridge, som følger med Adobe CS2!

Her kan du se preview af dine billeder inden du konvetere dem - du kan også
beskære dem og se dem beskåret i preview!
Programmet gemmer informationerne, således at dine indstillinger for hver
enkelt billede kun vedhæftes og vises som preview.

Det smarte og måske mest aktuelle for dig, er at du kan åbne(preview
indstillingerne) for et enkelt, 10 eller 50 billeder - og her lave en
fælles indstilling (hvis de 50 billeder alle er fotograferet under samme
forhold). Bagefter kan du gå dem igennem, for at se hvilke der skiller sig
ud, og justere dem individuelt!

Jeg oplever det som meget tidsbesparende, at jeg gå mine billeder igennem
og samtidig rette konverteringen af RAW-filen til med det samme - samtidig
kan jeg klassificere den efter hvor godt billedet er!

F.eks. kan jeg på den måde nøjes med 10 min., på at gå 50-60 portræt
billeder igennem og sortere de dårlige fra og vise resultatet for
kunden/modellen i fullscreen størrelse! Før Bridge, tog det minimum 30 min!


--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

michael bs (02-08-2005)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 02-08-05 13:08


"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i en meddelelse
news:42ef4b52$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Bruger Adobe Bridge, som følger med Adobe CS2!
>
> Her kan du se preview af dine billeder inden du konvetere dem - du kan
> også
> beskære dem og se dem beskåret i preview!
> Programmet gemmer informationerne, således at dine indstillinger for hver
> enkelt billede kun vedhæftes og vises som preview.
>
> Det smarte og måske mest aktuelle for dig, er at du kan åbne(preview
> indstillingerne) for et enkelt, 10 eller 50 billeder - og her lave en
> fælles indstilling (hvis de 50 billeder alle er fotograferet under samme
> forhold). Bagefter kan du gå dem igennem, for at se hvilke der skiller sig
> ud, og justere dem individuelt!
>
> Jeg oplever det som meget tidsbesparende, at jeg gå mine billeder igennem
> og samtidig rette konverteringen af RAW-filen til med det samme - samtidig
> kan jeg klassificere den efter hvor godt billedet er!
>
Ja jeg bruger naturligvis også Adobe Bridge på præcist samme måde.

mvh Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste