Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Telezoom til D70
Fra : Henrik

Dato : 31-07-05 23:49

Hej NG

Jeg er den lykkelige ejer af et D70, og vil nu gerne have en storesøster til
mit 17-70mm. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at købe Nikons 70-300 ED. Men
har fra forskellige sider hørt, at det måske ikke er det bedste køb, i
stedet er jeg bl.a. blevet anbefalet et Sigma 70-210mm af ældre dato, som
kan købes meget billigt. I den anden ende af prisskalaen er der bl.a. Nikons
eget 70-200mm med vibrations reduktion.

Er denne anvendelig i praksis?

Eller skal man bruge pengene på glas?

Såfremt vibrations reduktionen er anvendelig findes der så andre fabrikater
med dette?

Jeg kommer nok ikke til at slæbe alt for meget rundt på et stativ,
allerhøjst vil der blive tale om et etbenet.

Kan man overhovedet holde et 300mm under "alm." lysforhold?

Jeg lægger vægt på en hurtig og velfungerende autofocus, som på 17-70mm.
Ligeledes skal de forskellige funktioner være understøttet.

Jeg er klar over formuleringen er bred, men jeg har ingen ide om det skal
være originalt, uoriginalt dyrt eller billigt. Men det ville overraske mig
hvis der ikke skulle være et par konkrete forslag her i nyhedsgruppen.

På forhånd tak

Henrik

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 01-08-05 11:21

Ja, sidste gang jeg kom med nedenstående links enste det i en heftig
dikusion om man kunne stole på en mand der mener at Sigma er noget lort.
Ikke desto mindre vil jeg poste linket igen, da det er det site med de
fleste reviews af nikon relaterede ojektiver.

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Kort fortalt siger han følgende (jeg forsøger blot at referere så godt jeg
kan):

1. Køb et 70-210 AF objektiv. Det er godt, skarptegnende og med hurtig
fokusering. Desvære er det ikke i produktion længere.

2. Lad være med at købe Sigma. Sigma betaler ikke for at få Nikons
specifikationer (i modsætning til f.eks. tamron). Du kan derfor risikere at
et objektiv der fungere fint på D70 ikke fungerer på et nyere kamera (en
gang i fremtiden)

3. Køb original objektiver (Nikon). Hvis du skal sælge det igen er brugt
prisen for Nikon langt bedre end 3. part objektiver (også selvom de er ens)

4. Køb 70 - 300 G istedet for Nikons 70-300 ED. De optiske egenskaber er
lige gode (eller dårlige), men G-eren er billigere. Sandsynligvis er de to
objektiver ens hvad angår optik, og sandsynligvis er de produceret af
Tamron.

Jeg har selv et D70s og har fornylig købt en 70 - 300 G. Inden var jeg på
nettet for at hente information. Objektivet opfylder mine forventninger på
godt og ondt.

Godt:
Det er billigt
Det har et stort brændvidde område
Det vejer og fylder ikke så meget

Skidt:
Det er ikke super skarptegnede, særligt ikke i 200 -300 mm området
Det fokuserer ret langsomt (meget langsommere end 18-70)
Finishen er lidt plastikagtig

Mit udgangspunkt for at købe det er at jeg ønskede et større
brændviddeområde end kitlinsen på 18-70, men at jeg ikke regnede med at
bruge den sindsygt meget, da de billeder jeg synes er fede sjældent er taget
med brændvidder over 50 mm. Derfor regnede jeg ikke med at skulle bruge det
så meget.

Du kan godt håndholde det på 300 mm (hvilket svarer til 450 mm i gammeldags
termer) hvis lysforholdende er gode. Der er dog ikke tvivl om at et stativ
ofte vil være brugbart.

/Marten

Fra : Michael

Dato : 01-08-05 12:27

Marten Ølgaard wrote:
Cut

> Skidt:
> Det er ikke super skarptegnede, særligt ikke i 200 -300 mm området
> Det fokuserer ret langsomt (meget langsommere end 18-70)
> Finishen er lidt plastikagtig

Jeg ville gerne se et par eks. taget med det objektiv.
Mvh. Michael

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 01-08-05 13:33

Her er et par eksempler fra sidste uge.

http://www.comonto.dk/nikonpics.zip

/Marten

Fra : Michael

Dato : 01-08-05 16:52

Marten Ølgaard wrote:
> Her er et par eksempler fra sidste uge.
>
> http://www.comonto.dk/nikonpics.zip
>
> /Marten

Tak for linket.
Mvh. Michael

Fra : HKJ

Dato : 01-08-05 16:16

Marten Ølgaard wrote:
> [...]
> Ikke desto mindre vil jeg poste linket igen, da det er det site med de
> fleste reviews af nikon relaterede ojektiver.

Hvis man gerne vil have lidt mere seriøs test af objektiverne, så kan
man se her:
http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1

Fra : Jakob

Dato : 01-08-05 17:13

In article <42ee3c98$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...
> naturfotograf

Supergodt link til at få lidt overblik af, det var da en vanvittig
samling den man råder over :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : The Dude

Dato : 01-08-05 15:29

Jeg har et 80-400 Nikkor VR... og VR styrer for vildt. Håndholdt ned til
1/30 på 400mm

Nils

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-08-05 15:45

"The Dude"
> Jeg har et 80-400 Nikkor VR... og VR styrer for vildt. Håndholdt ned til
> 1/30 på 400mm
>
> Nils

Ja når man fotograferer ting der sidder helt stille, er den fin nok,
jeg kan tage billeder med min 500 på 1/20s (på en god dag) )-max-

Fra : The Dude

Dato : 01-08-05 17:51

.... og den gør det nemmere at "frame" korrekt.

Nils