/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Telezoom til D70
Fra : Henrik


Dato : 31-07-05 23:49

Hej NG



Jeg er den lykkelige ejer af et D70, og vil nu gerne have en storesøster til
mit 17-70mm. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at købe Nikons 70-300 ED. Men
har fra forskellige sider hørt, at det måske ikke er det bedste køb, i
stedet er jeg bl.a. blevet anbefalet et Sigma 70-210mm af ældre dato, som
kan købes meget billigt. I den anden ende af prisskalaen er der bl.a. Nikons
eget 70-200mm med vibrations reduktion.

Er denne anvendelig i praksis?

Eller skal man bruge pengene på glas?

Såfremt vibrations reduktionen er anvendelig findes der så andre fabrikater
med dette?

Jeg kommer nok ikke til at slæbe alt for meget rundt på et stativ,
allerhøjst vil der blive tale om et etbenet.

Kan man overhovedet holde et 300mm under "alm." lysforhold?

Jeg lægger vægt på en hurtig og velfungerende autofocus, som på 17-70mm.
Ligeledes skal de forskellige funktioner være understøttet.

Jeg er klar over formuleringen er bred, men jeg har ingen ide om det skal
være originalt, uoriginalt dyrt eller billigt. Men det ville overraske mig
hvis der ikke skulle være et par konkrete forslag her i nyhedsgruppen.



På forhånd tak

Henrik





 
 
Marten Ølgaard (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Marten Ølgaard


Dato : 01-08-05 11:21

Ja, sidste gang jeg kom med nedenstående links enste det i en heftig
dikusion om man kunne stole på en mand der mener at Sigma er noget lort.
Ikke desto mindre vil jeg poste linket igen, da det er det site med de
fleste reviews af nikon relaterede ojektiver.

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Kort fortalt siger han følgende (jeg forsøger blot at referere så godt jeg
kan):

1. Køb et 70-210 AF objektiv. Det er godt, skarptegnende og med hurtig
fokusering. Desvære er det ikke i produktion længere.

2. Lad være med at købe Sigma. Sigma betaler ikke for at få Nikons
specifikationer (i modsætning til f.eks. tamron). Du kan derfor risikere at
et objektiv der fungere fint på D70 ikke fungerer på et nyere kamera (en
gang i fremtiden)

3. Køb original objektiver (Nikon). Hvis du skal sælge det igen er brugt
prisen for Nikon langt bedre end 3. part objektiver (også selvom de er ens)

4. Køb 70 - 300 G istedet for Nikons 70-300 ED. De optiske egenskaber er
lige gode (eller dårlige), men G-eren er billigere. Sandsynligvis er de to
objektiver ens hvad angår optik, og sandsynligvis er de produceret af
Tamron.


Jeg har selv et D70s og har fornylig købt en 70 - 300 G. Inden var jeg på
nettet for at hente information. Objektivet opfylder mine forventninger på
godt og ondt.

Godt:
Det er billigt
Det har et stort brændvidde område
Det vejer og fylder ikke så meget

Skidt:
Det er ikke super skarptegnede, særligt ikke i 200 -300 mm området
Det fokuserer ret langsomt (meget langsommere end 18-70)
Finishen er lidt plastikagtig

Mit udgangspunkt for at købe det er at jeg ønskede et større
brændviddeområde end kitlinsen på 18-70, men at jeg ikke regnede med at
bruge den sindsygt meget, da de billeder jeg synes er fede sjældent er taget
med brændvidder over 50 mm. Derfor regnede jeg ikke med at skulle bruge det
så meget.

Du kan godt håndholde det på 300 mm (hvilket svarer til 450 mm i gammeldags
termer) hvis lysforholdende er gode. Der er dog ikke tvivl om at et stativ
ofte vil være brugbart.

/Marten

"Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42ed5569$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej NG
>
>
>
> Jeg er den lykkelige ejer af et D70, og vil nu gerne have en storesøster
> til mit 17-70mm. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at købe Nikons 70-300 ED.
> Men har fra forskellige sider hørt, at det måske ikke er det bedste køb, i
> stedet er jeg bl.a. blevet anbefalet et Sigma 70-210mm af ældre dato, som
> kan købes meget billigt. I den anden ende af prisskalaen er der bl.a.
> Nikons eget 70-200mm med vibrations reduktion.
>
> Er denne anvendelig i praksis?
>
> Eller skal man bruge pengene på glas?
>
> Såfremt vibrations reduktionen er anvendelig findes der så andre
> fabrikater med dette?
>
> Jeg kommer nok ikke til at slæbe alt for meget rundt på et stativ,
> allerhøjst vil der blive tale om et etbenet.
>
> Kan man overhovedet holde et 300mm under "alm." lysforhold?
>
> Jeg lægger vægt på en hurtig og velfungerende autofocus, som på 17-70mm.
> Ligeledes skal de forskellige funktioner være understøttet.
>
> Jeg er klar over formuleringen er bred, men jeg har ingen ide om det skal
> være originalt, uoriginalt dyrt eller billigt. Men det ville overraske mig
> hvis der ikke skulle være et par konkrete forslag her i nyhedsgruppen.
>
>
>
> På forhånd tak
>
> Henrik
>
>
>
>



Michael (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 01-08-05 12:27

Marten Ølgaard wrote:
Cut

> Skidt:
> Det er ikke super skarptegnede, særligt ikke i 200 -300 mm området
> Det fokuserer ret langsomt (meget langsommere end 18-70)
> Finishen er lidt plastikagtig
>
Jeg ville gerne se et par eks. taget med det objektiv.
Mvh. Michael

Marten Ølgaard (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Marten Ølgaard


Dato : 01-08-05 13:33

Her er et par eksempler fra sidste uge.

http://www.comonto.dk/nikonpics.zip

/Marten



Michael (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 01-08-05 16:52

Marten Ølgaard wrote:
> Her er et par eksempler fra sidste uge.
>
> http://www.comonto.dk/nikonpics.zip
>
> /Marten
>
>
Tak for linket.
Mvh. Michael

HKJ (01-08-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 01-08-05 16:16

Marten Ølgaard wrote:
> Ja, sidste gang jeg kom med nedenstående links enste det i en heftig
> dikusion om man kunne stole på en mand der mener at Sigma er noget lort.
> Ikke desto mindre vil jeg poste linket igen, da det er det site med de
> fleste reviews af nikon relaterede ojektiver.
>
> http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Hvis man gerne vil have lidt mere seriøs test af objektiverne, så kan
man se her:
http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1

Jakob (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 01-08-05 17:13

In article <42ee3c98$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
xx.hkj.xx@mailme.dk says...
> naturfotograf

Supergodt link til at få lidt overblik af, det var da en vanvittig
samling den man råder over :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

The Dude (01-08-2005)
Kommentar
Fra : The Dude


Dato : 01-08-05 15:29

Jeg har et 80-400 Nikkor VR... og VR styrer for vildt. Håndholdt ned til
1/30 på 400mm

Nils

Henrik wrote:

> Hej NG
>
>
>
> Jeg er den lykkelige ejer af et D70, og vil nu gerne have en storesøster til
> mit 17-70mm. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at købe Nikons 70-300 ED. Men
> har fra forskellige sider hørt, at det måske ikke er det bedste køb, i
> stedet er jeg bl.a. blevet anbefalet et Sigma 70-210mm af ældre dato, som
> kan købes meget billigt. I den anden ende af prisskalaen er der bl.a. Nikons
> eget 70-200mm med vibrations reduktion.
>
> Er denne anvendelig i praksis?
>
> Eller skal man bruge pengene på glas?
>
> Såfremt vibrations reduktionen er anvendelig findes der så andre fabrikater
> med dette?
>
> Jeg kommer nok ikke til at slæbe alt for meget rundt på et stativ,
> allerhøjst vil der blive tale om et etbenet.
>
> Kan man overhovedet holde et 300mm under "alm." lysforhold?
>
> Jeg lægger vægt på en hurtig og velfungerende autofocus, som på 17-70mm.
> Ligeledes skal de forskellige funktioner være understøttet.
>
> Jeg er klar over formuleringen er bred, men jeg har ingen ide om det skal
> være originalt, uoriginalt dyrt eller billigt. Men det ville overraske mig
> hvis der ikke skulle være et par konkrete forslag her i nyhedsgruppen.
>
>
>
> På forhånd tak
>
> Henrik
>
>
>
>

;o\)-max- (01-08-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 01-08-05 15:45


"The Dude"
> Jeg har et 80-400 Nikkor VR... og VR styrer for vildt. Håndholdt ned til
> 1/30 på 400mm
>
> Nils

Ja når man fotograferer ting der sidder helt stille, er den fin nok,
jeg kan tage billeder med min 500 på 1/20s (på en god dag) )-max-



The Dude (01-08-2005)
Kommentar
Fra : The Dude


Dato : 01-08-05 17:51

.... og den gør det nemmere at "frame" korrekt.

Nils

-max- wrote:
> "The Dude"
>
>>Jeg har et 80-400 Nikkor VR... og VR styrer for vildt. Håndholdt ned til
>> 1/30 på 400mm
>>
>>Nils
>
>
> Ja når man fotograferer ting der sidder helt stille, er den fin nok,
> jeg kan tage billeder med min 500 på 1/20s (på en god dag) )-max-
>
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste