Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Der er jo en første gang til alting ;o)
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-05 11:34

Og jeg skulle til Lisa Ekdahl koncert i Tivoli Friheden.
Så det blev min første tur som koncertfotograf

Hvis I vil se mine anstrengelser, så er de her:

Nice Little Penguins:
Bo Feierskov
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-476

Læg nu mærke til farverne
Det er Fuji S2 Pro, når den virkeligt opfører sig bedst

Hans Henrik Præstbo:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-481

Thomas Sass sir, jeg skal beskære lidt i venstre side, men jeg er godt nok i
tvivl

Lidt stemning:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-484

Lisa Ekdahl:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-475
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-482
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-480
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-483
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-479

End of Show:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-478

Hvad sir I?
Lisa billederne lider lidt af støj, men vilkårene var ikke de bedste efter
solnedgang.

Skal jeg blive ved med at gå Thomas Kjær i bedene?
Det ku være jeg ku lære det!

Eller bør jeg sætte mig hen og pusle med papirclips istedet

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 12:45

In article <42eca915$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Lidt stemning:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-484

Min favorit i serien, synes det er superfedt og ret godt tænkt med focus
på spaden istedet for manden. Synes at dybdeskarheden er perfekt man
fanger stadig guitaristens koncentration.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 13:19

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ku være jeg ku lære det!
>
> Eller bør jeg sætte mig hen og pusle med papirclips istedet

Jeg syntes det er nogle rigtigt gode billeder du har fået der. din placering
har nok ikke været helt perfekt. men heller ikke helt tosset. måske skal du
lidt mere ind midt for næste gang. men det er sikkert piz besværligt at
bevæge sig rundt til sådan en koncert
Med hensyn til støj så er der da væsentlidt mindre støj på dine billeder ved
iso 800 end der er på mit minolta Z2 eller de iso 400 film som jeg brugte da
jeg gik i folkeskole. billedet er jo meget stort i forhold til de gode
gammeldags papir billeder.
men en time ved computeren og du har renset din serie for støj. så pøj pøj
med det.
det bedste billede efter min mening er
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-478
beskær det så det kun er hende der er tilbage og klon resterne af ham med
celloen væk. så tror jeg det bliver rigtigt godt.

Jacob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-05 16:12

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beskær det så det kun er hende der er tilbage og klon resterne af ham med
> celloen væk. så tror jeg det bliver rigtigt godt.

Takker for de pæne ord.
Placeringen var nu omhyggeligt valgt, netop fordi jeg på forhånd vidste, at
jeg ikke kunne flytte mig rundt. Faktisk havde jeg stillet mig lidt længere
til højre, men blev skubbet en ½ meter ind mod midten af en aggressiv
kørestolsbruger.

Årsagen til placeringen skal ses i lyset af, at mit mest lysstærke objekiv
er et 180/2,8, hvilket kræver lidt afstand. Desuden ville mikrofonstativet
være direkte i vejen, hvis man stod foran.
Jeg har heller ikke meget til overs for de der "up in your face" skud.
Kunsteren ser jo alligevel ikke på dig, men ud over mængden.

Skægt nok så var der en overihærdig gut, der masede sig frem foran
sikkerhedskæden for at klemme sig ind midt foran scenen. Han skød fra en
absurd lav vinkel lige op i næseborene på forsangerne, flashede løs med en
løs blitz og skød løs med sin Canon 10D, Canon 24-70/2,8 L og sin Sigma
100-300/4,0 (tror jeg nok).
I løbet af 10 minutter havde han reddet sig knubbede ord, fra folk,
sikkerhedsfolk og en enkelt manager og var forsvundet igen. Men han kom så
igen til Lisa Ekdahl's optræden og gentog succesen

Jeg tvivler faktisk på at han fik noget godt ud af sine anstrengelser i
stedet for, som jeg, at roligt bevæge sig rundt under Nice little Penguins
( Der var der plads nok) og så vælge sig en god placering til Lisa Ekdahl.

Jeg har lyst til at vide det, så jeg spørger lige ud i luften:

Fik du noget, der kan retfærdiggøre drabet på de 100+ pelagonier, du
trampede ned i din fremfærd?
Tror du ikke selv, at tålmodighed, timing og rettidig omhu, ville ha bragt
dig længere?
Din fremfærd er med til at ødelægge hobbyfotografers omdømme ved koncerter.

I rest my case .....

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 17:11

> [...]
> dig længere?
> Din fremfærd er med til at ødelægge hobbyfotografers omdømme ved

det med din placering var ment sådan at havde du kunne holde afstanden så
var 5-15(20) grader til højre eller venstre måske den bedste placering. frø
perspektiv billeder ser åndsvage ud. så ham guttenberg har sikkert ikke fået
noget brugbart ud af fotograferingen. desuden syntes jeg at blitz til
koncerter skulle forbydes. de "støjer".

Jacob

Fra : Christian Andersen

Dato : 01-08-05 12:49

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> ( Der var der plads nok) og så vælge sig en god placering til Lisa Ekdahl.

Var det ham her?

http://gallery.chrillesen.dk/2005/07-30-2/

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-08-05 00:09

"Christian Andersen" <ij2ztk602@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

Penguins
Ekdahl.

> Var det ham her?
>
> http://gallery.chrillesen.dk/2005/07-30-2/

Det er i hvert fald ham her:
http://gallery.chrillesen.dk/diverse/09060011.JPG

Satans, så fik han alligevel to goe.
Jeg under ham dem ikke med den opførsel

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Christian Andersen

Dato : 02-08-05 19:27

Frodo Nifinger wrote:

> Det er i hvert fald ham her:
> http://gallery.chrillesen.dk/diverse/09060011.JPG

Hmm, det undrer mig. Det er en af mine gamle arbejdskolleger, og jeg har
tit fotograferet den samme koncert som ham, men han har altid opført sig
høfligt dér ... Men det var så også på "rigtige" spillesteder, hvor der
ikke er mulighed for at "snyde" ved at kravle ind over pelagonierne
(eller hvad det nu er der ligger foran Frihedens scene).

> Satans, så fik han alligevel to goe.
> Jeg under ham dem ikke med den opførsel

Han er rigtig god, synes jeg.

Jeg var nede og fotografere Kira & The Kindred Spirits i Friheden, og
fik dette billede med hjem:

http://vax.chrillesen.dk/~chran/images/concerts/kiraandthekindredspirits/friheden20050527/friheden20050527_039.html

Noget overbelyst, men jeg kan godt lide at hun kigger lige på mig :)

(og ja, jeg har fået lov til at bruge Jans server til mine billeder :) )

Se resten af billederne: http://chran.dyndns.dk

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-08-05 11:42

> [...]
> ikke er mulighed for at "snyde" ved at kravle ind over pelagonierne (eller
> hvad det nu er der ligger foran Frihedens scene).

Jeg ku såmænd ha haft nogen respekt over for ham, havde han nøjes med at
mase sig frem under Lisa Ekdahl koncerten. Det der virkeligt irriterede mig
var det totalt unødvendige drab på blomsterne under Nice Little Penguins
opvarmning.
Vi stod ikke særligt tæt, og han kunne uden videre ha flyttet sig næsten
ubemærket hen foran scenen.

> Han er rigtig god, synes jeg.

MMMjaaahee, nu synes jeg jo mere, at en koncert rummer meget mere end bare
et godt snapshot af forsangeren..
Tålmodighed og agtpågivenhed er dyder, enhver fotograf bør dyrke til
perfektiion.

> [...]
>
> Noget overbelyst, men jeg kan godt lide at hun kigger lige på mig :)

Ja, det er så også lige rigeligt heykey til mig oxo
Spotmåling er en rigtig go ting til koncertbilleder, fandt jeg ud af

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-08-05 21:41

Frodo Nifinger wrote:

> MMMjaaahee, nu synes jeg jo mere, at en koncert rummer meget mere end bare
> et godt snapshot af forsangeren..
> Tålmodighed og agtpågivenhed er dyder, enhver fotograf bør dyrke til
> perfektiion.

Det har du fuldstændig ret i. F.eks. det linkede billede; hun havde
allerede kigget på mig et par gange under koncerten, så jeg regnede med
at hun ville gøre det igen, og vupti, det gjorde hun så

> Ja, det er så også lige rigeligt heykey til mig oxo
> Spotmåling er en rigtig go ting til koncertbilleder, fandt jeg ud af

Jeg bruger altid spotmåling til koncerter, men jeg havde
eksponeringskompensationen sat for højt. Og det skal man bare ikke på
lys hud, og solskin lige på bemeldte hud.

Lesson learned :)

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 04-08-05 07:52

On Sun, 31 Jul 2005 17:12:15 +0200, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sikkerhedsfolk og en enkelt manager og var forsvundet igen. Men han kom så
> igen til Lisa Ekdahl's optræden og gentog succesen

Normalt vil jeg blot ignorere sådan en tråd men nu mit navn er fremme
føler jeg at jeg er nødt til at komem med et par kommentarer.

Jeg snakkede med vagterne fordi jeg havde spurgt til om der var en
begrænsning på antal numre og brug af blitz og med manageren fordi han
ville vide hvilket jeg kom fra (jeg tog billeder til gaffa.dk).

Aftalen med Tivoli friheden er at vi tager billeder fra netop den
placering jeg havde, altså mellem hegn og blomsterkasserne, og at vi
holder os helt nede ved jorden a.h.t. publikum. Jeg er enig i at det
ikke er den optimale vinkel for at tage koncertbilleder, men det skyldes
simpelthen den aftale der er med arrangørerne. Det er så også grunden
til at jeg gik efter 3 numre og kom tilbage til hovednavnet.

Vedr. brug af flash - så det er ofte generende til koncerter og jeg
bruger det sjældent. Jeg mener dog at lidt fillflash kan være OK,
specielt til udendørs koncerter - men selvfølgelig først efter at der er
sagt OK til det (hvilket bl.a. var det jeg snakkede med scene vagterne
om). Da baggears manden så alligevel signalerede at flash var uønsket
stoppede jeg selvfølgelig med det samme. Jeg talte ikke, men jeg vil
mene at der var tale om 10-15 skud med fillflash.

Cc venligst evt svar til chrille@isa.dknet.dk da jeg normalt ikke følger
denne gruppe, og vi er halvvejs offtopic.

Mvh Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-05 08:16

Jan Chrillesen wrote:
[snip en grundig beskrivelse af situasionen set med 'ofrets' øjne]

Også denne mønt havde 2 sider!

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-05 15:35

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Og jeg skulle til Lisa Ekdahl koncert i Tivoli Friheden.
> Så det blev min første tur som koncertfotograf
>
> Hvis I vil se mine anstrengelser, så er de her:

Jeg fandt lige et til, jeg selv synes er seværdigt:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-485

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 17:12

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt lige et til, jeg selv synes er seværdigt:
> [...]
prøv lige at kigge på hendes mund. der har du været uheldig. men ellers
mægtigt godt. det med munden / tungen er syndt.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-07-05 16:21

"Frodo Nifinger"
> Og jeg skulle til Lisa Ekdahl koncert i Tivoli Friheden.
> Så det blev min første tur som koncertfotograf
> Jesper Nielsen

Meget flot serie - er det din egen 180'er - cool objektiv. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-05 16:46

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Frodo Nifinger"
>

> Meget flot serie - er det din egen 180'er - cool objektiv. -max-

Takker!
Ja, det er min egen Nikkor AF 180/2,8 ED.
Den er købt brugt via DBA for 2500 kr.

De kan faktisk findes til priser helt ned til 2000 kr.

Alle pengene værd IMHO

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-07-05 19:28

Frodo Nifinger wrote:

> Skal jeg blive ved med at gå Thomas Kjær i bedene?
> Det ku være jeg ku lære det!
>
> Eller bør jeg sætte mig hen og pusle med papirclips istedet

Hmm... så vidt jeg kan bedømme, så er de nogenlunde skarpe, korrekt
belyste, og temmelig kedelige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen