Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stjernehimmel og stjerneskud... hmmmm... ?
Fra : Peter Cardow

Dato : 31-07-05 10:19

Hej HG

Jeg går med en ustyrlig lyst til at prøve at fotografere
nathimmel (stjernehimmel) og nu hvor det snart er tid
til en nat med masser af stjerneskud må jeg lige have
nogle "fif" til blænde/tid mm.
Selvfølgelig har jeg tænkt mig at sætte mit D70S på
stativ og jeg havde tænkt mig at bruge min nye fjern-
udløser...

Er der nogle af jer der har erfaringer med mit
forehavende, vil alle "fif" blive modtaget med kyshånd

(Mener at have læst at det er efter midnat d. 14. august
der er mulighed for at se en masse stjerneskud - ret mig
hvis jeg tager fejl !)

Hilsen

Peter Cardow

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 13:24

"Peter Cardow" <petercardowSPAM@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Mener at have læst at det er efter midnat d. 14. august
> der er mulighed for at se en masse stjerneskud - ret mig

husk at være et sted hvor der ikke er kunstigt lys der kan genere så som
gadelamper. den fejl har jeg lavet engang.
focus på uendeligt lav iso (pga støj) og en lukkertid på 20-30sec og en
blænde der passer til resten. jeg har fået nogle gode billeder af nogle
maskingeværer der skød med lysspor på den måde.

Jacob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 31-07-05 15:38

> [...]
>
> (Mener at have læst at det er efter midnat d. 14. august
> der er mulighed for at se en masse stjerneskud - ret mig

Jeg har selv haft samme lyst i mange år, men er aldrig rigtig kommet videre
med det, men har stadig planer om at forsøge. Der er jo mange måder at tage
billeder af stjernehimlen på, og alt afhænger jo af, hvad det er du vil opnå
med dine billeder. Er det stjernespor du vil fange, eller stjernebilleder?
Men mellem d. 11. og 14. August passerer jorden gennem Perseiderne, og der
er store chancer for stjerneskud (hvis vejret opfører sig efter planen). Se
mere her: http://www.tycho.dk/article/view/877/1/130

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-07-05 17:33

Peter Cardow wrote:

> Er der nogle af jer der har erfaringer med mit
> forehavende, vil alle "fif" blive modtaget med kyshånd

Hmm... jeg har kun prøvet langtidseksponeringer af sternehimlen med
et analogt kamera.

Jeg har boet langt ude på landet , hvor der var flere kilometer til
nærmeste gadelampe, så der kunne man lave eksponeringer der løb hen
over flere timer.

Sæt kameraet med normalobjektiv eller vidvinkel på stativ, ret det
imod det område på hilmen, hvor Perseiderne normalt udspringer fra,
sæt blænden på 11 eller 16, og prøv så med 15 - 30 og 60 minutters
eksponering.

Flg. to billeder er optaget med et analogt mellemformatkamera,
monteret med et 40 mm objektiv på blænde 16, og en diasfilm 64
ASA/ISO, jeg kan ikke huske eksponeringstiderne, men de var ret
lange, de kan faktisk beregnes ud fra, hvor hvor mange grader jorden
har drejet, den drejer nemlig 15 grader pr. time.

De lige streger er satelitter, hvis man er heldig at fange
stjerneskud, så vil det også være korte lige streger, der fader ud...

www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-01.html
www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-02.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 31-07-05 18:10

> [...]
>
> De lige streger er satelitter, hvis man er heldig at fange stjerneskud, så
> vil det også være korte lige streger, der fader ud...

helt vildt. det kan vist kun lade sig gøre med rigtig film. din eksponering
nummer to får jeg til at være ca 2½ time.
jeg fik helt lyst til at gå ud og fotografere de lyn der er udenfor lige nu.
detsvære fandt jeg ud af at der er alt for meget lys til langtids
eksponering. jeg har ingen grå filtre så surt.

Jacob

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-07-05 19:04

Niels Riis Ebbesen skrev:

>www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-01.html
>www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-02.html

Det ser ud til at din server er nede ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-07-05 19:14

Peter Loumann wrote:

> Det ser ud til at din server er nede ...

Den har kun været nede i kort tid, den er on-line nu...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frandsen

Dato : 04-08-05 09:33

"Peter Cardow" <petercardowSPAM@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle af jer der har erfaringer med mit
> forehavende, vil alle "fif" blive modtaget med kyshånd

Jeg er begyndt at interessere mig for stjernekikkerter. Jeg regner med, at
jeg mindst skal have en der svarer til 2500mm F/10, hvilket inden for
teleskoper kaldes en 10-tommer. Nåh, men der er en milliard million ting der
skal undersøges først, og ca. halvdelen af internettet skal gennemlæses. Jeg
kunne ikke undgå at finde links, der omhandler folk der også fotograferer
gennem deres teleskoper, og nogle bruger også almindelige kameraer (specielt
digitalkamera hvor de fotograferer gennem teleskopet), som de monterer oven
på teleskopet (piggyback), og ved lange lukketider lader de selve teleskopet
følge objektet.

Prøv at lave en google-søgning på astrophotography. For tilfældes skyld kan
du se dette:
http://www.astropix.com/HTML/SHOWCASE/LEONID3.HTM

Her er et fantastisk et af en nebula taget med en Nikon 300mm f/2.8 ED
telephoto:
http://www.astropix.com/HTML/D_SUM_S/RHO.HTM