Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af gl. dias.
Fra : Vagn Sørensen

Dato : 29-07-05 10:57

Er der nogle gode forslag til udstyr for scanning af
3-400 gl. dias i glasrammer.
På forhånd tak.

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 29-07-05 11:16

Vagn Sørensen wrote:
> Er der nogle gode forslag til udstyr for scanning af
> 3-400 gl. dias i glasrammer.
> På forhånd tak.

Hej Vagn,
Prøv at se tråden "Scanner til scaning af lysbilleder" af Bruno fra i går.

/Claus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 11:21

"Vagn Sørensen" <vagn@im-pro.dk> wrote in message
> Er der nogle gode forslag til udstyr for scanning af
> 3-400 gl. dias i glasrammer.
> På forhånd tak.

Nikon Coolscan V ED http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121253
Canon FS4000US http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=70824
Minolta Dimage Scan Elite 5400 II
Mikrotek FilmScanner 3600 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73614

Det er 4 meget gode modeller. Jeg vil dog sige at Nikon Modellen er mit
foretrukne valg da jeg selv har haft sådan og være utroligt glad for den,
men den gik i stykker efter 5 års brug (brugt flere timer hver dag) og
derefter købte jeg en Mikrotek FilmScan 1800 til ca. 1400 kr da mit behov
ikke var så stort, farverne stod ikke lige så godt som Nikon Modellen, men
ellers er den bare kanon, farverne kan jeg rettes og det er bare en
farveprofil der skal laves, eneste minus var at den kun scannede i 1800DPI
hvilket ved 100% indscanning svarer til ca. 3,2 MPixels, jeg har også prøvet
Canon Modellen og kan helt klart stå inde for at den laver nogle virkeligt
gode indscanninger. Både Nikon og Canon modellen indscanner med 4000DPI
hvilket ved 100% svarer til ca. 16 MPixels, Minolta 5400'eren scanner endnu
større og svarer til ca. 30 MP

Epson laver forresten også en der hedder Epson F-3200 men den kender jeg
intet til, den er sikkert god nok, men jeg har ikke set den eller prøvet
den, det har jeg med de andre.

Mvh
Simon

Fra : Lars Lund

Dato : 29-07-05 12:14

"Vagn Sørensen" <vagn@im-pro.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle gode forslag til udstyr for scanning af
> 3-400 gl. dias i glasrammer.
> På forhånd tak.

Vær opmærksom på at Nikon og Canon's ridse-reduktions-system ikke virker
hvis der er glas i rammerne.

Jeg har selv en canoscan FS4000, som er OK, men den arbejder for langsomt
om omstændigt til at man/jeg får lavet en serieindscanning, så indtil nu
har jeg nok scannet 30 af de 5000 jeg har liggende. Så
deeet..................

I stedet overvejer jeg at lave en opstilling, hvor jeg simpelthen tager et
billede af dem på et lærred, eller også sende dem i byen og få dem scannet.

Er der nogen der har erfaring med det første og/eller kender priser på det
sidste??

mvh. Lars

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 13:21

"Lars Lund" <oggergog@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> scannet.
>
> Er der nogen der har erfaring med det første og/eller kender priser på det

Jeg kender ikke priser på det sidste, men du skal virkeligt sørge for at
have et ordentligt lærred ellers er det ikke til, jeg tog nogle billeder med
Højskolens Canon EOS 1Ds da jeg var der, billederne var skudt op på lærredet
som bare er et hvidt lærred med en vægt stang i bunden, det var et ganske
godt lærred, men de lyse farver blev alt for forkerte, så sætte vi det op på
5% grå lærred der var helt lige og firkantet, spændt ud i en ramme og det
var noget helt andet, her blev farverne og kontrasten som den skulle, men
jeg har hørt at 18% grå skulle være endnu bedre, man skal bare huske et grå
filter foran frontlinsen, det skal man ikke med 5% grå, men det er helt
klart meget hurtigere end at scanne. Og vi fik lavet 800 billeder på ca. 2
timer, en til at skifte og mig til tage billedet ind på computeren, altså
jeg tager billedet ved at trykke på enter og vupti så er den der.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-07-05 15:44

In article <42ea0f5d$0$89220$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lars Lund wrote:

> I stedet overvejer jeg at lave en opstilling, hvor jeg simpelthen tager et
> billede af dem på et lærred, eller også sende dem i byen og få dem scannet.

Det er det hurtigste

> Er der nogen der har erfaring med det første og/eller kender priser på det
> sidste??

Erik W testede lærredsmodellen med en bekendt. Her var ret voldsom
vignettering (mørke hjørner) så fremviseren skal være af en god kvalitet.

Man kan selvfølgelig lave en action i photoshop til delvist at korrigere
for det.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 16:15

Vagn Sørensen wrote:
> Er der nogle gode forslag til udstyr for scanning af
> 3-400 gl. dias i glasrammer.

Inden du køber så vær opmærksom om scanneren kan scanne dias i glas
ramme. Jeg har en Minolta Dimage Scan Dual III dias/negativ scanner og
den kan ikke scanne hvis dias er glas monteret.

-Steen

Fra : Gimmer

Dato : 30-07-05 02:15

hmm jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal bruge... måske i kan hjælpe.
Jeg skal scanne ca 500 dias billeder ind, nogle med glas andre unden.
Jeg kunne tænke mig en scanner med "magasin" således jeg ikke skal fodre den
med et billede ad gangen - findes det?
prisen skal helst ikke over 2000 - kan det lade sig gøre? ellers hvad er
pris rammen?
på forhånd tak
Gimmer

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-07-05 17:33

On Fri, 29 Jul 2005 18:14:45 -0700, "Gimmer"
<Gimmer[REMOVE]@email.dk> wrote:

>hmm jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal bruge... måske i kan hjælpe.
>Jeg skal scanne ca 500 dias billeder ind, nogle med glas andre unden.
klip

Ludvigsen Foto tlf: 33133619
40 dias - 100 kr - leveres på CD
mvh Ebbe

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 18:35

"Gimmer" <Gimmer[REMOVE]@email.dk> wrote in message
> [...]
> den med et billede ad gangen - findes det?
> prisen skal helst ikke over 2000 - kan det lade sig gøre? ellers hvad er

Hvis du kun skal scanne dem og ikke scanne mere så er det næsten overkill at
købe en Dias Scanner, som Ebbe skriver kan du sende dem ind eller indlevere
dem og betale dig fra det. 40 for 100 kr lyder ikke urimeligt, for der skal
selvfølgelig noget arbejde til.

Men hvis du skal have en der kan scanne med Glas skal du nok have fat i en
Nikon CoolScan V ED, den kan i hvert fald og den har jeg været glad for, den
kan også scanne ruller med film fra 35mm kamera, der er en holder hvor du
sætter 4 dias i og så scanner dem ind og så sætter du 4 mere i osv. den
koster jo godt nok 5K men hvis du vil bruge den mere end bare til de dias du
ahr så er den bestemt det værd.

Mvh
Simon

Fra : Gimmer

Dato : 31-07-05 14:52

jeres svar.
Findes der så en scanner til ca 4000 som både kan scanne dias og almindelige
film?
vh Gimmer

Fra : Gimmer

Dato : 01-08-05 14:50

hov det var ikke hele min tekst...
Jeg ville skrive tak for jeres svar.
Findes der så en scanner til ca 4000 som både kan scanne dias og almindelige
film?
jeg ville skrive tak for

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 01-08-05 12:32

"Gimmer" <Gimmer[REMOVE]@email.dk> skrev i en meddelelse
> hov det var ikke hele min tekst...
> Jeg ville skrive tak for jeres svar.
> Findes der så en scanner til ca 4000 som både kan scanne dias og
> almindelige film?

Nu har jeg ikke fulgt med, men jeg har en Minolta Dual Scanner III hvis det
har nogen interesse? pris kr. 1.500.
Mvh
Kenneth

Fra : Henning

Dato : 01-08-05 23:52

> [...]
>
> hov det var ikke hele min tekst...
> Jeg ville skrive tak for jeres svar.
> Findes der så en scanner til ca 4000 som både kan scanne dias og
Ja - f.eks. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75657 Minolta Dimage Scan
Dual IV fra kr. 2.400,-

mvh Henning