Steraliseres?
Fra : Melanie

Dato : 06-09-05 15:55

Hej ng

Jeg har lige glemt hvor gammel en killing bør være inden den kan blive
steriliseret. Vi har 2 stk. der skal turen igennem. Vi kender ikke deres
alder helt da de kom fra internat hvor deres mor ikke var med. Vi hentede
dem d. 1. juli i år, og der var de omkrig 8 uger måske 10 uger gamle.
Hvornår skal vi få tid til dyrlægen til at få dem steriliseret?

Mvh Melanie

Fra : Denise

Dato : 06-09-05 16:48

Melanie wrote:
> [...]
> Vi hentede dem d. 1. juli i år, og der var de omkrig 8 uger måske 10
> uger gamle. Hvornår skal vi få tid til dyrlægen til at få dem

Hej
Det kan du gøre når som helst.
Tidligere var det meget normalt, at man gjorde det omkring det tidsrum de
blev kønsmodne, sådan mellem 6-10 måneder gamle. Nu er det mere og mere
almindeligt, at opdrættere gør det inden de sælger deres killinger når de er
12-14 uger gamle. Du kan læse lidt om neutralisering her, hvor der forklares
lidt om hvad tidlig neutralisering er www.kattehandel.dk
Men altså, dine er ca. 4 måneder gamle, så nu er da helt fint, hvis det
passer dig og så når de ikke at blive kønsmodne, og det er jo en fordel.

--
Hilsen Denise

Fra : Birgit Jakobsen

Dato : 06-09-05 16:51

Hej Melanie
Jeg ville vente til de var et år. Det har jeg gjort med mine vidundere, og
det var hvad min dyrlæge anbefalede.
Knus Birgit

Fra : Tina

Dato : 06-09-05 18:17

Birgit Jakobsen wrote:
> Hej Melanie
> Jeg ville vente til de var et år. Det har jeg gjort med mine
> vidundere, og det var hvad min dyrlæge anbefalede.
> Knus Birgit

Nej, det er alt for sent...læs gerne svaret fra Denise, det er meget
normalt, og noget de fleste dyrlæger praktiserer nu om dage

Så bestil du bare tid nu !!

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul
Dejlige og kælne killinger til salg nu

Fra : Line

Dato : 12-09-05 21:20

Hej
Der er sikkert forskel på hvornår katte må stereliseres og kastreres,
men vores dyrlæge vil ikke tage vores misser før at de vejer 2kg. Det er
noget med at de skal kunne tåle narkosen. Da de ikke vejer 2 kg endnu,
kunne de ikke blive kastreret d. 8/9 som jeg havde regnet med.

Mvh
Line

Fra : Denise

Dato : 13-09-05 09:12

"Line" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> wrote in message
> [...]
> noget med at de skal kunne tåle narkosen. Da de ikke vejer 2 kg endnu,
> kunne de ikke blive kastreret d. 8/9 som jeg havde regnet med.

Der er stadig dyrlæger der mener det, men det bliver mere og mere normalt at
sterilisere tidligere.
Du og andre kan læse om tidligere steriliserer tidligt her
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/category_index.php?cat=8 og herunder er også
et punkt "Dyrlæger der neutraliserer tidligt" hvor du måske vil finde en
anden dyrlæge, hvis det ikke passer at vente på din dyrlæge vil gøre det.

--
Hilsen Denise
Frivillige donationer til vildkattesiden, se

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-09-05 15:00

In article <432689da$0$2007$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Der er stadig dyrlæger der mener det, men det bliver mere og mere normalt at
> sterilisere tidligere.

Egentlig undrer jeg mig.
Hvad gør de dyrlæger der siger 2 kg, hvis de er nødt til at operere en
killing? Eller neutralisere en ilder? Endelig er der nogle få hunkatte
der aldrig kommer til at veje 2 kg, heller ikke som voksne. Kan de så
ikke blive neutraliseret af de nævnte dyrlæger?

--
Knus fra Ann R

Fra : Birgit Jakobsen

Dato : 13-09-05 18:02

Min dyrlæge har sagt noget nær det samme som Lines. Selvfølgelig kan der
være vigtige grunde, som gør at man er nødt til at operere unge dyr på under
2 kg. Men har man muligheden for at vente, så kan dette -mener jeg- nogen
gange være en fordel. Min Milde var meget mager da jeg købte hende, hun var
ca 1 år. Dyrlægen sagde at selvfølgelig ville han sterilisere hende, hvis
jeg insisterede, men der var en større risiko forbundet med indgrebet, end
hvis jeg ventede.
Jeg valgte at vente et halvt år, da var hun stærkere, og mere robust.
Valget er selvfølgelig sværere hvis der er tale om en yderst "snaksaglig"
udekat.
Knus fra Birgit

Fra : Melanie

Dato : 15-09-05 16:50

Hej Ng

Jeg har nu fået tid til mine to killinger hos dyrlægen på næste fredag så de
kan blive steraliseret. Tak for hjælpen.

Mvh Melanie

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 06-09-05 18:22

On Tue, 6 Sep 2005 16:55:21 +0200, "Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk>
wrote:

> [...]
>dem d. 1. juli i år, og der var de omkrig 8 uger måske 10 uger gamle.
>Hvornår skal vi få tid til dyrlægen til at få dem steriliseret?

Hej Melanie

Du kan allerede fået dine katte steraliseret nu, idag er det meget
almindeligt med at neutralisere killinger inden de flytter fra
opdrætteren.

Jeg giver dig lige link til en god artikel om tidlig neutralisering:

http://www.burmese.dk/d/tidlig_kastration.htm

samt link til dyrlæger der neutralisere tidligt:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=59&cat=8

Fra : Melanie

Dato : 06-09-05 18:26

"Camilla Sabroe" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse

> Du kan allerede fået dine katte steraliseret nu, idag er det meget
> almindeligt med at neutralisere killinger inden de flytter fra
> opdrætteren.

Tak for svarene. ser lige hvornår tid og penge passer *S*

Mvh Melanie

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-09-05 18:31

Hej Melanie

Idag neutralisere man fra ca. 12 uger og frem,
hvis du får tøse-misserne steriliseret inden de går i løbetid, nedsættes
risikoen for senere cancer, du slipper for løbetids-jamren, du kan være
sikker på at en eller begge ikke bliver uønsket drægtige og som en ekstra
gevinst, jo yngre katten er, jo hurtigere kommer den over operationen.

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Søren LH

Dato : 06-09-05 19:32

"Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikker på at en eller begge ikke bliver uønsket drægtige og som en ekstra
> gevinst, jo yngre katten er, jo hurtigere kommer den over operationen.

Hej Marianne,

Hvad vil det sige "at komme over operationen". Nysgerrig, da jeg lige har
fået en hunkat steriliseret for 6 dage siden.

Mvh
Søren

Fra : Denise

Dato : 06-09-05 19:52

Søren LH wrote:
> [...]
>
> Hvad vil det sige "at komme over operationen". Nysgerrig, da jeg lige
> har fået en hunkat steriliseret for 6 dage siden.

Nu hedder jeg godt nok ikke Marianne, men at "komme hurtigere over" betyder
bare, at jo yngre de er, jo hurtigere bliver de friske igen. Det er ikke
usædvanligt at killinger allerede dagen efter pisker rundt som intet er
sket, hvorimod ungkatte på 8-12 måneder kan være påvirket flere dage, især
hunkatte selvfølgelig hvor operationen er større, kan være påvirket helt op
til en lille uges tid.

--
Hilsen Denise

Fra : Søren LH

Dato : 06-09-05 20:56

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> især
> hunkatte selvfølgelig hvor operationen er større, kan være påvirket helt

OK. Så snart virkningerne efter bedøvelsen var væk, d.v.s. dagen efter, var
min lige så livlig som altid.

Mvh
Søren

Fra : Denise

Dato : 06-09-05 21:16

Søren LH wrote:

> OK. Så snart virkningerne efter bedøvelsen var væk, d.v.s. dagen
> efter, var min lige så livlig som altid.
>
> Mvh
> Søren

Hankat gætter jeg på

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 21:35

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse news:431df922$0

> Hankat gætter jeg på

Vores hankat var helt sig selv, allerede da vi hentede ham hos dyrlægen.
Han var dog også den første under kniven. Hunkattene var også friske, så
snart bedøvelsen var aftaget. Den ene hunkat måtte dog ind igen, da hun
havde bidt trådende over, men efter tur nummer to, var hun også hurtigt sig
selv igen.

Vores katte var henholdsvis 5 og 6 mdr., da de blev neutraliseret.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Søren LH

Dato : 07-09-05 05:31

> Hankat gætter jeg på

Hunkat, som sagt
5½ måned gammel.
Men der kan vel også være forskel på hvilken narkose der gives og styrken af
den? Da jeg fik hende hjem var hun i hvert fald stærkt påvirket, det var
faktisk ikke særlig sjovt at være vidne til.....
Jeg har tidligere haft en hund til bedøvelse da den skulle have sine ører
renset i dybden, den var fuldstændig sig selv da jeg hentede den fra
dyrlægen.

Mvh
Søren

Fra : Denise

Dato : 07-09-05 07:03

Søren LH wrote:
> [...]
> Jeg har tidligere haft en hund til bedøvelse da den skulle have sine
> ører renset i dybden, den var fuldstændig sig selv da jeg hentede den

Godt gættet ikke dejligt når det går så nemt, men stadigvæk ser det ud
til killinger kommer sig hurtigere end "ældre" katte og jo du har ret i
narkosedelen. Men der er selvfølgelig forskel og undtagelser.

--
Hilsen Denise

Fra : Ma

Dato : 06-09-05 22:29

Denise wrote:
> [...]
> påvirket flere dage, især hunkatte selvfølgelig hvor operationen er
> større, kan være påvirket helt op til en lille uges tid.

Det er faktisk ligegyldigt hvilken operation der er tale om. Min erfaring er
at jo yngre katten er ( i år) jo hurtigere kommer den sig. Min gamle Zeus
på 11 er smadret i dagevis efter narkose, mens de to små var friske efter ½
døgn (men de begge hankatte og selve indgrebet minimalt.)
Jeg er ret sikker på at forskellen ml 12-14 uger og så 1 år er minimal ifm
narkosens eftervirkninger. Men oppe i årene har det betydning. Men nu taler
jeg af egne erfaringer alene..også fra vores nu afdøde gamle katte.

/M

Fra : Tina

Dato : 06-09-05 19:56

Søren LH wrote:
> [...]
>
> Hvad vil det sige "at komme over operationen". Nysgerrig, da jeg lige
> har fået en hunkat steriliseret for 6 dage siden.

Blive hurtigt frisk igen.......

Er du med ?

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.