siameser
Fra : myggen

Dato : 02-09-05 12:23

Hej NG

Er siamesere sådan generelt mere reserverede end eksempelvis alm. huskat?
Jeg ved godt der også er huskatte der er meget reserverede og omvendt også
er siamesere der ikke er reserverede, men det er sådan mere generelt.

Hvis man havde en kat - alm. huskat - og skulle have en mere, ville en
siameser så være et godt valg?

Hvis der valget stod mellem siameser og bengal eller ocicat, hvilken ville I
så mene ville være bedst egnet som legekammerat til en alm. huskat??
Hvis der var tale om indekatte...

Dette er primært hypotetiske spørgsmål, da forøgelse af vores familie ikke
er aktuelt på nuværende tidspunkt..

Myggen

Fra : Camilla Baird

Dato : 02-09-05 13:12

myggen wrote:
> [...]
> Hvis der var tale om indekatte...
>
> Dette er primært hypotetiske spørgsmål, da forøgelse af vores familie ikke

Siamesere og Orientalere er på inden måde reserverede! De er faktisk så
meget flokkatte og kontaktsøgende, at det er synd at have dem som
enekatte - med mindre man er en ensom ældre dame/mand, som er meget
hjemme.
Skulle jeg vælge mellem de tre racer, ville jeg klart vælge Siameser
eller Orientaler.
Bengal er spændende, men den race kræver, at man kender ganske meget til
katte, da de er anderledes (svært at beskrive på anden måde) - det er
ikke dem alle, der går godt sammen med andre racer. Læs mere på www.bcad.dk
Ocicat er jo startet som et mix af et hav af racer + huskat. Jeg kender
ikke så meget til dem - du kan læse mere på www.ocicat.dk
mvh Camilla

Fra : goofy

Dato : 02-09-05 14:20

Hej Camilla
> Ocicat er jo startet som et mix af et hav af racer + huskat.
> Jeg kender
> ikke så meget til dem - du kan læse mere på www.ocicat.dk

Lige for at rette en lille misforståels.
Ocicatte er IKKE et mix af hav af katte.
Den er en blanding af Siameser - Amerikans Korthår og Abysiner.
Jeg kan tilføje at katten er meget nysgerrig, legesyg og vil
gerne være sammen med mennesker.
Den knytter sig meget til sin " herre" og after min mening bør
den IKKE være alenekat

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk
Ocicatopdrætter
www.ocicats.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-09-05 00:33

goofy wrote:
> [...]
> gerne være sammen med mennesker.
> Den knytter sig meget til sin " herre" og after min mening bør

Tak, Steen
Som jeg sagde, ved jeg ikke alverden om Ocicatte.
mvh Camilla

Fra : Olund

Dato : 06-09-05 11:10

Camilla Baird wrote:
> Bengal er spændende, men den race kræver, at man kender ganske meget
> til katte, da de er anderledes (svært at beskrive på anden måde)...

Hallo Camilla.

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere at vide om, hvad der er
'anderledes' hos bengal. Ved du noget om denne race - udover

>... det er ikke dem alle, der går godt sammen med andre racer.

Med den bemærkning antyder du, at alle andre katte af alle andre racer
allesammen går godt med hinanden - dog med undtagelse af et antal bengal.

Din omtale af bengal kunne godt ligne et camoufleret forsøg på at give
racen et plettet ry. Er det dit ærinde?

Venlig hilsen
Ole
http://bengal.lundborg.dk

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 06-09-05 14:00

> [...]
> allesammen går godt med hinanden - dog med undtagelse af et antal bengal.
>
> Din omtale af bengal kunne godt ligne et camoufleret forsøg på at give

Hej Ole

Jeg er overbevist om, at Camilla ikke er ude på at give bengalen et
plettet ry, men jeg er samtidig overbevist om, at kender man ikke andet
til bengalen end det man har set på udstillinger, så vil ens syn på
bengalen som race næppe være så godt! Det erm så vidt jeg ved og har
set/hørt, ikke de gode sider begalen har vist på udstillingerne og deraf
kunne det godt være, at man opfatter bengalen som en lidt speciel
race/måske endda lidt besværlig race. (dermed ikke sagt at det er det
Camilla mener)

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-09-05 14:15

Annemette Engell Hansen wrote:

> [...]
> kunne det godt være, at man opfatter bengalen som en lidt speciel
> race/måske endda lidt besværlig race. (dermed ikke sagt at det er det

Tak for støtten.
Jeg har selv forsøgt at forklare mig i et svar til Ole, men jeg vil egt
ikke diskutere Bengal (eller andre racer) - det kan blive et være
katteslagsmål og rivegilde.
mvh Camilla

Fra : Bente Petersen

Dato : 06-09-05 14:25

> [...]
> kunne det godt være, at man opfatter bengalen som en lidt speciel
> race/måske endda lidt besværlig race. (dermed ikke sagt at det er det

Bente Petersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Hej Annemette !

Hvilke dårlige sider er det du specielt har set Bengalen vise på
udstilling ?
Er det dens stemme som i manges ører lyder aggressiv ?

Hvis Camilla kun kender Bengalen fra udstilling synes jeg nok hun skulle
afholde sig fra at svare .Ydermere siger hun at det er en kat man skal
have en viden om for at have den , det er da en i mine ører noget
skråsikker oplysning at komme med , når man ikke selv har en bengal .

Jeg har opdrættet bengaler i flere år og de har uden problemer boet her
sammen med huskatte og MCO .

Dog er der nogle opdrættere af Bengaler som helt har misforstået hvad
det indebærer at have katte ( ikke kun Bengaler ) jeg har oplevet katte
i bure og lukkede rum , og så tror da pokker de ikke kan vises frem på
en udstilling , når de ikke er vant til at være sammen med deres
mennesker .

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 06-09-05 16:55

> [...]
> i bure og lukkede rum , og så tror da pokker de ikke kan vises frem på
> en udstilling , når de ikke er vant til at være sammen med deres

Hej Bente

Først og fremmest, så vil jeg gerne frasige mig ethvert ansvar for at
kunne udtale mig om bengalen i dens "naturlige miljø"! (læs: hos dens
ejere) Dette aner jeg intet om og prøvede med mit forrige indlæg sådan
set bare at sige, at der ER bengaler på udstillinger som ikke har vist
sig fra deres gode side og det dermed MÅSKE kan være med til at folk har
en opfattelse af bengalen som er forkert!

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig, at gå ud i en videre diskussion om
bengalen, da jeg er en af dem som ikke kender dem udenfor udstillinger -
mne nu du spørger direkte vil jeg da self. svare dig - DOG stadig uden
overhovedet at gå ind i diskussionen om hvordan bengalen som race er -
for det kan og vil jeg ikke udtale mig om!

Med undtagelse af en enkelt bengal som var med på en hobbyudstilling har
jeg kun set bengaler som ikke var til at styre på udstillinger, hverken
for ejere, dommere eller stewarder!

Med dette siger jeg absolut ikke, at alle bengaler er sådan eller at det
kun er bengalen som kan være "ustyrlig" på en udstilling - det kan alle
racer!

Det jeg prøvede på med mit forrige indlæg var, dels ovenstående, og
dels, at sige, at hvis folk, ligesom mig kun har set bengalen fra den
side, vil man unægtelig komme til at give den et ry som den måske ikke
fortjener.

Fra : Olund

Dato : 07-09-05 13:38

> [...]
> har vist på udstillingerne og deraf kunne det godt være, at man
> opfatter bengalen som en lidt speciel race/måske endda lidt besværlig

Hejsa Annemette.
Jeg har hørt udstillere påstå, at deres katte bliver nervøse hvis en
bengal giver lyd i deres nærhed. Det er vel ikke den slags vrøvl, du
hentyder til? Nej, du tænker nok på bemærkelsesværdige begivenheder ved
dommerbordet, som man undertiden kan blive vidne til. Om det nu lige er
bengal, der fører an i løjerne, ved jeg ikke. Jeg har i hvert fald set
(og hørt) adskillige katte af andre racer gå amok på udstillinger, uden
at nogen hidser sig op over det, eller begynder at beskrive de
pågældende racer som besværlige. Måske lægger man mere mærke til en
bengal, der bliver sur over alt det halløj, hvad ved jeg.

Noget helt andet er, at den måde kattene opfører sig på i løbet af en
udstilling, mange gange siger mere om kattens opdrætter og/eller ejer,
end om katten selv -

Jeg skal også lave et svar til Camilla, måske har du lyst til at læse
med der også :) - men der er andet, der skal passes, så det bliver nok
først klar en gang i aften

Venlig hilsen
Ole
Lundborg DK

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-09-05 14:26

Olund wrote:

> [...]
>
> Jeg skal også lave et svar til Camilla, måske har du lyst til at læse
> med der også :) - men der er andet, der skal passes, så det bliver nok

Ole,
Jeg følger også med her
At dømme en race/kat udelukkende på dens udstillingstemperament ville
være meget forkert. Racerne/Kattene skal naturligvis dømmes i deres
hjemlige omgivelser, hvor de (forhåbentligt) ikke er stressede.
Udstillinger er meget stressende - for katte og ejere - det er de
færreste katte, der har overskud til at tage udstillinger "oppe fra og ned".
Det var på ingen måde min intention at starte en længere diskussion om
Bengalen - det har jeg slet ikke forudsætninger for eller lyst til. Jeg
gav bare forsigtigt (men måske lidt klodset udtrykt) min mening til
kende i en racesammenligning. Det er jeg ked af, at du føler dig stødt over.
mvh Camilla

PS! Jeg har tilladt mig at ændre overskriften for denne diskussion, da
denne næppe handler om siameser mere, som overskriften lod antyde

Fra : Olund

Dato : 08-09-05 01:58

Ærligt talt, Camilla - tænker du sommetider over, hvad du skriver?

Først fremsætter du en mening om racen bengal. Så undskylder du og
trækker i land. Og nu skriver du at du bare har udtrykt dig lidt klodset.

Så på trods af din undskyldning og den lange redegørelse, (tak for begge
dele) fastholder du de ord, jeg gerne ville have en forklaring på. Og nu
er der tilføjet nye kommentarer om bengalens hørelse, stresstærskel og
'drifter', skruet sådan sammen, at mange vil betænke sig på at anskaffe
'sådan en underlig kat'. Og de ting skriver du som en person, der selv
har erkendt manglende viden om emnet.

Hvor mange deltagere på denne liste har mon fulgt tråden og husker vore
indlæg i lang tid fremover? Som bekendt er det jo det negative, der
forbliver længst i erindringen. Synes du, du har været fair over for de
opdrættere, der lægger et stort arbejde i at opdrætte sunde og glade
killinger, der bare fungerer når de kommer ud til de familier, der har
købt dem?

Og så ønsker du ikke at starte en diskussion. Underforstået: Jeg skal
bare klappe i og lade dine og Annemettes indlæg om bengalen stå umodsagte!

Jeg var blandt de første, der opdrættede bengal her i DK. Jeg ved en del
om racen, desværre ikke alt. Men jeg kan fortælle jer begge og, for den
sags skyld, alle andre som følger tråden, at bengal katten i næsten alle
henseender er lige som de fleste andre korthårsracer, incl. huskat.
Mange af de egenskaber, bengalen berømmes for, findes også hos andre
racer. Apportering, leg med vand, udadgående oplukning af døre og
skabslåger, snakkesalighed osv. Der er også bengaler, der er noget for
sig selv. Jeg kender et par stykker, der går i brusebad med deres ejere!
Hunkattene er gode mødre, og har man en hankat, der ikke strinter alt
for vildt, kan man lade ham deltage i opdragelsen af de små. Bengalens
sociale instinkter er gode og den slutter venskab med husets børn
allerede medens de ligger i vuggen. Hunde og andre katte akcepteres som
regel uden problemer, men som altid: Det er lettest at få ungdyr til at
akceptere hinanden.

Ud over at have et usædvanlige mønster og en formidabel pels, er
bengalen mere muskuløs end katte er flest. Den er ekstremt hurtig og har
brug for motion. Det er let at træne en bengal til at gå med line og
seletøj, men en rummelig løbegård med et par træstammer til at klatre i,
er naturligt nok at foretrække. Fritgående bengaler (jo, de findes også)
er som regel fremragende jægere.

Det er min erfaring, at bengal er en robust race. Den spiser det samme
som andre katte, men har godt af en portion råt oksefars en gang eller
to om ugen. Der synes ikke at være nedarvede sygdomme i de linier, jeg
har kendskab til, men der er jo mange linier, jeg ikke har nogen viden om.

Der kan fortælles meget mere om bengal, men jeg vil alligevel stoppe
her. Til sidst: Der kan være opdrættere derude, som ikke forstår at
socialisere deres killinger ordentligt. Og der er mindst een udstiller i
dette land som, gentagne gange og mod bedre viden, har udstillet en
bengal, der tydeligt har vist, den ikke vil optræde foran en flok
fremmede mennesker og katte. Den slags enkeltstående tilfælde bør ikke
være nok til at give hele bengalracen et dårligt ry.

For min skyld kan vi godt stoppe tråden her.

Venlig hilsen
Ole
Lundborg DK

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-09-05 14:12

Olund wrote:

> [...]
> allesammen går godt med hinanden - dog med undtagelse af et antal bengal.
>
> Din omtale af bengal kunne godt ligne et camoufleret forsøg på at give

UPS! Undskyld mange gange! og tak, fordi du tog til genmæle - det var
bestemt ikke min mening at give Bengalen et plettet ry (undskyld
ordspillet - det er dit eget udtryk).
Bemærkningen om, at Bengal ikke går godt med alle racer, kan jeg ikke
helt huske, hvorfor jeg skrev sådan - jeg har ikke erfaringer, der
understøtter den påstand.
(Jeg har været lidt ude af det på det sidste, da jeg lige har mistet
stammoderen til mit opdræt efter 13 år.)

Jeg er kendt for at sige min mening lige ud - også selv om den er
upopulær. Jeg er kendt for at besvare spørgsmål direkte - også selv om
jeg træder nogle over tæerne på min vej.
Når jeg beskriver min egen race, Korat, gør jeg gerne opmærksom på gode
og "dårlige" sider ved den, så evt killingekøbere får et realistisk
billede af, hvordan racen er at bo sammen med. Det er mit indtryk, at
killingekøbere igennem årene har været glade for denne åbenhed.

For at komme tilbage til dine spørgsmål om mine erfaringer med Bengal:
Jeg mener, at Bengalen er anderledea end mange andre racer - indrømmet,
jeg har kun personligt kendskab til nogle ganske få eksemplarer.
Jeg er vildt fsscineret af Bengalen - fordi jeg er erfaren med katte og
kan se dens kvaliteter. den er smuk og har nogle helt intakte
instinkter, som IMHO ikke altid gør den nem at leve med.
Jeg mener, det kræver et vist kendskab til kattearten for at forstå en
Bengal og dens kvaliteter - især hvis man vil opdrætte dem. Dens sanser
er mere akutte (fx er det mit indtryk at de reagerer meget på fjerne
lyde, som mange andre katte ikke ville opfatte), dens reaktioner på
stress og nye situationer kan være voldsommere (stresstærsklen kan være
ganske lav), dens drifter er ganske kraftige - når det er sagt, er
Bengalen absolut en pragtfuld familiekat.

Jeg har oplevet Bengal sammen med Somalier - det ser ud til at gå fint.
Jeg har oplevet Bengal sammen med Orientalere - ejerne (som er meget
katteerfarne) siger, det går fint.

Jeg ville ikke have den sammen med mine Korater eller Russian Blue - det
ville skabe konflikter, da alle 3 racer generelt er dominerende på hver
deres måde. Skulle jeg have Bengal, ville jeg nok kun have Bengal.

Det er ikke alle racer, der går lige godt sammen - det siger erfaringen.
Korat og Russien Blue er heller ikke en ønskekombination, men sådan blev
det, da min mand og jeg flyttede sammen - jeg havde Korater, han havde
Russian Blue. Det er bestemt ikke en racekombination, jeg vil anbefale
nye katteejere.

Ole,
Jeg håber, du forstår mig bedre nu. Du er sikkert ikke enig med mig, men
jeg beskriver, hvad jeg har set og oplevet.

mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-05 13:25

Tjah - nu har jeg ikke haft en huskat - og huskatte kan være højst
forskellige, da deres baggrund kan variere så meget. Så om en siam er
mere tilbageholdende er svært, da jeg kun har haft siameser

Men generelt _kan_ siamesere være lidt forsigtige overfor fremmede, de
vader ikke lige i lommerne på folk. Og de er territorielle.
På den anden side er de hundeagtigt trofaste og kærlige overfor dem de
har kastet deres kærlighed på, og de er utroligt sociale, elsker at
ligge i arm og i bunke med deres med-katte. Og din huskat vil jo være
"familie".
Spørgsmålet kan måske omvendt ende med at være, om siameseren er for
meget for huskatten og om huskatten kan og vil opfylde siameserens
store behov for nærkontakt. Det kan du måske bedre svare på, fordi du
kender din huskat.
Men jeg ville da mene der var gode chancer.

--
Knus fra Ann R

Fra : myggen

Dato : 02-09-05 13:45

Camilla og Ann

jeg tillader lige at svare jer begge på én gang, da det er noget lettere, så
håber det er okay.

Jeg har aldrig selv haft siameser - eller anden racekat for den sags skyld.
Huskatte er det eneste jeg hidtil har oplevet, men dem har jeg så også haft
8 stk af gennem tiden
At siamesere er reserverede må være en fordom jeg har taget til mig, efter
at have hørt fra andre, at de kan være reserverede, men beklager naturligvis
at det måske har lydt meget negativt.

Vi har på nuværende tidspunkt en dejlig huskat (som der muligvis et eller
andet sted er noget race i, da han er en meget stor kat - naboens datter
kalder ham en tiger!), og han er utroligt glad for andre dyr - deriblandt
katte. Han har også tidligere haft legekammerater i form af andre katte, dog
ikke mens vi har haft ham.
Han er ufatteligt kælen, og sover altid i sengen, så det ender med jeg
ligger mellem ham og min kæreste. Så hvad angår hans nærgåenhed, og behov
for at putte er så afgjort stort, så han ville sikkert gå godt i spænd med
en siameser, efter hvad Ann skriver.

Vi har læst lidt på de links du (Camilla) har lagt, og lagt det til den
viden vi i forvejen havde om bengal og ocicat, men som vi også var mest
interesserede i da vi startede tråden her, er det en siameser der står
øverst på vores "Ønskeseddel" hvad angår en potentiel fremtidig legekammerat
til vores Basse-kat.

Vi har lige afleveret ham idag - han skal passes mens vi er på ferie - og så
ved den lejlighed nabokatten der var en utroligt flot brun masket siameser
med de smukkeste blå øjne.. Så selvfølgelig var jeg solgt - og det samme var
min kæreste. Så efter at have hørt på ham snakke om den kat på vejen hjem
igen tænkte jeg at jeg lige ville høre "eksperterne" her i gruppen. Og det
er jo unægteligt rart at der er katteejere herinde der har siamesere og
derfor kan rådgive

Så rigtig mange tak..
Vi har i hvert fald fået udryddet vores "fordom" om reserverede katte, og er
nok næsten så tæt på at beslutte hvilken kat vi skal have, hvis/når det på
et tidspunkt bliver aktuelt at øge familien

endnu engang mange tak begge to

Myggen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-05 14:30

In article <4318494c$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, myggen
<trine@pixiemachine.com> wrote:

> Vi har i hvert fald fået udryddet vores "fordom" om reserverede katte,

Jamen, det er nok forståeligt, hvis man kun har mødt siam'en som gæst i
den hjem. For som sagt vil den ofte gerne lige lære folk at kende, før
den overgiver sig.
At bo sammen med den er noget helt andet, den eeeelsker bare sin
familie - i en grad så nogen faktisk ikke kan holde dem ud Den
snakker meget - og forlanger svar! Den er med i alt, og den behøver og
kræver din opmærksomhed.
Kan du give den hvad den har brug for, har du tilgengæld den kærligste
ven for livet

--
Knus fra Ann R

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-09-05 14:51

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> familie - i en grad så nogen faktisk ikke kan holde dem ud Den
> snakker meget - og forlanger svar! Den er med i alt, og den behøver og

Hvad er det nu den hedder på dansk, den bog om siamesere... den hedder
vist
Cats in the Belfridge på engelsk. Den giver et meget hmmm... levende
billede
af, hvordan det er at leve med siamesere.
Forfatteren hedder vist Doreen et eller andet... kan ikke lige finde
den...
men den er hylende morsom.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-05 15:25

In article <431858b1$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Benedikte
Brisson <nixenbixen@invalid.dk> wrote:

> Forfatteren hedder vist Doreen et eller andet...

Tovey, tror jeg. Bogen hedder Katte i huset og kan med lidt held
skaffes antikvarisk. Meen - så vildt som beskrevet i bogen går det
altså ikke til. Hele tiden..

--
Knus fra Ann R

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-09-05 16:41

> Tovey, tror jeg. Bogen hedder Katte i huset og kan med lidt held
> skaffes antikvarisk.

Åh ja. Tak. Jeg vidste, du kendte den bog

> Meen - så vildt som beskrevet i bogen går det
> altså ikke til. Hele tiden..

Hehe. Tillykke med dem i går, forresten.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-05 19:17

In article <4318729e$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Benedikte
Brisson <nixenbixen@invalid.dk> wrote:

> Hehe. Tillykke med dem i går, forresten.

De 9 årige damer takker og bukker

--
Knus fra Ann R

Fra : Ma

Dato : 02-09-05 14:05

myggen wrote:
> [...]
> huskat? Jeg ved godt der også er huskatte der er meget reserverede og
> omvendt også er siamesere der ikke er reserverede, men det er sådan
Kan være det overfor fremmede. Ikke overfor deres ejere og folk de kender.
De er "meget" klistrende og snakkende og kræver en del af deres ejere og
øvrige firbenede beboere.

> Hvis man havde en kat - alm. huskat - og skulle have en mere, ville en
> siameser så være et godt valg?
Min erfaring med siamesere/orientalere er (25 år), at de har det bedst med
deres egne racer. Siamesere elsker at ligge i bunke, helst oven i hinanden
og er meget kontaktsøgende. Så det afhænger af den kat man har i forvejen.
Hvis den ikke er en ægte klistrekat, ihvertfald overfor andre katte, så vil
siameseren komme til at savne noget nærhed (fysisk) fra den anden kat..

> Hvis der valget stod mellem siameser og bengal eller ocicat, hvilken
> ville I så mene ville være bedst egnet som legekammerat til en alm.
> huskat?? Hvis der var tale om indekatte...
Enten to siamesere/orientalere ellers ville jeg vælge en ocicat til din
huskat (har selv en lignende af slagsen).

/M

Fra : Janner

Dato : 05-09-05 07:52

Vi har en herlige lille siameser der hedder Kalle se ham her
http://katte.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2101

Den er lidt reseveret og hidsig til tider , men utrolig hengiven og sjov og
kælet. Den er kun inde kat og elsker opmærksomhed, og kan nikke genkendende
til fol siger den opfører sig lidt hunde agtigt ja he he ... Render efter en
når man går rundt i huset, sidder trofast og venter på en foran døren når
man kommer hjem , henter og kommer tilbage med en bold som en anden hund, er
ganske ferm til gå i snor ...

Så glimrende valg af kat *S*

/JAn