Indekat til udekat
Fra : Frank Kristensen

Dato : 25-08-05 17:06

Kære gruppe,

Jeg har en dejlig 2 år gammel kastreret hankat som jeg har hentet hos Inge
for 1 år siden.
Han har altid været lejlighedskat. Dog har han været ude i mine forældres
have i snor.
Nu ligger landet sådan, at jeg snart flytter i hus med have.
Hvad gør jeg????

Han er vild med at være ude i haven, men tør jeg lade ham gå løs?

Det jeg har kunnet læse mig til siger, at han 3-4 uger skal gå i snor i
haven. Herefter kan man slippe ham løs.

Men jeg stoler ikke rigtig på den løsning. Han har ingen skræk overfor bla.
biler. De gange han har været i kontakt med en hund, har han tæsket dem. Han
er faktisk meget egoistisk og er kun knyttet til mig og min familie.
Han kan heller ikke sammen med andre katte (det var derfor jeg valgte ham,
jeg vil kun have 1 kat).

Jeg vil hellere lave en indhegnet "legeplads" til ham, hvis der bare er den
mindste tvivl om at han vil løbe væk.

Så altså - erfaringer efterlyses!

På forhånd tak

Frank

Fra : karsten & Pia

Dato : 25-08-05 17:56

"Frank Kristensen" <frank-kristensen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil hellere lave en indhegnet "legeplads" til ham, hvis der bare er
> den mindste tvivl om at han vil løbe væk.

Hvis det var mig, ville jeg lave en indhegning i haven til ham, jeg har selv
haft en kat der de første 2 år boede inde og derefter blev inde/udekat, hun
blev aldrig helt tryg ved det, og hvis du har ham i løbegård er du jo sikker
på ikke at finde ham dræbt af en bil en morgen, når han nu ikke har respekt
for dem.

Jeg har selv to katte der løber frit, men som altid har gjort det, og i
øvrigt bor vi langt ude på landet på en grusvej, så jeg har ingen erfaring
med at bygge en løbegård og hvor stor den skal være, men mon ikke andre har
et bud på det.

MVH Pia

Fra : maz

Dato : 25-08-05 18:29

Frank Kristensen wrote:
> Det jeg har kunnet læse mig til siger, at han 3-4 uger skal gå i snor
> i haven. Herefter kan man slippe ham løs.
Det er også den bedste måde at indtroducere udelivet på.

> [...]
> overfor bla. biler. De gange han har været i kontakt med en hund, har
> han tæsket dem. Han er faktisk meget egoistisk og er kun knyttet til
Mine erfaringer med fritgående katte er gode. Men... om den enkelte kat kan
håndtere at være fritgående udenfor er meget individuelt fra kat til kat.
Nogle katte er bare totalt frygtløse og risikoen for at miste dem i
trafikken er relativ høj. Andre katte har mere respekt for trafikken og kan
færdes ude. Jo ældre de bliver, jo nemmere er det mht udendørslivet - det er
min personlige erfaring.

Jeg har lært alle mine katte at være bange for biler, men de har også en
naturlig respekt for biler bl. andet. Man kan lære dem at færdes i
"trafikken" (dvs løbe væk, når der hører/ser biler), men nogle katte *er*
bare ikke bange for biler.
Du kan forsøge dig frem ved at teste hans reaktion med biler/trafik på vejen
ved at sætte dig med ham ml benene ved vejkanten (og hold ham helt fast,
evt. i snor og sele også) og se hvordan han reagerer, når der kører biler
hurtigt og tæt forbi. De fleste katte får jo et chok, og det er ikke så pænt
gjort af deres ejere. Til gengæld lærer de måske at respektere trafikken.
Jeg ville mene det er et forsøg værd. Men jeg er også fortaler for
fritgående katte, hvis forholdene tillader det og katten kan håndtere det
(specielt respekt for trafikken i området).

> Jeg vil hellere lave en indhegnet "legeplads" til ham, hvis der bare
> er den mindste tvivl om at han vil løbe væk.
Er han ganske frygtløs mht trafik, hunde osv er det nok den rette løsning.
Evt. indhegne haven.

/M

Fra : Anette

Dato : 25-08-05 22:37

Frank Kristensen wrote:
> Nu ligger landet sådan, at jeg snart flytter i hus med have.
> Hvad gør jeg????

Hej Frank

Vi har flere gange overtaget katte, der var vant til indelivet og på få uger
vænnet dem
til at være ude/inde katte.
Først og fremmest skal den lære sit nye hjem at kende. 8-14 dage indendørs
har fungeret fint her hos os. Derefter har vi ladet havedøren stå åben (
under opsyn), så den kunne snige sig hen og kigge - og liste tilbage igen
når det blev for "farligt". Derefter går det hurtigt. Den vænner sig
lynhurtigt til at ræse hjem hvis der sker noget underligt eller der er nogen
der er farlige
Vores sidstankomne Malle, kom ud lidt før end vi havde satset på, men den
historie kan du evt læse her http://www.faarborg.dk/Malle/side3.htm

God fornøjelse med missedyret

/ Anette

Fra : Frank Kristensen

Dato : 26-08-05 11:59

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Hej Frank

Hej alle,

Tak for jeres imput!
Jeg tror Fritz får en indhegning. Hvordan man laver den kan ses i en
tidligere tråd.
Anette, du har en sød kat og en OK hjemmeside.

Mvh. Frank