kattetis overalt!!!
Fra : lene sørensen

Dato : 21-08-05 15:45

Med venlig hilsen
lene sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar
vi har to pragtfulde burmilla kattepiger som er 5 1/2 år gamle og de har
altid været renlige og indekatte.Nu er vi flyttet i hus for 1 1/2 år
siden og de er nu ude når de har lyst,men har altid brugt deres
kattebakke.Begge er stereliserede.Nu kommer problemet:de laver i
kattebakken men er begyndt at tisse allevegne og nogle gange gør de det
hele uden for.Hvad gør vi,vi er snart desperate.Jeg håber nogen har et
godt råd ellers siger dyrlægen at aflivning er løsningen da det er
adfærdsændring og ikke sygdom.På forhånd tak for hjælpen.

Fra : maz

Dato : 21-08-05 16:38

lene sørensen wrote:
> [...]
> har et godt råd ellers siger dyrlægen at aflivning er løsningen da
> det er adfærdsændring og ikke sygdom.På forhånd tak for hjælpen.

Ro på.... Kattene skal ikke aflives. Der er skam ting du kan gøre og der er
et hav af muligheder for at få det løst.
Hvis du har konstateret at det *ikke* er sygdomme/helbredet ved dyrlægen, så
er det adfærdsbetinget som du skriver. Og så er du nødt til at analysere
hele spektret af mulige årsager. Start kronologisk.
Og læs evt. også her og prøv dig frem:

Pkt 1) Hvornår er de begyndt på at tisse alle vegne? Ifm med jeres flytning
for 1½ år siden? Eller senere?
Pkt 2) Hvor står kattebakken? Er den altid ren? Har du skiftet
kattegrus/bakke? Har du prøvet at flytte bakken? Prøvet med flere bakker -
åbne-lukkede/andet kattegrus? Nogle katte kan pludselig få den idé, at
bakken står det forkerte sted, at de kun vil defækere i den ene og urinere i
den anden, at de lige pludselig ikke kan li' kattegruset mere, at bakken
ikke er ren nok.. osv
Pkt 3) Hvad rengør du bakken med? Den skal skylles meget grundigt efter
rengøring, katte kan lugte kemikalier langt bedre end vi kan og hader lugten
af de fleste..
Pkt 4) Er husstanden blevet forøget med børn f.eks.? Med hunde/andre
dyr/mennesker?
Pkt 5) Hvad har I ændret siden kattene begyndte at tisse alle vegne, udover
selve flytningen? Tænk på møbler, ting, specielt larmende aggregater osv
Pkt 6) Er der fremmede katte i haven? Er de oppe at slås med andre katte?
Pkt 7) Står maden/vandet i nærheden af kattebakken? Hvis den gør, så flyt
maden/vandet væk fra bakken.
Pkt 8) Har du prøvet med Feliway/Felifriend?
Pkt 9) Har I (mennesker i huset) ændret adfærd -> specielt mindre hjemme end
tidligere.. Giver kattene mindre opmærksomhed end før? Mere larm end
tidligere? Har I taget nye dufte i brug? F,.eks. vaskemiddel,
rengøringsmidler, parfumer osv?
Pkt 10) Er der ting indendøre/udendøre, som de er bange for, ting de ikke må
nu, men måtte tidligere? Rum de ikke må være i? Er der ting i haven f.eks.
de ikke kan lide? Bruger I stærke ukrudtsmidler etc?
Pkt 11) Trives kattene ellers i almindelighed? Er tisseriet det eneste?

Dette er bare nogle af de ting du skal tænke igennem, prøve at ændre og se
om det hjælper. Der ER en årsag, og når du har fundet årsagen, er der som
ofte også en løsning på problemet. Aflivning er IKKE en løsning!
Evt. hvis du slet ikke kan finde en årsag/løsning, når du har
prøvet/udelukket alt ovenstående, så kan du omplacere dem via www.vildkat.dk
En del katte vil ved omplacering ophøre med de gamle vaner(urenheder), dog
ikke alle
/M

Fra : Hilde Merete Schjeld~

Dato : 21-08-05 16:44

"lene sørensen" <lsKATTE@BAKKElmf.dk> skrev i melding

> [...]
> godt råd ellers siger dyrlægen at aflivning er løsningen da det er
> adfærdsændring og ikke sygdom.På forhånd tak for hjælpen.

Hei Lene

Det finnes ca 150 grunner til at katter blir urenslige. Jeg har hatt katter
som har bæsjet utenfor do i 4 og 3 år, før jeg avlivet dem. Da hadde jeg
forsøkt alt, og brukt en formue hos veterinæren.

Du kan jo forsøke Feliway. Det har gitt gode resultater for noen katter,
dessverre ikke alltid varig. Å gi ekstra masse kos, kan også gjøre
underverker. Har noe skjedd i det siste som kan gjøre at kattene reagerer?

Også kastrerte katter kan markere, og noen ganger må vi bare gi opp. Da er
avliving den eneste mulighet, som din veterinær sier.

Hilsen Hilde Merete Schjelderup
Cometcats Perser Colourpoint
http://cometcats.no

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 21-08-05 16:52

Hej Lene
Er dyrlægen sikker på det ikke er blæreinfektion?
Hvor mange kattebakker har I? -og bliver de tømt ofte?
Katte kan ikke lide at bruge fyldte bakker.
Har I købt nyt grus?
Tisser de overalt? - eller er det bestemte områder?
Efter rengøring, så sæt en kattebakke der, eller en mad/vandskål, katte
vil ikke spise og bruge wc det samme sted.
Prøv også at indkredse brugspladsen, f.eks. til stue og køkken.
Der er sikkert flere muligheder.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : CC

Dato : 21-08-05 17:45

"lene sørensen" <lsKATTE@BAKKElmf.dk> wrote in message

> [...]
> godt råd ellers siger dyrlægen at aflivning er løsningen da det er
> adfærdsændring og ikke sygdom.På forhånd tak for hjælpen.

Hej Lene,
Nu ved jeg ikke, hvad det er for en dyrlæge du har, men jeg ville nok
overveje, at skifte eller
i det mindste høre en dyrlæge, som er uddannet i adfærdsproblemer, hvilke
muligheder der er.
Aflivning er den "lette" løsning.

Jeg går ud fra, at det ikke drejer sig om urinvejsinfektion, når han udtaler
at det ikke er sygdom
(har han testet kattene for urinvejsproblemer?).

Hvis problemet er opstået efter flytningen (og det ikke er sygdomsbetinget),
er det højst sansynligt
flytningen, som er det overordnede problem og som har medført stress af en
eller anden type for kattene.
Det kunne f.eks. være fremmede katte i området, som jeres katte er bange
for, men det kan også være
en række af andre ting.

Vi har selv 5 katte, hvor 3 af dem mere eller mindre hyppigt, har
strintet/tisset indendørs primært p.g.a.
at den ene af vores burmesere er meget dominerende (logisk - han er den
mindste af dem alle ). P.t.
er vi igang med adfærdsbehandling hos en dyrlæge, som består i, at vi først
besvarer en mængde spørgs-
mål om dyrene, deres normale adfærd overfor hinanden, laver
indretningstegning af huset og tager video-
klip af dyrene. Herefter bliver vi indkaldt til konsultation, hvor dyrlægen
har udarbejdet en meget omfattende
handlingsplan, heri indgik en medicinering af den ene af vores katte.

Efter 1 1/2 md. i behandling, er urineringsproblemet næsten væk, vi har dog
stadig nogen aggression mellem
2 af kattene og skal have en opfølgning ved nærmeste lejlighed, men alt i
alt har det været en meget positiv
oplevelse.

Nedenfor et link til dyrlæger, som samtidig er adfærdspsykologer:

http://www.dskve.dk/index.htm

Håber du kan bruge info.

hilsen
Claus