kastrering-hvor tidligt?
Fra : Nana

Dato : 16-08-05 19:16

Hejsa...

Vores nye misser ankommer i morgen. Som nogen måske ved, er det en lille
hankat. Den vil få lov til at komme ud, når den er lidt større, og i den
forbindelse vil jeg gerne have den kastreret. Jeg kan simpelthen ikke bære
at sætte en hyperfertil hankat ud i verden, da der er mange misser her
omkring. Den kunne hurtigt lave tusind uønskede misser. Men hvor tidligt
kan jeg kastrere? Jeg har googlet lidt, men det ser ud til at der er meget
forskellige meninger om hvornår det må/kan gøres?

Mvh. Nana

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 16-08-05 20:12

> Vores nye misser ankommer i morgen. Som nogen måske ved, er det en lille
> hankat. Den vil få lov til at komme ud, når den er lidt større, og i den
> forbindelse vil jeg gerne have den kastreret.

Det er også det eneste fornuftige, hvis ikke den skal bruges til avl!
Forøvrigt også selvom den skal være indekat. En strintende hankat
indendørs er vist ikke så sjovt i længden

> Men hvor tidligt kan jeg kastrere? Jeg har googlet lidt, men det ser
> ud til at der er meget forskellige meninger om hvornår det må/kan
> gøres?

Ja, der er mange forskellige meninger. Hvis du søger lidt i denne
gruppe, vil du se at tidlig neutralisering (vist specielt af hunkatte)
har været diskuteret ivrigt.

Min mening er, at du skal finde dig en dyrlæge du stoler på, og når du
så går til den første kontrol og vaccination med katten, spørger du hvad
din dyrlæge helst vil/syntes er bedst. Så længe dette indbefatter
kastrering før katten er kønsmoden og begynder at strinte, syntes jeg du
skal følge din dyrlæges råd. Det er det nemmeste, og jeg tror ikke det
har den store betydning for dig, præcist hvornår det bliver gjort. Blot
katten ikke når at begynde at strinte (og skulle det ske en enkelt gang,
går det vist alligevel).

Mvh. Kasper

Fra : Nana

Dato : 16-08-05 20:56

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har den store betydning for dig, præcist hvornår det bliver gjort. Blot
> katten ikke når at begynde at strinte (og skulle det ske en enkelt gang,

Hejsa...

Ja... Jeg blev helt dårlig af at sidde og kigge i den blå avis, guloggratis,
dyrenettet osv. Der er SÅ mange killinger til salg og en del af dem er endda
gratis. Vi ønsker ikke at producere flere mislinger der ender på kattehjem
og med en aflivningssprøjte i kroppen. Vi får jo nok ikke mangel på
kattekillinger anyway. LOL Så kuglerne, de må væk fra vores lille hankat.
Han skal også være indenfor, så strint skal helst undgås.

Ca hvornår bliver en hankat kønsmoden? Jeg har forhørt mig lidt hos venner
og bekendte, og de siger vidt forskellige ting, og jeg syntes ikke helt at
google var min ven der. Kan man kastrere når katten stadig er en
killing/ungkat?

Mvh. Nana

Fra : Tina

Dato : 16-08-05 20:55

> [...]
> venner og bekendte, og de siger vidt forskellige ting, og jeg syntes
> ikke helt at google var min ven der. Kan man kastrere når katten

Hej

Du kan sagtens kastrere en killing, når den er ca. 12-16 uger - den kommer
sig kanon hurtigt over indgrebet, så ha' ikke bekymringer over det

En hankat bliver kønsmoden omkring 6-10 måneders alderen, så få det endelig
gjort før og gerne tidligt jvf. ovenstående.

Mvh

Tina
--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : maz

Dato : 16-08-05 21:50

Tina wrote:
> Du kan sagtens kastrere en killing, når den er ca. 12-16 uger - den
> kommer sig kanon hurtigt over indgrebet, så ha' ikke bekymringer over
> det
Jeg kan kun anbefale kastration ved samme alder - ca. 16 uger i fbm
revaccination, sundhedstjek og øretatovering. Desuden er det så lidt
billigere ;) Og som andre skriver, killinger kommer sig hurtigt.

/M

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-08-05 20:52

> [...]
> og bekendte, og de siger vidt forskellige ting, og jeg syntes ikke helt at
> google var min ven der. Kan man kastrere når katten stadig er en

Det er meget forskelligt hvornår de bliver kønsmodne. Nogle fra 5
månedersalderes, andre betydelig senere.
Det er nærmere almindeligt end ualmindeligt for opdrættere at neutralisere
killinger inden de flytter hjemmefra, altså inden 3 måneders alderen. Der
findes dyrlæger der gør det så tidligt.
Se på gruppens hjemmeside www.dk-fritid-dyr-kat.dk der er en artikel mm
omkring det.
Tillykke med familieforøgelsen
Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 21:10

"Nana" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:4302428f$0$97385

> [...]
> og bekendte, og de siger vidt forskellige ting, og jeg syntes ikke helt at
> google var min ven der. Kan man kastrere når katten stadig er en

Vores tidligere hankat blev neutraliseret da han var 7 mdr. Han var da
begyndt at strinte lidt, men det stoppede efter neutraliseringen.

Vores nuværende hankat var 5 mdr., da han blev neutraliseret. Han har aldrig
strintet inde.

De fleste dyrlæger siger, at omkring 6 mdr. `s alderen er en god alder, at
neutralisere sine katte. Enkelte dyrlæger neutralisere dog allerede fra
katten er 12 uger. Igen går nogen dyrlæger efter vægten på katten ( f.eks. 2
kg ), så der er nok ikke andet at gøre, end at finde ud af, hvilken af de
kategorier, din dyrlæge befinder sig i.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: