Kattehegn - hvordan?
Fra : Josefine Gerber

Dato : 12-08-05 12:54

Er der nogen forholdsregler ved bygning af et kattehegn?
Er der en speciel højde der skal være, eller gode ideer til materiale?
Er der lavet en type træhegn de ikke kan klatre på?
Jeg har kigget på alle sider på nettet, men der står ingen guide til
højde eller lignende! Og om man skal bygge en lille indadgående skråning
på toppen for at de ikke bare kan klatre op og ud?

Hvordan gør man det lettest og billigst? Og nej, jeg kan ikke bygge en
løbegård, jeg vil have hele min have hegnet ind, så jeg kan være sammen
med mine katte, uden at de løber ud på togskinnerne, som ligger lige ved
siden af!
Og mine katte er meget adrætte!

Med venlig hilsen
Josefine Gerber
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-08-05 13:27

Josefine Gerber wrote:
> [...]
> højde eller lignende! Og om man skal bygge en lille indadgående
> skråning på toppen for at de ikke bare kan klatre op og ud?

Jeg synes der er en god beskrivelse her
http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/expmplrames.htm

M.v.h
Niels

Fra : Louise Courchaine

Dato : 15-08-05 19:15

> Niels Jacobsen skrev:

> Jeg synes der er en god beskrivelse her
> http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/expmplrames.htm

Hmmm... jeg kan desværre ikke komme ind på nogen side... står også over
for at skulle hegne en have ind... når vi da finder drømmehuset
Synes bare det andet eksempel i denne tråd får mig til at tænke Kz-lejr...

Med venlig hilsen
Louise Courchaine
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 15-08-05 19:24

Louise Courchaine wrote:
> Hmmm... jeg kan desværre ikke komme ind på nogen side... står også
> over for at skulle hegne en have ind... når vi da finder drømmehuset

Nej, de har så netop d.12 besluttet sig for en ny adresse
http://www.cat-days.dk/, det var et gammelt link jeg havde gemt, fra de
utallige tråde der har været i gruppen om indhegninger.

M.v.h
Niels

Fra : Louise Courchaine

Dato : 16-08-05 16:28

> [...]
>
> M.v.h
> Niels
>
> Mange tak Det ser da ud til at jeg ikke kan undgå den strømførende
ledning hvis jeg vil holde misserne inde i haven... Men så må det bare blive
sådan... Bryder mig ikke om tanken om at de kan løbe langt væk og muligvis
komme til skade...

Med venlig hilsen
Louise Courchaine
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-08-05 19:22

Min erfaring er, at hvis det er en opfindsom og adræt kat, så er det meget
svært at holde den inde hvis der ikke er "låg" på indhegningen. Katte kan
forcere endog meget høje plankeværker og hegn.

I vores gårdhave har vi et helt fladt plankeværk af lodrette brædder på 3
meters højde - det løber vildkattene lige op ad og over. Og da vi fik den
ene af vores katte, var noget af det første hun præsterede (som 12½ ugers
killing) at klatre op og over en ret høj dør af trådnet, ved at sætte
poterne i maskerne. Og som barn havde en af mine venner en abbysiner der
sprang direkte fra gulvet og op og sad på toppen af de åbne døre, hvorfra
den kunne holde øje med alting og skræmme livet af gæster ved at springe ned
på skuldrene af dem...

De eneste rigtige effektive eksempler på indhegning jeg har set, er hvor
folk har hegnet deres have ind med 1,8-2 meter højt trådhegn og sat en
strømførende tråd øverst (lidt a la disse hegn
http://www.frederiksberg-hegn.dk/Tradhegn.htm men bare med en strømførende
tråd eller to øverst). Trådhegnet kan så løbende fæstnes til jorden med en
slags pløkke, så de ikke kan smutte under det. Træer der vokser så nær
hegnet, at katten kan kravle op i det og springe over skal selvfølgelig
fjernes.

Denne løsning er formentlig også den billigste (langt billigere end et
traditionelt plankeværk eller en hæk) og er der en hæk eller andet grønt i
forvejen, bliver hegnet næsten usynligt på den grønne baggrund. Da jeg
undersøgte priser for et par år siden, fik jeg oplyst ca. 60-70 kr pr meter
+ ca. 300 kr for hjørner. Det var så vidt jeg husker incl. opsætning med
tynde galvaniserede metal stolper men excl. strømførede tråd.

Du skal bare være opmærksom på at nogle steder er der regler for hvor højt
hegn du må sætte i skellet ( max. 1,2 m visse steder). Hvis det gør sig
gældende hvor du bor, og du ikke kan blive enig med dine naboer, kan du være
nødt til at rykke hegnet lidt ind på din grund. Men som regel er naboer bare
glade for at slippe for at have andres katte rendende, så i mange tilfælde
vil man nok kunne snakke sig frem til en løsning.

Held og lykke med det (og sig endelig til, hvis du finder på en endnu
bedre/billigere løsning, da vi også står for at skulle hegne ind indenfor
det næste års tid).

Med venlig hilsen
Gainsbourg