Ny kat...
Fra : Louise Hansen

Dato : 04-08-05 18:24

Hej alle..!!

Vi har fået os en sød og dejlig lille hun misser på omkring 1 år.. hun
er steraliseret og meget kælen.. men det problem vi har at vores anden
han kat er bare overhovedet ikke glad for hende. Han væser og han ligger
kun inde under sofaen indtil hun er lukket inde i et andet værelse.

Vi ved over hovedet ikke hvad vi skal gøre. Vi har haft jasmin i snart 3
uger og det er ikke blevet bedre. Brian er også kasteret, men der er
bare overhovedet ikke nogen fremgang, så vi ved ikke rigtig hvad vi skal
gøre...

Det der også er svært er at der er så mange forskellige der siger at det
aksal nok gå og andre siger at det kommer nok ikke til at.. hvad pokker
skal vi gøre.

Med venlig hilsen
Louise Hansen

Fra : Denise

Dato : 04-08-05 19:17

Louise Hansen wrote:
> [...]
>
> Det der også er svært er at der er så mange forskellige der siger at
> det aksal nok gå og andre siger at det kommer nok ikke til at.. hvad

Hej Louise
Ja, det går desværre ikke altid som præsten prædiker. Det er virkelig
forskelligt hvordan katte reagerer, men det er sjældent de falder hinanden
om halsen. Det er meget nemmere med killinger. I skal nok prøve en langsom
sammenføring, sådan noget med at adskille dem, dør på klem med krog så de
kan se hinanden uden at slås, ekstra nus til den "gamle", så den ikke føler
sig overset, byt om på kattene i rummene osv. Jeg tror det meste står i
denne artikel:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45&cat=1

Held og lykke, og udvis tålmodighed, selvom det er besværligt og tager tid.
Det skulle gerne ende med, at han begynder at være interesseret i hvad der
er på den anden side af døren og står og kigger ind gennem sprækken til
hende.

--
Hilsen Denise

Fra : Anette

Dato : 05-08-05 12:51

Louise Hansen wrote:
> Det der også er svært er at der er så mange forskellige der siger at
> det aksal nok gå og andre siger at det kommer nok ikke til at.. hvad
> pokker skal vi gøre.

Hej Louise
Jeg har ikke læst den artikel Denise henviser til, men her lidt af min egen
erfaring. Jeg ved ikke om det er Måden at gøre det på, men virker hver gang
her hos os.
Voksne katte vil altid hvæse af hinanden og vise at " det er mig der bor her
og du skal gå din vej", lige indtil de finder ud af at deres egen rangorden.
Det lille interne hieraki kan de kun finde selv, hvis du giver dem lov til
at hvæse færdig. Selvfølgelig skal de ikke have lov til at fare i hovedet på
hinanden, så pelstotterne flyver, - der skal du gribe ind og fortælle at det
er dig der bestemmer, men ellers : lad dem hvæse, sprutte og stritte med
pelsen alt det de lyster. Ignorer det og leg med dem som du plejer.
Din gamle kat skal have mest omsorg, men prøv at lege med Jasmin, så han kan
se det inde under sofaen. Vis ham at det er sjovt og få ham til at få lyst
til at være med. Katte er nysgerrige. Ros ham når han kommer frem og holder
op med at hvæse. Vis ham at du som "overkat" har bestemt at der er plads til
dem begge og at du vil have "borgfred".
I de 20 år + vi har haft katte, ( som regel mindst 3 og ellers op til 10
stk, de fleste af dem har vi overtaget som voksne,...nej vi er ikke gode til
at sige nej til at overtage dem, når venner truer med at aflive deres katte
har vi aldrig haft bøvl med at de slås eller skader hinanden. Vi har
heller aldrig haft en kat som ikke trives i flokken.
Er der optræk til slåskamp, lander den mest sure kat på værelset, indtil den
er kølet af, men ellers hitter de ud af det selv.

God fornøjelse med dem begge.

Anette.