Ringorm hos killing?
Fra : M@B

Dato : 01-08-05 15:53

Vores lille perser på 14 uger har tilsyneladende fået ringorm.
det vil sige min kone har fået det og sådan noget har hun
aldrig haft før vi købte denne killing (Vores første kat)
Lægen var temmelig sikker på at katten var smittebærer.

Hvordan behandler vi killingen?
Vi har også 2 dejlige hunde som katten render mellem
benene på,kan de også være smittet?
Jeg har ikke selv fået det,selvom jeg har lige så meget
kontakt til katten som min kone.

Der er heller ikke noget synligt at se på katten.

Gode råd ønskes meget :)

Mvh Michael Bach.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-08-05 15:57

"M@B" <laimic@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har ikke selv fået det,selvom jeg har lige så meget
> kontakt til katten som min kone.
>
> Der er heller ikke noget synligt at se på katten.

Når der ikke er noget synligt på dyrene, synes jeg i skal afvente og se.
Måske det slet ikke kommer.
Ringorm er tydeligt på killinger i den alder, det bider normalt lige på. Men
når det er "brændt ud", har de fleste katte dannet forsvar mod det i 3-4 år
efter.
Så jeg ville afvente og se situationen. Der findes midler til behandling,
men det er de skrappe.

Hilsen Nina

Fra : M@B

Dato : 01-08-05 17:30

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3-4 år efter.
> Så jeg ville afvente og se situationen. Der findes midler til behandling,

Hej Nina. Vi vil prøve at afvente det lidt så. Han skal til dyrlæge og
vacsineres
om et par uger,så hører vi lige hvad hun siger :)
Tak for hjælpen.

Mvh Michael Bach.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-08-05 17:58

> [...]
> vacsineres
> om et par uger,så hører vi lige hvad hun siger :)

Glemte at sige, at konen bør nok have noget salve på. Det kan fåes på
apoteket i håndkøb. Så smitter hun ihverttilfald ikke længere
Nina

Fra : M@B

Dato : 01-08-05 18:28

> Glemte at sige, at konen bør nok have noget salve på. Det kan fåes på
> apoteket i håndkøb. Så smitter hun ihverttilfald ikke længere
> Nina

Det har hun fået ;)

Mvh Michael Bach.

Fra : Morten Skjershede

Dato : 02-08-05 18:23

> Det har hun fået ;)
>
> Mvh Michael Bach.

Hvis du ikke skal udstille killingen er der for så vidt ingen fare på
færde.
Dog kan der sagtens være ringorm sporer på killingen uden der er udbrud,

i alle tilfælde vil jeg anbefale mindst muligt at omgåes andre
katte/hunde,
ringormsporer spredes nemt.
Grundig vask af katten kan i nogle tilfælde mindske sporerne.
Sporer kan overleve i ca 1½ år, efter den tid dør de af sig selv og katten
vil være imun i en længere periode.
Ringorm i sig selv er ikke farlig for katten, hvis udbrud ikke behandles
går
det i reglen væk af sig selv.
MEN.. det er altså smittefaktoren der er grim.
Ringorm er for udstiller og opdrættere et mareidt, da det kræver stor
agtpågivenhed og megen hygiejne og også behandling.
Man behandler i dag med Spronox som kræver meget nøjagtig dosering.
Får du brug for senere information er du velkommen,
vi har -desværre- selv prøvet dette grimme fænomen.

Pøj pøj og mange hilsner
Morten
DK Yeoman Cornish Rex
www.dk-yeoman.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-08-05 13:57

"Morten Skjershede" <mass@dk-yeoman.dk> wrote in message

> [...]
> Får du brug for senere information er du velkommen,
> vi har -desværre- selv prøvet dette grimme fænomen.

At begynde at flytte, adskille, vaske mm vil jeg helt klart IKKE anbefale i
den her situation. Det er ikke et stor opdræt med mange dyr, men en
almindelig familie med 3 dyr. Ingen grund til panikbehandling der er usundt
og stressende for alle parter.
Ja ringorm er træls, men det er for det meste kun killinger, gamle og svage
katte. At lave om i alting medfører stress, dermed nedsat immunsystem og
dermed størrer risiko for udbrud. Ringorm er overalt i luften, børnehaven,
mange dyr osv. Vi kommer ofte i kontakt med det, og det meste af tiden
bliver ingen smittet.
Mange forskere betragter ringorms udbrud som symptom på helt andre ting,
nemlig nedsat immunsystem (ofte som følge af stress). At konen har fået
ringorm, men ingen af dyrene har fået det, siger mig at det er sunde
velfungerende sunde dyr, der måske har haft et lille udbrud man aldrig har
opdaget og dermed er blevet immune. Konen har måske haft en influenza eller
andet, der har gjort hende svag og dermed bryder det ud. Det synes jeg ikke
er grund nok til at gøre noget som helst ved det på nuværende tidspunkt.
Kommer der ordentligt udbrud skal man selvfølgelig få det behandlet, da det
er generende.

Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 10:03

> [...]

> At begynde at flytte, adskille, vaske mm vil jeg helt klart IKKE anbefale
> den her situation. Det er ikke et stor opdræt med mange dyr, men en

Man kan evt. give alle 3 dyr, et forebyggende bad i Virkon S.

Det er under alle omstændigheder mere bøvlet at få bugt med, hvis det først
bryder ud....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-08-05 11:19

> Man kan evt. give alle 3 dyr, et forebyggende bad i Virkon S.
>
> Det er under alle omstændigheder mere bøvlet at få bugt med, hvis det
> først
> bryder ud....

Der er meget delte meninger om Virkon S overhovedet tager ringorm. . . . .
Desuden er det i alle møbler, tæpper, overalt.
Jeg havde ikke gjort det i den her situation.

Nina