Hittekat
Fra : UG

Dato : 31-07-05 09:29

I går aftes, da vi var ude at lufte vores 4 hunde, hørte vi en kat mjave
hjerteskærende inde i et buskads. Jeg gik ind til den, og den søgte kontakt
med det samme. Det drejer sig om en stor slank killing. Den er grå og
sort, - tigerstribet. Den løb med os hjem- trods de 4 hunde. Jeg gav den
noget at spise udenfor, og den kastede sig over maden. Vi gik derefter
indenfor, men i morges blev jeg vækket ved at den mjavede udenfor vores
vindue. Den har tydeligvis taget ophold i vores have nu og jeg giver den da
også noget at spise, da jeg ikke kan lide at den skal sulte.
Hvor mon sådan en kat kommer fra? Den er tydeligt vant til mennesker, og den
må have været et sted indtil nu. Vi bor i Tønder, men ikke i et
sommerhusområde. Jeg har tænkt mig at tage kontakt til kattens værn, men
hvad sker der så med den?
Er der nogen i gruppen, der har hørt om nogen, der savner katten?
Mange hilsener fra
Ulla og Co.
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-05 10:29

UG wrote:
> [...]
> udenfor vores vindue. Den har tydeligvis taget ophold i vores have nu
> og jeg giver den da også noget at spise, da jeg ikke kan lide at den

det er faktisk umiddelbart den største fejl du kan starte med at gøre....
hvis missen holder til et sted, og finder ud af den får mad hos dig, så har
den jo intet incitament til at finde hjem :(
hvis katten har hængt i mere end et døgn uden mad, så synes jeg personligt
sagen er en anden.....

> [...]
> og den må have været et sted indtil nu. Vi bor i Tønder, men ikke i et
> sommerhusområde. Jeg har tænkt mig at tage kontakt til kattens værn,

det bedste du kan gøre er at fremlyse den... altså hænge opslag op omkring i
nabolaget, i diverse supermarkeder, og hvor du ellers kan komme i tanken om
at folk kan se den slags.... og så ellers lige spørge de nærmeste naboer om
de kender noget til missen....
husk at tjekke om den er øremærket eller om den har nogle specielle
kendetegn (køn, farve, markeringer og deslige).....

> Er der nogen i gruppen, der har hørt om nogen, der savner katten?

nu er jeg ikke fra tønder egnen, og jeg tvivler faktisk lidt på at du kan
finde missens ejer herinde..... som sagt... du bør fremlyse katten, og giv
det gerne en uges tid inden du kontakter kattens værn..... hvis den ikke er
øremærketkan de jo ikke gøre noget alligevel, andet end at tage den ind og
forsøge at omplacere den, og så kan det jo være den oprindelige ejer bare
bliver ked :(

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Marta Dutkiewicz

Dato : 01-08-05 07:58

Hej
Du kaN OGSÅ FREMLYSE DEN PÅ DYRENES-BESKYTTELSE.DK

undskyld caps-lock....... du kan også prøve at ringe til de lokale
dyrelæger og høre om der har meldt sig nogen som savner missen :)

Det er hvertfald en start :)

Mvh. Marta

Men en anden gan, så giv den ikke mad, selvom det er for at være venlig,
men det disorienterer katten, og så kan den ikke finde hjem igen,
desværre,

Med venlig hilsen
Marta Dutkiewicz
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : UG

Dato : 01-08-05 11:34

> Men en anden gan, så giv den ikke mad, selvom det er for at være venlig,
> men det disorienterer katten, og så kan den ikke finde hjem igen,
> desværre,
> Mvh. Marta

Kunne du lade være, når den SKREG af sult?????????
Hilsen Ulla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-05 11:42

UG wrote:

> Kunne du lade være, når den SKREG af sult?????????

hvor ved du fra det var sult??
katte "skriger" af forskellige årsager*G* det kunne også bare være for at få
opmærksomhed....

det primære er at du ved at fodre den sansyneligvis har givet den incitament
til IKKE at finde hjem af sig selv... det er det der er problemet.... i min
bog burde du have ventet til dagen efter med at fodre den, hvis den stadig
var hos dig... hvis den virkelig var sulten, skulle den nok finde hjem og få
mad....

din pligt er og bliver at forsøge at finde ejeren hurtigst muligt, og det
gør du ved at fremlyse den og ved at kontakte diverse dyrlæger og internater
i din omegn....
når den nu er vant til mennesker, så kommer den jo et eller andet sted fra,
og dermed må der være nogen der gerne vil have den igen.... husk det.....

tænk også på hvem du selv ville kontakte hvis en af dine hunde var
forsvundet??

Fra : maz

Dato : 01-08-05 11:51

UG wrote:

> Kunne du lade være, når den SKREG af sult?????????
> Hilsen Ulla

*Selvfølgelig* skal du give den mad, selvom det er et dilemma, og det er
dét Marta prøver at forklare. "Problemet" er bare, at du dermed også
overtager ansvaret for dens videre skæbne, i.e. få den retur til dens
ejer/fremlyse den, beholde den selv eller på internat ;) Og er du først
begyndt at give den mad, så har du automatisk en forpligtelse til at
fortsætte, ikke bare med fodring men med alt omkring katten.

Og hvis man ikke vil det, så skal man ikke fodre den, men i stedet ringe
direkte til nærmeste internat og høre hvad man skal gøre (som oftest, få den
i en transportkasse, giv den lidt at spise og drikke og afsted til
internatet - hvis de da ikke er overbooket).
Jeg ville også give den mad - og det tror jeg de fleste ville :)

Fra : maz

Dato : 01-08-05 11:45

UG wrote:
> sommerhusområde. Jeg har tænkt mig at tage kontakt til kattens værn,
> men hvad sker der så med den?
> Er der nogen i gruppen, der har hørt om nogen, der savner katten?

Du skal aflevere den på nærmeste internat (Kattens Værn eller
www.dyrenes-beskyttelse.dk - ring til dem) så hurtigt som muligt. Sig det
som det er, at du har fundet - eller blev opsøgt af, en bortkommen kat, som
er vant til mennesker, og at det ikke er din.
De sørger for at fremlyse den, og hvis ingen(ejeren) henvender sig, og den
er egnet til omplacering (altså kæle-agtig), så får den et sundhedstjek,
bliver vaccineret, neturaliseret og øremærket. Herefter solgt som
internatkat til en god familie.
Hvis du kan, så benyt Dyrenes Beskyttelse...
Ps.: Den bliver sat i karantæne, når den kommer ind og bliver i første
omgang tjekket for FIV og FELV, som er smitsomme kattesygdomme. Er den rask,
så følges ovenstående procedure, ca..

/M