Anbefalinger angående indekat.
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-07-05 21:30

Kære Gruppe

Jeg har gennem længere tid gået og har godt kunne tænke mig en kat. Og
da jeg muligvis snart skal flytte til en bolig der tillader mig at have
indekat kan jeg endelig langt om længe få opfyldt mit ønske :)

Men jeg har så lige et par spørgsmål i forbindelse hermed som jeg håber
på at i vil hjælpe mig med.

1:
Er der nogle katteracer der er bedre egnet som indekatte end andre??,
jeg ville dog foretrække en katterace uden alt for lang pels så at jeg
kan holde pelsplejen på dyret på et mere acceptabelt plan :D

2:
Ville det gøre nogen forskel om forældrene til missen også er indekatte
eller er det ligegyldigt??

3:
Jeg regner med at holde ham/hende som "ren indekat", dog med det
forbehold at hvis at jeg får en altan, at så vil jeg anskaffe mig noget
trådhegn og sætte op i en passende højde så at de ikke kan hoppe ud og
væk. Endvidere regner jeg med at anskaffe sådan en kattesele så at
han/hunb muligvis kan blive luftet lidt på de grønne arealer så at den
også ikke bare kun er inde hele tiden.

Men hvad er jeres kommentarer til dette, og er der noget jeg ikke lige
har fået tænkt på, eller bør have i tankerne??
Flemming Jacobsen

Fra : N/A

Dato : 30-07-05 22:32

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-07-05 22:32

On Sat, 30 Jul 2005 22:44:10 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>ja og nej, jeg vil mene alle katteracer kan vænnes til indelivet, der er dog
>altid enkelte katte der er mere udesøgende....
>det du skal spekulere mere over er hvilket aktivitetsnivau du ønsker i din
>kat... skal den være meget livlig, mere afslappet, nysgerrig, ligeglad og så
>videre og så videre....

Primære grund til at jeg gerne vil have en kat er at jeg gerne vil have
lidt selskab når at jeg er hjemme istedet for bare at være mig selv- Så
det må nu gerne være en hyggekat, sådan en der "hopper" op til en og så
kan ligge ved siden af en og stille blive nusset mens at man ser en film
og deslige :)

>af umiddelbare katteracer jeg personligt synes er velegnede til indekatte er
>feks perser (eller exo hvis man ønsker en korthåret variant), brite,
>somali/abysinier, siam..... naturligvis er der andre racer der også er
>velegnede, men det er sådan lige dem jeg tænker på når jeg tænker
>indekat....

Persere er det ikke dem der der ligner de der katte man tit ser afbildet
i forbindelse med pyramiderne og deslige??

>mht pelspleje, så kan jeg fortælle at her i huset har vi to persere, som
>faktisk børstes meget sjældent*G* gennemsnitligt børstes de hver 4-6 uge, og
>bades ca hver anden gang de børstes, når vi trækker udstillingerne fra, men
>det er jo ikke relevant når vi snakker familiekat ;)

Det jo lige det. Regner ikke med at gøre det så seriøst at jeg vil til
show med ham/hende :)

>det er i min erfaring ligegyldigt, det der er vigtigt er om killingen kan
>bruge en bakke, og er vænnet til et godt foder, samt naturligvis er
>vaccineret og den slags.....

Regner med kun at give missen tørkost og så lade den have adgang til
frisk vand. Fordi at jeg har hørt noget med at man undgår tandsten og
deslige ved kun at give miseen tørkost.

Ok og mange tak for dine kommentarar :)
Flemming Jacobsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-07-05 22:03

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> selv- Så det må nu gerne være en hyggekat, sådan en der "hopper" op
> til en og så kan ligge ved siden af en og stille blive nusset mens at

hmmm jeg vil anbefale dig (som andre) at tage ud og besøge flere opdrættere
med forskellige racer....
der er i min erfaring altid hyggekatte blandt alle racer, men nogle er mere
tilbøjelige til netop den "hænge adfærd" end andre.... du skal dog huske at
lige netop det med at ligge på skødet og nusse nok er en ting du ikke kan
vælge dig ud af i racen, fordi det i reglen er noget som katten selv vælger
om den gider...
feks har jeg to persere der i teorien skulle være hygge/skøde katte, men i
praksis er det faktisk kun min huskat der netop gider putte på skødet af
en...

jeg vil dog lige i samme åndedrag anbefale dig at anskaffe to katte med det
samme.... dobbelt så meget glæde, ikke mere arbejde, og plus du har
sansyneligvis altid mindst en der gider putte ;) og de er ikke ensomme i
hverdagen når du er på job .....

> Persere er det ikke dem der der ligner de der katte man tit ser
> afbildet i forbindelse med pyramiderne og deslige??

persere er de langhårede der ser ud som om de er rendt ind i en dør*GGG*
dem du taler om man ser i forbindelse med pyramiderne er katte som ligner
feks abysinieren... er ihvertfald min mening ;)

> Det jo lige det. Regner ikke med at gøre det så seriøst at jeg vil til
> show med ham/hende :)

man ved aldrig hvad det kan udvikle sig til*G* jeg havde personligt aldrig
regnet med at jeg skulle have persere, regulært opdræt eller taget på
udstilling med katte..... og lige nu har jeg et perseropdræt og tager
indimellem på udstilling*GGG*

> Regner med kun at give missen tørkost og så lade den have adgang til
> frisk vand. Fordi at jeg har hørt noget med at man undgår tandsten og
> deslige ved kun at give miseen tørkost.

så skal du blot sørge for at vælge et godt og lødigt foder.... mærker fra
feks dyrehandler og lignende er rimeligt gode, (som Royal canin, Iams og
lign), og har endvidere den fordel at mange af dem har "odur control"
hvilket betyder at lugten fra bakken mindskes*G* og tro mig... det
virker!!.... og derudover jo mere lødigt foderet er, jo mindre kommer der ud
i den anden ende ;)

derudover kan du sagtens give missen lidt vådfoder og feks råt kød som
"guf".... vores får en pose kitekat til deling (3 katte) ca 3 gange om
ugen.... med ekstra vand på ;) og rå kød så tit de gider/tigger om det*G*
når jeg står og laver mad.... især rå kylling og kalkun er blandt
favoritterne....

> Ok og mange tak for dine kommentarar :)

anytime ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-07-05 06:12

> 1:
> Er der nogle katteracer der er bedre egnet som indekatte end andre??,

Ja, så afgjort imho.

Vi bor i en lille bitte lejlighed og har hidtil kun haft "huskatte". Det er
vores erfaring, at der ikke rigtig er nogen garantier når man anskaffer en
huskat. Man kan få en super rolig kat - eller en meget aktivitetskrævende.
Men som udgangspunkt er det jo nok ikke de allermest stille hankatte der
klarer sig ude i villakvartererne og dermed bringer deres gener videre - og
man ser sjældent huskatte der er lige så tilpassede til lejlighedslivet som
de mest flegmatiske af katteracerne. Så hvis man har få m2 til rådighed og
skal bo tæt sammen med sin kat, er det måske en god ide, at se sig om efter
en racekat hvor man kan gå målrettet efter nogle bestemte egenskaber - som
fx. stille eller miavende, rolig eller aktivitetskrævende, korthåret eller
langhåret, god til at være alene hjemme eller selskabskrævende.

Så da vores huskat døde, gjorde vi de samme overvejelser som du gør nu. Vi
ville gerne have en kat der var kælen og som vi kunne hygge med, men som
også kunne acceptere at være alene eller at blive lukket ind i den anden
stue hvis der kom katteallergikere. Den skulle ikke behøve en masse motion
hver dag, og den skulle umiddelbart have nemt ved at trives på få m2 uden
hele tiden at være bristefærdig af ubrugt energi eller kradse eller ødelægge
ting i kedsomhed. Den skulle ikke kræve pelspleje, ikke miave højt og ofte
og ikke kravle rundt i reolerne og kravle op gardinerne eller behøve et
enormt gulv-til-lofts-aktivitetstårn. Den skulle kunne være alene hjemme
hver dag, når vi var på arbejde og den skulle være nem at "opdrage" da vi
gerne ville lære den at gå i sele og at den ikke måtte være på køkkenbordet.

Vi tog på en masse udstillinger, besøgte en masse opdrættere, fik lov at
besøge alle de racekatteejere vi kunne komme til, lånte ca. 30 bøger på
biblioteket om katteracer og spurgte alle vi kunne komme til - og på den
baggrund konkluderede vi, at den perfekte kat for os var een med et roligt
og nemt temperament, som tålte omskiftelser i hverdagen/sommerhusture/mange
gæster, som havde et meget lille motionsbehov, en der var kælen - men dog
ikke konstant kontaktsøgende, en der kun miavede lavt og sjældent og endelig
een der ikke krævede den store pelspleje. Du kan selvfølgelig have nogle
helt andre krav og ønsker end os.

Efter ret kort tid begyndte det at dæmre at en British Shorthair nok var det
rigtige for os - og efter ½ års research var vi stensikre.
http://www.netdyredoktor.dk/sw10785.asp Hvis dine krav ligner vores, så vil
min anbefaling til dig være, at få 2 British Shorthair killinger - det tror
jeg ikke du fortryder. Hvis det er en helt anden slags kat du søger, så
skriv lidt om dine krav og ønsker, så rådgiver vi gerne.
http://www.netdyredoktor.dk/sw732.asp

Vi besluttede at få 2 killinger og det har vi aldrig fortrudt. Det er ikke
dobbelt arbejde men kun dobbelt glæde. De kan bedre være alene hjemme, når
du er på arbejde. De leger med hinanden døgnet rundt og keder sig derfor
ikke og begynder at lave unoder. De bruger hinanden til at brænde energi af
og til at prøve grænser og som katteejer slipper man for alt teenagepjattet
(det ordner de med hinanden) og de bliver ikke mindre kælne - snarere
tværtimod. Og nogle katteracer trives faktisk kun dårligt som alenekatte.
Mange opdrættere sælger kun racer som Siamesere eller Hellige Birma'er hvis
de får selskab af en anden kat.

> 2:
> Ville det gøre nogen forskel om forældrene til missen også er indekatte
> eller er det ligegyldigt??

Nej, men vælg en opdrætter som bor i lejlighed og har holdt killingerne som
indekatte - og som har brugt meget tid på at præge katten og lære den at
kommunikere med mennesker. Spørg til hvordan kattens forældre og
bedsteforældre er - der er også variationer indenfor katteracerne. Og selv
med en rolig race kan man få et mere eller mindre livligt eksemplar. Vælg en
opdrætter som virker proffesionel - men ikke har mere end 10 katte max. og
gerne færre. Tag ud og se på nogle steder uden at købe en killing, FØR du
bestemmer dig. Vær ikke bange for at sige nej tak. Spørg hvor folk har købt
deres kat og om de kan anbefale stedet. Forklar opdrætteren hvad det er for
en type kat du søger - og vær på vagt overfor opdrættere der mener at "deres
race" er den rigtige for alle slags hjem.

> [...]
> væk. Endvidere regner jeg med at anskaffe sådan en kattesele så at
> han/hunb muligvis kan blive luftet lidt på de grønne arealer så at den

Lyder fornuftigt. Men vær forberedt på, at hvis der er et hul i nettet, så
kommer katten nok ud før eller siden - og hvis der så er 5 etager ned
såeh...:-/ Mange katte spadserer simpelthen op af trådhegn ved at sætte
poterne i maskerne. Luk hellere altanen helt af med trådnet. - Og hver
forberedt på at sætte net i de vinduer du vil have åbne.

Mht til selen skal du vænne den til det fra killing - og sørge for at gøre
det til en positiv oplevelse og gå langsomt frem. Lån en bog om kattetræning
på biblioteket før du går i gang. "Klikkertræning for Katte" er nok den der
er lettest at gå til og giver gode resultater hurtigst - men der er mange
metoder, så vælg den du synes bedst om. Husk at bruge en rigtig kattesele.

> Men hvad er jeres kommentarer til dette, og er der noget jeg ikke lige
> har fået tænkt på, eller bør have i tankerne??

Nogle racer er udsatte for arvelige sygdomme. Fx. har undersøgelser vist, at
25-30% af Perserne/Exotics bærer den dødelige sygdom PKD, som typisk først
viser sig fra 6-7 års alderen. http://www.netdyredoktor.dk/sw11944.asp Fra
perserne er genet desværre parret ind i andre racer bl.a. British Shorthair
og mange andre. Selvom sygdommen er sjælden hos fx. Briten, så vil jeg
personligt helst have garanti - og vi købte derfor fra et af de katterier
der kun avler på katte der er blevet gen testet og helst sikkert ikke bærer
sygdommen. Selvfølgelig kan man sagtens være heldig at købe en utestet kat
der aldrig bliver syg, men hvis du føler at det har betydning for dig, så
vælg et katteri der tester og forvent at få en kopi af forældrenes attester
før du skriver under på kontrakten. Hvis du vælger en anden race, så
undersøg om der er arvelige sygdomme, som du skal være opmærksom på.

Som sagt vil jeg anbefale dig at købe 2 killinger - og så i øvrigt at læse
nogle biblioteksbøger om katteracer og Nina fra TenderTribes' vejledning om
kattekøb, da den er meget fyldestgørende. Den er skrevet om MaineCoon men
mange afsnit er relevante for alle killingekøbere. Bl.a. er der også lidt
vejledning i hvorfor man skal undgå BYB'ere, hvad man skal se efter hos en
killing, hvad man skal se efter hos en opdrætter m.m.
http://www.tendertribes.dk/VejledningMCO.pdf

Held og lykke - og bare spørg løs

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 01-08-05 05:15

Tjaaa forskellige folk forskellige erfarringer.. Vi har to alm huskatte
og vi bor i lejlighed.. De er begge kælne, opføre sig rimelig pænt...
Katten er jo sin egen så nogen gange gør den altså nu engang hvad der
lige falder den ind uanset om den må eller ej.. Når vores hoppe på
bordene og vi opdager det tager de altid benene på nakken for de ved
godt at der må de ikke være.. Meeen det var SÅ fristende.. Og når vi
ikke er hjemme er de da også på bordene.. DEt kan man ikke opdrage dem
ud af..

Mht at være kælne.. Sætte vi os ned kommer der altid min een kat og vil
snakkes med og kan de komme til det skal de helst sidde på samme ben på
een gang.. Lidt besværlig når man nu ikke er så stor men det er de
ligeglade med.. Sidder vi ved pc'en skal de også være med.. Vores My
elsker at ligge på skødet og følge fingernes gang på tastaturet andre
gange ligger hun sig bare til at sove imens.. Hvis vi falder om på
sofaen skal de helst op og ligge på maven af os og inde i sengen kommer
de også og er hyggelige.. De har også en forkærlighed for tæer hvilket
er grunden til at de ikke er i soveværelset når vi sover men kun når vi
er vågne. De kommer selv og fortæller når madskålen og vand er tomme
hvis ikke vi opdager det hurtigt nok og reagere vi ikke så tager de lige
en drønetur igennem hele lejligheden.

Ja, det er jo så bare min mening... Man kan sagtens få de dejligste
katte uden at det skal være racekatte.. Mht opdragelse.. Et simpelt NEJ
og et tag i nakken (som missemor gør det) virker også fremragende og
ellers en vandforstøver.. Hvis de så er på vej et sted de ikke må være
så er det nok enten at rømme sig, sige kattens navn, sige nej eller
ryste med forstøveren så de kan høre vandet.. Har de lavet ulykker så
tag dem i nakken og man kan evt også puste dem i hovedet.. Det gør ikke
ondt på den men den bryder sig bestemt ikke om det..

Det sjove ved vores er så at hvis de har fået skæld ud så fare de lige
ind til deres kradsetrå og afreagere på det.. Står man og kigger på dem
så kan de godt skælde ud imens de kradser... Det er bare SÅ morsomt..
Men vi skal passe på ikke at grine af dem for de skal vide at man mener
det når de får skæld ud.

Vores siger generelt ikke ret meget og ikke så højt, kun hvis de er
utilfredse med noget og så hvis de ikke kan finde os og de ved at vi er
hjemme.. Så kalder de på os og kommer farende når vi svare dem.. Andre
gange ligger de på gulvet ved vores fødder og fortæller os en hel masse
og hvis man så snakker med bliver de ved. Jeg er jo overbevist om at de
siger prosit når man har nyst.. DE kommer med en lille bestemt lyd hver
gang vi nyser.. GG.. Sjovt ikke??

Uanset hvilken race du vælger skal de leges med.. Køb nogle bløde bolde
de kan tage i munden og løbe af med.. Lidt catnip legetøj er også et hit
her i huset.. Et par bamser der rigtig kan få tur.. Fiskestange er også
sjove og som ejer behøver man ikke altid gøre så meget andet end at
holde den lidt oppe i luften så klare katten, kattene resten.. En
kattemiljø er også en god ting og når finder ud af at bruge det rigtigt
kan det være lige så god underholdning som tv'et.. At se to katte der
fare op og ned af sådan et miljø er kosteligt.

Ja det var så bare lige vores syn på sagen.

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : DK-Pisik Katteri

Dato : 31-07-05 10:34

Hej Flemming

Jeg ville i dine sko tage rundt og besøge nogen katterier med forskellige
racer - finde ud af hvilken race som passer til dig temperament mæssigt og
så lede derud fra.

Huskatte er lidt et spil i lotteriet med temperamentet men de er kanon søde
alligevel. Racekatte burde være lidt mere forudbestemt i temperamentet. Der
er jo altid nogen som afviger fra reglen *G*

Når du kommer ud til diverse katterier så spørg ind til racen - husk der
findes ingen dumme spørgsmål kun dumme svar. Og forhåbentlig er opdrætteren
villig til at lære fra sig vedr. racen. Hvis du mangler hjælp til at finde
opdrættere af de forskellige racer i dit lokal område så sig til.

venlig hilsen
Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk - killinger til salg

Fra : JytteJ

Dato : 31-07-05 21:32

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad er jeres kommentarer til dette, og er der noget jeg ikke lige
> har fået tænkt på, eller bør have i tankerne??

Har selv en 100 % indendørskat, som er en british shorthair. De er gode til
lejligheder, fordi de er ret rolige: er ikke gardinsvingere, hopper ikke
højt op og lign. Det betyder dog ikke at de er døde i sværen. Min hunbrite,
tager sig da nogle ordenlige konditure, og kan også lide at lege.
Find en god opdrætter, uanset hvad du vælger, så kan du jo være heldig at få
en kat som er opdraget til tørfoder, som står fremme hele tiden. Katte har
deres eget madregulerings system, så de spiser tit men ofte, og ikke bliver
overvægtige.
Held og Lykke med projektet, det er skønt at have kat !!!

VH
JytteJ

Fra : Morten Skjershede

Dato : 01-08-05 13:48

Generelt må man sige, at man nemmere kan sige noget om de forskellige
racekattes temperement. Det er jo bla. det der også avles på indefor de
forskellige racer.
Temperementet afviger selvfølgelig i de forskellige racer, og her er det
alene et spørgsmål om hvilken race og hvilket temeperemet man ønsker og
syntes om og hvilket temeperement der harmonere med ens eget.
Som andre allerede har sagt, besøg nogle forskellige opdrættere med
forskellige racer indenfor den kategori du nu har valgt,
langhår/semilanghår/korthår.
Du ser bedst de forskellige racers særegenheder i deres hjemmiljø.

Pøj pøj håber du for dig finder din drømmekat

Hilsen
Morten
DK Yeoman Cornish Rex