badevand!?!
Fra : tjuhej

Dato : 26-07-05 21:21

Hej NG!

Jeg er simpelthen nødt til at høre om andre har oplevdet tilsvarende med
deres katte.
Altså lige siden vi fik ham, har badeværelset været interessant for ham, men
aldrig i en sådan grad som det er nu.
Men så her forleden, da den ene af os havde været i bad, og ladet døren stå
på klem for at luftet dampen ud, smuttede Linux ud på toilettet. Tidligere,
i de rigtigt varme dage vi har haft, har han haft adgang til badeværelset da
der jo er dejligt køligt der. Men her forleden, da vi kom ud på badeværelset
for at se efter ham, trippede han rundt i brusekabinen, og lappede resterne
af badevandet i sig.
Det kan jo ikke være helt sundt, så vi fik ham ud derfra hurtigt. Men nu har
han - ved hver eneste lejlighed - set sit snit til at smutte derud. Det vil
sige når vi åbner døren for at komme ud, så smutter han ind, og inden man
får set sig om, sidder kræet og lapper badevand i sig.
Og på trods af vi ellers er blevet meget opmærksomme på hans gøren og laden,
og dermed hurtigt tager ham med ud derfra, når det lykkes ham at smutte ud,
så kastede han i dag en lille sø badevand op. Det vil sige vi formoder det
er badevand, for det var helt klar vand, og kort tid efter han endnu engang
havde været et smut derude.

Han fejler intet, og efter en telefonsamtale med dyrelægen, faldt vi til ro,
og vores bekymring dalede. Men nu sidder den lille kat, ved døren og kradser
og piver, og vil derud.

Er der nogen der har oplevet lignende med deres kat/katte???

Jeg vil iøvrigt lige tilføje, at han altså har en vandskål - endda to,
placeret to forskellige steder - og at der altid er frisk vand. Og begge
skåle står på hans "favorit-steder", og han har ikke på noget tidspunkt haft
problemer med at lappe vand i sig fra dem før han fik smag for badevandet...

Er han mærkelig, eller er der bare nogen katte der er til badevand - ligesom
der er hunde der er til toiletvand???

Trine

Fra : Ciccia

Dato : 26-07-05 22:37

Nej, I er ikke alene!!!
Vores dejlige Maine Coon står også på spring når vi er færdige med at
brusebade. Hun "pjasker" og labber vandet i sig. Vi prøver selvfølgelig på
at holde hende væk, da det virker lidt uhygiejnisk at drikke badevand...Også
hun har rent vand til rådighed, så.....
Hvorfor hun drikker badevandet ved jeg ikke, det ved kun katten!

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 27-07-05 00:10

Hejsa

Nej da - det er helt "normalt" *G* I hvertfald her i huset

Vores katte er også, alle sammen, vilde med vandet i bruseren (og
vandhanen og toilettet og... ja, vand uanset hvor det er fra) !

Vandhanen får de lov at drikke af ind i mellem og KUN et sted i huset -
så de ikke fræser mellem dem alle sammen - toilettet får de IKKE lov at
drikke af - har forsøgt at forklare dem, at de altså ikke er hunde, men
KATTE! Lige lidt har det hjulpet - så toiletbrædtet er ALTID slået ned
her *S*

Men men men... vandet i bruseren når vi har været i bad må de drikke så
tosset de vil... Vi sørger for, at der ikke er mere sæbe i det vand der
er tilbage og de bakterier der evt. er - ja, dem kommer de sgi nok i
nærheden af alligevel... Så vi sørger altså for, at der ikke er mere
sæbe i vandet og lader dem ellers drikke som de vil - vi har heller
aldrig oplevet nogen blive "dårlige" af det...

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 27-07-05 03:21

tjuhej wrote:
> [...]
> han rundt i brusekabinen, og lappede resterne af badevandet i sig.
> Er der nogen der har oplevet lignende med deres kat/katte???

Ja, begge to, hver eneste dag. De sidder bare og venter, og så er der
våde poter på gulvet bagefter

M.v.h
Niels

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-07-05 04:39

Hej!

Vores gjorde det også. Men så satte vi en skål med vand derind, og så drak
de af den i stedet. Nu behøver skålen ikke engang stå under bruseren mere,
bare den er i rummet.

Mvh Kari

Fra : tjuhej

Dato : 27-07-05 08:37

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de af den i stedet. Nu behøver skålen ikke engang stå under bruseren mere,

Vi havde en ekstra vandskål placeret i vores entre - ved siden af døren til
badeværelset - men den blev flyttet/fjernet ved en fejl da vi vaskede gulv,
så måske det kan være derfor han drikker badevand i stedet..
Men jeg vil da lige prøve at stille en skål vand derud igen, for at se om
han så dropper badevandet

Trine

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 27-07-05 05:14

Hej..

Vores to mislinger drikker også det vand der løber ved siden af
badekarret.. Så sidder de nede ved afløbet og lapper vandet i sig... Vi
er nået frem til at der må være noget i vandet de har brug for siden de
drikker det.. Og der er ikke sæbe i så det går nok og vi har heller ikke
oplevet at de er blevet syge af at drikke vandet..

Men har i så oplevet at når i går i badet så sidder kattene og kalder på
jer for at i skal komme ud igen.. For det er jo ikke godt at man sådan
går ind under det der rindende vand.. Vores den ene sidder lige så
ynkeligt og kalder indtil vi er ude igen.. Det skal så siges at vi
kigger ud til hende og snakker med hende så hun kan høre vi stadig er
der og har det godt.

Når vi så ikke er i bad er det et hit at kravle rundt UNDER badekarret..
Men det er så kun My der stadig kan komme ind under nu.. Og det vare nok
ikke længe før hun også er for stør.. Men for pokker det ser sjovt ud
når hun smider sig på maven og så maver sig ind under.. Jeg er altid
bekymret for om bagdelen sidder fast.. LOL

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : johny møller

Dato : 27-07-05 10:31

> [...]
> ynkeligt og kalder indtil vi er ude igen.. Det skal så siges at vi
> kigger ud til hende og snakker med hende så hun kan høre vi stadig er

jep den ene af vores går fuldstændig i selvsving når jeg går i bad den er
ligeglad når det er min kæreste der gør det men når jeg står undet bruseren
så er der klagesang skal jeg love for. uha da da og der er bare ikke ro før
ejg kommer ud igen.

hilsen jobe

Fra : Kim J.

Dato : 27-07-05 05:22

Hejsa,

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG!

[SNIP: "katte der drikker på badeværelset"]

> [...]
>
> Er han mærkelig, eller er der bare nogen katte der er til badevand -
> ligesom der er hunde der er til toiletvand???

Nej, det er åbenbart meget normalt. Min tilløbne bryske hankat, har haft den
et par år nu, nægter at drikke rent vand fra dens skål ved siden af maden.
Derimod har jeg en stor balje med en meget stor sumpskildpadde til at stå på
badeværelset, og det er det eneste sted den vil drikke. Jeg fatter det ikke,
og det kan bestemt ikke være helt sundt. Vandet er ikke altid lige frisk ved
skildpadden, specielt ikke efter den er fodret med råt kød her i varmen. Jeg
kunne godt tænke mig en fornuftig forklaring på det. Hmmm.... måske jeg
skulle prøve at lave et forsøg med at sætte vand et andet sted i huset end i
nærheden af madskålen? Måske har det noget at gøre med, at katten åbenbart
ikke bryder som om at vand og mad står for tæt på hinanden? Måske er det et
instinkt, og måske er der en fornuftig forklaring på det?

Hygge her fra
Kim J.

Fra : tjuhej

Dato : 27-07-05 08:35

"Kim J." <BL320SLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gøre med, at katten åbenbart ikke bryder som om at vand og mad står for
> tæt på hinanden? Måske er det et instinkt, og måske er der en fornuftig

Det har jeg også tænkt over! Altså det med at eksperimentere med en vandskål
langt væk fra madskålen. Her i de varme dage vi har oplevet, stillede vi
nemlig en ekstra vandskål i vores entre, og det virkede som om han drak
langt mere vand af den, end af den der står ved siden af madskålen. Nu jeg
tænker over det, kan det være hans badevands-lyst skyldes at den ekstra
vandskål blev flyttet ved en fejl, under en gulvvask i entreen... Det skal
lige siges, at skålen stod ved siden af døren til badeværelset, så det kan
da egentligt være det er derfor han nu går derud og drikker...

Trine

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-07-05 14:01

> [...]

et
> instinkt, og måske er der en fornuftig forklaring på det?

Hej.

Vi har en skål med vand på hvert af vores badeværelser, og de to skåle skal
fyldes helt hver dag. De to vi har stående i køkkenet skifter vi
selvfølgelig også vand i hver dag, men de er langt fra tomme. Så der er
måske noget om det.

Mvh Kari

Fra : tjuhej

Dato : 27-07-05 08:39

> [...]
>

> Er han mærkelig, eller er der bare nogen katte der er til badevand -
> ligesom der er hunde der er til toiletvand???

Hvor er det bare rart at høre der findes andre katte der også er tilhængere
af badevand/skildpadde-vand/toiletvand... Vi vil for eftertiden være meget
opmærksomme på at al sæbe er skyllet ud af brusekabinen - og dermed det vand
der ligger tilbage - i tilfælde af han skulle smutte derud og begynde at
lappe det i sig.

Og så vil vi lige prøve os lidt frem, med at stille vandskålen tilbage i
entreen, ved siden af badeværelsesdøren, eller evt. ude på badeværelset!

Så rigtig mange tak alle sammen

Trine

Fra : johny møller

Dato : 27-07-05 10:27

jeg har 4 dejlige hankatte. deres kattebakker står på badværelset så de har
altid adgang dertil.
når vi har været i bad er der en kamp udenlige med de katte for at de kan
være i brusekabinen og drikke vandet. jeg ved ikke om det er specielt sundt
eller usundt. men det er unmuligt at holde dem væk. vores katte har MASSER
af vand stående men ikke nok med det skal de drikke af håndvasken på
badeværelset og af bruseren. jeg gør ikke andet ved det end jeg skylder med
koldt vand inden jeg går ud af bruseren så er vandet da koldt til dem.

hilsen de 4 skøre misseres mor

Fra : Kurt Henningsen

Dato : 27-07-05 23:51

For nogen tid siden var der indlæg omkring placering af en kats vandskål.
Jeg havde dengang min kats vandskål stående ved siden af madskålen i
køkkenet.
Men den drak sjældnt af den, hvorimod vandpytter udenfor var det helt store
hit.
Så kom der et råd om at placere vandet et andet sted end ved siden af maden.
Nu har jeg vandet stående inde i stuen og udenfor på havebordet og begge
steder
labber den meget gerne fra dem. At så fuglene også har bademuligheder fra
den
sidste placering synes jeg er morsomt.
Så noget om snakken er der. Katte kan bedst lide at vandet er væk fra maden,
måske lige som i naturen.

mvh
Kurt Henningsen